doorbranden lab gruppen 10.000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundsystem
    • Aug 2011
    • 73

Originally posted by vdbeke
    Is zo moeilijk als dit, beetje gezond boerenverstand erbij nemen en dan ben je er al. En als je er de ballen verstand van hebt, dan kan je best contact opnemen met bedrijven die hier wel het fijne van af weten.
    Inderdaad, als je al niet kan achterhalen hoe je zo'n bewakingsrelais moet aansluiten kan je er beter met je poten vanaf blijven en kan je best ook zelf geen krachtverdeler bouwen.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by soundsystem
      Inderdaad, als je al niet kan achterhalen hoe je zo'n bewakingsrelais moet aansluiten kan je er beter met je poten vanaf blijven en kan je best ook zelf geen krachtverdeler bouwen.
      Zal ik ook nog eens wat extra olie op het vuurtje gooien.
      Op de foto een solidstate uitvoering, zelfbouw, één fase 16 ampère. Zoek niet bij Philips, want die heeft het niet. Het alu kastje is ergens uitgesloopt en van nieuwe inhoud voorzien. Jammer dat het deksel met vier schroeven dicht zit, maar anders wordt het schema, geheel eigen ontwerp, gejat.
      De ledjes geven overspanning aan (rood), spanning binnen het toelaatbare venster (groen), meer dan tien procent onderspanning (geel)
      Ik vind het niet nodig om bij onderspanning af te schakelen.
      Bij rood is het exit spanningstoevoer.

Speakertech
      Last edited by speakertech; 28-08-13, 12:52.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 190

Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van een solid-state oplossing voor deze toepassing.

De SSR moet de mogelijk optredende 400 volt (of meer als de generator ook nog eens op hol slaat) kunnen verwerken. Een relais kan dit over het algemeen beter opvangen en ook de mogelijkheid van dubbelpolig uitschakelen is makkelijker te realiseren. Juist het dubbelpolig afschakelen vindt ik belangrijk vanwege de extra redundantie die je zo krijgt. (Of je moet er gewoon twee SSR's inzetten)

Hoe detecteer je een eventueel optredende doorslag van de SSR waardoor je beveiliging ongemerkt niet meer werkt? Een doorgeslagen SSR is helemaal niet ondenkbaar, bij een kortsluiting in de achterliggende apparatuur legt een SSR snel het loodje, zelfs supersnelle zekeringen zijn soms nog te traag. Terwijl die supersnelle zekeringen bij piekstromen, bv. bij het inschakelen van zware amps, al vaak spontaan doorsmelten. Niet alle apparatuur heeft softstart-schakelingen.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by Aart Rietveld
          Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van een solid-state oplossing voor deze toepassing.

De SSR moet de mogelijk optredende 400 volt (of meer als de generator ook nog eens op hol slaat) kunnen verwerken. Een relais kan dit over het algemeen beter opvangen en ook de mogelijkheid van dubbelpolig uitschakelen is makkelijker te realiseren. Juist het dubbelpolig afschakelen vindt ik belangrijk vanwege de extra redundantie die je zo krijgt. (Of je moet er gewoon twee SSR's inzetten)

Hoe detecteer je een eventueel optredende doorslag van de SSR waardoor je beveiliging ongemerkt niet meer werkt? Een doorgeslagen SSR is helemaal niet ondenkbaar, bij een kortsluiting in de achterliggende apparatuur legt een SSR snel het loodje, zelfs supersnelle zekeringen zijn soms nog te traag. Terwijl die supersnelle zekeringen bij piekstromen, bv. bij het inschakelen van zware amps, al vaak spontaan doorsmelten. Niet alle apparatuur heeft softstart-schakelingen.
          Hoho, niet te veel beren op de weg hoor!
          Solidstate relais kunnen doorslaan, maar relais kunnen vast plakken. De solidstate relais zijn iets van 600 volt of meer en komen uit de industrie. I nom is 25A, maar de toelaatbare piekstroom gedurende een of twee perioden is vele malen hoger (OPTO22 model 480D25-12). Ik meen dat de eis van een gewone zekering is, dat deze bij een sluiting, binnen 10msec afschakelt. Vergeet niet dat de beveiligingen begin jaren 80 door mij gebouwd zijn. Ik heb er een paar en ze hebben nimmer een probleem gegeven. De situatie die je beschrijft en, en, en zal niet zo vaak voorkomen. Enkelpolig afschakelen is voor mij voldoende. Het is een kastje voor eenfase bedrijf en het het is onbelangrijk of de nul, dan wel de fase wordt afgeschakeld (Door het gebruik van een normale schucko, weet ik ook niet welke draad op de fase zit). Het enige doel, is het voorkomen van een te hoge spanning op mijn apparatuur. Dat het werkt is meerdere malen bewezen. Met enige regelmaat zet ik ze wel eens op een variac, maar nog nooit een fout gehad.
          Ook met dubbelpolige afschakeling door ssr's, is het niet verstandig om de bedrading aan te raken. Er loopt altijd wel een kleine ruststroom door de triacs en de daaraan parrallel geschakelde varistors. Die laatste moeten hoge inductiepieken over de triac kortsluiten.

