Rumoerig publiek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

In feestenten vind ik het niet echt een probleem als er veel lawaai vanuit het publiek is. Het publiek daar komt toch om te drinken en te feesten, dat moet een band zich ook realiseren, je bent in de meeste gevallen amusement daar. Een singer/songwriter in een club of theater bijvoorbeeld vind ik een heel ander verhaal daar lul je niet doorheen, uit respect voor de artiest en je medebezoekers. Dan heb je niet met amusement te maken, maar met kunst.

Dat zijn de uitersten wat mij betreft, maar er ligt ook veel tussenin.Soms ziet iemand zich als belangrijk artiest, maar wordt door het puliek vooral als entertainer gezien, tja..
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• @ndrew
      • Jun 2005
      • 220

Misschien was dit niet hun publiek. Maar dat betekend voortaan beter uitkijken bij het boeken. En voor de rest.... je smoel houden en doorspelen!
      Precies die gasten krijgen toch gewoon betaald!! Gewoon doorspelen inderdaad!!! Zou leuk worden, ik ben een band aan het mixen en vind het een klote band want het is niet mijn muziek, dus begin ik de show vast af te bouwen Maar wil wel aan het einde van de rit gewoon nog ff een factuur sturen terwijl ik zelf 2 uur eerder gestopt ben. Dan weet ik zeker dat ik het factuur retour krijg. Wat raar zeg?
      Last edited by @ndrew; 09-03-10, 01:05.
      <laat het maar draaien>

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Not true, Andrew....

Dit geldt natuurlijk voor een Top40 bandje: die worden ingehuurd om muziek van andere mensen te spelen. Als je een "artiest" of "act" bent met een eigen repertoire, komen er ook mensen op af die daar van houden. Mochten die zich misdragen heb je alle recht om je optreden te onderbreken.

Een promotor kan ook verkeerde PR maken, de foute artiest boeken of zijn publiek veel te vroeg dronken voeren. Daar kun je als act niets aan doen, behalve ophouden wanneer je dat zint.

Dit staat trouwens vrijwel altijd in riders als clausule.

Welcome in the real world...
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Arrogant klotebandje. [Die gasten moeten in de politiek].
          Als ze "last" hebben van "verkeerd" publiek, laten ze toch gewoon de zaal ontruimen door de security met hulp van de ME?

Een muzikant die het spelen leuk vind .....
          (= dat een "kunstenmaker"? En = een musicus dan een "Kunstenaar" met grote K?
          Mag ik even vragen waar het verschil dan in zit?
          De hele dag oefenen op een viool, dat is pas echt "K"?
          En de hele dag oefenen op een gitaar is maar gewoon "k"?
          Beide groepen hebben hun liefhebbers en hun walgers. Of in slaap vallers ...
          zoals het halve kabinet ooit deed tijdens een uitvoering door een Kamerorkest.
          Is het soms K omdat de Koningin wel wakker bleef?
          Of zit het in de aanspraak op de belastingcenten:
          muzikanten (k) krijgen per definitie nooit subsidie,
          maar musici (K) zouden niet kunnen bestaan zonder? maar dit alles terijde.....)
          .... heeft de keuze om zieltjes voor zijn geloof te winnen - en gaat toeren.
          Of het interesseert hem geen zier wat anderen vinden van zijn muziek.
          Hij vind het leuk en blijft dat lekker thuis doen voor wie het horen wil.

Als je geen ***shuis vol kunt krijgen, ben je een voorganger zonder volgers. Thuis preken dan maar, voor de familie.
          (en de pubers daarin hebben ook al weinig boodschap aan dat gezever van Pa of Ma).
          Dus:
          Terug naar de oefenruimte, als ze het publiek niet met muziek kunnen overtuigen.
          Of naar de eigen parochie: aan de eigen familie laten horen hoe fantaaaaaasties hun muziek toch is.

