Wandelzender

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hfprints
    • Sep 2008
    • 16

Als jij een echte zendamateur bent, dus geen centamateur, dan weet je ook dat je ground resonant moet zijn.
    De 1/4 golflengte intercom antennes waren antennes die geschikt waren voor de antennes die frequentie, maar omdat de ground niet resonant was, straalden ze gewoon niet.
    De VRT is daar aardig mee bezig geweest, en met een plaat van 40cm red je het niet. Zie het als een groundplane, haal de 3 ondersprieten er maar af, en kijk hoe ver je komt.
    Voor 200 MHz moet je 40cm per kant hebben, dus 80cm en in het midden dus de spriet.
    Een N connector nemen met twee stukje koperdraad en daar een dipool van maken werkt beter, omdat die resonant is.

Je kan ook een resonante antenne nemen die geen tegenvlak nodig heeft om resonant te zijn, dan kom je met 10% van het vermogen verder dan een niet resonante antenne, of verticale (esonante) spriet welke een resonante ground mist.

Met de WZ, al heb je een resonate gound, op het moment dat je de WZ aan je schouder hangt vouw je als het ware de ground om je schouder, die daardoor uit resonatie gaat. Kijk maar eens met een GP, en pak de onderste elementen vast terwijl je naar een staande golfmeter kijkt (Of beter, spectrum analyser met reflectie meetbrug.

Groet,
    Rene

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by hfprints
      Als jij een echte zendamateur bent, dus geen centamateur, dan weet je ook dat je ground resonant moet zijn.
      De 1/4 golflengte intercom antennes waren antennes die geschikt waren voor de antennes die frequentie, maar omdat de ground niet resonant was, straalden ze gewoon niet.
      De VRT is daar aardig mee bezig geweest, en met een plaat van 40cm red je het niet. Zie het als een groundplane, haal de 3 ondersprieten er maar af, en kijk hoe ver je komt.
      Voor 200 MHz moet je 40cm per kant hebben, dus 80cm en in het midden dus de spriet.
      Een N connector nemen met twee stukje koperdraad en daar een dipool van maken werkt beter, omdat die resonant is.

Je kan ook een resonante antenne nemen die geen tegenvlak nodig heeft om resonant te zijn, dan kom je met 10% van het vermogen verder dan een niet resonante antenne, of verticale (esonante) spriet welke een resonante ground mist.

Met de WZ, al heb je een resonate gound, op het moment dat je de WZ aan je schouder hangt vouw je als het ware de ground om je schouder, die daardoor uit resonatie gaat. Kijk maar eens met een GP, en pak de onderste elementen vast terwijl je naar een staande golfmeter kijkt (Of beter, spectrum analyser met reflectie meetbrug.

Groet,
      Rene
      Wat ik van antennes weet, dat komt ook uit de theorie boeken. Ik heb nooit uitgebreid geëxperimenteerd met antennes

Voor de ontvangst antennes gebruik ik twee open dipolen. Ze zijn zonder balun op de coax aangesloten en staan verticaal op een zijdrager.
      Aan de zenderzijde is het wat lastiger om een goede antenne te gebruiken.
      Op de man is het gebruik van een fatsoenlijke groundplane haast niet mogelijk. Ik moet dus roeien met de riemen die er zijn. Overigens presteert de schouderantenne in veel gevallen ook gewoon goed en is de reikwijdte in de bebouwde kom vaak meer dan een kilometer.
      Op de motor is het natuurlijk wel mogelijk om middels een kort stukje pijp een groundplane te monteren, maar dat maakt snel wisselen weer onmogelijk.
      Overigens op de afbeeldingen van Hfprints zie je de zenders ook afgebeeld met de antennes erop geschroefd.

Aanstaande zondag neem ik uit voorzorg ook maar een mobilofoon mee. Je moet toch iets.
      Vorig najaar heb ik met een HECOM gewerkt in een vaste opstelling. De zendantenne, was een groundplane op ca 3 meter hoogte en de ontvangstantenne ca 8 meter diversity. Het overbruggen van 2 km was daar geen enkel probleem.

