Wandelzender

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Wandelzender

Wie heeft er ervaring met de wandelzender COMPLY van HF-prints?
    Deze heeft ook een regieontvanger aan boord.
    Eventueel ook gebruikservaringen met de SIMPLY, een wz met maar één kanaal(frequentie). Is een diversity ontvanger noodzakelijk?
    Buiten de SER20 van Sennheiser en de zenders van HECOM lijkt het een betaalbaar alternatief. Het aanbod lijkt niet erg groot. Zijn er meer (betaalbare) merken? De Sennheiser kost kaal ca 22000 euro. Dat is een factor twee boven de begroting en dan heb je nog geen ontvanger, antennes etc.
    Is het trouwens nog verstandig om iets rond 200MHz te kopen ivm TDAB en TDVB?

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Hallo Speakertech,

Geen echte ervaring, maar heb er wel regelmatig mee getest (vaak in combinatie met sennheiser ontvangers/zenders). Vrij basic fatsoenlijk klinkende zender, retour-ontvanger werkt prima.

Maximale signaal wat de hoofdtelefoonversterker uitstuurt is iets aan de lage kant.

De simply is inderdaad eenvoudiger en heeft volgens mij geen mogelijkheid tot hidyn.

De SER20 is een dijk van een zender (mag ook wel voor dat geld). De WLT... van Hecom is ook een prima ding en wordt veel gebruikt door regionale omroepen.

Hecom en HF Prints zijn beide Nederlands fabrikaat, waarbij ik (uit eigen ervaringen en die van klanten) moet opmerken dat de service van HF Prints enorm veel beter is dan die van Hecom.

Overigens is de zwaai van een Sennheiser groter dan die van een HF Prints en die is weer groter dan die van Hecom... Het is dus wel uitwisselbaar, maar niet optimaal.

Diversity is altijd handig, maar niet altijd noodzakelijk (lees: echt afhankelijk van de toepassing)

'k weet niet of je het kent, maar op Radioforum.nl is men al een tijdje bezig met het hele frequentie-gedoe. Daar is ook "radiogolfje" op te vinden. Hij weet alles over die zender.
    Last edited by SoundOfSilence; 30-06-08, 14:48.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

TDVB is niet de juiste afkorting voor digitale televisie, dit moet zijn DVB-T in jouw geval.

Er kan in plaats van een T ook iets anders staan trouwens:
      C = Cable
      H = Handheld (telefoon/PDA)
      S = Satelite
      T = Terrestrial (ether)

Echter in dit topic over zenders zal DVB-T hetgeen zijn waar je mee te maken hebt.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by vasco
        TDVB is niet de juiste afkorting voor digitale televisie, dit moet zijn DVB-T in jouw geval.

Er kan in plaats van een T ook iets anders staan trouwens:
        C = Cable
        H = Handheld (telefoon/PDA)
        S = Satelite
        T = Terrestrial (ether)

Echter in dit topic over zenders zal DVB-T hetgeen zijn waar je mee te maken hebt.
        Lekker belangrijk! De eventuele (on)bruikbaarheid van een WZ verandert daardoor niet!

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by speakertech
          Lekker belangrijk! De eventuele (on)bruikbaarheid van een WZ verandert daardoor niet!

Speakertech
          Dat is zeker waar maar als mensen via Google gaan zoeken naar jouw afkorting om je te helpen in dit topic gaan ze bar weinig vinden behalve iets over fotografie of een vliegtuig met de genoemde letters.

Voor de rest sorry hoor, wilde alleen behulpzaam zijn.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by vasco
            Dat is zeker waar maar als mensen via Google gaan zoeken naar jouw afkorting om je te helpen in dit topic gaan ze bar weinig vinden behalve iets over fotografie of een vliegtuig met de genoemde letters.

Voor de rest sorry hoor, wilde alleen behulpzaam zijn.
            De discussie dreigt een beetje off-topic te geraken. Ik vroeg naar gebruikerservaringen voor deze wandelzenders. De mensen die die ervaringen hebben opgedaan, weten uit de starttopic precies waarover het gaat. Als je eerst wat moet gaan uitzoeken op het www, dan heb je geen gebruikservaring.
            Overigens ben ik het wel met je eens, dat je bij voorkeur de juiste termen moet gebruiken om verwarring te voorkomen. Dat ging even mis.
            Speakertech

