outputvolume versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• mhsounds
    replied
    Heb je gelijk in, maar voor de feesten waar die set staat staan hij toch al nooit helemaal open

Heb ik een groot feest ga ik toch al naar het huren toe, zo'n set is voor mij prive niet haalbaar

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by speakertech
    Kun je dat laatste eens nader uitleggen?
    Speakertech
    Met te lichte versterkers heb je te weinig ruimte voor dynamiek, zeker bij live muziek en al helemaal wanneer de set al krap iErvaring leert gewoon dat een set nou eenmaal lekkerder klinkt wanneer de versterkers op hun sloffen staan te werken. Een ferrari met de motor van een fiat panda rijdt ook lang zo lekker niet als met de originele motor.
    Last edited by MusicXtra; 29-09-09, 16:12.

Leave a comment:

• speakertech
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Het verhaal erachter klopt helemaal.
    Zoieso is het zonde om te lichte versterkers op je speakers te gebruiken, je gebruikt je set daarmee niet optimaal en vaak komt het de klank ook niet ten goede.
    Kun je dat laatste eens nader uitleggen?
    Speakertech

Leave a comment:

• mhsounds
    replied
    Alles kan kapot, en omdat ik niet de enige ben die over mijn set draait is dit een soort van beveiliging.
    [LIST][*]Als je je versterkers de clip in jaagt ben je wel heel erg dom bezig[*]voor de set die ik heb komt er een leuk geluid uit, als ik een productie heb huur ik wel een set op maat, die van mij blijft in de kleine zaaltjes en bij mensen thuis[/LIST]

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by Noobie
    hier zit volgens mij iets scheef,
    Versterkers kunnen toch ook meer piek dan RMS leveren? net als speakers?

het is niet zo dat ik het niet wil snappen, maar volgens mij klopt het verhaal gewoon niet.
    Het RMS vermogen is al sinds jaar en dag het vermogen dat een versterker kan leveren zonder te clippen, daaruit kun je zelf de conclusie trekken dat het RMS vermogen van een versterker tevens het maximale vermogen is, simpel omdat hij vastloopt tegen de voedingsspanning. Alleen bij een dusdanig lage impedantie waarbij de stroom hoger zal worden dan de voeding langdurig kan leveren kan het vermogen kortstondig hoger worden doordat de voedingselco's als buffer dienen. In de praktijk schijnt dit overigens behoorlijk tegen te vallen.

Maar, dit geldt allemaal voor conventioneel gevoedde versterkers.

Pak je de Lab 10.000Q erbij dan werkt het net allemaal even anders.
    Het RMS vermogen wordt opgegeven voor 4*2100 Watt @4 Ohm maar toch kan hij dit slechts heel korte tijd leveren. De voeding in deze versterker varieert de voedingsspanning al naar gelang de vraag naar vermogen.
    Eigenlijk is het dus geen versterker van 2100 Watt maar veel minder dan dat maar wanneer je hem met muziek gaat vergelijken met conventionele versterkers dan blijkt hij dus gelijkwaardig te zijn aan een 2100 Watt conventionele versterker.

Dit komt gewoon doordat een muzieksignaal slechts heel korte pieken heeft waardoor het maximale, of zo je wilt RMS, vermogen slechts heel kortstondig geleverd hoeft te worden. Voorwaarde is dan wel dat je een voeding hebt, zoals bij de Lab, die gelijkmatig het net belast en de pieken kan voeden uit een buffer.

Overigens adviseerd Lab Gruppen om deze versterker niet op alle 4 de kanalen maximaal te belasten maar in de praktijk blijkt dit dus wel gewoon te werken.

Hoop dat ik het nu wel duidelijk en vooral correct heb uitgelegd.

Leave a comment:

• T_Sound
    replied
    Ik heb speakers van Thomann (eigenmerk van een groothandel in duitsland)

Deze zijn 15 inch 300 watt AES, aangesloten op een 950 watt RMS versterker, ook van thomann.

