bekabeling op podium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

Allemaal alvast bedankt voor de reacties!

Stageblok staat bij mij meestal op/naast het podium. Van hieruit vertrek ik met een snake richting drumstel (8voudig).
    Drumstel probeer ik ook met zo kort mogelijk kabels te bekabelen (3 of 6m)
    Keys trek een 4- voudige multi naar toe, die zitten toch naast elkaar ingeprikt in het stageblok.
    Voor de vocalen overweeg ik ook zoiets, maar ben er nog niet aan uit hoe of wat, de kabel voor de keys heeft aan beide zijden gewoon losse xlr's, dat is makkelijk direct inprikken op de DI's, voor de vocalen voorzie ik mss beter een klein blokje.
    Ik heb hier nog een identieke 8 voudige snake liggen als die ik voor de drums gebruik, echter in de praktijk gebruik ik die niet. Ik sta wat huiverig tegenover het patchen van die 8 kanalen op de stageblok. Ik vrees dat het dan mogelijks snel een soepje wordt.
    Stroomvoorziening doe ik gewoon met een rits verdeelblokjes, deze opgespitst in 2 lijnen.
    Monitoring doe ik via actieve monitors, waarbij voor iedere monitor een aparte signaalkabel getrokken wordt vanuit het stageblok of vanuit de respectievelijke monitortafel.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Je moet ook wel weer uitkijken dat je door de snakes het bos niet meer ziet....
      Ofwel, overal een snake voor gaan gebruiken is niet altijd even handig.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Ik gebruik meestal 4 LK blokken op 3 lijnen.

1x LK voor de drums
        1x LK voorop het podium voor vocalen e.d.
        2x LK voor de backline die doorgelust zijn op elkaar.

Vooral die doorgeluste LK's zijn handig, zo heb ik zowel links als rechts op het podium dezelfde aansluitingen voor de backline. Oftewel: staat bij het ene bandje de bassist links van de drummer en de gitarist rechts: geen probleem. Het volgende bandje heeft de bassist rechts van de drummer en de gitarist links: ook geen probleem.

Combineer dit met een flexibel patchsysteem voor je LK's op het stagerack en je kunt elke klus aan.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Heb je die LK stageblokken dan ook nog gemerkt, zodat het duidelijk is op welke je prikt?

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Hey Antoon, wat bedoel je precies met merken?

Op alle LK's komt gewoon een label met daarop welk instrument bij welke input op het stageblok hoort.
            Ik ben geen fan van labelen met nummertjes, ik zie veel liever op de stageblokken gewoon staan: Bass DI, Bass Mic, Gitaar SR, Gitaar SL, etc. dat maakt de kans van verkeerd prikken véél kleiner.

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Originally posted by hugovanmeijeren
              Hey Antoon, wat bedoel je precies met merken?

Op alle LK's komt gewoon een label met daarop welk instrument bij welke input op het stageblok hoort.
              Ik ben geen fan van labelen met nummertjes, ik zie veel liever op de stageblokken gewoon staan: Bass DI, Bass Mic, Gitaar SR, Gitaar SL, etc. dat maakt de kans van verkeerd prikken véél kleiner.

Groeten Hugo
              Als je vaak hetzelfde bandje en/of hetzelfde type band doet, werkt dat perfect. De ene keer heb ik een band met blazers, de andere keer percussie, dan weer 4 backing vocals, enz. En de ene keer staan de gitaristen voor op het podium (omdat ze ook zingen) en dan weer achter... Bij mij is de bandsamenstelling en de podiumopstelling elke keer weer een verassing, dus ik werk met een priklijst. En de 8 kanaaltjes drums ken ik natuurlijk uit m'n hoofd. ;-)

Edit:
              Trouwens een verademing: een gitarist met een ENGL tube monitor. Ben ik weer de baas over het zaalgeluid Als de geluidsman een gitaarversterker zou kopen, zou het deze zijn... Waarom zien we deze zo weinig?
              Last edited by PvG; 07-12-13, 18:22.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by hugovanmeijeren
                Ik ben geen fan van labelen met nummertjes, ik zie veel liever op de stageblokken gewoon staan: Bass DI, Bass Mic,
                Maakt het wel makkelijker, als je vaker dezelfde opstelling hebt. Anders word het al moeilijker.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Originally posted by PvG
                  ........dus ik werk met een priklijst. En de 8 kanaaltjes drums ken ik natuurlijk uit m'n hoofd. ;-)
                  [on topic] Hier ook veel variatie, dus vooral met priklijst.
                  door de variatie blijf ik graag flexibel, dus de snake maar niet
                  voorzien van LK 25 maar gewoon 8 x XLR.[on/topic]

[off topic] M.b.t. de drums: welke volgorde wordt dan aangehouden:
                  - van L naar R vanuit view drummer (dus high tom, low tom en floor)
                  - van L naar R vanuit FOH (dus floor, low tom, high tom?) [/off topic]

grtz

Nes

Als de achterzijde klaar is, post ik nog wel wat....
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Originally posted by Staaf
                    Ik heb hier nog een identieke 8 voudige snake liggen als die ik voor de drums gebruik, echter in de praktijk gebruik ik die niet.
                    Monitoring doe ik via actieve monitors, waarbij voor iedere monitor een aparte signaalkabel getrokken wordt vanuit het stageblok of vanuit de respectievelijke monitortafel.
                    Lijkt het je niet handiger om 4 kanalen van dat blokje te gebruiken om ook je monitorsignaal voor op de rand bij je monitoren te gebruiken? Stroomverdeling erbij en je hoeft nog maar 2 kabels op te rollen!

