Op een Roland kun je de outputs niet als direct out gebruiken.
monitor setup voor inear (drummer), advies?
Collapse
X
-
-
Toch wel Sander... Volgens de offline editor wel in ieder geval:
Patchbay > Output > en dan naar beneden scrollen en het kanaal bij de juiste REAC output selecteren.
Waarschijnlijk is dit ook op te lossen door de split-reac out van de console naar een S-4000H (is een 32 out/8in). Dan kun je daar een volledig analoge tafel op aansluiten volgens mij..., maar kun je geen outputs van de mengtafel gebruiken...Comment
-
Oke, we zijn er nog niet helemaal uit... Goed punt dat de stageboxen verspreid over het podium kunnen liggen. Dat gaat in die gevallen niet werken.
@Pvg en jakkes72, de Behringer oplossing ziet er opzich goed uit en is nog enigzins betaalbaar. Probleem is echter de aansluit methodiek, aangezien er geen mic-preamps in de P16I aanwezig zijn. Dus je zit inderdaad vast aan auxen/inserts/direct-outs. Nu zijn auxen op digi-tafels ruim aanwezig, maar inserts en direct-outs word lastiger. Daarbij twijfel ik nog aan het feit om een compleet monitor systeem uit te voeren met het merk Behringer. Dus mogelijk een oplossing, maar ik zie het nog niet helemaal zitten met de connectiviteit en betrouwbaarheid.
@ Robert H, bedankt voor de input. Ik heb echter andere ervaringen. Voor de gegoten in-ears werkte ik altijd met otoplastieken (25dB). De demping van mijn in-ears zijn min of meer gelijk. Mijn drumvolume is op het podium, op oorhoogte van mij, ongeveer 110dB. Dat betekend dat ik de drums, met in-ears in, nog steeds met 85dB binnenkrijg. Zo ervaar ik dat ook. Echter wat jij zegt over dat het geluid vervaagd in de rest van het volumegeweld op het podium ervaar ik wel specifiek met de bassdrum. Die zit natuurlijk ook wat lager in het frequencie bereik, en dat laag draagt natuurlijk niet ver, vandaar dat ik die wel zou willen horen (ook om goed te "locken" met de bassist". De rest van de kanalen is meer om een beetje door de "bleed" van het podium heen te prikken om hier en daar net wat meer duidelijkheid te scheppen. Daarbij komt het drumgeluid natuurlijk ook weer binnen door de overspraak op de rest van de mics.Comment
-
vb:Als ik een kleine klus heb, met maar 16 inputs, neem ik 1 S-1608 mee. Dan heb ik 16 inputs en 8 outputs. Van die outputs gaan er 2 af voor links/rechts en eventueel 1 voor SUB. Dan houd ik nog 6 of 5 outputs over voor monitors.
Stel door miscommunicatie (van beide kanten) gaan jullie er vanuit dat je 24 outputs heb, dan hebben we een uitdaging tijdens de soundcheck.
Ik denk dat de X32 ondertussen een aardige naam heeft opgebouwd, en als deze door een band meegebracht gaat worden voor hun monitor mix, kan ik daar best mee leven. Wel dient er over infra op het podium dan ook nagedacht te worden door bv stagesnakes mee te nemen.Comment
-
Wat vrij universeel voor een band zou zijn voor 16 inputs, en 8 monitor groepen:
1 Behringer X32 Rack
1 Bekabeling/stagesnakes vanaf de band naar de X32 Rack, en voor de FOH een hardwired split naar XLR Male maken aan een meter of wat kabel.
Iedereen een ipad en ze kunnen hun eigen mix maken.Last edited by jakkes72; 29-08-13, 11:52.Comment
-
Kijk 'ns naar de Behringer P16M+P16I. Dan heb je verschillende opties:
1) Er zijn voldoende auxen om de P16I te voeren: vraag de geluidsman om enkele submixen (bijv drums/bas, gitaar, toetsen en zang). Deze mix je zelf op de P16M.
2) Er zijn te weinig auxen: leg de P16I bij de tafel en tap daar via de direct outs (of inserts) de gewenste kanalen (tot 16) van de tafel af. Vanuit de P16I met een cat kabeltje (tot 75m) naar het podium naar je P16M.