Deze versterker draai ik al moeilijk in de clip, maar als die in de clip gaat blijven mijn speakers zuiver door draaien, maar alleen als de clip zelden wordt bereikt, dit is een beveiliging voor zowel de versterker, als de speaker. Dit omdat van een live sound, de dynamiek hoger is als die van opgenomen muziek (vaak, niet altijd) zo kan het zijn dat je versterker, maar 100 watt levert, of nog niet eens, of dat die daarna naar de piek schiet, hier speelt ook de x-mas van de speaker mee.

Zo maakt het vrij weinig uit of je versterker veel zwaarder is dan je speaker, tenzij je versterker 1000 watt is, en je speaker 50 watt, maar dan ga je zelf ook wel na dat dit niet past.

Voor diegenen die dus een 1000 watt speaker hebben, en een 1200 versterker, no worries, gewoon je signaal drukken tot jij zelf het gevoel hebt, ik moet niet harder, en dan heeft je speaker nog genoeg ruimte over in zijn vermogens opname, zonder dat je bang hoeft te zijn dat deze stuk gaat (geldt ook voor je versterker). Tenzij je doof bent en niet meer hoort wat nou zuiver is, of overbelast.

Succes ermee,

Groetjes Tinjo

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Volgens mij wil je het niet snappen.

RMS vermogen van een speaker is het vermogen dat deze gedurende lange tijd kan hebben, kortstondig kan deze echter veel meer (soms wel 4 keer het RMS vermogen) vermogen verwerken.
    Dat heeft dus niets met genept worden te maken maar meer met snappen van de materie.
    Mocht je meer willen weten, lees dan even terug in dit topic.
    Dat kan de amp dus ook inderdaad niet maar zelf denk ik dat de verwarring ontstaat doordat 'ouderwetse' trafo gevoede amps hun maximale vermogen ook gelijk het RMS vermogen is
    hier zit volgens mij iets scheef,
    Versterkers kunnen toch ook meer piek dan RMS leveren? net als speakers?

het is niet zo dat ik het niet wil snappen, maar volgens mij klopt het verhaal gewoon niet.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Enige reden die ik me kan voorstellen om 1,5 keer het nodige RMS vermogen te gebruiken is dat de versterkers hun opgegeven RMS waarde niet halen, of vervormen dicht bij de clip, eender welk geval wordt je genept door de fabrikant!
    Volgens mij wil je het niet snappen.

RMS vermogen van een speaker is het vermogen dat deze gedurende lange tijd kan hebben, kortstondig kan deze echter veel meer (soms wel 4 keer het RMS vermogen) vermogen verwerken.
    Dat heeft dus niets met genept worden te maken maar meer met snappen van de materie.
    Mocht je meer willen weten, lees dan even terug in dit topic.

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    Originally posted by laserguy
    Dat is eigenlijk gewoon je reinste onzin. Het verhaal hierachter is dat je met een te lichte versterker te luid zou willen gaan spelen waardoor je je versterker in de clip duwt en zelfs met een lichtere versterker toch je luidsprekers kunt beschadigen. Nu is dit ook het geval met een zwaardere versterker en lichtere luidsprekers natuurlijk: als je die in de clip gaat duwen dan beschadigt hij eveneens de speakers.
    Conclusie: met ELKE versterker (lichter of zwaarder dan de speakers) in de clip of mengpaneel in het rood kun je je speakers kapot maken.
    De ALGEMENE bewering dat een lichte versterker makkelijker je speakers kapot maken is dus totaal ONWAAR, het is de manier waarop je met je materieel werkt dat bepalend is of het kapot gaat of niet.
    klopt helemaal, enige reden dat speakers defect raken is dat ze te warm worden, dit kan door overbelasting of door een vervorming van het signaal dat wordt aangeboden. Bij een te lichte amp zal die vervorming eerder optreden.
    Enige reden die ik me kan voorstellen om 1,5 keer het nodige RMS vermogen te gebruiken is dat de versterkers hun opgegeven RMS waarde niet halen, of vervormen dicht bij de clip, eender welk geval wordt je genept door de fabrikant!

