DMX of niet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj_rob
    • Jun 2008
    • 53

DMX of niet?

Hallo!
    Ik wil wat nieuwe lampen aanschaffen voor mijn drive in
    Ik heb al het volgende:
    - 4x kleine par (100W) met kleurenfilters
    - 2x strobo 14W
    - Mini laser crab
    - Moonflower wit
    - Moonflower gekleurd
    Nu wil ik die kleine par's vervangen door 4x Led PAR 56 (met dmx).
    Nu vraag ik mij af als ik een lichtmengpaneel ga aanschaffen of ik dan gewoon zoon switch-ding moet doen of beter gelijk een dmx mengpaneel kan kopen. Ik kan dan alsnog wat oude lampen gebruiken door ze op een dmx dimmer ofzo aan te sluiten. (misschien koop ik dan gelijk wel een dmx-gestuurde derby en stroboscoop ofzo).
    Alle lampen komen aan een truss dus als ik zoon switch ding koop moeten er allemaal verschillende stroomkabels naartoe. Een dmx kabel kun je gewoon doorlussen (tog).
    Hoe dan ook, wie geeft mij advies?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Een ledpar kun je sowieso niet aansturen zonder DMX tafel. Aan/uit heeft weinig effect, aan een switchpaneel ga je dus niks hebben met ledparren. DMX kun je inderdaad zonder probleem doorlussen.

Om je effecten aan te sturen kun je wel weer een switchpaneel (of DMX switchpack) gebruiken.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Alle lampen komen aan een truss dus als ik zoon switch ding koop moeten er allemaal verschillende stroomkabels naartoe.
      Wanneer je je switchpack in de truss hangt scheelt je dat een hoop kabels. Botex heeft van die light-bricks (4 kanaals dimmer/switch, kun je zelf instellen). Kost geen hol, weegt geen hol en werkt prima voor effectjes. Werkt gewoon op DMX dus die brick in je truss. 1x stroom vanuit het net naar de brick. 4x een stroomkabeltje naar je effecten. DMX eraan en klaar. Pak dan een simpel DMX tafeltje erbij. De Botex Scenesetter 8/12/24/48 (eurolite en showtec maakt ze ook btw, dus behringer ook wel denk ik). En klaar is kees voor weinig geld.

Succes
      Correct me if I'm wrong

Comment

• dj_rob
        • Jun 2008
        • 53

Ok dus dit is zo'n beetje het plan:

(ff snel wat in paint geplakt. Zwart is stroomkabel, rood is dmx kabel)
        Maar hoe duur is 'weinig geld' en waar kan ik die dingen kopen? Bij feedback hebben ze dat allemaal wel neem ik aan?
        Last edited by dj_rob; 22-06-08, 15:42. Reason: plaatje te klein

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Nou ff heel blond, maar dit forum is onderdeel van een webshop....waar denk je dat je deze spullen kunt kopen.

Die lightbrick is top dingetje, je kan echter ietsje geld besparen door voor een ander dimmer/switchpack te kiezen:
          Showtec MultiDim MKII, 4 kanaals DMX Dimmer Pack, Output 4x5A, dimmerpack - J&H Licht en Geluid
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Nou ff heel blond, maar dit forum is onderdeel van een webshop....waar denk je dat je deze spullen kunt kopen.

Die lightbrick is top dingetje, je kan echter ietsje geld besparen door voor een ander dimmer/switchpack te kiezen:
            Showtec MultiDim MKII, 4 kanaals DMX Dimmer Pack, Output 4x5A, dimmerpack - J&H Licht en Geluid

Aanvullend: geen idee hoe je zo'n derby lichteffect gaat voorzien van DMX...ik ken ze alleen maar met een 230V stekker.

Comment

• dj_rob
              • Jun 2008
              • 53

Owja, sorry.. kwas ff vergeten dat dit idd van licht-geluid.nl was
              En er zijn wel lichteffecten vergelijkbaar met een derby die dmx aangestuurd kunnen worden. De showtec Fascinator bijv.

ik zat ook nog te bedenken om ipv die moonflower een scanner (met dmx) te kopen, en een strobo met dmx, dan heb ik die lightbrick ook niet meer nodig enzo..

Dit lijkt mij de slimste (niet veel duurdere) oplossing!
              Moonflower en Derby is toch een beetje dubbelop vind ik..

