monitor setup voor inear (drummer), advies?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Op een Roland kun je de outputs niet als direct out gebruiken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Toch wel Sander... Volgens de offline editor wel in ieder geval:
      Patchbay > Output > en dan naar beneden scrollen en het kanaal bij de juiste REAC output selecteren.

Waarschijnlijk is dit ook op te lossen door de split-reac out van de console naar een S-4000H (is een 32 out/8in). Dan kun je daar een volledig analoge tafel op aansluiten volgens mij..., maar kun je geen outputs van de mengtafel gebruiken...

Comment

• drummer
        • Aug 2013
        • 11

Oke, we zijn er nog niet helemaal uit... Goed punt dat de stageboxen verspreid over het podium kunnen liggen. Dat gaat in die gevallen niet werken.

@Pvg en jakkes72, de Behringer oplossing ziet er opzich goed uit en is nog enigzins betaalbaar. Probleem is echter de aansluit methodiek, aangezien er geen mic-preamps in de P16I aanwezig zijn. Dus je zit inderdaad vast aan auxen/inserts/direct-outs. Nu zijn auxen op digi-tafels ruim aanwezig, maar inserts en direct-outs word lastiger. Daarbij twijfel ik nog aan het feit om een compleet monitor systeem uit te voeren met het merk Behringer. Dus mogelijk een oplossing, maar ik zie het nog niet helemaal zitten met de connectiviteit en betrouwbaarheid.

@ Robert H, bedankt voor de input. Ik heb echter andere ervaringen. Voor de gegoten in-ears werkte ik altijd met otoplastieken (25dB). De demping van mijn in-ears zijn min of meer gelijk. Mijn drumvolume is op het podium, op oorhoogte van mij, ongeveer 110dB. Dat betekend dat ik de drums, met in-ears in, nog steeds met 85dB binnenkrijg. Zo ervaar ik dat ook. Echter wat jij zegt over dat het geluid vervaagd in de rest van het volumegeweld op het podium ervaar ik wel specifiek met de bassdrum. Die zit natuurlijk ook wat lager in het frequencie bereik, en dat laag draagt natuurlijk niet ver, vandaar dat ik die wel zou willen horen (ook om goed te "locken" met de bassist". De rest van de kanalen is meer om een beetje door de "bleed" van het podium heen te prikken om hier en daar net wat meer duidelijkheid te scheppen. Daarbij komt het drumgeluid natuurlijk ook weer binnen door de overspraak op de rest van de mics.

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Originally posted by drummer
          Nu zijn auxen op digi-tafels ruim aanwezig, maar inserts en direct-outs word lastiger. Daarbij twijfel ik nog aan het feit om een compleet monitor systeem uit te voeren met het merk Behringer.
          Dat een systeem/digitafel voldoende auxen heeft, wil niet zeggen dat deze auxen naar een fysieke output op/bij het podium beschikbaar gesteld kunnen worden.
          vb:Als ik een kleine klus heb, met maar 16 inputs, neem ik 1 S-1608 mee. Dan heb ik 16 inputs en 8 outputs. Van die outputs gaan er 2 af voor links/rechts en eventueel 1 voor SUB. Dan houd ik nog 6 of 5 outputs over voor monitors.
          Stel door miscommunicatie (van beide kanten) gaan jullie er vanuit dat je 24 outputs heb, dan hebben we een uitdaging tijdens de soundcheck.

Ik denk dat de X32 ondertussen een aardige naam heeft opgebouwd, en als deze door een band meegebracht gaat worden voor hun monitor mix, kan ik daar best mee leven. Wel dient er over infra op het podium dan ook nagedacht te worden door bv stagesnakes mee te nemen.

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Het P16 systeem lijkt net als de X32 een prettige uitzondering te worden binnen het Behringer product portfolio...
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Wat vrij universeel voor een band zou zijn voor 16 inputs, en 8 monitor groepen:
              1 Behringer X32 Rack
              1 Bekabeling/stagesnakes vanaf de band naar de X32 Rack, en voor de FOH een hardwired split naar XLR Male maken aan een meter of wat kabel.
              Iedereen een ipad en ze kunnen hun eigen mix maken.
              Last edited by jakkes72; 29-08-13, 11:52.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Originally posted by PvG
                Kijk 'ns naar de Behringer P16M+P16I. Dan heb je verschillende opties:
                1) Er zijn voldoende auxen om de P16I te voeren: vraag de geluidsman om enkele submixen (bijv drums/bas, gitaar, toetsen en zang). Deze mix je zelf op de P16M.
                2) Er zijn te weinig auxen: leg de P16I bij de tafel en tap daar via de direct outs (of inserts) de gewenste kanalen (tot 16) van de tafel af. Vanuit de P16I met een cat kabeltje (tot 75m) naar het podium naar je P16M.
                3) Er staat een X32... Je plugt je P16M direct in X32 of S16 stagebox en vraagt geluidsman om de juiste patches.

