Welke Drummicrofoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Techieguy
    • Dec 2001
    • 227

citaat:
    Doen wij nooit hoor ...
    Als t maar even kan doe ik t wel, is niet altijd nodig, maar vaak kan je dan net ff lekkerder die snares pakken en bij sommige muzieksoorten of snares is dat gewoon nodig.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

citaat:
      citaat:
      Doen wij nooit hoor ...
      Als t maar even kan doe ik t wel, is niet altijd nodig, maar vaak kan je dan net ff lekkerder die snares pakken en bij sommige muzieksoorten of snares is dat gewoon nodig.
      Bijna nooit nodig.
      Afhankelijk van de breedte en spanning van de snarenmat, het materiaal van de vellen, het formaat van de snare, de manier van slaan van de drummer(ster) Metalen of houten ketel enz enz. In de meeste gevallen klint de snarenmat genoeg door en krijg je alleen maar problemen door die extra microfoon onder je snare te plaatsen. De snare goed afstelllen en geen ouwe ****-microfoons gebruiken werkt meestal beter dan extra mics opstellen.

We hebben ook tientallen keren in de studio lopen experimenteren voor een optimaal drumgeluid en niet een keer klonk het beter met een ondermicrofoon. Sterker nog de enige constante die ik bij het uitversterken van drums ken is dat het altijd beter klinkt met zo min mogelijk microfoons.... (Wel goede natuurlijk)

p.s. Belangrijke note voor de oorspronkelijke vragensteller: als je onder je snare een x-tra mic plaatst, zorg dan wel even de fase 180graden te draaien.

lekker belangrijk!
      lekker belangrijk!

Comment

• Techieguy
        • Dec 2001
        • 227

Ik heb het nou niet over (studio)opnames, maar gewoon liver versterking, en dan is het (ok vaak de wat goedkopere drumkitjes) meestal wel lekkerder, ok je kan de snaren er meestal wel redelijk uittillen met alleen een mic aan de bovenkant, maar ik vind een extra micje prettiger.

Comment

• Rv
          • Feb 2001
          • 1086

Waar trek je de lijn hé technieguy ...

je kan onder elke tom ook nog eens een micro plaatsen, maar zeker bij live vind ik dit helemaal niet nodig. Bij live-optredens zou ik zelfs zeggen: NEEN.
          Studio tot daar aan toe ...

____
          Rv.
          ____
          Rv.
          ____

Comment

• Techieguy
            • Dec 2001
            • 227

Tsja... maar bij een tom wil ik voornamelijk de slag hebben en de klankkleuring van de tom die komt er vanzelf wel bij, maar het probleem aan sommige snares is dat ze gewoon niet lekker snaren als je ze alleen aan de bovenkant miked, ok je OH's pakken een deel op, maar niet genoeg...

Ik ben echt niet de enige die zo werkt, ik heb het bij een Ampco klusje opgepikt en daarna zelf uitgeprobeerd, nogmaals, zonder 2e mic kan het ook prrima klinken en soms is het gewoon helemaal niet nodig, maar ik blijf erbij dat je sommige snares een stuk frisser kan laten klinken!

Ik ben trouwens benieuwd naar die DAP drummicrofoons:: die CM-10 condensators zijn echt leuk voor het geld (€60). Voor low-budget dingen zijn die helmaal niet verkeerd (heb er nu 9 op een klus staan). Ook al is het natuurlijk minder dan echte dure microfoons, ik vind ze mooier dan sommige microfoons van echte merken.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Dat is nou precies wat ik afraad. Met goedkope microfoons gaan werken en er wel ondertussen extra bij gaan plaatsen om beter geluid te krijgen. Meer microfoons geeft knopen en buiken door de faseproblemen die bij goedkope microfoons erger zijn dan de kwaal. Dit kan je toonregeling totaal onbeheersbaar maken of knallende feedbackfrequenties opleveren.

LIVE bedoel ik dus. Ik heb in de studio alleen heel veel tijd gehad om precies uit te vogelen hoeveel en welke overspraak je waar krijgt bij een drumstel. En ook bij welke type microfoons.

