EQ instelling voor Monitors (vocaal)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

citaat:Geplaatst door **************

ik had een heel erg technisch verhaal getypt, maar dat ging dus mis.

conclusie : door faseproblemen ontstaat de feedback, en omdat de meeste randapparatuur faseproblemen opleveren ipv oplossen kun je het beste zonder al die randverschijnselen werken. Hoe minder rotzooi, hoe minder feedback.
    Dat is niet helemaal waar. Door fase problemen kan het ook juist zijn dat je GEEN feedback hebt. De Feedback is alleen wat ongecontroleerder. Zo kan het zijn dat wanneer je een stap naar links doet er lekker geluid is, en doe je een stap naar rechts dan begint alles opeens keihard rond te zingen.

Maar met de stelling hoe minder (goedkope) rotzooi, hoe minder feedback, en vaak een beter dynamischer geluid ben ik het helemaal eens.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Waar je als monitortechnicus vaak ook doorheen moet prikken is dat een muzikant altijd iets harder wilt als 'ie het niet goed hoort. Hij vraagt nooit of iets zachter kan. Als je de vraag van de muzikant niet goed vertaald heb je aan het eind van de avond alle rode lampen branden en kan hij nog niet horen wat hij wilt horen.

Je kan ook effe luisteren wat die muzikant nou 'in de weg' zit, en dat wat minder hard zetten. Muzikant blij, en jij blij want je hebt het volume in de hand en dus ook de feedback.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

citaat: Dat is niet helemaal waar. Door fase problemen kan het ook juist zijn dat je GEEN feedback hebt
        sorry, maar dan zijn juist je problemen die je al had opgelost door andere nog grotere problemen.

overall : als men met een draadloze mic voor mijn upa (op -6 dB, dus ca + 128 dB) langsloopt ( ca 0,50 meter!!) hoor je precies dat wat al voorspeld werd : de 250 Hz. oftewel de enige frequentie waar de UPA buiten de 30 graden fasedraaiing geeft. Maar dan wel met een sennheiser, via een midas rechtstreeks de meyers op. En niet eq-en.

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

citaat:Geplaatst door **************

overall : als men met een draadloze mic voor mijn upa (op -6 dB, dus ca + 128 dB) langsloopt ( ca 0,50 meter!!) hoor je precies dat wat al voorspeld werd : de 250 Hz. oftewel de enige frequentie waar de UPA buiten de 30 graden fasedraaiing geeft. Maar dan wel met een sennheiser, via een midas rechtstreeks de meyers op. En niet eq-en.
          Sorry, ik kan je niet helemaal volgen. Kan je iets duidelijker zijn?

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

citaatverall : als men met een draadloze mic voor mijn upa (op -6 dB, dus ca + 128 dB) langsloopt ( ca 0,50 meter!!) hoor je precies dat wat al voorspeld werd : de 250 Hz. oftewel de enige frequentie waar de UPA buiten de 30 graden fasedraaiing geeft. Maar dan wel met een sennheiser, via een midas rechtstreeks de meyers op. En niet eq-en.
            Is dit een slecht bedoelde grap of zo ? Wat een nutteloze interessantdoenerij !!!
            Life is what you make it

Comment

• mixmeister
              • Sep 2003
              • 2

volgens mij......is een EQ ook een electronisch hulpmiddeltje om feedback tegen te gaan.
              problemen bestaan niet alleen uitdagingen

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

dat is het dus niet zozeer...
                In eerste instantie is een EQ een elektronisch hulpmiddeltje om de klank te veranderen/verbeteren.

Comment

• IhOrey
                  • Sep 2003
                  • 3

citaat:Weet wel dat er veel afhangt van het type of merk van de monitor .
                  Maar er moet toch ergens een basis zijn vanwaar je vertrekt.
                  De tekst uit het eerste bericht....