Inderdaad: zwaar verwende kliertjes,
          die niet met muziek én niet met argumenten kunnen overtuigen.
          .... smoel houden en doorspelen!
          Al is het maar voor die 10 of 20 m/v die vooraan staan en het wel mooi vinden.
          En piepen doe je na afloop maar, bij pappie-met-poen-en-paplepel, (= de manager/boeker).
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

Een band moet in mijn ogen altijd een motto hebben wat zich in het brabants vertaald naar: "Speulen g*dver!"

Met dank aan een in mijn ogen overgesubsidiëerd zalencircuit hebben dezelfde zalen zich meer en meer ontwikkeld tot contemporaire concertzaal enigzins, en concurrent van gangbare discotheken anderszins. hierdoor wordt je als band die eenmaal in het circuit zit volgens mij gewoon verwend.

Als ik LP's met integrale liveopnamen uit het europese clubcircuit luister uit de jaren '80 hoor je bij vlagen het publiek duidelijker dan de band. hoe ze dat oplosten, door ***gans goed te spelen tot bloedens toe, en als dat niet lukte gooide je er twee covers-met-een-eigen-draai tegenaan, om vervolgens verder te gaan waar je gebleven was, met wat geluk nu met een stuk meer luisteraars.

Volgens mij is het al eerder gezegd,maar inderdaad; je krijgt het publiek wat je verdient!

ooit meegemaakt dat een band lichtelijk fout geboekt op een tentfeest stond. en nog voor er een noot gespeeld was begonnen ze het publiek op hele botte toon duidelijk te maken dat ze wel aandacht verwachten. toen ze begonnen en hun set, die bestond uit covers, gewoon onveranderd speelden als ware ze op een smartlappenfestival. dan gaat dat dus geheid fout, en ligt het niet aan het publiek..

Comment

• Rieske
              • Aug 2002
              • 544

De Britse band Tindersticks heeft maandag via een fanforum gereageerd op het gestaakte concert in de Effenaar.
              "We zijn gewend dat er mensen praten tijdens onze optredens", zo laten de bandleden weten. "Maar in de Effenaar was het geluid zo luid dat we elkaar nauwelijks konden horen spelen.

Om die reden hebben we voor het eerst in ons bestaan een concert afgebroken."

"We hebben deze beslissing weloverwogen genomen. We waarderen de pogingen van het publiek dat ons probeerde te horen en het werk dat is verzet om het concert mogelijk te maken."

Het lijkt mij wanneer je als band tegen een muur van geluid staat te spelen, je op een gegeven moment in een onhoudbare situatie beland. Monitoren harder ? Balans op het podium kwijt ? Schreeuwerig geluid ? Geen interactie met het publiek meer ?
              En wees nou eerlijk; een concert draait om de artiest, niet om het publiek. Als publiek, tijdens een optreden de band als bijzaak beschouwt, kun je net zo goed in de kroeg met elkaar gaan staan ouwehoeren en bier zuipen.

In dit geval heeft de organisatie een overduidelijke verkeerde keuze voor deze lokatie gemaakt. Jammer voor de band en voor het publiek.
              Last edited by Rieske; 09-03-10, 14:54.
              Life is what you make it

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

publiek moet zich stil houden?
                -whatever happened to "audience participation"?

-Juist uit het engelstalige deel van de wereld waar heckling is uitgevonden, en nog steeds rouleerd. DIT gedrag.

-Dat je geen lief akoestisch zangeresje op een boeren tentfeest neerzet is evident. Maar zelfs dan nog.... spelen kreng! Is goed voor je ervaring!

-Een b-act als de mijne draait al met in-ear. Ik zie het probleem voor een a-act als thindersticks niet. Zaalgeluid uit de mix en lekker in je cocoon

-Voor de rest zoek je als publiek de zaal uit waar je gaat kijken. In het theater kun je muisstil genieten. In een zaal met meer dan een bar open stilte verwachten is belachelijk. Een poppodium is een poppodium.
                lekker belangrijk!

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

De band had volledig gelijk. Het is natuurlijk dikke vette flauwekul om te zeggen dat die mensen maar moeten spelen "omdat ze betaald worden".

