Zijn er mensen die tips kunnen geven om eem bekabeling op podium (micro's en moni's)op een ordentelijk en overzichtelijke manier te laten gebeuren.[8D]
bekabeling op podium
Collapse
X
-
Gelukkig ben jij niet de enige die een hekel heeft aan losse bekabeling op podia.
Daarom gebruiken we allemaal stage snakes.
ik kom meesatal 6,8 of 12 weg snakes tegen, werkt lekker makkelijk, knikker een snakeje bij je drumriser neer en je drumkitje ligt...
eentje richting backline links en rechts op podium...appeltje eitje.
Ligt er natuurlijk heel erg aan wat je allemaal aan herrie makers op het podium hebt staan hoeveel snakes handig is, het gaat er om dat jij sneller werkyt en dat er minder loose troep op het podium ligt.
leuke bijkomstigheid: des te meer jij probeert je kabels netjes via zo'n mooie multicore een plekkie te geven...des te meer losse 220V lijntjes gaan die muzikanten trekken, ergo: nog steeds een zooitje
Enige verschil is dan dat het niet jouw zooi is -
daarom keil je op de strategische punten niet alleen een snake, maar ook een 220V blok, dwz achter je backline.
Muzikant blij, wij blij, en alhoewel er geen zender te bekennen valt is het hele systeem bijna "draadloos"Comment
-
Het makkelijkse systeem is volgens mij ook werken met snakes...
Wel belangrijk dat je dit niet beperkt tot XLR alleen.
Ideaal is een break-out box waar quasi alles op zit :
--> drum-breakout
- 10x XLR in
- 4x XLR out (voor actieve monitors)
- 4x speakon out (voor passieve monitors)
- 6x schuko (voor de backline)
--> front-breakout
- 8x XLR in
- 4x XLR out (voor actieve monitors)
- 6x speakon out (voor passieve monitors)
--> Truss-breakout
- 4x DMX out
- 2x coax (voor projectoren)
- Stroom, via harting, ook op deze boxes. Op deze hartings komen dan weer break-out boxes, voor de hele truss mee rondgaan ... Beneden komt alles toe op een patchbord, waar we dan kiezen : constante stroom of dimmer.
LeanderComment
-
citaat:--> front-breakout
- 8x XLR in
- 4x XLR out (voor actieve monitors)
- 6x speakon out (voor passieve monitors)
Lijkt me wel interessant om te weten.Comment
-
@mac: heb je gelijk in, dat is ook meestal hoe het gaat, al is het maar om te voorkomen dat muzikanten hun prik overal en nergens vandaan gaan halen.
@LND: Speakon signaal door een multicore...lullig speakon lijntje heb je dan, hier is de kleinste speakon nog steeds 2,5mm2 en das echt proppen door zo'n multi
Ben net als Davy heel benieuwd wat voor kabeltje dat jij hiervoor hebt (fotootje?)Comment
-
citaat:Geplaatst door Davy Gabriels
citaat:--> front-breakout
- 8x XLR in
- 4x XLR out (voor actieve monitors)
- 6x speakon out (voor passieve monitors)
Lijkt me wel interessant om te weten.
Alles loopt over hetgeen wat je zelf wilt: harting, socapex, ...
Wij hebben gekozen voor harting, omdat dit toch redelijk ingeburgerd is, en ook makkelijk is om te verlengen...
LeanderComment
-
Sorry, aanvulling :
Voor de speakon en stroom hebben zij inderdaad geen multi gebruikt.
Ze nemen alle kabels die nodig zijn, en nemen die samen met een soort huls, die je niet meer kan verwijderen, is nog extra geïsoleerd ook.
Je kan deze bij hun per meter bestellen, ze leveren die op een rol, die reeds in een lightcase zit, met de aansluitingen op de flightcase ingebouwd.
Heb hier een schema dat we via e-mail kregen bij onze eerste aanvraag. Dit is het principe, maar dan met meer draadjes :-)
Kan nu niet direct foto's vinden van onze multi's, maar ik post ze zo snel mogelijk...
LeanderComment
-
Ik heb het idee dat je het doel een beetje voorbijschiet als je alles in zo'n breakbox stopt.
