bekabeling op podium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

gewoon 2 6voudige wcd's, links en rechts naast de drummer, als dat alles is..

alleen maar 4 en 12 parige snake's maken.
    4parig voor pa en evt keys, 12 parig voor drums en verder staat je stageblok ook nog ergens in de buurt van het podium.

Monitormulti's zijn wel handig, ben alleen erg voor aktief de laatste tijd, en dan kom je idd bij de tasker multi uit (220) + xlr ineen...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Even een stukje tip:

Bandjes kunnen allerlei bekabeling op het toneel zelf meenemen. En zullen dat ook meestal wel bij zich hebben. De gitarist heeft een gamma blokje met een lang 220V snoer. De toetsenist heeft een stalen haspeltje van een bouwplaats. De zanger legt probleemloos zijn eigen xlr dan maar alvast neer net als in de oefenruimte. Aan het eind van de avond willen ze naar huis. En snel ook want de PA wil snel kunnen beginnen met afbreken. En vrolijk helpen de muzikanten elkaars spullen snel de band in.

Wel eens afgevraagd hoe die bandleden weten of ze alle eigen spullen van collega's meenemen als hun spullen dwars door de PA spullen heen liggen?

Dat weten ze niet. Dus als je vind dat de band stukken toneelbekabeling moet leggen aub niet te veel schelden als er eens per ongeluk een kabeltje verdwijnt. Dat gaat namelijk in de haast écht per ongeluk in de verkeerde koffer. vijf muzikanten hebben namelijk vijf sets koffers met accesoires. [V]

Zeker de zingende dames en blazers zullen logo's van 1m² nog missen op flightcases. Die horen alleen maar. "alles wat daar staat moet naar de bandbus"

Ik weet dat het bovenstaande verhaal totaal onnodig is. En die muzikanten vast "stomme stelende eikels zijn" maar geloof me. Ze zien het niet! baken de spullen af op het toneel. ALLE 220V is van de PA. Of Alle 220V is van de band en ga dan niet zeiken als een zangeresje per ongeluk je krachtstroomhaspel in de bandbus heeft gegooit. (is voorgekomen) [B)]

Ook niet klagen als één van de bandleden wegens een kort snoer gewoon de stroom van een ander punt haalt en uit een blok in een dimmerpack zijn stroom gaat trekken.
      lekker belangrijk!

Comment

• Davy Gabriels
        • Aug 2002
        • 819

Vind ik ook! Ik leg ook altijd zelf de 220V groepjes. Is toch niet veel werk, op 3 plaatsen 220V voorzien met enkele verdeelblokjes erbij. Als technieker weet je immers het beste waar je de spanning kunt halen etc... En veel vermogen hebben ze niet nodig, dus alles kan makkelijk op 1 16A groepje

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Ja, ik leg ook 230 V. neer.
          2 of 3 van die 4-voudige nylon "bouwblokken" die in een verdeler bij het stageblok gestoken zijn, met blauwe CEE-form.
          1) dat valt er niet uit.
          2) Muzikanten ruimen dat niet zo makkelijk per ongeluk op.

Ik geef toe dat er weleens een kabeltje verdwijnt, maar ik geloof dat dat vrijwel altijd per ongeluk is. Ik ben zo zelfs weleens een mic.stand kwijtgeraakt, gebeld en per pakketpost met excuusbriefje teruggekregen!

Comment

• T-Nuzz
            • Dec 2002
            • 274

Is toch niet meer dan normaal dat je voor 220 zorgt op het podium. kortom stage services
            Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• Staaf
              • Feb 2003
              • 398

Sorry dat ik dit topic vanuit 2004 opdelf.

Momenteel gebruik ik vanuit het stageblok reeds een snake (8-voudig) voor de drums
              Ook gebruik ik een 4-parige multikabel voor de keys.
              Hierdoor wordt er reeds heel wat tijd gewonnen en over en weer geloop vermeden op het podium. Ook wordt de kablage gevoelig verminderd. Zijn er nog mogelijkheden?
              Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Shuko blokken met een Powercon in en uit, daarmee lus je dus steeds de stroomvoorziening voor het podium door, iedere 2 tot 3 meter een slof en iedereen is blij.
                Vanaf het stage blok een 8 aderparen multi naar het monitor amp-rack en 4 aderparen naar de FOH (L/R en sub).
                Wil je nog verder dan zul je draadloos moeten gaan werken, in plaats van kabels sleep je dan zenders en ontvangers mee.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by MusicXtra
                  in plaats van kabels sleep je dan zenders en ontvangers mee.
                  En batterijen, en checken of frequenties vrij zijn etc. Volgens mij alleen maar meer werk.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by Staaf
                    Hierdoor wordt er reeds heel wat tijd gewonnen en over en weer geloop vermeden op het podium. Ook wordt de kablage gevoelig verminderd. Zijn er nog mogelijkheden?
                    Digitale tafel kopen, met CAT5 multi, en verspreid op het podium stage blokken.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

