Mengtafeldag 6 april 2014

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Originally posted by MusicXtra
    Belangrijk voor de zaal is iig dat de akoestiek goed is, in een galmbak kun je geen details onderscheiden.
    In dat geval is eigenlijk de beste locatie buiten in open veld. Maar het zal al wat te fris zijn zeker in het jaar?

Comment

• teunos
      • Feb 2008
      • 352

Ik wil niet vervelend doen, maar waarom zou je dan een full size PA in een grote zaal nemen? Dan kun je beter zoeken naar iemand met een goed setje studiomonitoren of een paar goede koptelefoons. Zelfs van Sander zijn prospect set zullen in een zaal zaken moeilijk te beoordelen zijn, het is en blijft namelijk bij verre benadering geen puntbron. No disrepect tegenover Sander zijn set want ik heb het meerdere keren gehoord en weet wat het kan, maar wat is nu straks met de testdag je referentiekader?
      Ook al zou je een perfect vlakke weergave uit je set weten te persen, dan nog zul je bijvoorbeeld langs de as kleine verschillen krijgen. Iedereen staat al minstens een schouderbreedte langs elkaar, dus per definitie hoort iedereen al iets verschillends.

Om dit een geslaagde testdag te laten worden zal echt eerst een stevig referentiekader gevormd moeten worden voordat je de (zeer) kleine verschillen tussen mengtafels kunt gaan onderzoeken.

Overigens als ik die dag tijd heb, ben ik zeker aanwezig.
      ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ik vermoed dat het om meer dan 'zeer kleine' verschillen zal gaan.
        Maar, je hebt wel een punt (bron), aan de andere kant worden live mengtafels meestal gebruikt met een PA en niet met studio monitoren, wellicht dat verschillen die je op studio monitoren hoort met een PA niet hoorbaar zijn.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

-elke mengtafel reageert anders op EQ ingrepen.
          -Verschillen tussen interne effecten (galm compressie) zijn groot. Wat bij instap mengtafels veel scheelt omdat je meestal zonder extern rek zal werken.
          -En de sommering, zoals eerder genoemd, Hoe gedefinieerd zijn de instrumenten in een mix van 12 of meer bronnen?

Dat zijn dingen die prima te proberen zijn. Gooi maar eens 5 koormicrofoons open door een drumstel heen. Zijn alle stemmen te onderscheiden of wordt het een brei? Groepscompressie op een sub mogelijk? Hoe klinkt compressie dan? Kun je een stem met EQ manipuleren t.o.v. de rest? ENZ
          Twee distortion gitaren t.o.v. elkaar
          Een groep blazers (heeft iemand een meersporen van een harmonie?)

Het zou mij verbazen dat je geen duidelijke verschillen kan vinden tussen mengtafels. Ongescht de zaal en het systeem.
          Hoewel een setje studiomonitors dan wel mijn voorkeur heeft boven een regulier PA systeem.
          lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by drbeat

Immers zal de tafel het meest met de onvolkomenlijkheden van een PA systeem moeten omgaan. en niet met de Strakheid, en kwaliteit van een Studiomonitor. Maar dat is mijn mening.
            eh, daarvoor hebben we dan weer de nodige andere zooi - processors, crossovers, etc etc etc...

ik heb 7 stuks HD1, allemaal recent teruggebracht naar fabrieksinstelling , dus we kunnen lekker klieren.
            Maar dus wel op ijk-monitoren, en niet op rommelspul.

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Het probleem met studiomonitoren is dat je redelijk moeilijk feedback (realistische) situaties kunt genereren zoals met een PA.
              Ivm het uitfluiten van front en monitors.

Comment

• purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

Maar mij om het even... Ben zeer benieuwd naar hoe die studiomonitoren dan klinken en hoe het dan werkt enz...
                Een goede studiomonitor geeft weer wat je er in stopt dus je luistert dan naar de klank van de bron - micro en mengtafel (pre-amp als de rest van de processing in de tafel niet gebruikt wordt).

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by purplehaze
                  Een goede studiomonitor geeft weer wat je er in stopt
                  Dat doet een goede PA ook.
                  Alleen heb je bij de meeste PA's een fysiek grotere afstand tussen de verschillende weergevers waardoor het minder een puntbron is en je in theorie maar één hotspot hebt waar het geluid echt optimaal is.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Als ik nooit in een studio kom en het werk niet voor heb, is het onzin om hier voor te kiezen.. :
                    Ik loop al eeuwen te schreeuwen dat degene die het verschil hoort tussen een akg-c430 en een Neumann km88 voor de HiHat op een antieke StageAccompany W-bin set ( en ze zijn er, geloof me!) gek is. Bij deze : levensgevaarlijk gek. Geldt ook voor diezelfde gekken die een JimGamble of RupertNeve op die set gebruiken. Geldt overigens ook voor mensen die een aanhanger voor de melkbussen achter de ferrari hangen, en zo.