3) Er staat een X32... Je plugt je P16M direct in X32 of S16 stagebox en vraagt geluidsman om de juiste patches.
Een setje kost ongeveer net zoveel als het setje dat jezelf voorstelt, maar is veel flexibeler en voor een kleine 300euri heeft elk bandlid zijn eigen inear mix.
(Wel zelf zorgen voor voldoende patchkabels en verloopjes ed!)
de kans dat je een X32 tegen gaat komen is steeds groter in de onderkant van het circuit.
Als je een basisaftak rekje met de P16I maakt kun je de personal mixers altijd blijven gebruiken bij de pa's met X32 setup.
overigens kun je dat ding op de inserts van een kleine mixer zo aftakken.Last edited by showband; 29-08-13, 12:28.lekker belangrijk!Comment
-
- Splitter | The Tracks Eight
- Multi naar PA | 2xDap
- Multi naar mij | 1xDap
Tevens goed punt dat multi's meestal niet op één punt on-stage liggen maar verspreid. Ik zorg meestal voor een slof bij drums, één bij zenderrack (indien aanwezig) en één voor de overige bronnen waar nodig.
Behringer heeft met hun nieuwe X32, P16 serie en bijbehorende randapparatuur een goed product op de markt weten te zetten dat betrouwbaar blijkt gezien de vele positieve recensies en gebruikerservaringen. Ik vind de tip voor een P16I setup van Showband echt wel een passende in dit verhaal.
Comment
-
Ontzettend bedankt voor de reactie tot dusver.
Conclusie: die digitale serie van Behringer is, in tegenstelling tot andere Behringer producten, een prima product.
Nu nog de connectiviteit. Ik stel me zo de volgende senario's voor:
A. Analoge mengtafel, aansluiten via direct outs bij FOH, CAT5 naar podium.
B. Analoge mengtafel, aansluiten via inserts bij FOH, CAT5 naar podium. Verloopstekkers nodig voor inserts die in gebruik zijn?
C. Digitale mengtafel, aansluiten via adat? hoe krijg ik de gewenste kanalen via adat op de p16-I?
D. Digitale mengtafel, aansluiten via direct outs, indien aanwezig en bij voldoende outputs
E. Digitale mengtafel, aansluiten via inserts, indien aanwezig. Verloopstekkers nodig voor inserts die ingebruik zijn?
F. Digitale mengtafel, aansluiten via auxen, indien voldoende aanwezig
G. Digitale mengtafel, aansluiten op X32, indien aanwezig.
H. Digitaal of analoog, aansluiten op splitter, indien aanwezig. Maar dan moeten er nog even preamps tussen.Last edited by drummer; 29-08-13, 23:28.Comment
-
d&b AudiotechnikComment
-
Dat een systeem/digitafel voldoende auxen heeft, wil niet zeggen dat deze auxen naar een fysieke output op/bij het podium beschikbaar gesteld kunnen worden.
vb:Als ik een kleine klus heb, met maar 16 inputs, neem ik 1 S-1608 mee. Dan heb ik 16 inputs en 8 outputs. Van die outputs gaan er 2 af voor links/rechts en eventueel 1 voor SUB. Dan houd ik nog 6 of 5 outputs over voor monitors.
Stel door miscommunicatie (van beide kanten) gaan jullie er vanuit dat je 24 outputs heb, dan hebben we een uitdaging tijdens de soundcheck.
Ik denk dat de X32 ondertussen een aardige naam heeft opgebouwd, en als deze door een band meegebracht gaat worden voor hun monitor mix, kan ik daar best mee leven. Wel dient er over infra op het podium dan ook nagedacht te worden door bv stagesnakes mee te nemen.d&b AudiotechnikComment
-
B en E: Misschien is het aftappen van gebruikte inserts mogelijk met een jack-patchbay? Heb me er niet in verdiept, maar kan me voorstellen dat het daarmee lukt om (naar wens) voor/na het effect af te tappen met de juiste TRS-T(R?)S (verloop-?)kabels.
C: P16I heeft 2 ADAT inputs. Kwestie van de geluidsman de juiste patches laten maken op de tafel. (Dan moet de tafel dat wel kunnen.) Soms zul je een van de aangesloten ADA8000s moeten loshalen om een ADAT out op de tafel vrij te maken (vaak bij de Yammies, 01v96s)...