En uiteraard zo kort mogelijke XLR kabels, schiet niet echt op om een snake bij het slagwerk te leggen en vervolgens met 10 meter lange XLR's verder te gaan.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

En uiteraard zo kort mogelijke XLR kabels, schiet niet echt op om een snake bij het slagwerk te leggen en vervolgens met 10 meter lange XLR's verder te gaan.
                        Dat was inderdaad de Decilux gedachte. Alleen maar 10 meter kabels. Ook voor de inprikkers naast het stageblok. Vond die lange sandaal het beste systeem, dan konden ze ook geen kabels kwijtraken...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Meeste werk van het afbouwen is altijd alle kabels weer netjes oprollen, hoe meer ik op kan lossen met 1, 2 of 3 meter kabels hoe liever.
                          Snake voor het slagwerk leg ik naast de hi-hat, meter kabeltje naar de snare en de kick, 2 meter naar de hi-hat en hangende toms, 3 meter naar de floortom en ene overhead, andere overhead een 6 meter kabel en that's it. Moet je bij het afbouwen eens opletten hoeveel tijd dat scheelt ten opzichte van 10 meter kabels die allemaal lekker in een kluwen rond het drumstel liggen.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Hier 2 digitale stageboxen: 1 bij drums aan snare/hi-hat kant en 1 bij een amprack (links of rechts). Misschien dat ik ooit nog een derde box koop, zodat ik aan beide zijden een box heb (nu leg ik een snake van de ene naar de andere kant). Verder nog 3 extra snakes (8in+4uit) van 8 en 12m om in de buurt van "hot spots" te komen (leadzang, backing vocals, percussie, toetsen ed). De retours in de snakes worden gebruikt om bedrade in-ears aan te sluiten.

Vwb xlr kabels heb ik maar 2 lengtes (apart op haspels): 3 en 7m. Ruim de helft van de drums gaat met 3m. 1 en 2m kan ik meestal niets mee: stagebox ligt bij drums meestal onder de drumriser. Het mooie van haspels: iedereen kan kabels oprollen, ook een zangeres ;-) De onder/boven oprolmethode of de vouwmethode krijg je niet aan iedereen uitgelegd. :-)
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Ik heb altijd aan een kant van het podium m'n stageblock liggen, meestal kies ik dat zo uit dat ik bijvoorbeeld de gitaar rechtstreeks kan prikken. 3m of 6m XLR, klaar.
                              12 kanaals blokje bij het drumstel, meestal 8 of 9 kanalen drums dus daar kan de bass ook nog mooi bij.
                              Ook voorop leg ik meestal een (8 kanaals) blokje neer voor vocals, keys en wat nog meer aan toeters en bellen te bedenken is en voorop terecht komt.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Outline
                                • Feb 2006
                                • 1434

Meeste werk van het afbouwen is altijd alle kabels weer netjes oprollen, hoe meer ik op kan lossen met 1, 2 of 3 meter kabels hoe liever.
                                Snake voor het slagwerk leg ik naast de hi-hat, meter kabeltje naar de snare en de kick, 2 meter naar de hi-hat en hangende toms, 3 meter naar de floortom en ene overhead, andere overhead een 6 meter kabel en that's it. Moet je bij het afbouwen eens opletten hoeveel tijd dat scheelt ten opzichte van 10 meter kabels die allemaal lekker in een kluwen rond het drumstel liggen.
                                Voor mij is de gouden combinatie qua XLRs: 1,5m-3m-5m-10m. Daar kan ik 98% van alles wat ik voor mijn kiezen krijg mee afhandelen. Daarbij is het met die 4 lengtes ook nog overzichtelijk te houden in de kabelkist. Standaardiseren en stroomlijnen is KING!

Vroeger had ik ook de geijkte 1m en 2,5m maar dat was of altijd net te kort of net te lang. Met 1,5m en 3m komt het echt stukken beter uit.

Nog een mooi voorbeeld: Speakon tussen sub en top is bij mij 2,25m. Komt bij elke set waar ik het tot nu toe bij gebruikt heb mooi uit waarbij je de kabel 1 a 2 keer om het paaltje kan slaan en geen overbodige lengte hebt die rond bungelt of (zoals bij 3m) in een halve knoop op de grond ligt.
                                Last edited by Outline; 07-12-13, 03:56.

Comment

Working...