Live digitaal opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Live digitaal opnemen

Hallo, ik wil graag van een live registratie alle kanalen opnemen, nu heeft mijn mengtafel een direct out per kanaal. Ik zou dan iets moeten hebben om al die kanalen weer om te zetten naar firewire oid. Of kan ik beter een tafel kopen die dit intern doet. Ik heb begrepen dat Yamaha zulke tafels heeft, maar in verhouding zijn deze tafels erg goedkoop waardoor ik twijfel aan de kwaliteit. Heeft iemand tips?
    sorry voor het ontbreken van enters, maar op 1 of andere manier werkt de enter knop niet op de forum.
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Met veel digitale mengtafels kan dit.

Mijn Allen & Heath GLD set heeft bijvoorbeeld een Dante kaart, waarmee ik 64 kanalen van en naar mijn computer kan sturen via een utp kabeltje.

Digico heeft de UB madi waarmee je via Madi poorten op de Digico 48 kanalen van en naar je computer kunt sturen via een USB poort.

Vrijwel ieder merk heeft zo zijn eigen oplossing.

Analoog zou je kunnen denken aan het inzetten van een Alesis HD24 of iets dergelijks.

Comment

• teunos
      • Feb 2008
      • 352

Hoezo relatief erg goedkoop? Als de mengtafel het gehele signaal al digitaal verwerkt, dan is het uitbreiden naar een interface die digitaal data transporteert alleen een kwestie van een interface chip en wat extra geheugen. Daarbij komt natuurlijk nog wel het programmeren van de chip, software schrijven om het protocol te verzorgen en evt. de interface vanaf de PC de kunnen besturen, maar dat is ten opzichte van de kosten van alle ADC's en DAC's in de tafel zelf ook nog maar een kleine hoeveelheid extra.
      ''diamonds are forever''

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Je hebt het over aanschaffen, ga je het heel vaak nodig hebben dan?

Als het voor een éénmalige productie is, huur gewoon een digitale mixer met opnamemogelijkheden (zie hierboven bijvoorbeeld) of een losse recorder. Je kunt ook een audiointerface huren/aanschaffen die een x-aantal lijnsignalen (als je de direct-outs gebruikt heb je geen mic preamps meer nodig, die gebruik je van je tafel al) omzet naar usb of firewire.
        Geen idee om hoeveel kanalen het gaat? Standaard bandje zal tussen de 20 en 30 kanalen zitten...

Wij hebben zelf DiGiCo tafels en in combinatie met een RME MADIface maak ik heel regelmatig live-opnames. Dat werkt fantastisch, heb ook al eens opnames gemaakt van een theatervoorstelling waarvan wij ook een meercamera-videoregistratie maakten, heb je achteraf alle vrijheid om de boel te mixen en dat gaat super!

Zelfs een Behringer X32 beschikt standaard al over een firewire interface waarmee je direct in multitrack kunt opnemen!

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Mocht je geen complete tafel, maar wel een rackmount oplossing zoeken:
          - Alesis HD-24: opnemen naar een harde schijf, dus je moet overzetten naar je pc/laptop, schijnt veel gedoe te zijn.
          - JoeCo BlackBox Recorder: 24 kanalen direct naar een externe USB 2.0 HDD of USB stick, dus je kan die schijf vervolgens aan je laptop/pc/mac hangen en de bestanden vanaf die schijf mixen of naar de systeemschijf kopiëren. De Blackbox is in diverse uitvoeringen met verschillende analoge en digitale I/O verkrijgbaar (bal/unbal, TRS/D-sub 25, AES/EBU, ADAT, MADI, DANTE etc.).
          - Allen&Heath ICE-16: 16 kanalen ongebalanceerde jacks (TS) ingangen opnemen naar een USB stick.

Betaalbare tafels met multitrack opname naar USB/Firewire:
          - Behringer X32 serie
          - Midas F32/F24/F16
          - Allen&Heath Qu-16/ZED R16/GS-R24
          - Mackie Onyx 1640i
          - Yamaha 01V-96i

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Hartelijk dank voor de reacties, dit soort apparaten huren we eigenlijk nooit in, nogal slechte ervaring met inhuren van spullen. Dus vandaar koop. En er komen vanzelf meer klussen, als we het hebben kun je het ook actief verkopen.
            Een digitale tafel ga ik er niet voor kopen, want dat vind ik te duur en ik wil geen goedkope rommel aanbieden. Kan er zelf ook niet op werken, dus dan wordt actief verkopen moeilijk. (wil hier ook geen discussie beginnen over digitaal versus analoog).
            De tafel van yamaha vond ik erg goedkoop, hij koste maar 2000 euro, daar koop je normaal niet eens een beetje goede analoge tafel van. Dus verwacht ik dat er bezuinigd wordt op de onderdelen, wat de opnamekwaliteit niet echt ten goede zal komen.
            @djspeakertje, ik ga eens informeren over de midas tafels anders eens kijken wat dei hd recorders kosten. De Allen & Heath Ice is wel een voordelige oplossing. HEt kan zeker niet met de Allen & Heath ZED-22FX, dat is de tafel die er staat, die heeft wel iets met USB.
            Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een systeem dat de 16 kanalen omzet naar firewire, dus zonder tussenkomst van een hele mengtafel.
            Last edited by Podium Verhuur; 14-04-13, 22:17.

Comment

• stamgast
              • Feb 2010
              • 253

Kun je niet ergens een Roland X48 (klik) tweedehands op de kop tikken?

