Mengtafeldag 6 april 2014

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

ik gooi een bal op:

1) Voorstel is allereerst op een zondag overdag ivm klussen. (met excuses aan de kerkgangers )
    Eens niet eens?

2) vraag is juist wel of juist niet op de vacantie in oktober mikken?

3) zondagen zijn dan?
    13 oktober
    20 oktober
    27 oktober
    03 november
    10 november
    lekker belangrijk!

Comment

• Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

Ik ben waarschijnlijk niet in de gelegenheid om te komen, ondanks het bezit van een SI Expression. Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar de uitkomst. Worden de resultaten ook opgenomen m.b.v. een HD24 o.i.d.?
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
        op zich geweldig - ik had eigenlijk 't liefste een compleet neutrale eind-tafel, die bekend staat om zn neutraliteit. Dat was mn ouwe hout - inbreng. Die moet echt nog van de 110 omgebouwd worden naar 240. Liefhebbers mogen ook een standaard midasje mee slepen om te summen - als de kanalen maar identiek zijn.
        De Roland staat als heel erg neutraal bekend, een standaard Midas is nou niet bepaald neutraal....
        Zelf denk ik dat het voorstel van Roland een heel goed werkbare oplossing is, niets omprikken, niets solderen, etc. gewoon omschakelen met mute knoppen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Als ik het zo bekijk kan ik (en m'n X32) alleen 3 november NIET... dat is makkelijk dus
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by showband
            ik gooi een bal op:

1) Voorstel is allereerst op een zondag overdag ivm klussen. (met excuses aan de kerkgangers )
            Eens niet eens?

2) vraag is juist wel of juist niet op de vacantie in oktober mikken?

3) zondagen zijn dan?
            13 oktober
            20 oktober
            27 oktober
            03 november
            10 november
            geweldig - 13 en 20 okt lukt goeieprima - daarna zit ik klem tot december.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

20 oktober en beide dagen in november kan ik niet.
              13 oktober zou mij het beste passen.

Comment

• djyellow
                • May 2003
                • 83

Ik en de GLD-80 zou 13 oktober ook kunnen.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Allereerst….Dit zou wel eens heel erg fijn kunnen worden en de toezeggingen tot nu toe zijn hartverwarmend. RSG HOUZEE! Nu eens kijken of we het op de rit kunnen krijgen. Want deze test is zeer courant. (als ik de verkoopcijfers van dit soort tafels mag geloven zijn digitafels nu ongeveer HET item wat muziekfabrieken verkopen)

O.K. ik ga voor rephrase. Voorstel.
                  Verontschuldigingen als ik voor mijn beurt praat maar ik ga even proberen de opties te verkleinen om tot een nuttige test te komen die doorgaat.

huidig datum voorstel
                  13 oktober. +/- 1 uur aanvang
                  Ik zal in ieder geval dit weekend kijken of ik musicon vast kan leggen.

Wil iedereen die dan komt hieronder bevestigen.

Verder een procedurevoorstel om af te schieten. Ik denk dat dit haalbaar is.
                  __________________________________________________ _____________________________

Doel:
                  -Vergelijken van enkele digitale tafels die minder dan 5000euro kosten. Representatief voor de spullen die nu massaal de 16 en 24 kanaals analoge tafels vervangen. (bij kleine bedrijven en grote bands)
                  -De vergelijking zal zijn als FOH tafel en niet als dedicated (inear)-monitormixer. (jammer maar te tijdrovend en dan heb je ook een complete band nodig)
                  -De vergelijking dient NIET om te tellen hoeveel features er zijn. (Bijna alle tafels hebben daar duidelijke websites voor en simulatieprogramma’s voor thuisgebruik)
                  -De vergelijking dient om vast te stellen hoe het gaat klinken als je een gemiddelde groep wil mixen in een gemiddelde zaal.
                  -geen subrack maar standalone.

Ik wil graag net als bij de poweramp test het gesprek in banen leiden om zo zij-discussies te voorkomen. (je weet wel. "met een andere microfoon had het anders geklonken". En dergelijke sub discussies) En om gezamenlijk vlot steeds een (1) punt aan te kaarten zodat we ze af kunnen turven.

Uitgaande van
                  -afluister-monitors via Mac
                  -bronsysteem via musicxtra/roland
                  -Wie is de referentie mixerman/vrouw?
                  -Assistentie van de eigenaar van de mengtafel. AUB minimaal 5 lege geheugenplaatsen voor global setting dump vooraf regelen.
                  -Bruikbaar bronmateriaal. Ik ga van het weekend nog even zoeken naar een multitrack stuk van de band. DJ speakertje aub kijken. Kenmerk van een goede master is wat mij betreft Meerstemmige zang en dynamiek in het bronmateriaal. (drums plus percussie?) Een dikke latinband met meerstemmige zang,blazers, akoestische gitaar en percussie lijkt ideaal. Maar ook een bigband oid.
                  -tafels/stoelen/zaalsysteem e.d + een microfoon+gewone monitor voor testen in de zaal.
                  __________________________________________________ ____________________________________________
                  Voorstel voor een procedure:

-eerst een snelle droge mix van de identieke multitrack op alle mixers.
                  Start puur volume zonder toevoegingen. Alle instrumenten “naakt” in het geluidsbeeld.
                  Kort samen vergelijken van deze mix en main punt van de geluidsbeleving bespreken.
                  Dit gaat om de SCHONE processing naar de ouput. Settings laten saven door eigenaars.
                  Dit is nulpuntsbepaling. En de mix is volledig aan de referentie mixpersoon.

