EQ instelling voor Monitors (vocaal)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

Een basisinstelling bestaat inderdaad niet. Wat je wel van tevoren al vaak kan weten is de cross-over frequentie. Bij monitors ligt die vaak zo rond de 1,6kHz, je zal dus (bijna) altijd al een soort van kuiltje op je EQ hebben zo rond die freq.

citaat:Geplaatst door Cobi
    Waar je als monitortechnicus vaak ook doorheen moet prikken is dat een muzikant [u]altijd iets harder</u> wilt als 'ie het niet goed hoort.
    Ooh, nou dan doe ik toch iets verkeerd dan want het gebeurt me vrij regelmatig dat het toch net iets te hard voor de heren (en dames) muzikanten gaat

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Een basisinstelling bestaat inderdaad niet. Wat je wel van tevoren al vaak kan weten is de cross-over frequentie. Bij monitors ligt die vaak zo rond de 1,6kHz, je zal dus (bijna) altijd al een soort van kuiltje op je EQ hebben zo rond die freq.

citaat:Geplaatst door Cobi
      Waar je als monitortechnicus vaak ook doorheen moet prikken is dat een muzikant [u]altijd iets harder</u> wilt als 'ie het niet goed hoort.
      Ooh, nou dan doe ik toch iets verkeerd dan want het gebeurt me vrij regelmatig dat het toch net iets te hard voor de heren (en dames) muzikanten gaat
      Dat is heel mooi voor jou, maar uhh, ben je zelf dan niet een beetje doof aan het worden als je zo hard draait?
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Martin-vdB
        • Oct 2003
        • 85

Nee, want ik heb zo-wie-zo oordoppen in als ik op monitors sta. Alleen zo'n drummer al als die begint met z'n cymbals. Dan hoef ik nog niet eens hard te gaan maar dat gaat me echt door merg en been.
        Eigenlijk al een beetje vuistregel over gebruik van oordoppen: Op front, doppen uit. Op monitors, [u]doppen in</u>.

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

citaat:Geplaatst door cobi

Dat is heel mooi voor jou, maar uhh, ben je zelf dan niet een beetje doof aan het worden als je zo hard draait?
          nou, te hard gaan voor sommige muzikanten is echt niet moeilijk met degelijk materiaal. En heeft niets met doof zijn te maken.
          Maar als je dan een lastige (half-dove) muzikant op bezoek krijgt, dan kan je tenminste al onmiddelijk wat "niveau" geven

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Nee, want ik heb zo-wie-zo oordoppen in als ik op monitors sta. Alleen zo'n drummer al als die begint met z'n cymbals. Dan hoef ik nog niet eens hard te gaan maar dat gaat me echt door merg en been.
            Eigenlijk al een beetje vuistregel over gebruik van oordoppen: Op front, doppen uit. Op monitors, [u]doppen in</u>.
            ...met als resultaat dat muzikanten gaan vragen of het wat minder hard kan...

Comment

• Martin-vdB
              • Oct 2003
              • 85

Beste Cobi,
              Heb je eigenlijk überhaupt wel enige ervaring in de pro-audio business?
              Heb je wel eens naast een drumstel gestaan tijdens een optreden?
              Weet je eigenlijk het verschil wel tussen een [u]Front-of-House</u>-mengtafel en een [u]monitor</u>-mengtafel?

Met alle respect hoor, ik ben ook ooit als 'disco-boer' begonnen, maar als je er niet echt ervaring mee hebt ga dan ook niet allerlei rare dingen lopen roepen op dit forum.

Zelfs al heb je helemaal niks aanstaan op het podium dan zijn alle cymbals ("bekkens" in het nederlands, geloof ik) gewoon schadelijk voor je oren! De monitoren zelf hoor je amper boven het overige kabaal uitkomen als je op een podium staat. Dus vanuit dat opzicht zouden je oordoppen overbodig zijn.

[u]Ik laat m'n gehoor echt niet om zeep helpen door wat voor muzikant dan ook hoor.</u>

Comment

• musicjohn
                • Aug 2001
                • 1102

Beste Martin,

Ik heb best wel een hoge pet van jou op, en ik twijfel niet aan jouw kunnen en jouw ervaring. [^]

En zo heb ik van Cobiaz ook een goede indruk. Cobi blijkt doorgaans ook te weten wat de pen op het papier zet (of het toetsenbord op het scherm in dit geval). [)]

Ik denk dat jouw vorige postings over en weer met Cobi toch op enig misverstand berusten. [:0]

En om dan meteen te komen met een vet-gedrukte opmerking als: Weet je eigenlijk het verschil wel tussen een Front-of-House-mengtafel en een monitor-mengtafel? vind ik eigenlijk niet zo gepast.