Een setje kost ongeveer net zoveel als het setje dat jezelf voorstelt, maar is veel flexibeler en voor een kleine 300euri heeft elk bandlid zijn eigen inear mix.

(Wel zelf zorgen voor voldoende patchkabels en verloopjes ed!)
                eens met PvG.

de kans dat je een X32 tegen gaat komen is steeds groter in de onderkant van het circuit.
                Als je een basisaftak rekje met de P16I maakt kun je de personal mixers altijd blijven gebruiken bij de pa's met X32 setup.

overigens kun je dat ding op de inserts van een kleine mixer zo aftakken.
                Last edited by showband; 29-08-13, 12:28.
                lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Daarbij twijfel ik nog aan het feit om een compleet monitor systeem uit te voeren met het merk Behringer. Dus mogelijk een oplossing, maar ik zie het nog niet helemaal zitten met de connectiviteit en betrouwbaarheid.
                  - Splitter | The Tracks Eight
                  - Multi naar PA | 2xDap
                  - Multi naar mij | 1xDap
                  Ik zie 1000 keer liever een digitale Behringer setup dan deze splitter en DAP kabels tussen de bron en mijn tafel zitten. Voor een vaste installatie (permanente aansluitingen in cases etc.) durf ik kabels en connectoren van DAP nog wel te doen. Bij de genoemde splitter zet ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit van de trafo's. Is er een probleem gaat deze hele meuk er als eerste tussen uit bij mij.

Tevens goed punt dat multi's meestal niet op één punt on-stage liggen maar verspreid. Ik zorg meestal voor een slof bij drums, één bij zenderrack (indien aanwezig) en één voor de overige bronnen waar nodig.

Behringer heeft met hun nieuwe X32, P16 serie en bijbehorende randapparatuur een goed product op de markt weten te zetten dat betrouwbaar blijkt gezien de vele positieve recensies en gebruikerservaringen. Ik vind de tip voor een P16I setup van Showband echt wel een passende in dit verhaal.

Comment

• drummer
                    • Aug 2013
                    • 11

Ontzettend bedankt voor de reactie tot dusver.

Conclusie: die digitale serie van Behringer is, in tegenstelling tot andere Behringer producten, een prima product.

Nu nog de connectiviteit. Ik stel me zo de volgende senario's voor:

A. Analoge mengtafel, aansluiten via direct outs bij FOH, CAT5 naar podium.
                    B. Analoge mengtafel, aansluiten via inserts bij FOH, CAT5 naar podium. Verloopstekkers nodig voor inserts die in gebruik zijn?
                    C. Digitale mengtafel, aansluiten via adat? hoe krijg ik de gewenste kanalen via adat op de p16-I?
                    D. Digitale mengtafel, aansluiten via direct outs, indien aanwezig en bij voldoende outputs
                    E. Digitale mengtafel, aansluiten via inserts, indien aanwezig. Verloopstekkers nodig voor inserts die ingebruik zijn?
                    F. Digitale mengtafel, aansluiten via auxen, indien voldoende aanwezig
                    G. Digitale mengtafel, aansluiten op X32, indien aanwezig.
                    H. Digitaal of analoog, aansluiten op splitter, indien aanwezig. Maar dan moeten er nog even preamps tussen.
                    Last edited by drummer; 29-08-13, 23:28.

Comment

• MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

Originally posted by MusicXtra
                      Op een Roland kun je de outputs niet als direct out gebruiken.
                      Het kan wel Sander, zoals jakkes72 ook al zegt. Nadeel; post gain en post mute. Je kunt wel kiezen uit post gain, post hpf, post eq, post fader. Maar dit is ook weer afhankelijk van welke patch je maakt.
                      d&b Audiotechnik

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by jakkes72
                        Dat een systeem/digitafel voldoende auxen heeft, wil niet zeggen dat deze auxen naar een fysieke output op/bij het podium beschikbaar gesteld kunnen worden.
                        vb:Als ik een kleine klus heb, met maar 16 inputs, neem ik 1 S-1608 mee. Dan heb ik 16 inputs en 8 outputs. Van die outputs gaan er 2 af voor links/rechts en eventueel 1 voor SUB. Dan houd ik nog 6 of 5 outputs over voor monitors.
                        Stel door miscommunicatie (van beide kanten) gaan jullie er vanuit dat je 24 outputs heb, dan hebben we een uitdaging tijdens de soundcheck.

Ik denk dat de X32 ondertussen een aardige naam heeft opgebouwd, en als deze door een band meegebracht gaat worden voor hun monitor mix, kan ik daar best mee leven. Wel dient er over infra op het podium dan ook nagedacht te worden door bv stagesnakes mee te nemen.
                        Gelukkig zitten op elke Roland console nog 8 outs op de tafel die je ook kunt gebruiken. Minus L/R kom je altijd aan 14 kanalen. Draai je zoals ik een tijdje deed via een SPDIF/AES convertor op AES/EBU dan heb je er al 16. Je komt een eindje dus.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

B en E: Misschien is het aftappen van gebruikte inserts mogelijk met een jack-patchbay? Heb me er niet in verdiept, maar kan me voorstellen dat het daarmee lukt om (naar wens) voor/na het effect af te tappen met de juiste TRS-T(R?)S (verloop-?)kabels.

