Zoveel mogelijke signalen door een Multikabel.
Collapse
X
-
Bedankt iedereen voor de reactie`s
We weten nu tenminste dat we niet moeten klooien met de huidige kabel, maar dat we beter voor een stapje groter kunnen gaan.
we gaan niet digitaal qwa budget en omdat het een vaste installatie is, maar digitaal is wel een optie...
Ik denk dat we het beste voor een 28/32 parig multikabel kunnen gaan, en de huidige kabel verkopen.
als we 200/250 euro weten te vangen hoeven we er misschien ook niet veel bij te leggen.
mvg. Marc
Waarom ik dit vraag is om je even goed te laten beseffen dat er wel iets meer meters bij komen dan de meters die je naar recht naar achteren gaat. Daarbij zou ik voor een 36 of 40-aderige kabel gaan zodat je (als je met een Harting 108p. gaat werken) je alle kanalen daadwerkelijk kunt gebruiken en dus ook tot je beschikking hebt. Als je 36-aderige DAP kabel neemt (http://www.licht-geluid.nl/shop/p-88...per-meter.aspx, niemand z'n voorkeur) ben je bij 40m al €600,- kwijt voor alleen de kabel. Tel daar een stagebox, fan-out,enz enz bij en je gaat met gemak over het dubbele. Neem je dan een nog betere kwaliteit Multi zoals Belden of Tasker... Je snapt wat ik bedoel.
Stel dat je een grote band of koor krijgt die hun eigen tafel en set meenemen maar ivm gemak graag jouw Multi willen gebruiken of dat jij dat eist ivm brandveiligheid (Multi langs nooduitgangen) of ivm constructie van het pand (bv Orangerie in 's-Hertogenbosch) en daar dan 20 kanalen vanaf het podium laten komen en dan graag 1 gewone monitorlijntje voor de drummer en 4 stereo IEMs willen. Daarbij doen ze dan ook nog standaard L+R, sub op een AUX en DMX (ik heb er nog nooit problemen door gehad) er bij. Kun je vergeten met 28- en met 32-aderig. Dan ben je blij dat je die paar extra kanalen hebt!
Ik zou leggen: 8-kanaals analoge Multi (DMX, intercom, enz) en 3/4x UTP. Ben je heel cheap klaar daar je UTP die in vaste installatie ligt simpel en cheap kan zijn.Last edited by Outline; 17-12-13, 01:06.Comment
-
En spanning natuurlijk! Houd rekening met eventuele volgspotters vanaf FOH en leg minimaal 2 groepjes (3G2,5) aan, of 1 groep (3G2,5) en een 16A krachtstroom lijn (5G6 kabel, geen 5G4!). Als je het doet...
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Nou Daan, om nou krachtstroom bij je FOH aan te leggen is wat overdreven hoor, die volgspotters worden ook LED spots.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Krachtstroom hoort op je podium, niet bij je FOH...
Als je daadwerkelijk volgspots gebruikt (wat ik betwijfel, die zijn alleen zinvol als je tribune hoger ligt dan je podium; daarnaast heb je bij een band zelden tot nooit een volgspot nodig) ben je beter af met krachtstroom achterin je zaal.
Let er bij het aanleggen van UTP-kabel wel goed op dat het nergens gedraaid of geknikt ligt! Niets zo frustrerend om 100M kabel onder de grond te trekken om er vervolgens achter te komen dat er ergens een kabelbreukje zit...
DMX leggen is zeker aan te raden, en leg eventueel ook meteen een intercom-lijntje.TimComment
-
Zei ik toch al? Gewoon kwalitatieve 6 of 8-kanaals Multi leggen met 110 Ohm impedantie. Zo duur is dat niet en je bent ineens klaar voor alles wat je dan nog tegen kan komen.Comment
-
Ben het volledig met je eens dat je nu beter iets meer geld uit kan geven, dan nu goedkoop uit te willen zijn en over drie maanden de boel weer opnieuw te moeten laten doen...TimComment
-
Stel dat je een keer een gast krijgt die nog met een analoge multi aankomt…..De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik weet dat dat ook slimmer is maar ken een hoop moderne, grote toko's waar dat niet gebeurt ivm de extra kosten die het meebrengt. Daar krijg je vanuit de groepenkast 1 of 2 eigen groepjes bij de FOH of DJ-booth die in de groepenkast op dezelfde voeding zitten als die naar de audio op het podium gaat.Comment
Comment