Vari*Lite 2500Spot vs. Martin Mac 700

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonas
    • Jan 2008
    • 11

    Vari*Lite 2500Spot vs. Martin Mac 700

    hoi,

    Ik ben lighttech. bij een frima in... jawel licht en geluid.
    Omdat we steeds meer grotere job's en klanten bij krijgen,
    en we ook volop aan het groeien zijn.
    Wordt het tijd om ook ons lichtgamma wat uit te breiden.
    op dit moment beschikken wij over een gamma martin moving heads.
    Zijnde:- Mac 250krypton
    - Mac 300

    Aangezien de job's, heads van een groter type vereisen
    zijn wij genoodzaakt een zwaarder type te kopen.

    Na veel brainstormen en demo's enz.
    zitten wij nu met een dilemma.

    zijnde: ofwel Vari*lite 2500 Spot/of Mac 700 Spot

    Persoonlijk zou ik kiezen voor de vl'en.
    Als tech. steek ik graag wat coller Chases in mijn show en aangezien
    de vl'en supersnel zijn.zowel op de cmy wielen als op het vast kleurenwiel zijn ze erg snel.
    Idem is dit voor de gobo's.
    De focus is voor zover ik weet ook in orde,bij onze martin toestellen komt er soms een soort wazig iets rondom onze gobo's en na onderhoud was die er soms nog steeds.
    De Vl2500 zijn Zoom functie zou ietsje wijder gaan.

    Nu vraag ik me eigenlijk af wat jullie zouden doen in ons plaats?
    Heb je ervaring met de toestellen laat me jouw mening zo snel mogelijk horen.


    Mvg.
    jonas.
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

    #2
    VL2.5K volle, rijke kleuren, goede dimmer, enorme zoom, bruikbare gobo's en zoals je zelf al aanhaalt... enorm snel op CMY en vast kleurenwiel en vooral... PRECIES!


    Mac700: zoom lijkt nergens naar, verder 1 van de beste fixtures van martin ooit. Amber en rood zijn gewoon 'goed'
    Goede review te lezen op http://www.mikewoodconsulting.com/articles/MAC_700.pdf

    Maar ff dat allemaal terzijde: Waar wil je ze gaan voor inzetten? Van mac250/300 naar...
    Last edited by axs; 14-01-08, 13:27.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

    Comment

    • Jonas
      • Jan 2008
      • 11

      #3
      We zouden die gebruiken voor van alles: Gobo projectie,party's,festivals,fashionshows,enz

      het is ook niet onze bedoeling om al onze 250 machientjens weg te doen.
      Maar wij hebben redelijk veel job waar er zwaardere toestellen moeten staan. zoals iedereen willen we graag betrouwbare toestellen.

      en mijn collega die uiteindelijk beslist wat er komt hoort slechte en goede
      dingen over beide toestellen.

      terwijl ik het nog eigenlijk nog steeds wat meer heb voor de vl2500.

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        Je hebt in deze range nog meer mogelijkheden, maar heb net Prada klusje gedaan met Var*Lite Vl3500Spot, Martin Mac700 en ClayPaky (nieuwe 300 HPE Spot).

        De verschillen zijn enorm: zoals altijd is Vari*Lite gewoon absoluut veruit de beste. Optiek, kleuring, stabiliteit en vooral ook service-gericht. Het vervangen van de gobo's voor onze custom dingen was een peace of cake. Daar bewijst een goede spot zich wat mij betreft ook in de praktijk.

        CP's waren mooi maar vielen tegen op het gebied van lichtoutput. Martin's zijn vanwege oerlelijke lichtverdeling, waardeloze optiek en gebrek aan betrouwbaarheid uitgebleven en niet meer gebruikt in de show.

        Mijn advies: omarm de vari-lites en zorg dat je de schuur zo snel mogelijk Martin-vrij maakt...
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • Carpjes
          • Mar 2007
          • 35

          #5
          Originally posted by AJB
          Martin's zijn vanwege oerlelijke lichtverdeling, waardeloze optiek en gebrek aan betrouwbaarheid uitgebleven en niet meer gebruikt in de show.

          Zou je dit kunnen onderbouwen...
          Waardeloze optiek en slechte betrouwbaarheid bij een mac700
          Oerlelijke lichtverdeling.. Misschien de lamp even stellen.