Op het blokje maak je dan een M&F-aansluiting voor kanaal 5 t/m 8 en aan de kabelkant gebruik je de Convertcon van Neutrik (http://www.neutrik.com/en/xlr/xlr-ca...rs/convertcon/). Kan er ook (zo goed als niet) fout geprikt worden.
                    Last edited by Outline; 07-12-13, 18:31.

Comment

• Staaf
                      • Feb 2003
                      • 398

Originally posted by NesCio01
                      [on topic] Hier ook veel variatie, dus vooral met priklijst.
                      door de variatie blijf ik graag flexibel, dus de snake maar niet
                      voorzien van LK 25 maar gewoon 8 x XLR.[on/topic]
                      Hoe onthoud je dan welk instrument je waar op geprikt hebt, of wandel je steeds heen en weer?
                      Ik bedoel bv:
                      Bass; moet op kanaal 9 van de stagebox, maar gebruikt kanaal 4 van snake 2.
                      Lead guitar, moet op kanaal 10 van de stagebox, maar gebruikt kanaal 8 van snake 3.
                      Hoe krijg je dit werkbaar in de praktijk?

Comment

• Staaf
                        • Feb 2003
                        • 398

Originally posted by Outline
                        Lijkt het je niet handiger om 4 kanalen van dat blokje te gebruiken om ook je monitorsignaal voor op de rand bij je monitoren te gebruiken? Stroomverdeling erbij en je hoeft nog maar 2 kabels op te rollen!

Op het blokje maak je dan een M&F-aansluiting voor kanaal 5 t/m 8 en aan de kabelkant gebruik je de Convertcon van Neutrik (http://www.neutrik.com/en/xlr/xlr-ca...rs/convertcon/). Kan er ook (zo goed als niet) fout geprikt worden.
                        Goed idee, om de een of andere reden heb ik dit nooit zo bekeken
                        De monitors kan ik ook meestal ruim op voorhand aansluiten, en dan stelt het probleem hem niet zo. Als je echter een tweede groepje hebt op hetzelfde podium hebt is het soms wel vloeken.

Die tweeslachtige xlr's had ik ook nog nooit gezien...... intressante dingen.(prijs zit volgens google rond de 12 à 15€)
                        Last edited by Staaf; 07-12-13, 18:50.

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Originally posted by NesCio01

[off topic] M.b.t. de drums: welke volgorde wordt dan aangehouden:
                          - van L naar R vanuit view drummer (dus high tom, low tom en floor)
                          - van L naar R vanuit FOH (dus floor, low tom, high tom?) [/off topic]
                          Ik heb een eigen volgorde: kick, floor, tom l, tom r, snare, hat, oh l, oh r. Dus meestal L/R vanuit FOH gezien... Ik ken een linkshandige drummer en dan sta je toch even raar te kijken met je snare/hat micstandaards.
                          Hat en OHs bij elkaar, zodat de kanaaltjes die phantom nodig hebben ook bij elkaar zitten (minder misprikken).

Wat ik nog wel overweeg is om een paar magneetstrips te maken met een aantal standaard indelingen per 8 kanalen, zodat ik die gemakkelijk op de stageboxen kan plakken. Is simpel te maken met een magneetvel, stickervel en zelfklevend plastic. Hmm. Behringer S16mk2 met displays?

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Hoe onthoud je dan welk instrument je waar op geprikt hebt, of wandel je steeds heen en weer?
                            Ik bedoel bv:
                            Bass; moet op kanaal 9 van de stagebox, maar gebruikt kanaal 4 van snake 2.
                            Lead guitar, moet op kanaal 10 van de stagebox, maar gebruikt kanaal 8 van snake 3.
                            Hoe krijg je dit werkbaar in de praktijk?
                            priklijst met 3 kolommen: multikanaal, subsnake kanaal en bron. Subsnakes nummer je dan A1..8, B1...8, enz. Oh, en als je het echt bont maakt, route je de kanalen op je digimixer niet 1-op-1 (en heb je dus een priklijst met 4 kolommen), bijv. vocalen die via verschillende subsnakes via verschillende stageboxes op de mixer toch op dezelfde layer naast elkaar staan. Wel de tijd nemen om een line-check te doen.

Edit:
                            Dit is de reden dat je vooraf overlegt wie waar gaat staan en je dus vooraf je bekabelingsplan maakt. Uitprinten in 5-voud en overal opplakken.
                            Last edited by PvG; 07-12-13, 19:06.

Comment

• Staaf
                              • Feb 2003
                              • 398

Originally posted by PvG
                              Dit is de reden dat je vooraf overlegt wie waar gaat staan en je dus vooraf je bekabelingsplan maakt. Uitprinten in 5-voud en overal opplakken.
                              Ben ik dan tocht de enige die steeds de riders krijgt die - of van de vorige bezetting van de band waren, - of toen de drummer nog met in-ear speelde - of zonder die extra zangeres?
                              Ik gok dat 1 op de 2 riders die ik ontvang niet te betrouwen zijn om er een bekabelingsplan of priklijst op verder te bouwen.
                              Meestal komt het er op neer dat ik kan beginnen improviseren als de band arriveert.

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Ben ik dan tocht de enige die steeds de riders krijgt die - of van de vorige bezetting van de band waren, - of toen de drummer nog met in-ear speelde - of zonder die extra zangeres?
                                Ik gok dat 1 op de 2 riders die ik ontvang niet te betrouwen zijn om er een bekabelingsplan of priklijst op verder te bouwen.
                                Meestal komt het er op neer dat ik kan beginnen improviseren als de band arriveert.
                                "Overleggen" is niet hetzelfde als de rider lezen.

Comment

Working...