Comment

• hfprints
              • Sep 2008
              • 16

Speakertech,

De HFPrints simply heeft Hydin, maar is al een jaar uit productie.
              Zowel de comply als de Symply zijn vervangen door de MX520, welke reeds door de VRT in gebruik is. Is eigenlijk een combinatie van beiden.
              Buiten de ontzettend kleine afmetingen heeft de zender voldoende bereik. Uiteraard Hydin en een eenvoudige bediening. Kortom, een kleine comply zonder display, maar wel alle andere functies. Gewicht, nog geen 500 gram.
              Verder is het audio niveau volgens de Sennheiser norm, dus 40 kHz zwaai.
              Op dit ogenblik alleen nog internationaal beschikbaar van 230 - 250 MHz, eind dit jaar ook voor de 200 - 216 MHz voor de Nederlandse markt.
              Vooral uit de regionale omroepen hoek is zeer veel belangstelling voor deze WZ, die mogelijk een revolutie teweeg gaat brengen t.o.v. al die andere grote, zware en lompe dingen. Prijs, ongeveer 3500 euro
              (200,5 - 216 blijft volgens de laatste berichten van het ministerie van EZ gevrijwaard van DAB)

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Hé René, jij hier?

Is het trouwens nog verstandig om iets rond 200MHz te kopen ivm TDAB en TDVB?
                De vraag is volgens mij of het verstandig is om te investeren in dit soort HF-oplossingen.
                Menige omroep schakelt hiervoor over op gebruik van (portable) UMTS- of HSDPA-based codecs. (google maar eens op de Comrex Access bijvoorbeeld). HF wordt in omroepland toch een beetje als een gepasseerd station gezien.

Comment

• Rieske
                  • Aug 2002
                  • 544

Originally posted by SoundOfSilence
                  HF wordt in omroepland toch een beetje als een gepasseerd station gezien.
                  Oja ? Probeer maar eens op een druk evenement (laten we bijv. eens Pinkpop noemen) met UMTS werken. Dan hunker je toch weer snel terug naar HF. Bovendien klinkt HF beter dat al dat digitaal gecomprimeerde spul wat nog teveel in de kinderschoenen staat.
                  Life is what you make it

Comment

• hfprints
                    • Sep 2008
                    • 16

Inderdaad, bij drukke evenementen is het net niet toereikend genoeg.
                    Dutchview heeft me jaren lang ingehuurd voor pinkpop 3voor12, dit omdat internet / UMTS te kort capaciteit had, nu hebben ze een eigen glasvezel.

Ook NOS radio merkt dit. UMTS leuk he, maar als het druk is werkt het niet, en denkt nu na over toch maar een nieuwe HF inverstering.
                    Nederland is aardig bevooroordeeld met draadloos internet UMTS enz.
                    In Frankrijk hebben ze geen landelijke GSM dekking, dus de tour kan alleen maar per radio.
                    De VRT weet dit ook, en daarvoor is de ontwikkeling van die mini WZ geweest.

Hint, ga eens naar de motogp (TT Assen) en probeer wat met je internet netwerk, lukt zelfs nu ze een nieuwe glasvezel hebben nog niet. Overbelast

Als ik naar de omzet van mijn bedrijf kijk, merk ik niets van al dat gedoe, en blijft men volop investeren. Of het moet komen dat mijn concurrent failliet is, maar dan nog, dat is kort geleden, en die groei zit er al jaren in, en niet zo zuinig ook.
                    En daar waar ik met die nieuwe mini WZ kom, wild enthausiast. Eind dit jaar willen we de Nederlandse versie klaar hebben, de andere is voor 230 - 250 MHz, en dat mag hier niet.

Ben alleen wel eens benieuwd wie SoundOfSilence is. (Evt in een PM).
                    Volgens mij kunnen we elkaar

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by hfprints
                      Ben alleen wel eens benieuwd wie SoundOfSilence is. (Evt in een PM).
                      Volgens mij kunnen we elkaar
                      Kan kloppen, we hebben elkaar gisteren bij een zeker omroep in het 010 district nog een hand gegeven...

Alles goed gegaan met babysitten? Operatie geslaagd, patient overleden?

Tja, HF en UMTS... persoonlijk denk ik dat je het ene als aanvulling op het andere moet zien.

