EQ instelling voor Monitors (vocaal)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MeElmo
    • Aug 2003
    • 45

citaat:Geplaatst door sis

deze kan een oplossing bieden voor feedbackende monitors

Shure DFR 22

Leading global manufacturer of audio and collaboration technology, including microphones, wireless systems, conference room solutions and more.

sis
    werkt deze dan? kheb een paar keer feedback destroyers mee gehad, maar die dingen liepen al vol zonder dat er maar een feedback was. het kon gewoon nie, want die dingen stonden bijna nie aan. laten we zeggen, kheb er nog geen goeie gezien.... geef mij de eq maar
    SHA\'MON..... auw..

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

MeElmo, waren het behringers of sabintjes ???
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• EP Woody
        • May 2001
        • 795

Ben geen Behringergek, maar moet toch zeggen dat als je die Behringers goed instelt ze errug goed werken.

Dat jij slechte ervaringen daarmee hebt ben je er gewoon niet goed mee om gegaan.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

heb wel ervaring met zogenaamde feedbackdestroyers van behringer. Het leuke eraan is dat je betaald voor een aparaat dat er mooi uitziet veel lampjes en zo. Werken nou ja dat doet die dus niet[}].

Met de eq van behringer kun je dan dus weer perfect feedback weghalen
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• EP Woody
            • May 2001
            • 795

Sorry Ronny, maar ben het dus niet met je eens. Dat apparaat van behringer doet z'n werk gewoon goed, zolang je maar weet hoe die werkt en hoe je er mee om moet gaan.

Ok het klinkt wat minder, en het ruist wat, maar als je dat voor lief neemt is het een perfect apparaat. Maar RTFM!!!!!!!!

Doe je dat niet, dan ben je lekker aant klote ja.

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

vandaar mijn vraag? behringer of sabintjes een wereld van verschil : ook in prijs !!

sis

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

citaat:Ok het klinkt wat minder, en het ruist wat, maar als je dat voor lief neemt is het een perfect apparaat. Maar RTFM!!!!!!!!
                ik heb ook spullen daarvan en heb met al veel spullen gewerkt van behringer. Ik zeg toch niet dat het een slecht merk is he. Alleen werkte het desbetreffende aparaat niet zoals het moest(zoals in de handleiding stond dus[}])

Het was dus een automatische feedbackdestroyer, Gewoon op de knop duwen en deze zocht automatisch de slechte frequenties. Echter was er nog feedback en hebben we het vervolgens maar met de hand weggeregelt.

Sorry als jij dit niet graag hoort maar dit zijn gewoon mijn praktijkervaringen, heeft dus niks te maken met mijn kennis over het aparaat. En ja ik kan dus nog altijd een handleiding lezen en dat doe ik dus ook wel als ik iets niet begijp.
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• EP Woody
                  • May 2001
                  • 795

Hmmm, gaan beetje off-topic zo....

Tsjah, wat zo'n apparaat doet (van welk merk ook), hij zoek Feedback gevoelige frequenties op, en filtert die eruit. Echter dat apparaat is ook niet heilig. Hij haalt slechts een paar frequentiebanden (net hoeveel je ingestelt hebt) eruit. En ook niet oneindig diep, maar slechts een dBtje of 6.

Je krijgt dus een extra headroom van 6 dB, en wil je dan nog harder, ja dan krijg je weer feedback.

Op gegeven moment zit je aan je grens, en meot je ook niet harder willen. Doe je dat wel, Welcome Back Feedback.

Hoop dat je wat wijzer bent geworden van de manier van werken van de FB-Destroyers en dat je dus tot de conclusie bent gekomen dat een FB-Destoryer niet de Feedback verwijderd, maar de grens waarop het verschijnt verlegt.

ps. Zat net op de site van Sabine te kijken en die geven je ook maar een extra GBF van plm 6 tot 9 dB bij gebruik van dit apparaat.

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Al die feedbackkiller en zo, ik ben er niet kapot van. Hoe meer apparaten je tussen de bron en de luidspreker zet, des te minder signaal blijft er over. Ik hou het liever simpel en overzichtelijk. Gewoon goeie speakers en microfoons. Dat scheelt al een hoop ellende.

