Bose PAS (personal amplification system)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

In dit nieuwe jaar zal ik een poging doen om dit onderwerp weer enigsinds on topic te brengen.

Bose materiaal is, als je het op de juiste plaats en voor de juiste toepassing gebruikt, niets mis mee, het is degelijk en betrouwbaar. Alleen overschatten ze hun materiaal of onderschatten de behoefte van de markt.
    Je komt het erg vaak tegen op plaatsen waar een betere keuze mogelijk was geweest.
    En ja voor diegenen die het gekocht hebben, die hebben zich hoe dan ook laten overtuigen, dat het de juiste keuze was, en hoe duurder des te vaster / beter is die overtuiging.
    En het werkt lang, en hoeft dus niet snel van standpunt te veranderen.

m.v.g. Herman

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Ook voor bose zullen natuurwetten nog wel geldig blijven. En als je een weergever op een toneel voor 300 man zet zitten daar gewoon evenveel meters tussen als bij een conventionele speaker. Als je dezelfde geluidsdruk wil produceren met deze weergevers als met een conventionele PA zul je minimaal dezelfde geluidsdruk moeten produceren en omdat deze weergevers niet gericht werken en achterop het podium staan meer. (diepte podium geeft 2 tot 6 meter verder van je publiek)
      geluidsdruk neemt volgens mij gewoon logaritmisch af over afstand als je een rondom stralende bron hebt dus ik durf nu, inderdaad zonder het gehoord te hebben, te gokken dat als je met een microfoon voor deze weergevers gaat staan en alsnog en 80 tot 95 dB bij je 300 luisteraars wil halen feedback gaat krijgen. Is er een rekenmeester op het forum die de afname in geluidsdruk naar de linkerkant bij een bose-zuil aan de rechterkant van een 8 meter breed podium kan berekenen?

reuze benieuwd naar de demo dus. Dan sta ik met een akoestische gitaar met micro vlak voor een speaker die dat boven drie man blazerssectie uitversterkt...[?]

op deze site stond trouwens nog eens de thread over de setup van the greatful dead die dit principe dus hebben geprobeerd en zijn mislukt in de seventies. Omdat de separate muzikanten dus niet hun individuele mix op het toneel dusdanig bleken te zetten op een manier die in de zaal klopte.

Ook een van de redenen om een PA te gebruiken is dus dat instrumenten die aan een kant van het toneel "rondom uitstralen" (zoals een vleugelpiano in een jazzcombo) zelfs bij zachte optredens aan de andere kant eenvoudigweg al uit balans met de band kunnen zijn.

Ik kan overigens uit eigen ervaring (draadloos over het toneel met een gitaar) melden dat als je toneel wat breder wordt de looptijdvertraging al je spel beinvloed. Je hoort je versterking later dan je het speelt. Geen ideale monitoring dus voor de brede theaterpodia dus. Om een toneel te gaan overstralen met privemonitors annex zaalversterking.
      lekker belangrijk!

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Ben ook benieuwd naar de eerste bose harde palen op het podium, als ik kijk wat hun commersie in het verleden gepresteerd heeft moet dit toch ook weer een nieuwe uitdaging voor hun zijn.

m.v.g. Herman

Comment

• bosefreak
          • Oct 2004
          • 5

Erg mooi systeem, met gemak 300 man draaien, echt waar!!
          Wij gebruiken het vaker voor de grotere festivals en
          moet zeggen iedereen die het hoort vindt het te gek.
          Echt weer een bose product zoals het hoort!!

Comment

• bosefreak
            • Oct 2004
            • 5

Ik heb dus echt net als op tv de speakers in de badkuip gelegd en vervolgens aangesloten, ze blijven werken. Nee in mijn ogen is het onverwoestbaar spul maar vaak denkt men daar anders over. Als er iets slecht aan is vertel het mij dan eens ik ben benieuwd.
            Weet iemand wat de speakertjes per stuk kosten?

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

ik zou zeggen;vraag het de andere helft van wij
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

citaat:Geplaatst door bosefreak

Ik heb dus echt net als op tv de speakers in de badkuip gelegd en vervolgens aangesloten, ze blijven werken.
                dat staat als een paal onder water
                knoppen en waarden :)

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Ik heb nog nooit in de kuip geluid gedaan. [)]
                  lekker belangrijk!

Comment

• bosefreak
                    • Oct 2004
                    • 5

het voordeel van dit systeem is dat ik mijn vrachtauto heb kunnen verkopen.
                    dit brengt maandelijks aanzienlijk meer geld in het laatje.
                    overigens hoef ik nergens meer met wat anders aan te komen bij klanten
                    omdat ze de echte bose sound gewend zijn!!

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

nemen we dit serieus?
                      onderwerp gesloten tot nader orde
                      @bosefreak: we houden van een grapje maar met nog maar 4 posts kan je je weinig permiteren....
                      knoppen en waarden :)

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Nou ik heb een demonstratie gehad.

1) het klinkt voor zang als een stel mooie zangzuilen. Goed verstaanbaar. Spreiding enzovoort. Maar niet mooier dan de philipsen die ik in 1982 tweedehands bij mijn bandje gebruikte.

2) de frequentie waarop de baskastjes werken maakt dat een instrument zoals een toetsenboard op een setje sub+PAS-paal ([)]) voornamelijk uit de 2x6 inch sub lijkt te komen. Waarmee je terug bent op een hele dure keyboardversterker...