3FM doet verslag vanaf Lowlands over UMTS én hun eigen lokaal opgetrokken WIFI-net. RTV Rijnmond doet een tour van Parijs naar Rotterdam met zo'n ding... Oké, hun HF-punt haalt het tot in belgie, maar Parijs.....
                      Diezelfde omroep kan nu opeens wel verslag doen vanuit Gorichem, terwijl hun HF-net daar absoluut niet dekkend is. Voor 80% van de gevallen kunnen ze HF gebruiken (met relais-auto).
                      De ervaring is dat men een draadloze (UMTS) codec simpelweg grijpt, naar locatie rent en hun ding doet. De eenvoud wint het van de kwaliteit. Daarnaast is de kwaliteit van een GSM natuurlijk helemaal bedroevend.

Radio1 gebruikt ze landelijk. Als je een landelijk dekkend HF-net wilt bouwen: succes (wel goed voor je omzet), maar er zal een reden zijn dat het NOB dat een jaar of 5 geleden afgeschaft heeft

Mijn conclusie is:
                      - gaat het om snelle nieuws-voorziening, zonder uitgebreid net van HF-posten: UMTS-codec
                      - gaat het om een kwaliteitsverbinding: HF óf ISDN-codec (tot 2012)/minilink & harris o.i.d.

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Helaas zit aanschaf op korte termijn er nog niet in.
                        Toch moet ik binnenkort weer een reportagezender gaan gebruiken voor een loop evenement. Vorig jaar had ik een HECOM zender gehuurd, prima geluidskwaliteit, maar de reikwijdte schoot te kort, ondanks dat het vermogen op 10 watt stond. Naderhand hoorde ik dat FM breedbandzenders minder reikwijdte hebben dan bijvoorbeeld mobilofoon. Dat zou komen omdat mobilofoon smalband is, met een beperkt frequentiegebruik. Het gaat in dit geval alleen om gesproken woord en dat het verslag verstaanbaar overkomt. Wat gebruiken mij collega´s in een dergelijk geval. De mobilofoon wordt ook nog doorgekoppeld met de aanwezige omroepinstallatie.
                        GSM zou ook nog kunnen, maar volgens mij komt een verbinding met mobilofoon onmiddelijk tot stand als de reporter de ptt schakelaar indrukt.

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 30-12-08, 10:56.

Comment

• Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 189

Hoeveel afstand moet je overbruggen en wat voor omgeving (hoogteverschillen en grote gebouwen) is het?
                          Met 10Watt HF zou je toch wel een paar kilometer moeten kunnen overbruggen. Ik heb zelf alleen de ervaring dat juist de Hecom-sets hier nogal eens problemen mee hebben. Het schijnt dat vooral de ontvangers een drama zijn. Heb zelf wel meegemaakt dat ik niet verder kwam dan 20 meter!! op 10W... Tel daarbij op dat Hecom failliet is....

Ik zou gaan voor een setje van HFP (www.hfprints.nl). Heb met de vaste zenders van hen goede ervaringen. CBT (Broadcastpartners) staat bij mij nog lager op de rangorde, zou ik dus ook niet doen.

Helaas zit aanschaf op korte termijn er nog niet in.
                          Toch moet ik binnenkort weer een reportagezender gaan gebruiken voor een loop evenement. Vorig jaar had ik een HECOM zender gehuurd, prima geluidskwaliteit, maar de reikwijdte schoot te kort, ondanks dat het vermogen op 10 watt stond. Naderhand hoorde ik dat FM breedbandzenders minder reikwijdte hebben dan bijvoorbeeld mobilofoon. Dat zou komen omdat mobilofoon smalband is, met een beperkt frequentiegebruik. Het gaat in dit geval alleen om gesproken woord en dat het verslag verstaanbaar overkomt. Wat gebruiken mij collega´s in een dergelijk geval. De mobilofoon wordt ook nog doorgekoppeld met de aanwezige omroepinstallatie.
                          GSM zou ook nog kunnen, maar volgens mij komt een verbinding met mobilofoon onmiddelijk tot stand als de reporter de ptt schakelaar indrukt.

Henk Roovers

Comment

• hfprints
                            • Sep 2008
                            • 16

Speakertech,

Om ver te komen moet je een goede antenne hebben, een antenne die goed afstraalt.
                            In smalband kom je verder, dit omdat door de geringere bandbreedte de ontvanger 10 a 13 dB gevoeliger kan zijn.

De VRT heeft eind april de wielerklassieker Parijs Roubaix verslagen. Hiervoor had de VRT een motorfiets met 7 Watt breedband zender (230 MHz) en een 1/4 golflengte antenne achterop.
                            Voor een optimale afstraling een groundvlak van koper gemaakt (Wat je bij de Hecom WZ mist). De motor vertrok samen met de wielrenners in Parijs, en het vliegtuig die de VRT gebruikt ging gelijktijdig vanaf Zaventem de lucht in (Luchthaven brussel). op 4km hoogte en nabij Brussel hadden ze de motorrijder al te pakken die net buiten Parijs reed.

