doorbranden lab gruppen 10.000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundFacilities
    • Aug 2013
    • 24

doorbranden lab gruppen 10.000

heeeey iedereen,

ik had zaterdag een geluidsklus en daar draaide ik op de lab gruppen 10.000 amp.
    er hing een setje aan met 2 subs en 2 topjes, deze set neemt nog niet eens een kwart vermogen van wat deze versterker kan leveren.

daarnaast zaten er ook limmitters op in een procing die erbij hangt.

er kwam een bandje binnen die ik vrijwel helemaal ging uit versterken, en op een geven moment komt er rook uit de achterkant van deze amp, als reactie schoof ik alle faders dicht en toen viel al het stroom weg, eveneens als bij de hoofdpadestoel bij de aggregaat. (125A)

later sloot ik deze amp aan op het net en kwamen er flitsen uit de voorkant en geknetter toen heb ik meteen de spanning er vanaf gehaald.

aan het "te hard" gaan zou het niet hebben kunnen liggen, dan zouden eerst je speakers kapot moeten gaan.

wie o wie een idee hoe het gekunt zou hebben?
    Last edited by SoundFacilities; 26-08-13, 18:30.
    that's the way you do it! *geluidstechnicus*
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

klinkt als vocht of een andere geleider in de versterker.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Klinkt meer als een 0 in de paddestoel die niet helemaal lekker zat waardoor er 400V op je amp is komen te staan, dat vindt ook de FP10.000Q niet echt lekker.
      Ook niet een hele slimme actie als er al rook uit is gekomen deze nogmaals op het net aan te sluiten....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Was het een originele FP10000q, of een clone ?
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• SoundFacilities
          • Aug 2013
          • 24

Originally posted by Podium Verhuur
          klinkt als vocht of een andere geleider in de versterker.
          dat was ook het eerste wat mijn "leidinggevende" dacht maar leek het toch niet te zijn

Comment

• SoundFacilities
            • Aug 2013
            • 24

Originally posted by MusicXtra
            Klinkt meer als een 0 in de paddestoel die niet helemaal lekker zat waardoor er 400V op je amp is komen te staan, dat vindt ook de FP10.000Q niet echt lekker.
            Ook niet een hele slimme actie als er al rook uit is gekomen deze nogmaals op het net aan te sluiten....
            we kregen een binnen een uur een nieuwe versterkerrack op locatie, en die gene zei inderdaad dat de 0 waarschijnlijk niet lekker zat, we hebben toen voor de zekerheid een nieuwe krachtstroom gelegd met een andere pado. hier ging niets mis.

echter het feit dat ik de amp opnieuw probeerde is inderdaad niet de beste manier, het zit alleen zo dat voeding kabels van de speakon niet warm waren, voedings kabel ook niet, en ik zei zo van goh misschien kan ik het ergens anders proberen, als ie niets doet licht het niet aan de amp. dat was de reden.

Comment

• SoundFacilities
              • Aug 2013
              • 24

Originally posted by bones2001
              Was het een originele FP10000q, of een clone ?
              dit was een echte

Comment

• Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

Originally posted by SoundFacilities
                we kregen een binnen een uur een nieuwe versterkerrack op locatie, en die gene zei inderdaad dat de 0 waarschijnlijk niet lekker zat, we hebben toen voor de zekerheid een nieuwe krachtstroom gelegd met een andere pado. hier ging niets mis.

echter het feit dat ik de amp opnieuw probeerde is inderdaad niet de beste manier, het zit alleen zo dat voeding kabels van de speakon niet warm waren, voedings kabel ook niet, en ik zei zo van goh misschien kan ik het ergens anders proberen, als ie niets doet licht het niet aan de amp. dat was de reden.
                Volgende keer gewoon testen met een multimeter ipv met een versterker?

Een aggregaat of een stroomvoorziening dien je altijd te testen. Elektriciteit is niet iets om me te spelen of om achteloos mee om te gaan. Vaak genoeg zijn er aansluitingen die niet aangesloten zijn zoals ze horen.
                Last edited by Podium Verhuur; 26-08-13, 21:03.

Comment

• SoundFacilities
                  • Aug 2013
                  • 24

Volgende keer gewoon testen met een multimeter ipv met een versterker?

Een aggregaat of een stroomvoorziening dien je altijd te testen. Elektriciteit is niet iets om me te spelen of om achteloos mee om te gaan. Vaak genoeg zijn er aansluitingen die niet aangesloten zijn zoals ze horen.
                  het testen van de 0 had niet gekunt, als alle fases even veel gebruiken heb je een nul.
                  gebruikt 1 fase meer en heb je geen nul dan krijg je tussen de fase en de nul 400 V
                  zoals ik eerder zei als je alle fases even veel belast heb je een "nul" dus als jij geen belasting er aan hangt,
                  dus zijn alle fases gelijk meet je gewoon 230 tussen de nul en de fase.

of bedoel jij iets anders met "testen met een multiemeter ipv je amp"?