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by laserguy
    Dat is eigenlijk gewoon je reinste onzin. Het verhaal hierachter is dat je met een te lichte versterker te luid zou willen gaan spelen waardoor je je versterker in de clip duwt en zelfs met een lichtere versterker toch je luidsprekers kunt beschadigen. Nu is dit ook het geval met een zwaardere versterker en lichtere luidsprekers natuurlijk: als je die in de clip gaat duwen dan beschadigt hij eveneens de speakers.
    Conclusie: met ELKE versterker (lichter of zwaarder dan de speakers) in de clip of mengpaneel in het rood kun je je speakers kapot maken.
    De ALGEMENE bewering dat een lichte versterker makkelijker je speakers kapot maken is dus totaal ONWAAR, het is de manier waarop je met je materieel werkt dat bepalend is of het kapot gaat of niet.
    Het verhaal erachter klopt helemaal.
    Zoieso is het zonde om te lichte versterkers op je speakers te gebruiken, je gebruikt je set daarmee niet optimaal en vaak komt het de klank ook niet ten goede.
    Punt waar het hier om gaat is wat nu een goede combi is en dat is naar mijn mening, en ook de mening van bijna alle fabrikanten, een versterker die het dubbele vermogen kan leveren dan het RMS vermogen van de speakers.

Merk hier op het forum vaak dat mensen teveel willen met een te kleine set en dus de hele tijd de versterkers in de clip proberen te jagen. Hierdoor gaat het signaal comprimeren waardoor het gemiddelde te hoog wordt en daardoor de speaker het begeeft.

Leave a comment:

• laserguy
    replied
    De meeste speakers gaan juist stuk door te lichte versterkers.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by mhsounds
    Ik denk dat hij wel goed heeft geslapen maar ziek word van iedereen die maar hard wil...
    Ga nu eens voor zuiver, dan hoeft het geluid naar mijn idee ook minder hard...

Als ik alles zo lees zijn we erg onzinnig bezig 'wellus!, nietus!'

Back on topic
    Mijn speakers zijn zwaarder als mijn versterkers, zo krijg ik nooit problemen met kraken of uitgefikte speakers...
    Zou je je wel eens aardig in kunnen vergissen.....
    De meeste speakers gaan juist stuk door te lichte versterkers.

Leave a comment:

• mhsounds
    replied
    heb jij slecht geslapen?
    Ik denk dat hij wel goed heeft geslapen maar ziek word van iedereen die maar hard wil...
    Ga nu eens voor zuiver, dan hoeft het geluid naar mijn idee ook minder hard...

Als ik alles zo lees zijn we erg onzinnig bezig 'wellus!, nietus!'

Back on topic
    Mijn speakers zijn zwaarder als mijn versterkers, zo krijg ik nooit problemen met kraken of uitgefikte speakers...

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    Originally posted by speakertech
    Is hard genoeg niet goed genoeg? Of ben jij ook zo'n aankomende geluidsman, die het alleen belangrijk vindt dat het zo hard mogelijk gaat en verder geen boodschap heeft aan zijn publiek.
    Ga lekker door zo......

Speakertech
    heb jij slecht geslapen?

Leave a comment:

• speakertech
    replied
    Originally posted by frederic
    idd, 1000w RMS 2000w piek

Ik wil niet zover gaan dat het kraakt, maar wil wel het maximum vermogen veilig halen uit de speakers.
    Is hard genoeg niet goed genoeg? Of ben jij ook zo'n aankomende geluidsman, die het alleen belangrijk vindt dat het zo hard mogelijk gaat en verder geen boodschap heeft aan zijn publiek.
    Ga lekker door zo......

Speakertech

Leave a comment:

Working...