H: Sensitivity van +22dBu is het minst gevoelig... -10dBV is consumer electronica, maar nog geen mic level. Ik zou er niet op gokken. Gewoon direct outs, inserts of enkele auxen.
Ingeval van nood zou de hele band met 4 auxen/subgroepen (drums/bas, gitaar, toetsen en vocals) uit de voeten moeten kunnen. En dat zou met elke tafel voor dit soort gebruik moeten kunnen.
Vooraf goed afspreken met de geluidsman blijft een must...As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
@ drummer. De passieve T-racks splitter is best een aardig ding voor het geld en best betrouwbaar. Hebben er hier ook twee voor dit soort oplossing voor bands die met hun eigen rackje komen.
Die kun je dus ook inzetten naast of bij een eventuele Behringer (of Roland/A&H) setup.d&b AudiotechnikComment
-
Wat vrij universeel voor een band zou zijn voor 16 inputs, en 8 monitor groepen:
1 Behringer X32 Rack
1 Bekabeling/stagesnakes vanaf de band naar de X32 Rack, en voor de FOH een hardwired split naar XLR Male maken aan een meter of wat kabel.
Iedereen een ipad en ze kunnen hun eigen mix maken.
Laatst een klus gedaan vanaf iPad en dat viel niet tegen... zittend in het gras in het zonnetje ;-)As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Originally posted by drummer;600988}
A. Analoge mengtafel, aansluiten via direct outs bij FOH, CAT5 naar podium.
B. Analoge mengtafel, aansluiten via inserts bij FOH, CAT5 naar podium. [COLOR=#CC0000Verloopstekkers nodig voor inserts die in gebruik zijn?[/COLOR]
C. Digitale mengtafel, aansluiten via adat? hoe krijg ik de gewenste kanalen via adat op de p16-I?
D. Digitale mengtafel, aansluiten via direct outs, indien aanwezig en bij voldoende outputs
E. Digitale mengtafel, aansluiten via inserts, indien aanwezig. Verloopstekkers nodig voor inserts die ingebruik zijn?
F. Digitale mengtafel, aansluiten via auxen, indien voldoende aanwezig
G. Digitale mengtafel, aansluiten op X32, indien aanwezig.
H. Digitaal of analoog, aansluiten op splitter, indien aanwezig. Maar dan moeten er nog even preamps tussen.
Zelf zou ik kiezen voor een split on stage.
Voor alles zijn hele mooie oplossingen, hoe meer budget je hebt
hoe betrouwbaarder en duurder kun je het maken.
Ik heb zelf mijn analoge multi dubbel uitgevoerd en zo ook
mijn amprack en wirelesscase. Problemen heb ik hier nooit
mee ondervonden. Gewoon 1 op 1 doorgelust. Je kunt dan wellicht iets
signaalverlies ondervinden, maar dat is verwaarloosbaar.
In deze situatie is het wel zaak om duidelijk met de PA-boer af te spreken
wie phantoom levert.
Als ik voor jouw dilemma stond, maakte ik een stageblock
waarin alle inputs ook een output heeft. Als je dit block voorziet
van 2 multiconnectoren (LK85?) en je zorgt voor 2 spinners van
10 meter?, dan kun je met die spinners zowel naar het stageblock
van de audioboer, als naar jouw eigen tafel.
A: via DO adviseer ik niet, op goedkopere tafels is DO post fade.
analoge tafel en cat 5 wordt een moeilijk verhaal, denk ik.
B: via Inserts? pfff vragen om troubles ivm bekabeling.
ook hier analoog vs Cat 5
C, D, E, F, G: zie ik ook niet duidelijk
H: beste optie, maar is pre-amp noodzakelijk? zie boven.
Zoals al eerder is geschreven. Als de audioboer een storing ondervindt,
dan ligt jouw set er als eerste uit en heb jij dus geen monitoring.
Zorg dan ook voor kwaliteitsmaterialen:
- geen budget kabel, doch goed merk
- geen budgetpluggen, Neutrik rules
- krimpkous is een redelijke verzekering
- bouw alles netjes in
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
Comment