Overigens zoek ik nog iemand die me aan de schema's kan helpen van de Diport 2 VHF.
      De zenders heb ik in onderhoud en tot nu toe betrof het dan slechte kabels, batterijkontakten en dergelijk soort storingen. Van Hecom kreeg ik niets, alsof ik ze zelf na wilde bouwen.
      Enige tijd geleden was er dan wel een serieus probleem. Door de krakkemikkige batterijkontakten was er een forse sluiting ontstaan die op meerdere printen uitgebrande sporen opleverde . De zender doet het weer, maar toch mis ik ergens een aardverbinding. De aarde loopt nu kennelijk via het frontpaneel, maar erg lekker zit me dat niet. Nu HECOM ter ziele is zal het met de zenders snel gedaan zijn denk ik.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

...Op ongeveer 1km afstand van de regie auto stonden twee gebruikers met een WZ. De één met een oude SER10 van Sennheiser, vermogen van 1 Watt en kwam binnen.
        Op nog geen meter afstand een tweede WZ, een Diport, met 10 Watt, en kwam niet binnen. Ook niet als die op de plaats van de ander ging staan, ontvangers ruilen had geen invloed. De SER 10 bleef binnenkomen, de ander pas binnen de 500 meter.
        Tja... een Ser10 duwt gewoon door, een iets modernere zender regelt zijn uitgangsvermogen terug bij slechte SWR... is een Ser10 dan een mooi apparaat of juist een baggerding

...Afgelopen dinsdag een test gedaan met digitale TV, DVB-T op 2,3 GHz. De afstand was 33km, vrij zicht. Zender op 45 meter, ontvanger op 70 meter hoogte.
        Was dat dat kunstje in Rotterdam? Alles goed gegaan daar?
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Aart Rietveld
          • Aug 2004
          • 189

Originally posted by speakertech
          Van de zomer heb ik dan een hecom zender ingezet voor een reportage vanaf de motor tijdens een wielerronde in bebouwd gebied. De ontvangstantenne stond op ca 11 meter hoogte. Toch was het bereik op een helft van het parkoers goed en op de andere helft veel dead spots. De ontvanger was een diversity ontvanger. Op enkele meters van mij vandaan stond dan een lokale of regionale radioomroep. Deze gebruikte twee CBT setjes. Zij hadden helemaal geen bereik. De antenne die ik gebruikte bestond uit twee vertikale dipolen (voor elke ontvanger één). De omroep had zelfs originele groundplanes erbij.

Speakertech.
          Het is mijn ervaring dat behalve de afstraling van de zender toch ook heel vaak de ontvanger een oorzaak van problemen is. Zowel de CBT-set als de Hecom-set heeft een serieus probleem als er in de nabijheid van de ontvanger een ander zender aangezet wordt in de zelfde frequentieband.

Als ik de (HPF)-zender in onze HF-wagen aanzet op 215 MHz zie ik de veldsterkemeters van de Hecom-ontvanger (200 MHz) met minimaal de helft terugzakken. Als ik het HF-vermogen van de HFP-zender lager draai zie je zo de veldsterkte op de Hecom-ontvanger terugkomen. Hierbij zitten de ontvangst-antenne's direct op het dak van de bus en hangt de zendantenne van de studio-link er een meter of 8 boven (pneumatische mast van 10 meter).
          Ook de CBT-ontvangers hebben dit probleem al valt dit minder goed te "bewijzen" omdat de WZ-sets van dit merk die ik ooit huurde geen meters hadden.

@HFPrints:
          Wat ik me wel afvraag is hoe het mogelijk is dat de Sennheiser-zender blijkbaar wel een goede afstraling heeft terwijl de constructie van de antenne er hetzelfde uitziet. Volgens mij is er binnen de schouderband niet veel mogelijkheid om hiermee te variëren.
          Zelf gebruik ik de Hecom-zender vaak met de antenne op de zender zelf, dan kan je het apparaat ook gewoon neerzetten tijdens het gebruik, de meeste verslaggevers (m/v) schieten in de stress vanwege het gewicht als ze ermee op pad moeten. Zou de Hecom-zender dan een zo veel slechtere front-constructie hebben dat deze HF-technisch niet goed wil afstralen t.o.v. de SER van Sennheiser? Volgens mij is het Hecom-front net als de SER geheel van metaal.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by speakertech
            Wie heeft er ervaring met de wandelzender COMPLY van HF-prints?
            Deze heeft ook een regieontvanger aan boord.
            Eventueel ook gebruikservaringen met de SIMPLY, een wz met maar één kanaal(frequentie). Is een diversity ontvanger noodzakelijk?
            Buiten de SER20 van Sennheiser en de zenders van HECOM lijkt het een betaalbaar alternatief. Het aanbod lijkt niet erg groot. Zijn er meer (betaalbare) merken? De Sennheiser kost kaal ca 22000 euro. Dat is een factor twee boven de begroting en dan heb je nog geen ontvanger, antennes etc.
            Is het trouwens nog verstandig om iets rond 200MHz te kopen ivm TDAB en TDVB?

