Nieuwe geluidset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martijn Tacken
    • Dec 2002
    • 59

Tja, je zou de fantastische zoekfunctie op dit forum eens kunnen gebruiken aangezien veel meer mensen hier in het verleden naar hebben gevraagd. Ik merk aan je reacties dat je nog niet zoveel van electriciteit en natuurkunde afweet, dus het onderstaande verhaaltje zal ik zo eenvoudig mogelijk proberen te houden. (De vergelijkingen die ik maak zijn alleen voor de beeldvorming, in werkelijkheid zitten er nog een paar addertjes onder het gras, maar dat is nu niet belangrijk.)

Ohm is de zogenaamde eenheid (naam) voor weerstand. Weerstand is zoals het woord eigenlijk al een beetje verklapt de mate waarin iets wordt tegengehouden. In dit geval de stroom. Voor audio versterkers en luidsprekers mag je als regel stellen dat hoe hoger de weerstand, hoe lager de stroom die er door de versterker geleverd moet worden. Dat heeft echter nog niets te maken met hoe hard dat je luidspreker gaat!

Waar is het dan handig voor om te weten hoeveel Ohm je speaker is?
    Welnu, de meeste versterkers kunnen niet minder dan 2 Ohm weerstand aan, omdat ze dan te heet worden te veel vermogen moeten leveren enz... Eigenlijk is het zo hoe hoger de weerstand, hoe "prettiger" de versterker het vindt en "mooier" dat hij klinkt.

Nu moet je je een speaker voorstellen als een vergiet waar je water in gooit (het water is de stroom). Een speaker van 8 Ohm heeft een gaatje van 1 millimeter bij 1 millimeter. Een speaker van 4 Ohm heeft een gaatje van 2 millimeter bij 1 millimeter (en is dus 2x zo groot als die van de 8 Ohm luidspreker). Door het vergiet van 4 Ohm stroomt dus zeg maar 2x zoveel water dan door het vergiet van 8 Ohm. Als je nu twee speakers van 8 Ohm samen op 1 uitgang van je versterker zet heb je eigenlijk een speaker van 4 Ohm gemaakt. (2 gaatjes van 1x1 millimeter kan net zoveel water doorheen als 1 gaatje van 2x1 millimeter).
    Dus, voor een versterker zijn 2 speakers van 8 ohm (parallel) hetzelfde als 1 speaker van 4 Ohm.

Sluit je nu een speaker van 4 Ohm aan op je Yamaha P5000 versterker zal hij bij volledige uitsturing (dat is ongeveer: knop helemaal open en een 0dB signaal van je mengpaneeltje) een vermogen van 750W geven.
    Sluit je er een speaker van 8 Ohm op aan, zal de versterker een vermogen van 525W geven.

Om het beste geluid uit je systeem te krijgen heb je een aantal vuistregels die je altijd kunt gebruiken:

Regel 1) Zorg ervoor dat je versterkers zo min mogelijk belast dus zo hoog aantal Ohms als maar gaat. 4 subs van 8 Ohm aan elkaar knopen zodat je versterker met 2 Ohm wordt belast is GEEN goed idee! Je krijgt een allerbelabberst geluid, je zult regelmatig uitval krijgen van de versterker of zelfs opgeblazen speakers. Hoe hoger het aantal Ohms, hoe beter ook de dempingsfactor zal zijn. Dit is een mate van "controle" die de versterker heeft over de bewegingen van de speaker.

Regel 2) Zorg ervoor dat het opgegeven vermogen van je versterker 2x zo hoog is dan de opgegeven belastbaarheid van je speakers (bij gelijke Ohmse waarde): Dus een speaker van 400W / 8Ohm stuur je het liefste aan met een versterker van 800W bij 8 Ohm

Regel 3) Ondanks dat heel veel fabrikanten opgeven dat hun versterker het kan, kun je een versterker beter niet in Bridge mode (allebei de uitgangen van de versterker worden samen gebruikt om 1 zware uitgang te maken) gebruiken voor Subs.
    Dit is ook weer vanwege het feit dat je het vermogenscircuit van de versterker meestal te zwaar belast waardoor uitval door warmte e.d. eerder voorkomt.