          Comment

          • mustang1
            • Sep 2006
            • 94

            #6
            Gewoon die 700 bestellen, super makkelijk te onderhouden. Schoonmaken van je complete fixture vergt slechts een kleine tien minuten, modules zijn zonder schroevendraaier er zo uit te plukken, je maakt de lenzen schoon en klaar is klara. Ook gaat er weinig tot niks kapot aan het ding, geweldig zo'n 700!

            Verder geen ervaring met Vl, maar aangezien hoe deze ten opzichte van een Martin in elkaar zitten, denk ik toch dat de Martins wat gebruiksvriendelijker zijn. Zeker als je al wat Martins in huis hebt, een aantal onderdelen van een Mac 250 Wash zitten ook in de 700, wat dus weer een besparing aan onderdelen oplevert in de toekomst.

            Succes met de keuze!
            Mooi spul, he?

            Comment

            • Jonas
              • Jan 2008
              • 11

              #7
              Ik heb in het verleden nog personen gehoord die eerst veel met martin
              werkten en daarna te maken hadden met Vari*Lite

              ze vertelden mij ook meestal hetzelfde verhaal:Martin daar waren zij wel tevreden over,maar toen ze Vari leerden kennen moesten ze niet echt veel meer weten van martin.
              toen kreeg ik ook meestal het verhaal dat ze nog beter zijn dan martin in onderhoud.

              Comment

              • Marciej
                • Nov 2003
                • 45

                #8
                Dat lijkt me dan weer een vrij eenzijdige kijk naar beide spotjes. Gezien je enkel ervaring hebt met de 700 zou ik niet meteen durven zeggen dat dit ding veel lekkerder werkt. Voor de reguliere discotheekshowserviceboer is het een geweldige spot en heeft hij een aardig toerijkend pakket aan effecten maar voor de persoon die verder dan dat gaat, zijn klant wat extra kwaliteit wil bieden, een paar centjes meer heeft en een pakket strakke gobo's verkiest boven gebruiksvriendelijkheid is in mijn ogen de VL2500 absoluut een vastgestelde keus. Zoals eerder al gezegd, de output is vrijwel niet te evenaren even als als het vreselijk lekkere kleurensysteem en de zoom/focus.

                Als ik mocht kiezen zou ik, mits er daadwerkelijk wat meer budget is, zeker voor de VL spot gaan. Heb me laatst nog maar weer eens laten verbazen door dit knappe spotje welke ze inmiddels ruim een tweetal maandjes geleden in 't Paard van Troje(Den Haag) hebben aangeschaft. Met een nieuwe set van 8 spots en 8 washes is het er daar zeker vele malen op vooruitgegaan sinds de oude HE Studiocolours .
                Smile, you on TV!

                Comment

                • William
                  • Oct 2002
                  • 233

                  #9
                  als je budget hebt voor vl'en, gelijk doen,

                  martin vs vari*lite is appels met peren vergelijken wat mij betreft. Axs heeft het gros al mooi aangehaald wat betreft pluspunten. en zo zijn er nog veel meer.

                  punt
                  V*L...........punt

                  Comment

                  • Jonas
                    • Jan 2008
                    • 11

                    #10
                    [quote=Marciej;474760] Voor de reguliere discotheekshowserviceboer is het een geweldige spot en heeft hij een aardig toerijkend pakket aan effecten maar voor de persoon die verder dan dat gaat, zijn klant wat extra kwaliteit wil bieden, een paar centjes meer heeft en een pakket strakke gobo's verkiest boven gebruiksvriendelijkheid is in mijn ogen de VL2500 absoluut een vastgestelde keus.


                    Wel als Lighttech. laat ik ook niet enkel gwn mijn lampen wat flikkeren en draaien.
                    collers en gobo chase's/effect's zijn dan ook een echte must.
                    wij beschikken nu over de krypton's van martin en geloof me,
                    als je op beat muziek die ietsje sneller gaat dan 135bpm (dan spreek ik niet over jump ofzo) dan begint het kleurenwieltje al lekker te flippen.
                    Idem dito voor de gobo's
                    ik ben dus ook zeker niet tegen Martin
                    maar ik geloof dat Vari*lite op dat gebied gwn toch nog net ietsje beter is.
                    dat dit niet de enige troeven zijn van de 2500 weet ik.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Jep, Paard van Troje inderdaad erg mooi en altijd gezellig (afdeling 'kabaal' hier ;-) ), maar dat terzijde...

