Zoveel mogelijke signalen door een Multikabel.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by FOHje
    als we 200/250 euro weten te vangen hoeven we er misschien ook niet veel bij te leggen.
    Daar zou ik niet op rekenen voor een 16 kanaalsmulti of hij moet gloedje nieuw zijn met Belden kabel en Neutrik pluggen...

BTW: Als je de huidige kunt verwijderen, kun je er ook een (of meer) UTPtjes neerleggen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Originally posted by NesCio01
      Om dan toch wat tegengas te geven op de voorgestelde (prijzige) oplossingen,
      Bij J&H koop je voor € 229 een 16/4 kabel, met box en pluggen,
      30 mtr.
      Die 30m is te kort daar hij verder in de zaal gaat staan. Zal dus wel eerder 35-40m worden...

Originally posted by FOHje
      Bedankt iedereen voor de reactie`s

We weten nu tenminste dat we niet moeten klooien met de huidige kabel, maar dat we beter voor een stapje groter kunnen gaan.
      we gaan niet digitaal qwa budget en omdat het een vaste installatie is, maar digitaal is wel een optie...
      Ik denk dat we het beste voor een 28/32 parig multikabel kunnen gaan, en de huidige kabel verkopen.
      als we 200/250 euro weten te vangen hoeven we er misschien ook niet veel bij te leggen.

mvg. Marc
      Je geeft in je openingspost aan dat je verder in de zaal een vaste stek voor de techniek wil maken. De vraag die ik dan heb is: Hoeveel verder? En hoe denk je dan daar te komen? Door de lucht? Of langs de wanden? Daarbij ga ik er dan vanuit dat je de huidige kabelgoot niet meer kunt gebruiken.

Waarom ik dit vraag is om je even goed te laten beseffen dat er wel iets meer meters bij komen dan de meters die je naar recht naar achteren gaat. Daarbij zou ik voor een 36 of 40-aderige kabel gaan zodat je (als je met een Harting 108p. gaat werken) je alle kanalen daadwerkelijk kunt gebruiken en dus ook tot je beschikking hebt. Als je 36-aderige DAP kabel neemt (http://www.licht-geluid.nl/shop/p-88...per-meter.aspx, niemand z'n voorkeur) ben je bij 40m al €600,- kwijt voor alleen de kabel. Tel daar een stagebox, fan-out,enz enz bij en je gaat met gemak over het dubbele. Neem je dan een nog betere kwaliteit Multi zoals Belden of Tasker... Je snapt wat ik bedoel.

Stel dat je een grote band of koor krijgt die hun eigen tafel en set meenemen maar ivm gemak graag jouw Multi willen gebruiken of dat jij dat eist ivm brandveiligheid (Multi langs nooduitgangen) of ivm constructie van het pand (bv Orangerie in 's-Hertogenbosch) en daar dan 20 kanalen vanaf het podium laten komen en dan graag 1 gewone monitorlijntje voor de drummer en 4 stereo IEMs willen. Daarbij doen ze dan ook nog standaard L+R, sub op een AUX en DMX (ik heb er nog nooit problemen door gehad) er bij. Kun je vergeten met 28- en met 32-aderig. Dan ben je blij dat je die paar extra kanalen hebt!

Originally posted by PvG
      Daar zou ik niet op rekenen voor een 16 kanaalsmulti of hij moet gloedje nieuw zijn met Belden kabel en Neutrik pluggen...

BTW: Als je de huidige kunt verwijderen, kun je er ook een (of meer) UTPtjes neerleggen.
      Digitaal heeft in deze situatie ook mijn voorkeur. Analoge Multi is te snel te duur in zo'n situatie. Daarbij is een X32 zeer zeker niet slecht!

Ik zou leggen: 8-kanaals analoge Multi (DMX, intercom, enz) en 3/4x UTP. Ben je heel cheap klaar daar je UTP die in vaste installatie ligt simpel en cheap kan zijn.
      Last edited by Outline; 17-12-13, 01:06.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Originally posted by Outline
        Ik zou leggen: 8-kanaals analoge Multi (DMX, intercom, enz) en 3/4x UTP. Ben je heel cheap klaar daar je UTP die in vaste installatie ligt simpel en cheap kan zijn.
        UTP die je voor eeuwig laat liggen kan inderdaad gewoon goedkoop spul zijn, dat koop je al voor 50ct de meter.