Comment

• LJKEVIN
                • Dec 2005
                • 426

Dan maak je nog een fout,

Je LED parren moeten vaste spanning hebben.
                (met dmx stuur je ze aan)

En je effecten (Derby e.d.)moet je kunnen schakelen, (neem ik aan)
                en daar zou je dus zoals eerder genoemd een dmx SWITCH voor kunnen plaatsen. (of koop je hier een dmx derby voor???)

die heeft ook vaste spanning nodig, maar de uitgangen zijn dan via dmx in/uit te schakelen.

Meest makkelijke toepassing (lijkt mij
                DMX switch
                4 led parren
                1x strobo
                1x Derby
                in je "truss"

je derby + strobo sluit je aan op je switch.
                Je legt een 230V kabel met blokje de truss in. hier gaan je led parren op, + je switchpack (je derby en je strobo krijgen immers 230V via je switchpack.
                Last edited by LJKEVIN; 22-06-08, 17:22.
                Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• dj_rob
                  • Jun 2008
                  • 53

Misschien begrijp je het verkeerd vanwege dat draadje van t paneel naar die stekkerdoos. Dat is gewoon de voeding van dat mengpaneel.
                  Op die laatste tekening wil ik gewoon alleen maar dmx gestuurde lampen en effecten gebruiken. Ik sluit ze allemaal gewoon aan op 230V en stuur ze aan via dmx. Dan klopt het tog?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Jups, klopt.
                    Vraag is alleen of je uitkomt met het aantal dmx kanelen. Die scene setter tafels hebben 24 kanalen, gaat lukken wanneer je de LED parren allemaal hetzelfde startadres geeft.
                    Aanschaftip: g-haken, je zal de eerste niet zjin die nadenkt over z'n aankopen en dan door pure tijdnood staat te pielen met tyraps en andere onhandige/onwenselijke oplossingen.

Comment

• dj_rob
                      • Jun 2008
                      • 53

Ja welk paneel moet moet ik nog een andere keer verzinnen, het gaat nu ff over welke onderdelen ik moet hebben.
                      En wat je zei over die haken, heb ik al lang Ik heb 2.5 meter truss waar vroeger die andere lampen aan hingen (die ik nu waarschijnlijk ga verkopen). Die led pars zijn niet zo heel zwaar dus die moeten wel lukken aan m'n oude haken. Strobe ook wel. Iemand een idee hoe zwaar die derby-dingen en scanners wegen?

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Kom op he, geen weegschaal in huis?
                        Dingen vragen die je niet weet of niet kan weten....kan allemaal, maar naar de bekende weg vragen is niet zoals het werkt.

Comment

• dj_rob
                          • Jun 2008
                          • 53

Ok Ok, ik heb gezocht. Showtec fascinator 6kg en scanners al snel 12kg, dus daar heb ik denk ik wel een andere haak voor nodig.

Btw, ik heb geen geld denk ik om het allemaal in 1 keer te kopen, dus lijkt me dit t handigst:
                          1 ledpars 250 euro
                          2 controller 100 euro?
                          3 derby/fascinator/watdanook 75 - 100 euro
                          4 strobo 50 - 75 euro
                          5 scanner (evt.) 200 euro.
                          Ik heb al een grote flightcase waar alles incl kabels enzo wel ik kan (misschien op die scanner na).

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

Geen id wat voor haken je dan nu hebt, maar als je er met goed fatsoen geen 12kg aan kunt hangen, direct wegflikkeren die troep dan.

LED parren eerst aanschaffen en dan effecten erbij lijkt mij de verstandigste manier voor je aankloopbeleid.
                            Tip: koop je LED parren in 1 koop, de modellen verschillen nogal de ene of de andere zending...

Comment

• dj_rob
                              • Jun 2008
                              • 53

Ja ik weet niet of ze et gaan houden. T zijn meer een soort halfcouplers (40mm) die ik gelijk bij mn truss heb gekocht. Merk enzo weet ik niet meer. Waarschijnlijk houdtie 12 kg wel, maar voor de zekerheid.. Daarbij heb ik maar 6 haken dus als ik een scanner ga aanschaffen heb ik toch een nieuwe haak nodig.
                              Wat betreft die parren was ik wel van plan om ze allemaal in 1 keer te doen ja. Ik ken iemand bij wie ik er 4 voor 200 euro krijg. 1 keertje gebruikt, dus lijkt mij prima.
                              Nu zou ik nog graag wat advies willen welk paneeltje ik het best kan kopen (binnen mijn aangegeven budget graag)..

Comment

Working...