Voor monitoring van vocals, kap ik het laag tot en met 80Hz.
                  Daarna ga ik kijken waar de feedback-frequentie's zitten.
                  Ik zet een micro neer op een standaard op ongeveer een meter van de monitor.
                  Daarna geef ik net zoveel gas, tot het net niet begint te zingen.
                  Nu ga ik zoeken naar de frequentie's, door de faders van de EQ OMHOOG te tillen.
                  Meestal ga ik ze stuk voor stuk af (stiekum weet je wel waar het zit... 250Hz, 1K, 6K3...)
                  Als ik een frequentie gevonden heb die rondzingt, haal ik die net zover naar beneden, tot er een andere frequentie begint te zingen.(Na het harder zetten van de monitor)Zo weet je namelijk dat je het geluid zo min mogenlijk "beschadigd"Nu kun je weer meer gas geven....Op een gegeven moment kom je op een punt dat er meerdere frequenties door elkaar beginnen te klinken.Als je zover bent, zal de zanger/zangeres je waarschijnlijk vragen om het zachter te zetten....(Een ilusie, ik weet het)In ieder geval zul je flink hard kunnen draaien.

Dan nog ff over die feedback-destroyers...
                  Kijk voor de grap eens naar de EQ instellingen die zo'n ding maakt.
                  En denk dan ff aan de woorden "zo min mogenlijk beschadigen"
                  Dan weet je genoeg toch? Ik heb zo'n ding wel eens gehoord, het was welliswaar tijdens spraak, zonder muziek, maar het resultaat was bedroevend.

Groetjes,
                  Ih Orey
                  Better to burn down, than to fade away...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat:Sorry, ik kan je niet helemaal volgen. Kan je iets duidelijker zijn?
                    citaat:Is dit een slecht bedoelde grap of zo ? Wat een nutteloze interessantdoenerij !!!
                    citaat: conclusie : door faseproblemen ontstaat de feedback, en omdat de meeste randapparatuur faseproblemen opleveren ipv oplossen kun je het beste zonder al die randverschijnselen werken. Hoe minder rotzooi, hoe minder feedback.
                    de enige voorwaarde voor resonantie ( omdat aan de 2e , de versterking al is voldaan) is de fasedraaiing van exact 360 graden.
                    dus daar waar je systeen die draaiing veroorzaakt ontstaat piep. Hoe meer randapparatuut, hoe meer faseproblemen. en dus hoe meer feedback. Die sennheiser wireless ging pas fluiten op een meyer UPA set op een halve meter afstand. En wel precies op 250 Hz, de enige rare frequentie in de upa. Dus was de rest van mijn stack fase-zuiver.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:volgens mij......is een EQ ook een electronisch hulpmiddeltje om feedback tegen te gaan.
                      maar vaker is de eq de veroorzaker van de feedback trammelant.

Comment

• Jeroen
                        • Aug 2000
                        • 1021

Zeker als je niet weet wat je aan het doen bent. Hoe meer spul hoe meer je kunt vernaggelen als je niet weet wat je doet,... daarom hebben DJ's alleen maar een schuivendoos en wat afspeelmeuk nodig.

Vaak, als je last van feedback hebt, kun je het beste alles een tikje zachter zetten en je eq weer op nul zetten en opnieuw beginnen,... effecten willen ook wel eens problemen geven en dan kom je op het punt terecht wat Mac zegt,...
                        Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Martijn Tacken
                          • Dec 2002
                          • 59

citaat: conclusie : door faseproblemen ontstaat de feedback, en omdat de meeste randapparatuur faseproblemen opleveren ipv oplossen kun je het beste zonder al die randverschijnselen werken. Hoe minder rotzooi, hoe minder feedback.
                          de enige voorwaarde voor resonantie ( omdat aan de 2e , de versterking al is voldaan) is de fasedraaiing van exact 360 graden.
                          dus daar waar je systeen die draaiing veroorzaakt ontstaat piep. Hoe meer randapparatuut, hoe meer faseproblemen. en dus hoe meer feedback. Die sennheiser wireless ging pas fluiten op een meyer UPA set op een halve meter afstand. En wel precies op 250 Hz, de enige rare frequentie in de upa. Dus was de rest van mijn stack fase-zuiver.
                          [/quote]