                      Even voor mijn info als thread-lezer en meedenker: wat kosten die spots ongeveer? En dan vooral: hoeveel % is de betreffende V*L duurder dan de Mac? En wat zijn de (bewezen?) onderhoudskosten? Wat is de verwachte levensduur van de spots (bij EML zitten er geloof ik spots tussen van 15 jaar oud of zo, die doen het nog altijd en worden nog altijd gebruikt)? Welk alternatief sluit het beste aan bij wat jullie in de TOEKOMST zullen gaan doen aan klussen? Allemaal zeer belangrijke dingen die voor een gezond bedrijf bepalen welke van twee alternatieven de betere investering vertegenwoordigd.

                      De filosofie die zich voor mij tot nu toe eigenlijk altijd wel heeft bewezen is ofwel een budget-dingetje te kopen dat de klus ook kan klaren (al dan niet met regelmatige TLC ;-) ), ofwel direct 'the real thing' te kopen. Een unit uit de middenmoot is vaak vlees noch vis... het is 'het' toch niet echt, maar het is een stuk duurder dan dat budget-dingetje dat je in de container gooit als het kapot is.

                      Een budget-dingetje kun je een Mac 700 niet noemen, maar als je rondkijkt en -vraagt in prof lichtland is de term 'the real thing' behoorlijk van toepassing op de V*L's, dus als jullie bedrijf voor kwaliteit wilt staan is dit waarschijnlijk het lampje dat daaraan bijdraagt.

                      Bekijk het dus zeker niet alleen vanuit het 'technische' perspectief, maar vooral ook vanuit het bedrijfskundige perspectief. Als je dan alle rekensommetjes bij elkaar hebt opgeteld kom je uit bij de voor jullie beste optie...

                      Ik zou waarschijnlijk ook voor V*L gaan, zelfs ik (als eenvoudige geluidsboer ) zie dat verschil bij een show zeer duidelijk ;-)

                      Adios!
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • William
                        • Oct 2002
                        • 233

                        #12
                        Originally posted by berolios
                        (bij EML zitten er geloof ik spots tussen van 15 jaar oud of zo, die doen het nog altijd en worden nog altijd gebruikt)?
                        nog wel wat ouder. Sommige spots zijn ouder dan ik

                        het gaat hier om de 200 & 300 serie en deze word nog vollop gebruikt! De ongekende kracht / geringe gewicht van de oude serie blijft geweldig en word daarom nog vaak ingezet.

                        grtn
                        V*L...........punt

                        Comment

                        • Elmo
                          • Jun 2006
                          • 208

                          #13
                          Originally posted by William
                          nog wel wat ouder. Sommige spots zijn ouder dan ik

                          het gaat hier om de 200 & 300 serie en deze word nog vollop gebruikt! De ongekende kracht / geringe gewicht van de oude serie blijft geweldig en word daarom nog vaak ingezet.

                          grtn

                          ja V*L blijft gewoon koploper als het aankomt op kleurmenging en optiek, de andere merken doen het leuk hoor maar als het echt goed moet blijft er maar 1 over.

                          Mac700 is idd wel een aardige spot, voor een martin lampje, maar Martin blijft altijd laatste keus bij mij, heb zelfs liever een robe kopje dan eentje van Martin!!!


                          maar als je het geld hebt direct V*L kiezen ik zou nieteens meer denken aan Martin.



                          P.s. I LOVE THE V*L 200 & 300 SERIES, VL5 en VL6c ROCK

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

                            #14
                            Tuurlijk heeft Martin best leuke spots voor discogebruik, maar voor een stapje verder is Vari*Lite zeker een betere optie. En onderhoud ervan? Niet heel raar dat bedrijven nog steeds oude VL2, VL5 en VL6 spots blijft verzamelen.

                            Op welke punten voor VL kiezen? Snelheid, degelijkheid, lichtopbrengst... Voldoende argumenten?
                            Last edited by jurjen_barel; 28-11-08, 09:55. Reason: typo...

                            Comment

                            • geenstijl21
                              • Jan 2008
                              • 462

                              #15
                              Het weegt natuurlijk ook mee of er in de buurt nog meer verhuurbedrijven zijn die de VL's of Martin's hebben......

                              Je zult zien dat je in de toekomst toch net die paar moet inhuren......
                              "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                              Comment

                              Working...