-Daarna wat noodzakelijke en normale kanaal EQ / compressie waarmee een kale “echte” mix komt te staan. Nog steeds gezet door de referentie mixpersoon. (Of we het mooi vinden of niet boeit niet. Het gaat om een kloppende mix opvatting!)
                  Samen vergelijken van deze mix en geluidsbeleving bespreken.
                  Ik stuur bij als de discussie over de mix gaat en niet het geluid van de mixer.
                  Er zou nu er een vergelijkbare mix moeten staan. Settings laten saven door eigenaars.
                  Switchen tussen ongeprocesde versie en deze om “kleurverschillen” scherp aan te zetten. Ofwel : Wat doet een mixer met jouw brongeluid?
                  Ik vermoed dat uit deze vergelijking het best het geluidskarakter en (bij)geluid van een digimixer te bepalen zal vallen.

-Dan “hands on” Een gevoel krijgen van de capaciteit van een kanaal EQ en effect
                  We kiezen welk instrument(en) we als voorbeeld uit de mix pikken voor de volgende stap.
                  Vervolgens bij elke tafel dat ene kanaal extreem boosten of cutten met de EQ. En telkens bespreken. Herhalen voor Compressie en galm.
                  Dit dient om een beeld te krijgen van de SOUND van de engine in een drukke mix. Als je echt gaat boosten en effecten om het geluid ingrijpend te sculpten.
                  Bij dit punt ga ik nadrukkelijk de boel in banen leiden door gerichte vragen. Om de boel niet te laten ontsporen.

Nu staat er “vanzelf” een tweede mix met dikke effecten. Settings laten saven door eigenaars

Nog even globaal geluidsbeeld op artifacts bespreken. Gaan er processors over hun nek?
                  Als iemand kan meten aan het signaal is dit het moment.

Dan een keer overschakelen van monitors naar een groot systeem.
                  Global EQ van de mixers testen! (wie weet blote billenmoment…?)

Ik vermoed dat de oren dan te moe zijn voor grote verschillen. Maar er is nog een goede test over….

de monitortest
                  Monitortje+microfoon aansluiten en de eigenaars allemaal kort laten demonstreren hoe snel / goed je deze aan de praat krijgt. (redelijk cruciale functie voor een live tafel!)
                  Dus een submixje van die totaalmix + de microfoon er duidelijk doorheen in een zaal met luid systeem.

Dan heb je al veel gedaan!

Is er tijd over?
                  Individuele hands on time.
                  __________________________________________________ ____________________________________________
                  Begin maar met afschieten!
                  lekker belangrijk!

Comment

• drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

Like...

Ik zeg doen.

13 oktober staat in de agenda.

Met showband als gespreksleider...We hebben er zin in!!
                    Last edited by drbeat; 27-09-13, 17:46.
                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by showband
                      -geen subrack maar standalone.
                      Wat bedoel je hier precies mee?

13de staat hier ook in de agenda, zin in!

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Originally posted by renevanh
                        Wat bedoel je hier precies mee?
                        Niet te veel achter zoeken. Gewoon geen externe plugins of effectenrek. Er zijn inmiddels al digitafelgebruikers die voor mooiere galm / mains-eq / DA-conversie enz alsnog een subrek mee gaan slepen. Dat valt nogal buiten de scoop.
                        Last edited by showband; 28-09-13, 09:12.
                        lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Ok, duidelijk. Was mij even niet helder of je daar ook stageblocken mee bedoelde. Voor een GLD is dat een probleem

Comment

• metalteacher
                            • Dec 2007
                            • 467

ik kan 13 en 20okt niet, dat is zeer spijtig, was er graag bij geweest
                            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

alleen de dertiende lukt me nog, - andere zondagen gaan we niet meer redden dit jaar. Helaas.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Wie hakt de knoop door voor de 13e?
                                Is de zaal dan beschikbaar?
                                Kunnen de meesten dan? Dat is wel heel belangrijk, is een beetje zonde om al die moeite te doen en dan op het laatst veel mensen afhaken met allerlei redenen.
                                Zijn de Roland spullen dan beschikbaar?
                                Overigens is het denk ik wel goed nog even kritisch naar de zaal te kijken.

Comment

Working...