Speakertech
          Last edited by speakertech; 28-08-13, 14:40.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 190

Speakertech,

Het dubbelpolig afschakelen ging mij niet om de aanrakingsveiligheid maar om de redundantie. Als er één SSR doorslaat heb je altijd de andere pool nog waarin je kunt afschakelen. Je hebt gelijk dat mechanische relais ook vast kunnen lassen maar ik heb dit in de praktijk (slechts 25 jaar) nog lang niet zo vaak meegemaakt als met SSR's, ondanks het feit dat SSR's in mijn praktijk veel minder worden toegepast als mechanische relais.

In mijn werkveld heb ik het als ik spreek over een mechanisch relais niet over een miniatuur (print-)relais dat net aan 16A kan schakelen bij een contact afstand van amper een millimeter maar over degelijke contactors zoals de LC-serie van Telemechanique die ook nog eens een dubbele onderbreking per contact hebben.
            Last edited by Aart Rietveld; 28-08-13, 15:26.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by Aart Rietveld
              Speakertech,

Het dubbelpolig afschakelen ging mij niet om de aanrakingsveiligheid maar om de redundantie. Als er één SSR doorslaat heb je altijd de andere pool nog waarin je kunt afschakelen. Je hebt gelijk dat mechanische relais ook vast kunnen lassen maar ik heb dit in de praktijk (slechts 25 jaar) nog lang niet zo vaak meegemaakt als met SSR's, ondanks het feit dat SSR's in mijn praktijk veel minder worden toegepast als mechanische relais.

In mijn werkveld heb ik het als ik spreek over een mechanisch relais niet over een miniatuur (print-)relais dat net aan 16A kan schakelen bij een contact afstand van amper een millimeter maar over degelijke contactors zoals de LC-serie van Telemechanique die ook nog eens een dubbele onderbreking per contact hebben.
              Aart, ik ben het met je eens dat dubbel afschakelen nog veiliger is en dat ssr's mogelijk eerder het loodje leggen t.o.v. hun mechanische vakbroeders. Mechanische relais zijn ook een stuk groter en de spoel trekt bij een lage spanning ,24volt, behoorlijk wat stroom. Ik had het kunnen doen als de echte spanningsbeveiligingen, die met een klein intern relais een zwaar relais schakelen. Als electronicus ging ik 30 jaar geleden voor een contactloze oplossing. Het is een keuze.
              We raken behoorlijk off-topic
              Ging het oorspronkelijk over een mogelijke fout in een 380 volt net (dat is uit de discussie niet duidelijk geworden en dat is heel vervelend als je niet weet waarom je spullen defect raken), via beveiliging tegen overspanning en nu gaat de discussie over relais vs ssr's. Ik wil het ook niet hebben over de kleine relais, die zijn niet geschikt voor het afschakelen van enig vermogen.
              Je praat in een tijdvak van 25 jaar, over het wel en wee van conventionele relais vs ssr's. Zoals ik al schreef, gebruik ik de beveiligingskastjes al sinds begin 1980, dat is dus ruim 30 jaar. Ik heb er nimmer een probleem mee gehad. Het zijn er weliswaar niet zoveel als in de industrie, maar ik heb er wel vertrouwen in dat ze het blijven doen. Overigens is controle van kabels, verdeeldozen en paddenstoelen en dergelijke , dus ook de beveiligingskastjes, helemaal geen overbodige luxe. Schroeven in stekers kunnen losraken, kabels gaan stuk ter hoogte van een trekonlasting en zo zijn er veel meer oorzaken, waarom het wel eens fout gaat. Periodieke controle hoort er dus gewoon bij. En geloof me alles kun je niet tot in het oneindige voorkomen. De kans dat iemand in een onbewaakt ogenblik mijn kastje verwijdert, omdat hij denkt dat het kapot is, is ook niet ondenkbaar. Soms staan mijn versterkers ergens een tijdje onbewaakt op een beurs of zo en dan ben ik er echt niet bij.
              Ik gaf het al eerder aan in dit topic, in al die jaren hebben ze mijn installatie toch een aantal keren behoed voor forse schade en daar ben ik erg blij mee. Ik vind het betrouwbaarder als een meting vooraf met een universeelmeter, hetgeen uiteindelijk maar een momentopname is. Ik heb geen vals gevoel van veiligheid bij de units.
              Helemaal worden techneuten het toch niet met elkaar eens. Dat zou overigens een saaie boel worden.
              We gaan maar weer on topic.

Speakertech
              Last edited by speakertech; 28-08-13, 16:41.

Comment

• SoundFacilities
                • Aug 2013
                • 24

Originally posted by MacGyverSounds
                like - like. Maar technische details doen hier niet ter zake.
                Het ding is stuk - oorzaak voedingsspanning waarschijnlijk. Opsturen ter reparatie - en de rekening naar de agregatenboer - of de klant.
                dat is ook wat er waarschijnlijk gaat gebeuren haha
                that's the way you do it! *geluidstechnicus*

Comment

• SoundFacilities
                  • Aug 2013
                  • 24

Originally posted by vdbeke
                  Een fout in de nul is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van jullie probleem geweest, maar zat het in de pado zelf, of in een van de aanvoerkabels. Hoe worden jullie rackjes gevoed, met 230 of 400v? Maar de oorzaak hoeft niet zozeer in de paddenstoel te zitten, het had evengoed in de kast zelf kunnen zitten.
                  we hadden een 230V aansluiting op het amp rackje, gewoon powercon
                  that's the way you do it! *geluidstechnicus*

Comment

Working...