Subdag 9 juni Almelo.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

Originally posted by MacGyverSounds
    ja, gehoord, en nee, niet blij mee, want ook al hier gepost, de sys-op ter plekke is een idioot.
    Nogmaals, het gaat me niet om druk, het gaat me om de klank van het ding, en het frequentiebereik. En ik vond die s2 erg goed.
    Die hele alpha trouwens. Maar das dan weer geen sub.
    De RS18 is nochtans een van de meest strakke en muzikale subs die ik in de laatste generaties gehoord heb. Pakken beter dan een HP700 of een SB28, of zelfs een CD18.
    Klankmatig is echter de nieuwe S118 nog een trapje hoger, zeker als je fan van Alpha E bent ga je die waarschijnlijk ook verkiezen. En 143 spl uit een enkel 18" kastje, ook best prettig...

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Ik snap die dB/kastje-race ook niet: op kleine locaties heb je het niet nodig (als het om muziek gaat en niet "boenkie-boenk") en op grote locaties wordt het benodigde aantal kasten vooral door benodigde throw en/of type sub-array bepaald. Of een kastje dan 140 of 143dB doet, lijkt mij niet zo belangrijk.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Waar wil je in helemlsnaam een enkel 18" sub vandaan halen die 143 db produceert???
        Laat mij ƩƩn simulatie zien waaruit blijkt dat een enkel 18" hier ook uberhaupt maar in de buurt komt.
        Om even mijn reactie te ondersteunen;
        Neem een BMS 18N862, een welbekende subdriver die onder andere huist in de bruine kast hier..
        Dat ding haalt met een fatsoenlijke kast net de 134db voordat hij wordt beperkt door zijn xmax, en die is 19mm......
        Simuleer hem nu met 3kw en 40mm xmax, en dan haal je zelfs nog maar net de 137db, en daar moet power compressie nog vanaf.
        ''diamonds are forever''

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

dB SPL is ook onderhevig aan creatief boekhouden he...
          Martin Audio heeft een dubbel 18" (weliswaar hoorngeladen) sub die 150dB SPL max. produceert: http://www.martin-audio.com/mla/l-sp...ds/MLXspec.pdf

De 140dB continu die het ding eruit gooit is trouwens ook niet bepaald zachtjes.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• desolation
            • Jun 2012
            • 706

Klein detail: spreek je dan over een gewone reflexkast?

De bruine kast moet sowieso al onderdoen voor een RS18 qua output, de S118 komt daar heel aardig in de buurt van qua output.
            We spreken natuurlijk wel van peak SPL, maar dat geeft elke fabrikant als waarde op...

Die BMS lijkt me persoonlijk een heel interessante speaker om een enkel 18" subkastje mee te bouwen, maar ik heb er nog niet echt een geschikt ontwerp voor tegengekomen. Zo 1 kastje als low-sub, daar 2 DHZ subs van sander op en dan een leuk high-performance topje en je hebt een hele krachtige stack...
            Last edited by desolation; 13-06-13, 07:52.

Comment

• MELO
              • Feb 2011
              • 77

Originally posted by desolation
              Klein detail: spreek je dan over een gewone reflexkast?

Die BMS lijkt me persoonlijk een heel interessante speaker om een enkel 18" subkastje mee te bouwen, maar ik heb er nog niet echt een geschikt ontwerp voor tegengekomen. Zo 1 kastje als low-sub, daar 2 DHZ subs van sander op en dan een leuk high-performance topje en je hebt een hele krachtige stack...

Best wel goed idee om zoiets te bouwen!
              Het schijnt dat iemand je al is voor geweest.
              Prospectsub = BMS
              OlƩ OlƩ, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

• desolation
                • Jun 2012
                • 706

dat vermoedde ik wel ja, het was dat of bv een 2269HPL maar die is los niet te krijgen (en absurd duur)

de prospect is natuurlijk een commerciele kast, daar kunnen we ons moeilijk op gaan baseren, maar ik vraag me luidop af of een 18" versie van de DHZ kast geen mogelijk is.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Enkel 18" subs die 143 dB en dubbel 18" subs die 150 dB produceren.....
                  Ik trek daar eerst maar eens 6 dB voor het creatief boekhouden vanaf (respectievelijk 8kW en 12kW piekvermogen) en daarna nog eens 3 dB voor de powercompressie.
                  En dan nog heb ik er mijn twijfels over, 8 kW wegstoken in een enkel 18" driver klinkt leuk maar hoe je die driver ook construeert, je kunt simpelweg de warmte die ontstaat niet afgevoerd krijgen zonder dat het ding in een baan om de aarde verdwijnt.
                  Los daarvan moet je om veel druk te krijgen veel lucht verplaatsen, dat bereik je door veel conus oppervlak, een grote uitslag en/of door een zo perfect mogelijke koppeling met de omringende lucht te krijgen. De grootste bij mij bekende X-max van een 18" driver is +/-19 mm, ga je daarmee simuleren zoals Teunos heeft gedaan dan zie je dat je die druk simpelweg niet zult halen. Nexo kiest voor een band-pass waarbij dus de koppeling met de omringende lucht beter zou moeten zijn, zoveel beter dat het rendement ineens gelijkwaardig is aan de gemiddelde 2"hoogdriver maar dan wel al vanaf 27 Hz.
                  Voor mij zitten er in het hele verhaal teveel zaken in die simpelweg onmogelijk zijn, een luidspreker is bij geen enkel merk wezenlijk anders, een bandpass kun je nog zo aan tunen, het blijft 'gewoon' een bandpass allemaal met fysieke grenzen waarbij het dus onmogelijk is dat er ineens een fabrikant zou zijn die daar geen last meer van heeft.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

...zeker als je fan van Alpha E …..
                    nee, geen Alpha E , maar Alpha… …. Alpha E mag je houden…..
                    Volgende week komt mn SIM terug, dan zullen we die Nexo_PS ff uitchecken.

die 15"DHZ upgraden naar 18 heet Prospect, volgens mij.

Comment

• Turboke
                      • Oct 2006
                      • 463

-High power Bass module (140dB peak SPL @
                      1m) using a composite curve flared horn loaded
                      1 x 18” 6Ω LF driver- Dit geeft men bij Nexo op bij de alpha E B1-18. Maar datvalt dan ook weer tegen als je ernaar gaat luisteren heb deze set regelmatig mogen beluisteren maar zonder de subs erbij heel zwak.

Comment

• desolation
                        • Jun 2012
                        • 706

Originally posted by MacGyverSounds
                        die 15"DHZ upgraden naar 18 heet Prospect, volgens mij.
                        Prospect en DHZ zijn qua constructie toch wel echt andere kasten als ik ze zo even bekijken...

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Prospect en DHZ zijn qua constructie toch wel echt andere kasten als ik ze zo even bekijken...
                          BR=BR en Sander=Sander. Als je Sander zou vragen een 18" DHZ sub te ontwerpen, waar zou hij dan mee komen denk je?
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

Originally posted by PvG
                            BR=BR en Sander=Sander. Als je Sander zou vragen een 18" DHZ sub te ontwerpen, waar zou hij dan mee komen denk je?
                            Sander doet het zelf toch, dus prospect is voor Sander DHZ.
                            Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• desolation
                              • Jun 2012
                              • 706

Originally posted by PvG
                              Als BR = BR, waarom is iedereen dan zo onder de indruk van de DHZ sub? Dan zou elke domme reflexkast toch even goed moeten werken...

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

...Dan zou elke domme reflexkast toch even goed moeten werken...
                                klopt, kubieke meters, poort tunen, en gaan.
                                En toch blijkt dat tegen te vallen….

Comment

Working...