bekabeling op podium
Collapse
X
-
Vaste labels op het stageblok beperkt voor mij teveel de flexibiliteit.
Inderdaad komt het ook te vaak voor dat de toegestuurde rider hopeloos verouderd is.
Heb je dan alles vastgelegd dan moet je aan gaan passen en is het overzicht al snel zoek.
Ik maak altijd een lijst van instrumenten met daarachter in welk input en welk stageblok geprikt moet worden.
Wordt dat anders dan is dat geen probleem, ik patch het dan gewoon op de tafel om.
Enige is dan dat degene die prikt het duidelijk door moet geven.
Verder hou ik op mijn tafel altijd een vaste volgorde aan, blokken van 8 faders en drie layers.
Eerste blok zijn vocalen op alle drie de layers. Tweede blok zijn op de eerste layer bas, gitaren en keyboards. Op de tweede layer afwijkende instrumenten zoals blazers, percussie, etc. en de derde layer is het slagwerk.
Derde blok, eerste layer sub en verder VCA's, onderverdeeld in vocalen, monitors, ritme sectie, band (ex vocalen), effecten en DJ/andere muziek bronnen. Layer twee zijn de auxen 1 tot 8 voor monitoring en layer 3 alle effect returns.
Zo heb ik in 99% van de gevallen altijd dezelfde indeling, alle vocalen altijd onder handbereik en kan ik het grootste deel van de mix op VCA niveau doen.
De enkele keer dat ik er niet mee wegkom gebruik ik layer 2 de eerste 8 niet voor vocalen maar voor wat ik tekort kom.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Met snakes/LK sloffen labelen bedoelt Hugo hopelijk gewoon een stukje tape en een stift, iets dat ik zelf graag doe omdat je dan makkelijker dingen omprikt.
Drums doe ik meestal in de standaardvolgorde:
Kick (eventueel in+out)
Snare (eventueel top+bottom)
Hihat
Racktom(s) (hoog naar laag)
Floortom(s) (hoog naar laag)
Ride
Overheads
Percussie
Dingen als een hihat mic, ride mic en 2e kick mic gebruik ik nauwelijks/niet, maar als ze er zijn staan ze in bovenstaande volgorde.
Wat ik "in de studio" makkelijk vind is de drums op prioriteit, dus:
Kick
Snare
OH's
Rooms
Hihat
Ride
Toms (hoog naar laag)
Bij de kleinere gigs komt het vaak handig uit om de stagebox achter/naast de drummer te plaatsen, dan kan je bijna alle backline met kabels van 5 meter of korter prikken, en hoef je enkel L/R uit naar je PA en wat lijntjes voor monitoren en zang de leggen.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Met name de female wil (bij mij) niet altijd echt lekker in het
mikehuis locken. Dit is een risico dat ik niet lopen wil dus ben gestopt
met het op die manier gebruiken van deze hermaphrodite.
grtz
Nes
btw: voor die prijs wil ik ze je graag leveren
Last edited by NesCio01; 07-12-13, 21:20.Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
-
-
De dingen die je locaal inprikt op je stagebox begin je dan na je snakes mee (indien nog kanalen over) of je werkt van het hoogste kanaal terug naar 1 (achterste voren dus).
Ik bedoelde ook dat Staaf ze dan aan de kant van zijn stagebox moet zetten zodat hij daar kan beslissen of dat kanaal een input of output is. Op het blokje van zijn snake zitten dan een male en female chassisdeel koud aan elkaar doorgelust.Last edited by Outline; 08-12-13, 03:02.Comment
-
Hermaphrodites gebruiken is altijd een risico nemen op verkeerd prikken, super voor improvisatie, niks voor structureel gebruik.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Wat ik vaak tegenkom is een super multifunctioneel systeem. In dit geval een madi blok achter in het stagerack. Voor op het rack zitten 36 XLRen, en 3 harting connectors. Deze hartings zijn 16 kanaals. Op harting 1 zit 1-12, op harting 2 13-24 en op harting 3 25-36. De 4 andere kanalen in elke harting zijn patchbaar, zo zit naast elke connector 4 XLRen, die je met korte kabels kunt patchen naar welk kanaal je maar wilt. Op het podium liggen dan meestal 3 blokken, harting 1 bij de drums en harting 2 ligt links en rechts op het podium. Zo ben je het meest flexibel qua patchen en indelen.Comment
-
Deze snake is te gebruiken als inpriksnake met
- op het blok 4 in en 4 uit
- op de kabel 4 uit,
maar gebruik ik ook als doorvoersnake voor bijvoorbeeld
opnamemikes. Hermaphroditen gaan dan in de mikes
en vanaf het blok kan er dan 2 x 4 out worden gewerkt.
(alleen vind ik de femalezijde dus niet lekker locken op o.a. m'n 414's)
grtz
NesLast edited by NesCio01; 08-12-13, 16:19.Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Nobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Niet als je een 8-kanaals snake hebt liggen maar nooit gebruikt en je dan die 12-kanaals nog zou moeten kopen.Comment
Comment