Met alle respect, maar bovenstaande klopt niet. Het gaat niet om fase draaiing, maar om amplitude pieken in het frequentie spectrum in het HELE systeem,inclusief de omgeving. Terugkoppeling (feedback) ontstaat wanneer een bepaalde frequentie in amplitude (in dit geval dus geluidsniveau) een bepaalde kritische waarde overschrijdt, waardoor de microfoon die frequentie in hoge mate opvangt, en de speaker deze weer weergeeft, enz... Je krijgt dan een circeltje waarbij diezelfde toon telkens weer wordt opgevangen en versterkt en weer opgevangen. De OPLOSSING is dus die amplitude piek te elimineren!
                          Dit wordt Live meestal met een 31-bands EQ gedaan die tussen de monitor tafel en de versterker hangt. Andere oplossingen zijn monitor of zaal speakers verdraaien en daarbij goed rekening houden met de karakteristiek van de microfoon. Bij een typische nier microfoon (SM58 bijv.) leg je de monitor recht achter het microfoon statief.
                          Bij een hypernier (SM58 Beta) leg je hem iets schuin links of rechts van het statief.

De reden dat de Sennheiser mic rondkoppelt via de "super-rechte" UPA set is waarschijnlijk omdat of:
                          1) De Sennheiser microfoon een "bult" heeft bij 250Hz in het frequentie spectrum of
                          2) omdat er een staande golf ontstond tussen speaker en mic met een
                          grondfrequentie van 250Hz of
                          3) omdat de zaal die frequentie slecht dempt (of zelfs versterkt?).

The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• Jeroen
                            • Aug 2000
                            • 1021

Als een auto niet rijdt kan dat ook meer dan 1 oorzaak hebben of je staat zonder benzine.

De theorie van Martijn is inderdaad waar, maar Mac geeft dat al aan,... namelijk de versterking. Vervolgns geeft Martijn een praktische oplossing,... EQ of monitors goed neerleggen.

Maar: Faseproblemen zijn er in 2 vormen. Accoustisch en electronisch. Met een EQ kun je geen van beide oplossen. Je zult hiervoor moeten gaan draaien. Accoustisch is redelijk makkelijk te doen als je weet waar de problemen liggen, dit kan door bijvoorbeeld fase te draaien op je tafel voor een microfoon. Electronisch kan komen door een gammel apparaat, een apparaat die veel ruis veroorzaakt of simpelweg een multi-effect.

Feedback is niet alleen volume.
                            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

Ik moet Mac bijstaan...

Feedback ontstaat alleen als de fase correct is, dus 0, 360, 720, enz... graden gedraait is. Zit er een faseverschil tussen, zal de golf zichzelf elimineren.

Wat ik alleen niet echt vat is waarom dat betekent dat je bij een mooi systeem waarin de fasedraaing zit, je geen feedback kan krijgen. Immers door een looptijd (wat hetzelfde effect heeft als een fasedraaiing zolang je naar [u]1</u> enkele sinus kijkt) zou je ook gewoon feedback kunnen krijgen...
                              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• wim
                                • Oct 2003
                                • 6

Nou Djcenter,

Ik hoop dat je er nog wijs uit kan worden.
                                Ik niet in iedergeval.
                                Eq recht, laag eraf (tot de 80Hz) goed luisteren, de cross-overfreq of filterfreq (van de Monitor) goed inde gaten houden en eventueel dippen. daarna verder op klank EQ-en. dit moet je een paar keer doen dan krijg je er vanzelf handigheid in.
                                Uiteindelijk goed kijken wat er gebeurd.

Uiteindelijk zit er een grens aan je volume voor het betreffende podium.(heeft te maken met de akoustiek).
                                Je kan een monitor kneiterhard laten draaien, maar dat gaat uiteindelijk ten koste van je (en de band zijn) geluid, op het podium en in de zaal

Wim

Comment

Working...