Ik betaal mijn tandarts ook, maar als ik ga liggen etteren stopt hij wel de behandeling, dat geldt ook als ik het bureau van mijn accountant onder pis, de auto-verkoper uitscheld, een agent beledig of een ambulance-medewerker belaag. Soms kun je gewoon je werk niet doen en dan stop je er mee!

Top40 bandjes spelen andermans muziek en moeten niet zeuren: die willen optreden in het k*tcircuit. Mensen die echt eigen muziek maken hebben gewoon te bepalen of ze willen spelen of niet. Het niveau van het publiek bepaalt de reactie.

Mensen die blijven schreeuwen en/of bier gooien zijn gewoon achterlijk en verdienen geen concert. Het is ZO makkelijk om te doen alsof artiesten altijd maar moeten optreden. Behalve de contractuele onjuistheid van die stelling, is het ook een belachelijke veronderstelling in vergelijking tot andere branches.

Als ik de spanten insmeer met groene zeep, de trussen krom trek en de tekeningen op verkeerde schaal aanlever willen de heren Riggers ook hun werk niet doen. Daar hebben ze dan ook het volledige recht toe.

Net als dit bandje: chapeau voor de actie, dat ze in de Effenaar maar eens goed gaan nadenken over publiek, gedrag: en vooral beveiliging/handhaving!
                  Arvid Buit

Comment

• geenstijl21
                    • Jan 2008
                    • 462

Originally posted by showband
                    -Voor de rest zoek je als publiek de zaal uit waar je gaat kijken. In het theater kun je muisstil genieten. In een zaal met meer dan een bar open stilte verwachten is belachelijk. Een poppodium is een poppodium.
                    Bij Bob Dylan in de HMH was de bar gesloten bij het optreden. Het publiek moest stil blijven staan en luisteren....En best knap dat de ongeveer 7000 mensen dat ook deden!

@AJB: Jij geeft individuele voorbeelden weer... Nu leiden de goeden onder de slechten! De 20 fans die er waarschijnlijk waren hebben een kutavond gehad.
                    Klein persoonlijk voorbeeldje: Ik als nette supporter kan de komende jaren niet naar Rotterdam voor Rotterdam-Ajax, omdat 100 mogolen het verkloot hebben!

En over dat verschil met TOP40 geneuzel ben ik ook wel klaar.... Het gaat niet om repetoire maar om beleving van het publiek. De beleving was er die avond blijkbaar niet! Dat kan gebeuren....het is wat mij betrefd een afgetrokken PR stunt om van het podium af te gaan.
                    Last edited by geenstijl21; 09-03-10, 15:34.
                    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

Nah,
                      Bandje (en allen die denken dat publiek lam klapvee is wat zich moet scharen achter de grillen van de "artiest")
                      Bedenk eerst eenst even wie de uiteindelijke rekening betaald!
                      Ook op gesubsidieerde poppodia

Als het een beetje kerels zijn betalen ze de kaartjes terug aan de bezoekers, iig aan de echte fans, als ze die nog hebben na zo'n arrogante stunt.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Dus: je betaalt iemand om zijn/haar werk te doen, maakt het diegene vervolgens onmogelijk en wilt dan ook nog je geld terug? Geen idee welk gedeelte van het consumentenrecht hierbij betrokken is, maar voor mij is het nieuw.

Kromtrekking van de eeuw beste mensen, die bovendien voor elke rechter in jullie ongelijk beslist zal worden. Mensen onderbreken, schreeuwen en zuipend is in beginsel al asociaal, maar achteraf gaan zeiken is dan al helemaal stompzinnig.

Bandjes komen een gevoel overbrengen en hebben het goede recht deze poging te staken als ze worden tegengewerkt. Zoals eerder aangehaald: dat geldt voor VELE beroepen.