C: P16I heeft 2 ADAT inputs. Kwestie van de geluidsman de juiste patches laten maken op de tafel. (Dan moet de tafel dat wel kunnen.) Soms zul je een van de aangesloten ADA8000s moeten loshalen om een ADAT out op de tafel vrij te maken (vaak bij de Yammies, 01v96s)...

H: Sensitivity van +22dBu is het minst gevoelig... -10dBV is consumer electronica, maar nog geen mic level. Ik zou er niet op gokken. Gewoon direct outs, inserts of enkele auxen.

Ingeval van nood zou de hele band met 4 auxen/subgroepen (drums/bas, gitaar, toetsen en vocals) uit de voeten moeten kunnen. En dat zou met elke tafel voor dit soort gebruik moeten kunnen.

Vooraf goed afspreken met de geluidsman blijft een must...

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

@ drummer. De passieve T-racks splitter is best een aardig ding voor het geld en best betrouwbaar. Hebben er hier ook twee voor dit soort oplossing voor bands die met hun eigen rackje komen.

Die kun je dus ook inzetten naast of bij een eventuele Behringer (of Roland/A&H) setup.
                            d&b Audiotechnik

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Originally posted by jakkes72
                              Wat vrij universeel voor een band zou zijn voor 16 inputs, en 8 monitor groepen:
                              1 Behringer X32 Rack
                              1 Bekabeling/stagesnakes vanaf de band naar de X32 Rack, en voor de FOH een hardwired split naar XLR Male maken aan een meter of wat kabel.
                              Iedereen een ipad en ze kunnen hun eigen mix maken.
                              Geef de geluidsman ook een iPad en hij kan zijn tafel thuis laten.
                              Laatst een klus gedaan vanaf iPad en dat viel niet tegen... zittend in het gras in het zonnetje ;-)

Comment

• NesCio01
                                • May 2010
                                • 1987

Originally posted by drummer;600988}
                                A. Analoge mengtafel, aansluiten via direct outs bij FOH, CAT5 naar podium.
                                B. Analoge mengtafel, aansluiten via inserts bij FOH, CAT5 naar podium. [COLOR=#CC0000
                                Verloopstekkers nodig voor inserts die in gebruik zijn?[/COLOR]
                                C. Digitale mengtafel, aansluiten via adat? hoe krijg ik de gewenste kanalen via adat op de p16-I?
                                D. Digitale mengtafel, aansluiten via direct outs, indien aanwezig en bij voldoende outputs
                                E. Digitale mengtafel, aansluiten via inserts, indien aanwezig. Verloopstekkers nodig voor inserts die ingebruik zijn?
                                F. Digitale mengtafel, aansluiten via auxen, indien voldoende aanwezig
                                G. Digitale mengtafel, aansluiten op X32, indien aanwezig.
                                H. Digitaal of analoog, aansluiten op splitter, indien aanwezig. Maar dan moeten er nog even preamps tussen.
                                Hoi drummer,

Zelf zou ik kiezen voor een split on stage.
                                Voor alles zijn hele mooie oplossingen, hoe meer budget je hebt
                                hoe betrouwbaarder en duurder kun je het maken.

Ik heb zelf mijn analoge multi dubbel uitgevoerd en zo ook
                                mijn amprack en wirelesscase. Problemen heb ik hier nooit
                                mee ondervonden. Gewoon 1 op 1 doorgelust. Je kunt dan wellicht iets
                                signaalverlies ondervinden, maar dat is verwaarloosbaar.

In deze situatie is het wel zaak om duidelijk met de PA-boer af te spreken
                                wie phantoom levert.

Als ik voor jouw dilemma stond, maakte ik een stageblock
                                waarin alle inputs ook een output heeft. Als je dit block voorziet
                                van 2 multiconnectoren (LK85?) en je zorgt voor 2 spinners van
                                10 meter?, dan kun je met die spinners zowel naar het stageblock
                                van de audioboer, als naar jouw eigen tafel.

A: via DO adviseer ik niet, op goedkopere tafels is DO post fade.
                                analoge tafel en cat 5 wordt een moeilijk verhaal, denk ik.
                                B: via Inserts? pfff vragen om troubles ivm bekabeling.
                                ook hier analoog vs Cat 5
                                C, D, E, F, G: zie ik ook niet duidelijk

H: beste optie, maar is pre-amp noodzakelijk? zie boven.

Zoals al eerder is geschreven. Als de audioboer een storing ondervindt,
                                dan ligt jouw set er als eerste uit en heb jij dus geen monitoring.
                                Zorg dan ook voor kwaliteitsmaterialen:
                                - geen budget kabel, doch goed merk
                                - geen budgetpluggen, Neutrik rules
                                - krimpkous is een redelijke verzekering
                                - bouw alles netjes in

grtz

Nes
                                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...