En spanning natuurlijk! Houd rekening met eventuele volgspotters vanaf FOH en leg minimaal 2 groepjes (3G2,5) aan, of 1 groep (3G2,5) en een 16A krachtstroom lijn (5G6 kabel, geen 5G4!). Als je het doet...

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Nou Daan, om nou krachtstroom bij je FOH aan te leggen is wat overdreven hoor, die volgspotters worden ook LED spots.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• timmetje
            • Dec 2012
            • 424

Krachtstroom hoort op je podium, niet bij je FOH...

Als je daadwerkelijk volgspots gebruikt (wat ik betwijfel, die zijn alleen zinvol als je tribune hoger ligt dan je podium; daarnaast heb je bij een band zelden tot nooit een volgspot nodig) ben je beter af met krachtstroom achterin je zaal.

Let er bij het aanleggen van UTP-kabel wel goed op dat het nergens gedraaid of geknikt ligt! Niets zo frustrerend om 100M kabel onder de grond te trekken om er vervolgens achter te komen dat er ergens een kabelbreukje zit...

DMX leggen is zeker aan te raden, en leg eventueel ook meteen een intercom-lijntje.
            Tim

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Originally posted by djspeakertje
              En spanning natuurlijk! Houd rekening met eventuele volgspotters vanaf FOH en leg minimaal 2 groepjes (3G2,5) aan, of 1 groep (3G2,5) en een 16A krachtstroom lijn (5G6 kabel, geen 5G4!). Als je het doet...

Daan
              1 (of als je gek wil doen 2 omdat je dingen gescheiden wil houden) groepjes 220V is meer dan genoeg. Het handigste is om die rechtstreeks vanuit de groepenkast te laten komen, die meestal voorin het gebouw zit.

Originally posted by timmetje
              Let er bij het aanleggen van UTP-kabel wel goed op dat het nergens gedraaid of geknikt ligt! Niets zo frustrerend om 100M kabel onder de grond te trekken om er vervolgens achter te komen dat er ergens een kabelbreukje zit...
              Gewoon door installateur laten doen die het uit een doos met ingebouwde rolhaspel haalt. Kan hij 'm gelijk testen en doormeten of de kabel aan de gestelde specificaties voldoet. Zo duur is dat nou ook weer niet!

Originally posted by timmetje
              DMX leggen is zeker aan te raden, en leg eventueel ook meteen een intercom-lijntje.
              Zei ik toch al? Gewoon kwalitatieve 6 of 8-kanaals Multi leggen met 110 Ohm impedantie. Zo duur is dat niet en je bent ineens klaar voor alles wat je dan nog tegen kan komen.

Comment

• timmetje
                • Dec 2012
                • 424

Zei ik toch al? Gewoon kwalitatieve 6 of 8-kanaals Multi leggen met 110 Ohm impedantie. Zo duur is dat niet en je bent ineens klaar voor alles wat je dan nog tegen kan komen.
                Ik haakte ook in op jouw post...

Ben het volledig met je eens dat je nu beter iets meer geld uit kan geven, dan nu goedkoop uit te willen zijn en over drie maanden de boel weer opnieuw te moeten laten doen...
                Tim

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

1 (of als je gek wil doen 2 omdat je dingen gescheiden wil houden) groepjes 220V is meer dan genoeg. Het handigste is om die rechtstreeks vanuit de groepenkast te laten komen, die meestal voorin het gebouw zit.
                  Zou hem lekker vanaf het podium laten komen, alles vanuit één sterpunt voeden kan een hoop ellende voorkomen.
                  Stel dat je een keer een gast krijgt die nog met een analoge multi aankomt…..
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Originally posted by MusicXtra
                    Zou hem lekker vanaf het podium laten komen, alles vanuit één sterpunt voeden kan een hoop ellende voorkomen.
                    Stel dat je een keer een gast krijgt die nog met een analoge multi aankomt…..
                    Ik weet dat dat ook slimmer is maar ken een hoop moderne, grote toko's waar dat niet gebeurt ivm de extra kosten die het meebrengt. Daar krijg je vanuit de groepenkast 1 of 2 eigen groepjes bij de FOH of DJ-booth die in de groepenkast op dezelfde voeding zitten als die naar de audio op het podium gaat.

Comment

Working...