Speakertech
            Hallo, ik ben vorig jaar begonnen met dit topic, maar ben er nog steeds niet uit. Ik heb op het punt gestaan om de nieuwe portabele zender van HFprints te kopen, temeer omdat ik daarvoor al een (omgeprogrammeerde ) ontvanger heb. Helaas vind ik het zendvermogen van één watt te gering, zeker omdat de antenne die ik er op aansluit verre van ideaal is. Ik denk dat de door mij beoogde reikwijdte niet gehaald wordt. Soms was dat met 10 watt al aan de krappe kant. Een vaste antenneopstelling aan de zenderzijde is geen optie, dus ook geen grote groundpane antennes of 22 elements Yagi antennes.
            Aan de andere kant lees ik lovende verhalen over audioverbindingen via GSM,UMTS en nog wat van die media. Dan is er ook nog zoiets als Luci Live2, een reportage verbinding via de PDA en internet denk ik.
            Wat moet ik me daar bij voorstellen? Vaak heb ik een reporter achterop een motor, die een live verslag doet naar de geluidswagen. Dat kan in de stad zijn, maar net zo goed in de polder. De reikwijdte moet toch wel een paar kilometer zijn. Met GSM is dat in principe onbeperkt begrijp ik.
            Ik kwam uit bij systemen als Comrex, maar dat is ook niet echt voor niets.
            Verder moet de reporter meteen verbinding hebben. Bij een live verslag is het hinderlijk als eerst een verbinding opgebouwd moet worden. Verbindingen die 10 euro per minuut kosten vallen ook af. Wie legt mij eens haarfijn uit hoe de nieuwe media werken, ik heb er totaal geen ervaring mee en conculega's zijn er niet erg spraakzaaam over.

De analoge zenders die ik gebruikte zijn hopeloos aan vervanging toe en ik wil ook geen 20.000 euro meer investeren. Het blijft voor mij altijd onrendabel, maar zonder die apparatuur kan ik sommige karweitjes, die op zich best eenvoudig zijn, gewoon niet aannemen. Wie heeft de goedkoopste oplossing?
            Huren kan natuurlijk ook, maar dan ben ik afhankelijk van de beschikbaarheid en bovenal de staat van onderhoud van het materiaal. Om dan ervaring met de gehuurde materialen te krijgen, zou je het dan weer wat langer in bezit willen hebben en dan is er ook nog het ophalen en terugbrengen. Ik woon helaas niet centraal in Nederland.
            Ik heb ook mobilofonie, maar officieel mag je het er niet voor gebruiken, ook al ben ik op jaarbasis gezien, totaal nog geen vijf uurtjes in de lucht, meer 10 a 15 minuten per evenement en dat nog onderbroken.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

HF prints heeft ons twee keer een radioverbinding geleverd. Dat is heel makkelijk: zij regelen alles en jij moet maar gewoon gebruiken.
              Overigens met 1 Watt op een vrije frequentie en een ontvangstantenne die een beetje gericht is raak je HEEL ver!
              In theorie is GSM en al die consumentenrommel onbeperkt. Nu moet jij al rijdend maar eens gedurende een paar minuten een perfecte verbinding proberen krijgen. In België lukt dat BIJNA overal (maar dus niet OVER OVERAL) met Mobistar en Proximus maar Base zit wel nog met gaten in hun netwerk. UMTS is nog erger. Sorry maar voor professionele verbindingen is voor mij de betrouwbaarheid nog te laag.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• hfprints
                • Sep 2008
                • 16

Zo,

Even een tijdje afwezig geweest, gewoon omdat het nogal druk is.

Het laatst half jaar veel ervaring opgedaan met de nieuwe WZ, ook om de kinderziektes er uit te halen. Dit hebben we niet zelf gedaan, maar door gebruikers.
                Kinderziektes, ja die hadden we ja, microfoon gain niet lekker en een keer een slechte XLR chassis. Daarbij een lichte audio vervorming.

Er zijn nu 9 sets geleverd, een set in de verhuur, en twee als demo.
                Afgelopen weekend ook op Pinkpop, en de gebruiker (L1) is uiterst tevreden.

Wel is het zo dat gebruik van een goede diversity ontvanger de meeste dropouts er uit haalt.

Het bedrijf EACS uit Tilburg heeft een WZ gehuurd voor diverse wiellerkoersen. Wedstrijden die ze vroeger met een Hecom deden en net geen 100% dekking haalden, ondanks de 10 Watt, maar met de nieuwe WZ wel. (Wedstrijd in Lexmond). Bereik is dus meer dan de WLT, ondanks dat de WZ minder vermogen heeft.
                De klant is tevreden, en mogelijk blijft de WZ daar.