Dicht bij huis: als ik in diezelfde staal mijn werk sta te doen, maar ik word continue nat gegooid met bier, sta tussen de vechtpartijen en mijn spullen gaan naar de haaien: dan kunnen ze me 10.000,- euro geven, maar dan wens ik ze allemaal de vinkent*ring en loop lekker naar m'n auto om ZEER snel richting huis te gaan.

Een goed act is geen ingevlogen busje muzikanten die een trucje vertonen als je een pinda gooit. Die mening bewijst eens te meer de zeer verwende en irreële kijk van huidige consumenten.

Ik ken veel situaties vanuit mijn ervaring als artist-manager en tourmanager, en kan je verzekeren dat veel muzikanten stoppen met spelen als laatste uitweg zien...
                        Arvid Buit

Comment

• Drumvogel
                          • Nov 2004
                          • 175

Er zijn altijd figuren die graag roet in het eten gooien...
                          Maar er zijn ook genoeg bandjes in het top40 circuit die het niet tolereren dat er met drank wordt gesmeten. Je komt daar ook om je kunstje te doen. De band heeft ook wel invloed op de zaal. Als je Liquido, In de blote kont en oerend hard achter mekaar speelt moet je haast wel verwachten dat er glazen door de lucht vliegen. Dan maar een lief nummertje tussendoor om het publiek te sussen.

Soms denk ik wel eens terug aan de tijd van glas ipv plastic. Met glas gooien (indien het geen apen zijn met een IQ van 70) mensen alleen de inhoud de zaal door. Plastic verdwijnt met 'glas' en al in je mengtafel en zorgt daar voor de doodsteek.

En een biertje in een glas drinkt toch veel lekkerder.

Comment

• T_Sound
                            • Sep 2009
                            • 267

Ik geef de band groot gelijk. Vooral bands van zulke klasse kiezen, stoppen met spelen, vaak als laatste uit weg en zelfs dan is het een zeer zware overweging van de band/artiest.

Er zitten ook b-acts/amateur acts bij die gewoon een hoog sterrenalures gehalte hebben en deze beslissing zomaar zullen nemen (uitzonderingen daar gelaten).

Een artiest/act hinderen tot wahoop toe, is als vloeken in de kerk. Zoals een aantal voorbeelde al, als je de slang van een blussende brandweer ploeg onderbreekt/losmaakt/saboteerd, dan ben je zelfs strafbaar. Nu is dit een extreem voorbeeld, maar je bent wel eigenlijk iemand werk aan het saboteren. Nu hangen er geen levens van af, maar als publiek ben je dan wel zwaar achtelijk bezig. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je het ook voor andere mensen verpest, je bent eigenlijk de openbare-orde aan het verstoren, dat is strafbaar, dus inderdaad, handhaving/beveiliging is ook niet erg acuraat geweest.
                            Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

Originally posted by showband
                              -Een b-act als de mijne draait al met in-ear. Ik zie het probleem voor een a-act als thindersticks niet. Zaalgeluid uit de mix en lekker in je cocoon
                              dus iedereen moet maar met inears gaan werken? ik werk met bands die het perse niet willen omdat ze het niet prettig vinden.

veel meer bands zouden een statement moeten maken en af en toe eens een keertje zoiets moeten doen.

natuurlijk is het voor de fans heel vervelend, maar naar dit soort bands ga je niet kijken om te lullen en te zuipen. dit zijn muzikanten die ergens voor staan en echt iets brengen, en dan heb je respect nodig vanuit het publiek. ik weet niet, maar deze band krijgt ook een grote rumoerige tent op lowlands helemaal stil.
                              dus om dan maar te gaan roepen "speule", tja, zo werkt dat niet bij deze muziek.

100 punten voor de Tindersticks!! ik ga volgende keer zeker kijken

Comment

• dj-wojcik
                                • Jul 2008
                                • 911

Wie nu MnM op heeft staan kan de hele discusie op de radio volgen

volgens statestieken zijn de Nederlanders de meest rumoerige publiek!
                                Echt iets waar we trots op kunnen!:S
                                Last edited by dj-wojcik; 11-03-10, 16:45.
                                [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

Working...