Die snakes zijn idd handig. Eentje bij de drums en voorlangs nog een of twee. Maar voor wat betreft 220V moet je weer extra blokken gaan trekken vanuit die breakbox waarvan de kabels dus alsnog over het podium lopen.Is toch handiger om die blokken backstage/ bij de monitormixer in te prikken en vervolgens pas daar het podium om te laten waar ze nodig zijn, of desnoods achterlangs de wand(onder doek)
Voor wat betreft speakon hetzelfde. Die moeten dan alsnog kriskras over het podium heen. Iets wat wij wel gebruiken is 4 aderige kabels het podium op die je vervolgens dmv een klein blokje splitst naar 2 monitorlijnen. Eentje voorlangs naar de solisten/giraristen (eventueel meer natuurlijk) en eentje of meer richting drums/bassist/toetsen, etc
En met DMX-lijnen langs electriciteitskabels en signaalkabels heb ik ook niet altijd goede ervaringen. DMX via de multi levert nogal eens wat irritante bijgeluiden op namelijk.Heb je dat echt allemaal nodig?Comment
-
DMX lijnenlangs elektriciteitskabels (en zeker langs multi's vanaf een ballast naar een HMI schijnwerper) geven idd wel eens problemen. DMX langs audiolijnen moet geen probleem opleveren.
van de truss breakouts zie ik totaal het nut niet in. Wat moet je met 4 dmx lijnen op 1 punt. Ik heb liever de splitter sidestage en vanaf daar split ik uit naar de verschillende lx-en.
Wat wij wel gebruiken: een speakon multi op vaste lengte, met om de 2 meter een blokje met speakon out. Totaal genoeg voor 4 monitorvelden op de podiumrand.Lid van het Front tegen zijlichtComment
-
Voor het 220V verhaal is het "treintje" principe altijd erg handig.
Je zorgt voor 1 of 2 vaste 220V spanningen op het podium.
Met stekkerblokken die je aan elkaar verbind kan je zorgen dat overal op het podium 220V in de buurt is.
Komt u muzikant nog op het laatste moment met een versterkertje aan, dan valt het zo in te prikken.
Over het algemeen prikken muziekanten sowieso snel om hun heen, wat spanning betreft.
Dan kan je maar beter zorgen dat ze dat kunnen ook!Stefan.Comment
-
i.d.d. Stefan17,
eigenlijk vindt ik het de plicht van een geluidstechnicus om ervoor te zorgen dat er voldoende stroomvoorzieningen op de buhne aanwezig zijn voor dat de muzikanten de buhne opkomen met hun backline.
Maar helaas gebeurt het maar al te vaak dat tijdens de opbouw nog snel allerlei noodgrepen toegepast moeten worden om stroom bij de backline te krijgen.
Dan nog maar niet te spreken over de kwaliteit verdeelblokken die je zelfs bij gerenomeerde geluidsbedrijven nog tegenkomt. (denk daarbij aan 0,75 mm2 witte verdeeldoosjes type "Blokker"!)Rob KuenenComment
-
Jepz, en als we de boel dan op een dimmerkanaaltje zetten, kunnen we die gitaarversterkers ook nog wat zachter zetten als ht moet[8D][B)]...
Maargoed, ff serieus weer... Zijn nu bezig met het maken van 12-parige snakejes. Voor bij een drummer is 8 kanaaltjes vaak net te weinig, en 9 van de 10 keer staat er ook altijd wel een bassist of giarist in de hoek. Verder links en rechtsvoor op het podium een 12-kanaals blokje naar elkaar doorgelinkt. Middenvoor een 4-parig snakeje (zonder blokje, maar gewoon met stekkers) voor vocals.
Verder hebben we (vooral bij de festivals erg handig) sinds kort 4-parige speakonsnakejes. Met een speakon-8 het rackje in en gelijk 4 groepjes monitors op het podium zodat we lekker snel en makkelijkmonitors kunnen neergooien waar we ze hebben willen.<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>Comment
-
citaat:eigenlijk vindt ik het de plicht van een geluidstechnicus om ervoor te zorgen dat er voldoende stroomvoorzieningen op de buhne aanwezig zijn voor dat de muzikanten de buhne opkomen met hun backline.
Maar helaas gebeurt het maar al te vaak dat tijdens de opbouw nog snel allerlei noodgrepen toegepast moeten worden om stroom bij de backline te krijgen.
Dan nog maar niet te spreken over de kwaliteit verdeelblokken die je zelfs bij gerenomeerde geluidsbedrijven nog tegenkomt. (denk daarbij aan 0,75 mm2 witte verdeeldoosjes type "Blokker"!)Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, QscComment
-
Ben het eens met Bor wat dat betreft. Als techneut/PA bedrijf hoor je het podium zo voor te bereiden dat muzikanten gelijk kunnen beginnen. Muzikanten hebben geen verstand van stroom en aardlussen enzo, dus je moet ze het wat betreft vooral niet te moeilijk maken. Is immers ook in je eigen belang...
Of het nu bekende artiesten zijn of niet heeft daar helemaal niets mee te maken.<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>Comment
Comment