Dus met gering vermogen ver komen kan !!

Maar dit feit staat niet alleen. Een 7 jaar geleden was ik door RTV West ingehuurd voor de techniek tijdens de begrafenis van Prins Claus. Op ongeveer 1km afstand van de regie auto stonden twee gebruikers met een WZ. De één met een oude SER10 van Sennheiser, vermogen van 1 Watt en kwam binnen.
                            Op nog geen meter afstand een tweede WZ, een Diport, met 10 Watt, en kwam niet binnen. Ook niet als die op de plaats van de ander ging staan, ontvangers ruilen had geen invloed. De SER 10 bleef binnenkomen, de ander pas binnen de 500 meter.

Diezelfde Diport heeft veel meer bereik als de antenne configuratie wordt gewijzigd. De afstraling van de antennes, die moet goed zijn.

Bij mijn vorige baas maakte we draadloze intercom, wel eens klachten van komt maar 50 meter. Testen gaven aan dat de opgestelde antenne weinig effect had. Een proefopstelling gemaakt van een sprietje zonder voldoende ground, en dat vergeleken met een dubbelquad antenne. Meetwaarden gaven een + van tussen de 23 en 30 dB aan in het voordeel van de dubbelquad, die een gemeten gain heeft van 7 dBd.

De meeste omroepen die een WZ gebruiken hebben een reportage auto in de buurt, waar een relais in zit, die de WZ op een andere frequentie doorstraalt naar de studio, en dan wordt het bereik veel groter.

Nu we het over goed stralende antennes hebben.
                            Afgelopen dinsdag een test gedaan met digitale TV, DVB-T op 2,3 GHz
                            De afstand was 33km, vrij zicht. Zender op 45 meter, ontvanger op 70 meter hoogte. Ontvansgt antenne 13 dBi gain, zend antenne 20 dBi, kabeldemping 3,5 dB en een vermogen van 200 mWatt. Signaal komt spatzuiver binnen.
                            Daarna het vermogen op 2 mWatt gezet, en ook nu nog signaal. Uitrichten was iets moeilijker, maar het ging.

Dus vermogen zegt niet alles, stralende antennes veel meer.
                            Last edited by hfprints; 05-10-08, 20:36.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Omdat ikzelf een amateurlicentie heb, weet ik wel van de hoed en de rand. Toch kun je op HF overdracht geen garantie geven heb ik gemerkt. Van de zomer heb ik dan een hecom zender ingezet voor een reportage vanaf de motor tijdens een wielerronde in bebouwd gebied. De ontvangstantenne stond op ca 11 meter hoogte. Toch was het bereik op een helft van het parkoers goed en op de andere helft veel dead spots. De ontvanger was een diversity ontvanger. Op enkele meters van mij vandaan stond dan een lokale of regionale radioomroep. Deze gebruikte twee CBT setjes. Zij hadden helemaal geen bereik. De antenne die ik gebruikte bestond uit twee vertikale dipolen (voor elke ontvanger één). De omroep had zelfs originele groundplanes erbij. Dus wie zal het zeggen. Dat het vermogen inderdaad niet altijd het criterium is, is goed te merken aan draadloze microfoons. Ondanks de meestal niet ideale omgeving voor de zend antenne blijkt vaak dat die dingen met 10mW vaak meer dan 100 meter kunnen ovbruggen.

Overigens heeft de Hecom antenne wel een grondvlak, al zal het niet ideaal zijn. In de schouderband is een stalen plaat ingewerkt van ca 40x10 cm. Niet ideaal, maar beter dan niets volgens mij. Volgende week moet ik weer op stap met de zender en houdt een mobilofoon in gereedheid. De ontvangstantennes staan op een hoogte van ca 30 meter en de ontvanger eveneens. De antennekabels zijn dus maar een paar meter lang.
                              Vorig jaar heb ik met de zender in een vaste opstelling wel een paar kilometer gehaald, De zendantenne ca 3 meter hoog en de ontvangst antennes op 8 meter. De verbinding werkte dan weer zonder mankeren.

Ik hoop nog eens een proef te kunnen doen met de "VRT" zender van HF prints. Sennheiser is echt een brug te ver.

Speakertech.
                              Last edited by moderator; 06-10-08, 08:48.

Comment

Working...