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

De Alesis HD 24 kost je amper € 1400,
                deze heeft dan 24 kanalen opname aan boord
                welke je via o.a. de direct out van je tafel kunt
                bedienen.
                Let wel op dat je direct outs, bij live opnamen,
                post-fade gerouted staan. Niet iedere tafel heeft
                hier outboard mogelijkheden toe.
                Bij A&H enkel on board.

Verder zijn de converters van de HD 24 niet echt de beste
                die er zijn........... (wat wil je ook, 24 AD/DA converters
                voor slechts € 1400......)

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by stamgast
                  Kun je niet ergens een Roland X48 (klik) tweedehands op de kop tikken?
                  Volgens mij is die Roland een Tascam.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

Originally posted by NesCio01
                    De Alesis HD 24 kost je amper € 1400,
                    deze heeft dan 24 kanalen opname aan boord
                    welke je via o.a. de direct out van je tafel kunt
                    bedienen.
                    Let wel op dat je direct outs, bij live opnamen,
                    post-fade gerouted staan. Niet iedere tafel heeft
                    hier outboard mogelijkheden toe.
                    Bij A&H enkel on board.

Wij gaan de GB2 of GB4 gebruiken, deze hebben schakelbare direct outs. Ik zal ze echter pre en niet post gaan gebruiken. Niet alles wordt versterkt, het is maar een kleine zaal. Ik ga eens lezen over de roland x48 bedankt voor de tip.

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Originally posted by Podium Verhuur
                      Wij gaan de GB2 of GB4 gebruiken, deze hebben schakelbare direct outs. Ik zal ze echter pre en niet post gaan gebruiken. Niet alles wordt versterkt, het is maar een kleine zaal. Ik ga eens lezen over de roland x48 bedankt voor de tip.
                      Oeps,

Vergissing op dit tijdstip, sorry.

Ik bedoelde natuurlijk pre-fade te schrijven en niet post fade.
                      Oftewel, je opname loopt fader onafhankelijk.....
                      met wel erg veel excuses hoor........

grtz

Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by Podium Verhuur
                        Niet alles wordt versterkt, het is maar een kleine zaal.
                        Bedenk even goed wat je met de opnames wilt. Misschien is het niet nodig om alle instrumenten te versterken voor de zaalmix, als je de opnames terugluistert kon je wel eens voor een verrassing komen te staan, omdat je een boel zult missen.

In een hele kleine zaal zul je van het drumstel misschien alleen de kick willen versterken, als je daar ook vanuit gaat bij je opname, dan kun je er achteraf niets mee, omdat de rest van de drums op je opname ontbreken.

Voor een goede opname zul je dus wel overal microfoons moeten gaan plaatsen, je kunt er natuurlijk voor kiezen om ze niet in je zaalmix te gebruiken die avond...

Nog een optie, als je aan 16 kanalen genoeg hebt: 2x een M-Audio ProFire 2626 of een dergelijke interface, en die aan een Macbook hangen.

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Originally posted by hugovanmeijeren
                          Bedenk even goed wat je met de opnames wilt. Misschien is het niet nodig om alle instrumenten te versterken voor de zaalmix, als je de opnames terugluistert kon je wel eens voor een verrassing komen te staan, omdat je een boel zult missen.

In een hele kleine zaal zul je van het drumstel misschien alleen de kick willen versterken, als je daar ook vanuit gaat bij je opname, dan kun je er achteraf niets mee, omdat de rest van de drums op je opname ontbreken.

Voor een goede opname zul je dus wel overal microfoons moeten gaan plaatsen, je kunt er natuurlijk voor kiezen om ze niet in je zaalmix te gebruiken die avond...

Nog een optie, als je aan 16 kanalen genoeg hebt: 2x een M-Audio ProFire 2626 of een dergelijke interface, en die aan een Macbook hangen.

Groeten Hugo
                          +1: Als je niet alles mic-t, wordt het niks! Waarschijnlijk beter om een nette 2-kanaalsopname te maken in de zaal.

Tip: Met een Presonus SL16.0.2 kun je ook 16 kanalen opnemen en deze kost bijna net zoveel als 2 firewire interfaces, maar dan heb je er ook een digimixertje voor kleine klusjes bij. Maar goed, als je dit soort opdrachten meer krijgt, wordt het tijd om naar een nieuwe en multi te kijken... Voor eenmalig zou ik huren.
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Podium Verhuur
                            • Mar 2012
                            • 480

Ik ga helemaal niets met de opname doen, de opdrachtgever wil graag alle sporen opnemen via haar laptop, een apple met logic. Er is geen interesse in de zaalmix, wat logisch is gezien de kleine zaal en de grote groep mensen.
                            Maar zoals aangegeven gaan we niet alles versterken, van het drumstel alleen de kick verder doen we met 2 overheads de rest. We kunnen als de opdrachtgever dat wil wel bij de rest ook mic's zetten, dat zullen de kosten voor haar niet zijn. Ze moet nu toch al een stuk meer gaan betalen voor de opname en de extra uren.
                            Wij zijn niet verantwoordelijk voor een eindmix.
                            Wederom weer bedankt voor de tips.
                            Last edited by Podium Verhuur; 15-04-13, 10:37.

Comment

• stamgast
                              • Feb 2010
                              • 253

Originally posted by MusicXtra
                              Volgens mij is die Roland een Tascam.
                              Oeps!
                              (tien tekens)

Comment

Working...