Regel 4) Gebruik zo kort en dik mogelijke kabels!! Dit is het meest onderschatte onderdeel van de geluidsinstallatie door heel veel mensen. Het hoeft geen dure, goude, zilveren of weet ik wat voor soort kabel te zijn als die maar DIK is. Minimaal 2,5 mm2 voor vermogens tot 500W en lengtes tot 5 meter. Moet je langer? Stuur je er meer vermogen in? Gebruik dan 4,0 mm2 of nog dikker. Huis-tuin-en-keuken snoeren van 1,0 of 1,5 mm2 is absoluut taboe voor je speakerset mee aan te sluiten!
    De kabel is namelijk ook een soort vergiet dat "water" (stroom) "tegenhoudt". Hoe dunner de kabel, hoe dunner de gaatjes va
    The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• mverdult
      • Dec 2003
      • 123

hoe werkt dat met die kabels dan ? ik gebruik nu 4 X 4 kwadraat en die past net in een speakon plug. ik heb ook nog geen dikkere luidsprekerkabel gezien hoor als 4 kwadraat......

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:2 * JBL JRX 115 (top)
        1000 watt 128 db
        Je hebt het elke keer over de piekbelastbaarheid van de speakers. Wellicht handig om te weten dat de piekvermogens en belastbaarheden pure verkooppraat zijn en niets met de praktische belastbaarheid te maken hebben.

Van bovenstaande speaker is de piekbelastbaarheid 1000 W, de rms-belastbaarheid is echter "slechts" 250 W (-6 dB). Dat is ook de belastbaarheid waar je de versterker "op äfstemt".

Ik zou ook niet te veel afgaan op het aantal dB's dat, puur theoretisch, gehaald wordt. Vaak is dit alleen betrouwbaar als het verschil tussen twee speakers vrij groot is (ca. 3 dB of meer).
        De opgegeven gevoeligheden zijn bijna altijd gelogen of erg misleidend.

citaat:Zat zelf te denk rond de 120-130 decibel
        Niet onaardig bedoeld, maar het lukraak gebruiken van technische termen helpt je niet verder.

Voor de duidelijkheid, dat is dus een factor 10 verschil in benodigd vermogen. Alsof je zegt "ik ben op zoek naar een set van 1000 a 10.000 W". Het beste wat je dus kunt doen is je even inlezen op het onderwerp. Op die manier bereik je veel eerder wat je wilt.

Mvg Johan

Comment

• LJ Fransis-go
          • Jun 2005
          • 88

Ik heb lopen zoeken naar een andere versterker van 2 x 400 watt met 8 / 4 ohm. Toen kwam ik de XLS 602 van Crown tegen. Is dat een goede versterker voor die Dynacord set. Wat ik dus wil zegen is Crown een goed merk (a-merk).

Greetzzz
          Het is een makkie met Mackie!

Comment

• LJ Fransis-go
            • Jun 2005
            • 88

[quote]citaat:Geplaatst door Rademakers

2 * JBL JRX 115 (top)
            1000 watt 128 db
            Je hebt het elke keer over de piekbelastbaarheid van de speakers. Wellicht handig om te weten dat de piekvermogens en belastbaarheden pure verkooppraat zijn en niets met de praktische belastbaarheid te maken hebben.

Van bovenstaande speaker is de piekbelastbaarheid 1000 W, de rms-belastbaarheid is echter "slechts" 250 W (-6 dB). Dat is ook de belastbaarheid waar je de versterker "op äfstemt".

Dus als ik een goede a-kwaliteit versterker koop voor die box zal ik al met 2 x 250 watt maxx en 8 ohm heel ver komen. Werkt dit ook zo met alle boxen. Rms waarde is gelijk aan versterken max waarde.

Greetzzz

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Hier staat dat het aanbevolen versterker-vermogen tussen 250 en 500 watt rms mag zijn !!
              Dan zou ik kiezen voor een eindtrap met 500 watt vermogen

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• LJ Fransis-go
                • Jun 2005
                • 88

citaat:Geplaatst door sis

Hier staat dat het aanbevolen versterker-vermogen tussen 250 en 500 watt rms mag zijn !!
                Dan zou ik kiezen voor een eindtrap met 500 watt vermogen

sis
                Van de Dynacord boxen kan ik niet vinden wat voor versterker het beste eraan moet.