En, om feedback tegen te gaan kunnen je natuurlijk ook gewoon een streepje zachter gaan.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• neeltje
                      • Apr 2003
                      • 295

dan mag jij eens proberen om zonder eq een monitormix te maken van laat ons zeggen: vleugelpiano met 2*sm91, daarbij een vleugje zang, een drummer, violist zonder piezo (sm81) en een contrabassist die zichzelf goed wil horen. Dit recept dan wel op een podium dat ongeveer 2,3 meter hoog is en aangezien zij het voorprogramma zijn staan ze bijna voor de front
                      Veel succes

Daarenboven nog, zelfs die sabines: zeer goed materiaal voor de gemiddelde rockband, maar stuur dan wel geen klarinet of trompet door je monitor, want aangezien het hier gaat om lang aangehouden snerpende tonen trekt hij die ook weg (wij hebben ze gehad, nu zijn ze weg).

basisinstelling voor je monitors? Je kan ze eq-en dat ze goed klinken, maar dan moet je nog aanpassen aan micro, instrument en vooral aan de zaal. Basisinstelling is dus bijna niet te geven.
                      "En Go"

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

citaat:Geplaatst door neeltje

dan mag jij eens proberen om zonder eq een monitormix te maken van laat ons zeggen: vleugelpiano met 2*sm91, daarbij een vleugje zang, een drummer, violist zonder piezo (sm81) en een contrabassist die zichzelf goed wil horen. Dit recept dan wel op een podium dat ongeveer 2,3 meter hoog is en aangezien zij het voorprogramma zijn staan ze bijna voor de front
                        Veel succes

Als ze al voor het front staan doe je weinig met je EQ's op de monitoren.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Ik behandel mijn monitors net zo als de PA. CD draaien, natuurlijk wel weten wat je monitor wel en niet kan, goed luisteren en klaar. Mochten er nog frequenties zijn die problemen geven dan heb je deze geheid al met de eq naar beneden gehaald. De oplossing is dan niet direct te geven, kan verschillend zijn. Plaatsing monitor, plaatsing microfoon, monitor zachter, of nog meer weghalen van de bewuste frequentie.Het mooiste zou zijn dat je naast een 31 bands nog een parametriche eq hebt, of alleen een parametrische maar dan moeten je monitors recht echt goed klinken.
                          Maar goed, je moet het doen met de spullen die je hebt, wat je niet hebt kan fantastisch werken maar daar heb jij niets aan.
                          Denk er aan dat je met de plaatsing van een monitor ten opzichte van de microfoon veel kunt doen. Kijk eens naar de richtingskarakteristiek van je microfoon en probeer het een en ander uit.Wees terughoudend met het steeds breder weghalen van het freqentiegebied, je gaat dingen missen die je dan op wilt gaan lossen met het harder zetten van je monitor waardoor de problemen alleen maar groter worden en niet kleiner.
                          Weet wat er uit de monitor moet komen, zoals al in andere reacties gemeldt. Voor bijvoorbeeld de zang heeft het geen nut dat de monitor ferquenties beneden 70Hz of 100Hz weer geeft.
                          Experimenteer tijdens repetities op monitorgebruik. Alvast succes
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

Een leuk EQ'tje zou die behringer DEQ 2496 wel eens kunnen zijn
                            die heeft zowat alles aan boord om een goede monitormix te maken
                            Ik gebruik hem voor een klein EAW setje en moet zeggen , tot volle tevredenheid [^][^] vooral zijn prijs en mogelijkheden
                            sis

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

ik had een heel erg technisch verhaal getypt, maar dat ging dus mis.

conclusie : door faseproblemen ontstaat de feedback, en omdat de meeste randapparatuur faseproblemen opleveren ipv oplossen kun je het beste zonder al die randverschijnselen werken. Hoe minder rotzooi, hoe minder feedback.

Comment

• sis
                                • Jul 2003
                                • 3305

Mac, hoe meer randapparatuur hoe meer problemen MAAR DIT IS EEN TECHNISCHE UITLEG [8D]en je hebt wel gelijk hoor maar in de praktijk en op het podium ligt het toch anders !
                                Daar doen de problemen zich voor en daar moeten ze opgelost worden
                                sis

Comment

Working...