De VRT had reeds 3 wandelzenders, en heeft er twee bij besteld.

dan de vraag, eigen set, of netwerk sets als comrex.

Indien je een netwerk met voldoende capaciteit heb kan een comrex goed werken. De marathon in Rotterdam is daarmee gedaan, uitstekend, beter dan een WZ.
                Maar is het netwerk krap, of niet beschikbaar, dan heb je dus niets.

Voorbeelden te over, NK schaatsmarathon oostvaarders plassen, tijdens de wedstrijd nauwelijks capaciteit, 4kbit was maximum. Audio zeer slecht.
                Huldiging AZ te Alkmaar, netwerk zwaar overbelast, geen gebruik met Comrex e.d. mogelijk.
                RTV West, WZ klinkt beter dan een Comrex, die ze toen ook in demo hadden.

Dus uit het voor en tegens kom je nooit uit, Comrex kan goed werken, echter je bent afhankelijk van het openbare net, is het druk, vergeet het dan maar. Maar dat geld ook voor de WZ.

Komende maanden gaan we enkele opties bekijken als externe accu (continu gebruik) en een geschikte draagtas.

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Ben benieuwd!

Nederland is zeker toe aan een goed werkende betaalbare WZ.

Groeten,

Peter

Ps. Niet om met modder te gooien, maar West heeft inmiddels 4 comrexen in gebruik en bij AZ liepen wel degelijk goed werkende Comrexen rond (aldus de gebruiker)

Comment

• hfprints
                    • Sep 2008
                    • 16

Radio West heeft Comrexen, dat wist ik. Ze zijn er behoorlijk tevreden mee, de enige opmerking die ze hadden was dat soms het audio slecht klonk.
                    Overal inzetbaar, wat je met een WZ niet kan zeggen. Maar een backup vinden ze zinvol, want soms hapert het, of door drukte op het netwerk even niet beschikbaar.

Bij AZ heb ik naast een gebruiker gestaan die vrijwel niets kon doen met een Comrex, maar telefoon en UMTS ging ook niet. (Centrum van Alkmaar, het stadion ging wel) KPN lag gewoon plat, vodaphone ging met mate.
                    Die gebruiker was in staat om dat ding in het kanaal te laten vallen.

Maar frappant is dan wel dat ik afgelopen week op de AV manifestatie drie gebruikers heb gehad die met Comrexen werken, maar toch een alternatief er naast willen hebben wegens de problemen die ze regelmatig hadden. Ze gaven zelf aan dat er geen voldoende garantie was dat er voldoende ruimte was op o.a. de 3G netwerken. Kortgeleden had Rijkswaterstaat iets rond Utrecht, 2 comrexen werkten goed, de derde slechts voor 40%
                    (Ik noem de naam Comrex, maar mogelijk gebruikten de een gelijkwaardig apparaat met andere naam).
                    Men had zelfs de ervaring dat rond de snelwegen het systeem werkt, maar zodra er zich iets voordoet waardoor het verkeer onverwacht stil staat, men gaat bellen, foto's sturen, en dan ontstaan er haperingen.

Nu ga ik draadloos niet helemaal goedpraten, ook HF heeft voor en nadelen. Voordeel is dat je het grotendeels in eigen hand hebt.

Wat de WZ betreft.
                    Het is op de rails gezet, en de fabrikant gaat er mee verder. Ik trek mij er vanaf, en ga verder met de stereo en video verbindingen.
                    Als Nederlandse dealer gaat Broadcast Partners fungeren, en er zijn gesprekken gaande met een groot Internationaal Concern die de rest van Europa gaat doen.

Een Comrex is gewoon een goed ding, werkt eenvoudig, en een groot bereik.
                    Maar wat als het netwerk overbelast is, en het tijdens het evenement niet werkt. De opdracht gever is niet tevreden en betaald niet. En dan ??
                    Met een eigen systeem kan je wat verschuiven en er nog wat van maken.
                    Last edited by hfprints; 04-06-09, 16:42. Reason: stukje vergeten.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Zo,

Een bedrijf uit Tilburg heeft een WZ gehuurd voor diverse wielerkoersen. Wedstrijden die ze vroeger met een Hecom deden en net geen 100% dekking haalden, ondanks de 10 Watt, maar met de nieuwe WZ wel. (Wedstrijd in Lexmond). Bereik is dus meer dan de WLT, ondanks dat de WZ minder vermogen heeft.
                      De klant is tevreden, en mogelijk blijft de WZ daar.
                      Dat klinkt niet ongunstig. Wat was het voor een gebied?
                      Bebouwd, of buitenaf. Hoever was de maximaal overbrugde afstand en wat voor antenne had de reporter achterop de motor.
                      Hoe hoog stond de ontvangstantenne?
                      Als radioamateur kom ik met een eenvoudige smalbandzender en een halve golf antenne in spraak kwaliteit, gemakkelijk bij een repeater die ca 5 km verder op een flat staat, dus één watt komt ver, dat is wel duidelijk. Het gaat hier echter over een breedbanduitzending en ëen goede audiokwaliteit, waarbij de (rondom) antenne zeker geen optimale afstraling heeft.