Greetzzz

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Een vuistregel is dat je op een luidspreker een versterker aansluit die 1,5 a 2 keer de rms-belastbaarheid kan leveren (oftewel 0,375 a 0,5 keer de piek-belastbaarheid).

De regel gaat alleen op bij luidsprekers waarvan de opgegeven belastbaarheid betrouwbaar is (Dynacord valt daar onder).

Mvg Johan

Comment

• Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

De Phonics leveren echt wat er in de specs staan.
                    De zelfde inhoud zit ook in de goedkope QLC series. prima amps die je niet in de steek laten.
                    De JBL-set is een goede set.
                    mvrg
                    Boi
                    groetjes

___
                    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• LJ Fransis-go
                      • Jun 2005
                      • 88

Ik heb gisteren een klassefeest gehad en ik ging draaien. Niks kunnen huren (we hadden geen geld ervoor)dus met me eigen spullen

Autoboxen van de G*mma 350 watt (ik weet het piek belastbaar heid)
                      derde hands versterker vermogen weet ik niet
                      met een Behringer mixer (djx700)
                      skytec dubbele cd-speler

Het zijn NIET de beste spullen, maar niemand kwam klagen wat een slecht geluid. Ik denk dat ik voor de JBL set ga want die gaat lekker hard (dat wouden me voormalige klasgenootjes wel). Het hoeft niet super te klinken. Plus de boxen van JBL zijn goedkoper dan Dynacord. Kan ik sneller aan een goede trus triangle komen voor m'n licht.

Greetzzz
                      Ps hiermee is het forum nog niet af want als jij nog een goedkopere set hebt die hard gaat en vergelijkbaar is met de JBL set dan hoor ik het graag. Heb toch nog niet genoeg geld voor die set.

Comment

• Boi
                        • Apr 2004
                        • 541

Ik zou de jbl set niet boven de 350W belasten, uit ervaring weet ik dat er anders kans is dat je hoog clipt.
                        groetjes
                        Boi
                        groetjes

___

Comment

• LJ Fransis-go
                          • Jun 2005
                          • 88

citaat:Geplaatst door Boyz_PC

Ik zou de jbl set niet boven de 350W belasten, uit ervaring weet ik dat er anders kans is dat je hoog clipt.
                          groetjes
                          Boi
                          dat ie te hoog klipt. zou ik daar nadere uitleg over kunnen krijgen. en nog een vraagje tussen door. welk vermogen leveren de behringers dan wel.

Greetzz
                          ps: ik was 4 weken weg op vakantie ben net thuis daarom is het forum niet goed bijgehouden door mij excuses.

Comment

• Drive inn tnt
                            • Sep 2003
                            • 1082

Als je al niet weet waar je over praat zou ik toch maar eerst is de zoekfunctie gebruiken. Zodra je weet wat die technische termen betekenen praten we verder. Krijg het idee dat je er allemaal weinig van snapt. Als het maar grote discoboxen[]zijn die hard gaan.
                            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Ik was ook 4 weken weg.

Ik zei dat anders de kans er is dat het hoog clipt, met andere worden dat de hoogtoner dicht slaat.

De behringers leveren het vermogen wat ze op de doos zeggen maar zoals al zo vaak besproken; of de koeling is te licht of de voeding, erg vaak komen daar problemen uit voort als de versterkers hard moeten werken.
                              groetjes

___

Comment

• Boi
                                • Apr 2004
                                • 541

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Als je al niet weet waar je over praat zou ik toch maar eerst is de zoekfunctie gebruiken. Zodra je weet wat die technische termen betekenen praten we verder. Krijg het idee dat je er allemaal weinig van snapt. Als het maar grote discoboxen[]zijn die hard gaan.
                                Dat gevoel heb ik ook vaak, als je de vragen leest.
                                Maar daar is het forum toch voor; om wat te leren.
                                groetjes
                                Boi
                                groetjes

___

Comment

Working...