Ik kan overigens zelf het probleem met beide standpunten niet zo goed begrijpen. Cobi zegt dat de muzikanten het "altijd iets harder willen als ze het niet goed horen", en Martin zegt dat de muzikanten het juist wat zachter willen als hij achter z'n monitor tafel gaat zitten "omdat het toch net iets te hard voor de heren (en dames) muzikanten gaat".

In beide gevallen hebben jullie beiden gelijk (als ik het tenminste goed begrijp) en is er dus helemaal geen probleem. Want dat ik namelijk ook het hele doel van een monitor mixer; er voor te zorgen dat er bij de muzikanten / zangers / zangeressen de door hun gewenste hoeveelheid geluid uit die monitor wedge komt.

Oordoppen of geen oordoppen, te harde begin-instellingen of juist te zachte... het doet er allemaal niet toe. Het kan binnen drie seconden gecorrigeerd zijn. En daar gaan muzikanten (zoals ik zelf ) echt niet van over de zeik hoor!

Dus waar ligt dan het probleem tussen jullie?
                Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

zoals steeds musicjohn ... de éne weet het beter dan de andere. Maar spijtig genoeg voor beide heren weet ik het eigenlijk allemaal het best [][]

Comment

• Martin-vdB
                    • Oct 2003
                    • 85

Ach, zo'n groot probleem heb ik niet met Cobi maar ik loop me soms wel eens een beetje te irriteren aan bepaalde uitspraken van hem. That's all.
                    Laat ik zeggen dat mijn vorige antwoord ook in een moment van irritatie gedaan is.

Iets waar ik gewoon niet tegen kan is dat iemand die net komt kijken doet alsof 'ie mij de les kan lezen. Misschien heeft Cobi het wel niet zo bedoelt maar op dat moment kwam het bij mij wel zo over.

Die ene opmerking, over dat muzikanten bij mij om minder vragen, was eigenlijk alleen maar bedoelt om een beetje te plagen, vandaar ook die smiley ernaast. (Ook al is het wel waar)

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Ach, zo'n groot probleem heb ik niet met Cobi maar ik loop me soms wel eens een beetje te irriteren aan bepaalde uitspraken van hem. That's all.
                      Laat ik zeggen dat mijn vorige antwoord ook in een moment van irritatie gedaan is.

Iets waar ik gewoon niet tegen kan is dat iemand die net komt kijken doet alsof 'ie mij de les kan lezen. Misschien heeft Cobi het wel niet zo bedoelt maar op dat moment kwam het bij mij wel zo over.

Die ene opmerking, over dat muzikanten bij mij om minder vragen, was eigenlijk alleen maar bedoelt om een beetje te plagen, vandaar ook die smiley ernaast. (Ook al is het wel waar)
                      Ik lees niemand de les en ik kom ook niet net kijken, maar ik vind het wel leuk om een lekker pittige discussie aan te gaan.

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

citaat:Geplaatst door lifesound

zoals steeds musicjohn ... de éne weet het beter dan de andere. Maar spijtig genoeg voor beide heren weet ik het eigenlijk allemaal het best [][]

Haha, ik kan me ook niet voorstellen dat er beroepsgroepen bestaan waar nog eigenwijzere mensen in werken.

Comment

• musicjohn
                          • Aug 2001
                          • 1102

Hey Cobi,

Misschien begrijp ik jouw laatste post wel verkeerd hoor, maar bedoel je nou dat ik eigenwijs ben? En dat terwijl ik het juist voor jouw op nam ??? [:0]
                          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

Ik denk dat Cobi het anders bedoelde... Meere in het algemeen...
                            Laat maar 2 technici discussieren over welk onderwerp dan ook, ze komen er nooit uit. En das nou net het leuke van dit wereldje.
                            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Triple S
                              • Sep 2000
                              • 808

Tja, dat geluidstechnici positief zijn over andere geluidstechnici maak je idd niet veel mee op de één of andere manier....

Zou dat met bv. postbodes ook zo zijn???
                              Don\'t call me DJ!

Comment

• cobi
                                • Aug 2002
                                • 1083

citaat:Geplaatst door musicjohn

Hey Cobi,

Misschien begrijp ik jouw laatste post wel verkeerd hoor, maar bedoel je nou dat ik eigenwijs ben? En dat terwijl ik het juist voor jouw op nam ??? [:0]
                                Ik zal (om nog meer bonje te voorkomen) niet over jou oordelen.

Comment

Working...