Die onzekerheid stelt de aanschaf nog steeds uit.

Speakertech

Comment

• hfprints
                        • Sep 2008
                        • 16

Wegens de NK wielrennen rond Heerlen en Landgraaf heeft men een test gedaan of het hele parkoers met de WZ te dekken was.

De ontvanger was geplaatst bij Snowworld, net buiten de drafbaan waar ook Pinkpop is. Hier is de finish van het geheel.

Alleen het gedeelte rond de beklimming in de Oliemolen straat, de Euren en de Kleekampseweg waren enkele dipjes, verder kon men het hele parkoers bevatten met die WZ.
                        De Oliemolen is een steile heuvel net buiten het centrum van Heerlen, richting Landgraaf, de Euren en Kleekampseweg zeer veel bomen.

Het parkoers is op Internet te vinden, NK Wielrennen 2009 // NK Wielrennen 2009

NK Wielrennen 2009 // Parcours
                        Last edited by hfprints; 16-06-09, 19:03. Reason: foutief adres.

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Wegens de NK wielrennen rond Heerlen en Landgraaf heeft men een test gedaan of het hele parkoers met de WZ te dekken was.

De ontvanger was geplaatst bij Snowworld, net buiten de drafbaan waar ook Pinkpop is. Hier is de finish van het geheel.

Alleen het gedeelte rond de beklimming in de Oliemolen straat, de Euren en de Kleekampseweg waren enkele dipjes, verder kon men het hele parkoers bevatten met die WZ.
                          De Oliemolen is een steile heuvel net buiten het centrum van Heerlen, richting Landgraaf, de Euren en Kleekampseweg zeer veel bomen.

Het parkoers is op Internet te vinden, NK Wielrennen 2009 // NK Wielrennen 2009

NK Wielrennen 2009 // Parcours
                          DE NK is zowat weer een week achter de rug. Hoe waren de ervaringen met de MX520?
                          Is een van de conculega's er geweest?
                          Speakertech

Comment

• hfprints
                            • Sep 2008
                            • 16

EACS is daar geweest met onze MX520.
                            Nadat de ontvangst antennes nog wat aangepast waren (iets andere locatie) konden ze het hele parcours volgen.

EACS was zodabnig tevreden dat ik de apparatuur waarschijnlijk kwijt ben, omdat ze dit aanschaffen.

Betrouwbaarheid WZ versus andere verbindingen.
                            Afgelopen zaterdag voor video verbindingen in Neer geweest, waar de OLS gehouden wordt.
                            Een lokale omroep aldaar had een WZ gehuurd bij DBMG. Ze wilden eigenlijk een Comrex, maar kregen daar door dat bedrijf (die comrexen gebruikt) een negatief advies.
                            DBMG blijkt dus al diverse keren last te hebben gehad dat net op het moment dat de verbinding belangrijk is deze uitvalt (of zwaar in bitrate wordt teruggeschroefd) waardoor ze al enkele keren het hoogtepunt verstek moetsen laten gaan (bijvoorbeeld finish van een wedstrijd) omdat de mensen dan foto's nemen met het mobieltje nemen en even wegsturen.

Comment

• hfprints
                              • Sep 2008
                              • 16

Update NK wielrennen, ik ben gisteren even bijgepraat

Vrijdag voor de wedstrijd alles voor elkaar gemaakt, en het parkoers afgereden.
                              Tijdens de wedstrijd zelf was er een geringe storing van een andere zender, waardoor er toch af en toe wat storing optrad, maar de verbinding bleef.
                              Storing trad op twee plekken op als men wat verder van de ontvanger verwijderd was.

Op dit soort evenementen zijn zeer veel verbindingen actief, waardoor storing van derden mogelijk is.

Al bij al is de klant toch zeer tevreden.

Comment

• SoundOfSilence
                                • Mar 2007
                                • 766

Zeg Henk, hoor ik nu via de tam-tam dat je de 520 zelf getest hebt?

Ben erg benieuwd naar je bevindingen...
                                Last edited by SoundOfSilence; 15-07-09, 17:54.

Comment

Working...