Als jij een condensator op de juiste afstand tussen de side en de Hats plaatst hoef je vaak al geen extra microfoons meer op te hangen!
              Veel rides zijn zo hard dat een goedgeplaatste overhead links zat opvangt. enz enz Kortom, begin met weinig maar kwalitatief maximaal spul.

lekker belangrijk!
              lekker belangrijk!

Comment

• Techieguy
                • Dec 2001
                • 227

Ik heb dus op drumstellen nog geen echt goedkope mics gebruikt (meestal sennheiser evolutions en shure) behalve voor overhead, en wat je zegt:: vak kun je met 2 overheadjes al vrij veel doen, maar ik vind dat als je al je toms etc. apart pakt je veel meer ruimtelijkheid kunt maken in t geluid waardoor het toch opener klinkt.

Comment

• theo
                  • Nov 2001
                  • 503

De drummer bij ons is over gegaan op ddrum.
                  Wat vinden jullie hiervan?
                  Ben er zelf niet kapot van, aleen zijn de beide base's exact gelijk.

Comment

• Techieguy
                    • Dec 2001
                    • 227

uhm ddrum?

electrisch ofzo?

of n merk drumstel?

ik ken t niet...

Comment

• PowerSound
                      • Nov 2001
                      • 1892

Bij zo'n electrische drum, heb je dan maar één line out ?

PowerSound was hier...
                      PSL Bvba powered by
                      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                      Yahama LS9-32 / MC7L-48
                      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Rv
                        • Feb 2001
                        • 1086

Is d-drum hetzelfde als V-drum (ROLAND)

Ik ben nog maar enkele keren een drummer tegengekomen die met een volledige elektronische drum kwam, dus weinig/geen ervaring.
                        Wel al enkele keren met combinaties gezien en gehoord. En dat vind ik best goed. Leuke effecten. Bijvoorbeeld op de PROMS (sportpaleis).

Heb al wel van vele drummers gehoord dat de hihat en cymbalen onnatuurlijk drummen, maar daar hebben ze sinds enkele maanden blijkbaar ook iets op gevonden ...

____
                        Rv.
                        ____
                        Rv.
                        ____

Comment

• Rv
                          • Feb 2001
                          • 1086

citaat:Bij zo'n electrische drum, heb je dan maar één line out ?
                          Ik ken enkel de roland-systemen, maar daar heb je meer dan gewoon 1 line-out hoor.
                          Je hebt de main-out (stereo uiteraard) en dan ook monitor-out, zodat de drummer zijn eigen monitor-signaal kan mixen.

citaat: De drummer bij ons is over gegaan op ddrum.
                          Kan je even zeggen van welk merk die Ddrum is? Want ik heb eens een demo gehoord van de V-drums van roland, enkele jaren geleden nu al. Man, dat klonk goed hoor. Enkel de echte klassieke drummer zal ermee niet aan zijn trekken komen; maar dat is met pianisten (digitaal) net hetzelfde hé!

____
                          Rv.
                          ____
                          Rv.
                          ____

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

Ik vind het in ieder geval niks, zo'n elektronisch ding. Wel lekker makkelijk, maar dat vind ik nou juist zo jammer. Zo'n ding zal nooit dezelfde "feeling" hebben als een echte.......

Ik heb ook een site........
                            M'n baas heeft EAW olé olé!
                            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Rv
                              • Feb 2001
                              • 1086

citaat:Zo'n ding zal nooit dezelfde "feeling" hebben als een echte.......
                              Ik ben zelf pianist, en er is geen enkel digitaal klavier dat me dezelfde feeling (mm, klinkt lekker!) geeft als een goede piano, maar op het podium heeft digitaal toch ook veel voordelen hoor, ook zo voor drum denk ik persoonlijk ...

____
                              Rv.
                              ____
                              Rv.
                              ____

Comment

• Techieguy
                                • Dec 2001
                                • 227

Vooral in hele kleine settings is t wel beter en dan meteen gitaar amp simulators erbij en je hebt de ideale band als t om mixen gaat... Maar t is gewoon zo leuk om t onder niet ideale omstandigheden toch lekker te laten klinken...

Comment

Working...