3) een setje dynacord powered mengtafel+aftanse zeck kunstofspeakers op palen klonken aanzienlijk beter. Vooral mooi gemerkt omdat door een aansluitfoutje van de demonstrateur de toetsenist eerst niet doorhad dat zijn onderste keyboard op de 'oude set' stond en zijn bovenste op de 'Bose-PAS'. Na twee nummers onder de indruk enthousiast zijn over het verschil tussen twee systemen, samen met de Bose demonstrateur, bleek dat hij dus dacht dat de aanmerkelijk mooier klinkende niet de Bose was...

4) de basgitaar klonk simpelweg voor geen kant over het systeem. Het schijnt dat de adviezen aangeven dan meer baskastjes erbij te zetten... maar in feite was nu al het systeem 10X zo duur én meer te sjouwen als de aanwezige beter klinkende bascomboversterker.

5) De zangeressen klaagden dat je door de spreiding zichzelf niet zo duidelijk hoorden. De demonstrateur meldde dat dat voor vocalisten 'altijd even wennen' is. Maar dat dat bij trekt. Niet bepaald het verhaal van de folder dus... [}]

ik kan nog even doorgaan. Maar duidelijk mag zijn dat ik NIET onder de indruk ben.

p.s. een PAS-paal feedback-ed ook. Wat, zoals boven voorspellend uitgelegd, ook logisch is.
                        lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Wow, je hebt het nog geprobeerd ook!! Heb je echt de hele band voor alleen deze demo meegesleept, of werden er ook nog andere dingetjes getest?
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

citaat:Geplaatst door sparky

Wow, je hebt het nog geprobeerd ook!! Heb je echt de hele band voor alleen deze demo meegesleept, of werden er ook nog andere dingetjes getest?
                            Bose komt gratis langs om het te demonstreren in je oefenruimte...
                            Qua service vind ik dat wel erg sterk. Oprechte complimenten! [^]

Overigens Bose gebruikt speakon's (bv bij de zuilvoet-naar-subkast) die naar zeggen van de demonstrateur afwijken van de standaard. Lekker handig. Not

De connectors in de zuiltjes zijn keihard rechtstreeks op de print gesoldeerd. Een pin indrukken lijkt me niet ter plaatse te repareren.

Als je met een standaard combo van vier man weggaat :
                            drum, bas, zingende gitaar, toetsen. Kom je op vijf systemen uit.
                            1) De voeten van de zuiltjes zijn net zo groot, net zo uitgevoerd en vooral net zo zwaar als een goed gevulde kunststof bekkenkist. Dit is voor vijf systemen makkelijk al net zo groot en zwaarder dan een goede powered subkast.
                            2) Tien halve zuiltjes zijn net zo groot en zwaarder dan een set goede topjes.
                            3) drie subjes net zo groot en zwaar als de backline die je vervangt.
                            4) en aanmerkelijk duurder!!!!!
                            5) het ziet er wel enorm gelikt uit.
                            6) je gaat van stereo toetsen/gitaar naar mooi gespreid mono.

JA, je kan een prima geluid maken met een PAS systeem. Echter dit zal geen haar beter of harder klinken dan een backline+zangset. Voor een ervaren band die voor heel veel geld andere spullen wil sjouwen is het een serieuze optie. Voor de echte boze(bose)buitenwereld zeg ik. Ik hou mijn geld graag in mijn zak.

p.s. volgens de folder tot 300man???? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!! [B)]
                            lekker belangrijk!

Comment

• SPL audio
                              • May 2005
                              • 55

Ik vind het erg dat er zo minachtend gedaan wordt over zulke briliante uitvindingen.

Ik proef duidelijk de minachting onder vele van jullie.
                              Wij hebben reeds 12 setjes PAS verkocht.
                              Onze klanten vinden het geweldig!!
                              Ze willen nooit meer iets anders. Wij sluiten altijd de deal met klanten dat ze gratis een extra set kunnen lenen voor grote evenementen zoals feesttenten.
                              Moet wel eerlijk zeggen om een feesttent te vullen dien je toch een
                              tweetal subjes (2x 6") neer te zetten voor drukkend laag.

Verder is het mooi compact,licht en snel te installeren.
                              Het kost wat maar dan heb je ook wat

Comment

• Bass_en_Co
                                • May 2005
                                • 87

citaat:Geplaatst door SPL audio

Ik vind het erg dat er zo minachtend gedaan wordt over zulke briliante uitvindingen.

Ik proef duidelijk de minachting onder vele van jullie.
                                Wij hebben reeds 12 setjes PAS verkocht.
                                Onze klanten vinden het geweldig!!
                                Ze willen nooit meer iets anders. Wij sluiten altijd de deal met klanten dat ze gratis een extra set kunnen lenen voor grote evenementen zoals feesttenten.
                                Moet wel eerlijk zeggen om een feesttent te vullen dien je toch een
                                tweetal subjes (2x 6") neer te zetten voor drukkend laag.

Verder is het mooi compact,licht en snel te installeren.
                                Het kost wat maar dan heb je ook wat
                                Ik ga me niet bemoeien met de bose discussie, blijft een kwestie van smaak en het ligt natuurlijk ook aan de eisen van de klant.
                                Maar gratis extra setjes neer zetten is natuurlijk jullie vrije keuze, maar een slechte zaak voor de branche. Voor app. en diensten moet gewoon betaald worden anders gaat de markt nog verder kapot [V].
                                Zeker als het de kwaliteit betreft die je zelf aangeeft, dan mag daar zeker voor betaald worden.

Gr
                                [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

Comment

Working...