Maar ik laat mn spul wel thuis. Geen probleem.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                      Maar ik laat mn spul wel thuis. Geen probleem.
                      Als er één iemand roept dat het niet nodig is om op monitoren te luisteren maar de rest daar wel prijs op stelt?

Comment

• metalteacher
                        • Dec 2007
                        • 467

Ik vraag me serieus af of die verschillen tussen tafels zo groot gaat zijn. Bij die versterkers kwam ik ook al van een koude kermis thuis, en stond mijn wereld op zijn kop de dag erna. Zou leuk zijn als we nou weer konden laten zien dat met de intrede van digitaal de wereld compleet verandert is. Maar eerlijk is eerlijk, ik mis een stuk headroom op mijn Presonus. maar goed daar is mee te leven.

ik ben overigens ook voor PA speakers, het is niet interressant om te horen wat het op een studio monitor doet, het moet een realistische voorstelling van zaken zijn.
                        Last edited by metalteacher; 19-09-13, 19:52.
                        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

leg ik het nog 1 keer uit : een PA is een dikke duimstok ( wou eigenlijk ellestok zeggen , maar dat kent niemand meer hier) , een ( goeie) studio-monitor is een schuifmaat op honderdsten van millimeters.

Dat ik dat hier zeggen moet zegt meer over wat ik hier de laatste 12 jaar gedaan heb, dan over de huidige generatie technici. En daar maak ik dan oprecht m'n excuses voor.

Comment

• djyellow
                            • May 2003
                            • 83

Ik ben voor studio monitoren om een paar redenen:
                            Je gehoor is beter bij een lager volume. PA's moeten over het algemeen harder om goed te klinken. Op een zachter volume is een Studio Monitor gewoon beter. Ook als we een paar uur gaan vergelijken, worden je oren moe als je steeds veel volume op je oortjes krijgt. En we willen juist heel precies kunnen vergelijken!

Het geen wat moeilijk te vergelijken zal worden is de DSP vol belasten. Hoe kunnen we concluderen of dit invloed heeft op de klank? 2 presets in een tafel maken, een met geen processing, de ander met alles er op en er aan. Vervolgens switchen tussen de beide presets ?

Effecten vergelijken vind ik ook een zeer goed item. Juist omdat er verschil in zou moeten zitten. Maar dit is ook weer zeeeeer lastig te vergelijken. Als ik alleen al zie hoe veel verschillende presets er mogelijk zijn .....

Verder ben ik van mening dat we ons enkel moeten focussen op het verschil in geluid en klank. De bouw en vooral de handigheid van de layout lijkt mij nogal een persoonlijk smaak/afweging. Het moet denk ik gaan om de verschillende tafels kwa klank te vergelijken.
                            Last edited by djyellow; 19-09-13, 20:41.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Dr Beat en Mac; hartelijk bedankt voor de discussie, maar als jullie die elders voort zouden willen zetten zou ik (en met mij ongetwijfeld diverse forumleden) dat zeer kunnen waarderen. Wat mij betreft doen we zowel monitoren als PA, en aangezien Mac is de gelukkige omstandigheid is dat hij 7 exact dezelfde monitorspeakers bezit is het wellicht handig om 3 luisterplekken te maken, elk met 2 Meyer HD monitoren, en een gezamelijke luisterplek in het midden van de zaal waar we naar een PA kunnen luisteren. (Prospect en eventuele huis PA's zijn momenteel de enige mogelijkheden, en wat mij betreft meer dan voldoende)

Dit vereist wel een soort routing matrix, maar voor het A/B-en van mengtafels hebben we die toch nodig, wie biedt zich aan? Of heeft er iemand een betere optie? We mogen er onderhand wel een heel weekend voor uittrekken...

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• NesCio01
                                • May 2010
                                • 1987

Originally posted by MacGyverSounds
                                wou eigenlijk ellestok zeggen , maar dat kent niemand meer hier.............
                                ja ja, iets over een kerfstok in de kroeg en een ellepijp?

ha ha,

zo oud ben je ook niet hoor Mac
                                (denk ik)
                                of bedoel je met 'hier' jouw Oosten, waar 'slechts' 3 wijzen
                                vandaan kwamen, ooit, long time ago? (lol)

grtz

Nes

btw: Wellicht dat Jaap een SD11 kan providen voor deze dag?
                                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...