Comment

• SoundFacilities
                    • Aug 2013
                    • 24

ben ik met je eens, het rare is echter dat de set een dag van te voren heeft gedraait met een DJ die tevens goed lawaai maakte. en toen gebeurde er niets.
                    en over het meten, zie mijn andere reactie

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

[QUOTE=SoundFacilities;600818]het testen van de 0 had niet gekunt, als alle fases even veel gebruiken heb je een nul.
                      gebruikt 1 fase meer en heb je geen nul dan krijg je tussen de fase en de nul 400 V
                      zoals ik eerder zei als je alle fases even veel belast heb je een "nul" dus als jij geen belasting er aan hangt,
                      dus zijn alle fases gelijk meet je gewoon 230 tussen de nul en de fase.
                      /QUOTE]

Volgens mij gaat alleen op bij bv een electromotor op 380, daar kan het inderdaad de nul probleemloos weg zijn.

Zelf heb ik een keer meegemaakt dat er in een 63 A kabel een zwevende fase kwam. Niet opgemerkt tijdens het meten, daar de fase op een later moment lossprong. Gevolg: de hele "R" verdeling had geen spanning, maar de "S" verdeling had 380 op de schucko's staan... Een aantal dingen zijn overleden, waarvan een Hammond B3... Een aantal op de zelfde fase ook niet (bv Carver PT2400's de bleven uit/aan gaan, maar na het herstellen van de kabels werkten die wel...)

Indien er op die ene fase alleen een LAB10.000Q gezeten heeft, zou het best zo kunnen zijn dat er alleen een (1) versterker defect gaat, en andere fase's geen probleem hebben..

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by MusicXtra
                        Al jaren wordt er op dit forum geklaagd over driefasensystemen die problemen opleveren als er een fout in zit.
                        Sinds jaar en dag heb ik als eerste onderdeel in mijn netvoeding een netspanningsbewakingsrelais. Bij meer dan 10% overspanning wordt de boel van het net geschakeld. Het gebeurt niet dagelijks, maar in ben toch toch zeker wel een aantal keren de dans ontsprongen. Laatst door een krachtkabel die wel vijfpolige stekers had, maar geen nuldaad. Ik was een van de weinigen die helemaal geen schade had.
                        De investering valt in het niet bij de rest van een set.
                        Meten vooraf kan natuurlijk wel, maar dat is een momentopname. Ook tijdens bedrijf kan er van alles misgaan, bijvoorbeeld een steker die uitbrandt ten gevolge van een grote belasting en een slecht kontakt.
                        De spanningssloffen met piekspanningsonderdukking helpen niets bij een fout als boven.

Overigens wil een gering aantal luidsprekers niet zeggen dat een versterker niet overbelast kan worden. Een kabinet van 500 watt kan gemakkelijk een versterker overbelasten als de impedantie daarvan veel te laag is.
                        Een luidspreker met een belastbaarheid van 1000 wat op een versterker van 100 watt is geen enkel probleem als de impedantie van de luidspreker overeen komt met die van de versterker. De luidspreker zal beslist niet proberen 1000 watt op te nemen, gelijk een gloeilamp op het lichtnet....
                        Overigens zal een FP 10.000 niet in rook opgaan als de uitgang verkeerd wordt belast, de protectie zal aanspreken.

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 26-08-13, 21:42.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SoundFacilities
                          • Aug 2013
                          • 24

Originally posted by speakertech
                          Overigens wil een gering aantal luidsprekers niet zeggen dat een versterker niet overbelast kan worden. Een kabinet van 500 watt kan gemakkelijk een versterker overbelasten als de impedantie daarvan veel te laag is.
                          Een luidspreker met een belastbaarheid van 1000 wat op een versterker van 100 watt is geen enkel probleem als de impedantie van de luidspreker overeen komt met die van de versterker. De luidspreker zal beslist niet proberen 1000 watt op te nemen, gelijk een gloeilamp op het lichtnet....
                          Overigens zal een FP 10.000 niet in rook opgaan als de uitgang verkeerd wordt belast, de protectie zal aanspreken.
                          de set was gewoon aangesloten op de set met de juiste impedantie, en net wat jij aangaf de protectie zou moeten aanspreken, dus des te raarder het is dat er rook uit zou moeten komen.

deze versterker heeft, clip beveiliging, spanning beveiliging en nog iets? wat het allemaal raarder maakt waarom deze in "rook is op gegaaan"

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by SoundFacilities
                            deze versterker heeft, clip beveiliging, spanning beveiliging en nog iets? wat het allemaal raarder maakt waarom deze in "rook is op gegaaan"
                            In de specs staat niet wat de versterker boven 265 volt doet. Bepaalde modellen van bijv. CARVER schakelen uit, maar daar wordt in de spec van LAB nergens over gesproken.

Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Ik zweer ook bij een over-/onderspanningsrelais in je verdeler. Bij mij zo ingesteld dat je bij meer dan 10% over- of onderspanning het uitgangsrelais (40A) niet aan krijgt (middels drukknop). Ook als de spanning even wegvalt, moet je eerst op de knop drukken, zodat je tijd hebt om de amps dicht te zetten.

Overigens, de fases meten tov nul heeft wel zin: de kans dat alle fases gelijk belast zijn is nihil. (En dat kun je met een 1000W parretje ook goed testen.) Maar een relais beveiligt continue en niet alleen bij in bedrijf nemen (voordat de keuken de frietpannen heeft aangezet...)
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...