doorbranden lab gruppen 10.000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aart Rietveld
    • Aug 2004
    • 190

Originally posted by frederic
    Weet iemand of een overspanningsbeveiliging inbouwen in een versterkerrack goedkoop kan?
    http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...51156542,d.ZGU

Ik ben bang dat een overspanningsbeveiliging tegen bliksem hier niet gaat werken. Bij 400 volt zal zo'n beveiliging waarschijnlijk wel aanspreken maar wat gebeurd er bij 300 volt?

Zoek liever op de term "Spanningsbewakingsrelais". Zo'n relais sluit een contact als de voedingsspanning in orde is. Met dit contact kan vervolgens een vermogensrelais bekrachtigd worden om daadwerkelijk de krachtstroom naar de apparatuur door te schakelen.

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by MacGyverSounds
      kost niks. Dat ding heet hier multimeter.
      Volledig akkoord.
      Maar een olifant in een porseleinwinkel...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Zonder flauwekul - in de industrie hebben we daar kant en klare dingetjes voor.

Toen ik ooit - in guldens- een 32A voor een bandje met zo'n ding en een relais wilde uitvoeren , en daar - met plaatstalen kastje, aardlek en automaten en shucko naar 6x230 maar liefst 800 gulden voor wilde vragen werd ik voor gek versleten.

Nu heb ik ff geen tijd meer.

Comment

• vdbeke
          • Aug 2011
          • 74

Een fout in de nul is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van jullie probleem geweest, maar zat het in de pado zelf, of in een van de aanvoerkabels. Hoe worden jullie rackjes gevoed, met 230 of 400v? Maar de oorzaak hoeft niet zozeer in de paddenstoel te zitten, het had evengoed in de kast zelf kunnen zitten.

Een multimeter maakt niets uit als je alles onbelast gaat nameten, dan kan het alsnog normaal lijken totdat je de belasting erop gooit. Dan heb je nog prijs hoewel alles oké leek.

De laagste belasting (dus hoogste weerstand) krijgt de grootste spanning over zich heen. Dus ben ik benieuwd wat er nog meer op die paddenstoel hing? Gezien een versterker geen constant verbruik (veel pieken en dalen) heeft, is het grof gezegd gewoon gedoemd om mis te gaan. Bij het eerstvolgende rustiger muziekfragment heb je prijs.

Een spanningsbewakingsrelais zoals al meerdere keren aangehaald zou in elke paddenstoel moeten zitten. Of nog beter in elk rack waar 400V in komt. Of een 230V versie voor de rechtstreeks gepowerde rackjes.

Jammer dat Lab gruppen geen ingangsspanningsbeveiliging heeft, verder wel (bijna) alle toeters en bellen, maar dat dan weer net niet.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by frederic
            Weet iemand of een overspanningsbeveiliging inbouwen in een versterkerrack goedkoop kan?
            http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...51156542,d.ZGU
            Dat zijn beveiligingen met varistoren, goed om pieken te elimineren en bij overspanning (vaak meer dan 275 volt) kunnen ze de zekeringen in de meterkast eruit blazen, als ze niet zelf eerder het loodje leggen. Dat is ook het soort beveiliging wat in spanningssloffen zit. Voor ons doel waardeloos, omdat de netvoorziening onklaar raakt.
            Een netspanningsbewakingsrelais is veel nauwkeuriger en instelbaar. Het schakelt op een normale manier de netspanning van je apparatuur af middels een (drie-)fase relais.

Speakertech
            Last edited by speakertech; 27-08-13, 19:32.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Iemand die een schema van zo'n beveiliging heeft...?

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

ligt hier al 6 jaar klaar - maar ja, daar wilde ik zelf een paar knaken aan verdienen

Comment

• soundsystem
                  • Aug 2011
                  • 73

Waarom moet je daar eigenlijk "knaken" aan verdienen?
                  Zoek een netspanningbewakingsrelais en hierbij zit meestal een handleiding met schakelschema...

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Das heel simpel. Als je nergens knaken aan kan verdienen heb je geen geld om eten en drinken te kopen, en dan ga je de pijp uit.

Iedereen moet altijd overal knaken aan verdienen, anders draait de wereld niet, en ******** heeft een kastje gemaakt dat precies dat doet waar iedereen hier een schema van wil hebben. Daar zitten onderdelen in die betaald moeten worden, en daar zitten uren in die betaald moeten worden, dus het ding moet knaken kosten, zo dom is dat.

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Originally posted by jakkes72
                      Iemand die een schema van zo'n beveiliging heeft...?
                      Ja, heb er zelf een gemaakt, maar ik ga niet de kaas van mac z'n brood af eten en ik heb geen zin in evt. aansprakelijkheidsclaims mocht er toch iets misgaan met een beveiliging die is nagebouwd van mijn schema.

Maar euh, het schema is niet moeilijk. Als je denkt dat je zelf veilig een verdeler kunt bouwen, kun je die beveiliging er ook bij bedenken. Zo niet, dan moet je ook niet aan zelfbouw beginnen.

Tip: Het lastigste is bedenken hoe om te gaan met de nul (Waar splits je de nul? Wel of juist niet de nul meeschakelen? Enz.), zodanig dat je minimale kans hebt op een nulpuntverschuiving door een fout in je beveiliging... En vergeet niet de relais achter een automaat te zetten...
                      Last edited by PvG; 27-08-13, 22:38.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by PvG
                        ... maar ik ga niet de kaas van mac z'n brood af eten ...
                        lief, maar na een diepe zucht:

pfffffffffff ..
                        Laat iedereeen die hier al jaren meeleest nou gewoon lekker zn eigen ding doen - doe ik het mijne wel.

Maar als mensen (met toch wel enige air - of arrogantie ) stroom en spanning, en aarde en nul door elkaar wensen te halen: Veel plezier.

Comment

• qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

AED heeft hele mooie distro's met ingebouwde beveiliging, ook te koop
                          There is no substitute for imagination

Comment

• vdbeke
                            • Aug 2011
                            • 74

Is zo moeilijk als dit, beetje gezond boerenverstand erbij nemen en dan ben je er al. En als je er de ballen verstand van hebt, dan kan je best contact opnemen met bedrijven die hier wel het fijne van af weten.

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Originally posted by MacGyverSounds
                              lief, maar na een diepe zucht:

pfffffffffff ..
                              Laat iedereeen die hier al jaren meeleest nou gewoon lekker zn eigen ding doen - doe ik het mijne wel.

Maar als mensen (met toch wel enige air - of arrogantie ) stroom en spanning, en aarde en nul door elkaar wensen te halen: Veel plezier.
                              Was een grapje mac.

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Originally posted by vdbeke
                                Is zo moeilijk als dit, beetje gezond boerenverstand erbij nemen en dan ben je er al. En als je er de ballen verstand van hebt, dan kan je best contact opnemen met bedrijven die hier wel het fijne van af weten.
                                +1 (nee, ik bouw niet in opdracht)

Comment

Working...