Set voor feesttenten
Collapse
X
-
Laat me toe te zeggen dat dit onzin is.Een set tot 600 man die je alleen kunt stacken is eigenlijk niet mogelijk.
Je zult altijd een hoorngeladen top willen gebruiken met minimaal 2 x 12 inch erin dus zit je altijd aan een flink gewicht voor je topkast die je ook nog eens goed op hoogte wilt zetten...
(en als je dan in een feesttent moet opbouwen waar al een andere band voor jou staat te spelen dan zou ik daar niet graag alleen aan beginnen)
JBL VRX 3 toppen, 4 enkele subs per kant gaat gemakkelijk voor een tent van 800-1000 man. Dit heb ik deze zomer op onze gemeente kunnnen vaststellen. Dit bouw ik met alle gemak alleen op.
Het zelfde voor RCF TT speakers.Comment
-
RX118 stack je wel met 3 op elkaar hoor... leg je ze toch plat neer?
dat is echt wel te doen.
zoiezo kan rx dit ook gewoon gemakkelijk en dan kom ik weer met dat allom geaccepteerde van EV...Comment
-
Er zijn echt wel veel systemen die een feesttentje van 600 man van goed geluid kunnen voorzien. Een aantal zijn er genoemd en er zijn er nog veel meer te noemen.
Alleen de specificatie, door 1 persoon op te bouwen maakt het wel lastig denk ik. Dan wordt de selectie een stuk moeilijker. Je komt dan toch snel uit op een set met kleinere/lichtere speakers.
Ik denk dan bijvoorbeeld inderdaad aan Jbl VRX, denk dat je met 2 toppen per kant al voldoende zou moeten kunnen hebben.
Wat ook kan is D&B Q7/Q1.
Dan krijg je alleen wel het budget probleem. Sets met kleinere speakers heb je er meer van nodig en dat drukt wel in het budget, zeker in combinatie met de benodigde versterkers, processing en bekabeling.
Wat in mijn ogen een zeer budget vriendelijke optie is voor deze toepassing is SoundProjects SP4. Alleen vanwege het gewicht niet alleen op te bouwen helaas. Aan de andere kant, als je een tweedehands set aanschaft hou je voldoende geld over om een sjouwhulpje mee te nemen volgens mij.
Comment
-
Nog niet genoemd, maar ook nooit weg om eens naar te kijken; EAW. Afhankelijk van welke serie je kiest kan je dat nog redelijk in je eentje stacken/heb je bijna een hijskraan nodig... Is voldoende te vinden op MP, soms zelfs complete sets met amprackjes erbij. EAW KF650 top weegt tegen de 60 kilo, maar met een beetje tactisch stackwerk moet dat kunnen, en anders idd een hulpje erbij, genoeg jongens (zoals ik) die voor weinig graag zo af en toe een weekendje meedraaien (als je zo 3 á 4 contacten hebt vanuit, zeg, het lokale theater, dan kom je een heel eind, jij hebt handige jongens om je uit de brand te helpen waar nodig, zij hebben ervaring en een beetje extra zakgeld).
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Als je snel met een versleten rug wilt zitten moet je vooral een paar keer per week een KF 650 setje stacken.
60 kg is toch echt TE zwaar om in je eentje ergens op te zetten, 35 kg vind ik echt de max wat nog te doen is.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik vind dit wel de hoofdreden om een systeem wel of niet te kopen.Er zijn echt wel veel systemen die een feesttentje van 600 man van goed geluid kunnen voorzien. Een aantal zijn er genoemd en er zijn er nog veel meer te noemen.
Alleen de specificatie, door 1 persoon op te bouwen maakt het wel lastig denk ik. Dan wordt de selectie een stuk moeilijker. Je komt dan toch snel uit op een set met kleinere/lichtere speakers.
Ik denk dan bijvoorbeeld inderdaad aan Jbl VRX, denk dat je met 2 toppen per kant al voldoende zou moeten kunnen hebben.
Wat ook kan is D&B Q7/Q1.
Dan krijg je alleen wel het budget probleem. Sets met kleinere speakers heb je er meer van nodig en dat drukt wel in het budget, zeker in combinatie met de benodigde versterkers, processing en bekabeling.
Wat in mijn ogen een zeer budget vriendelijke optie is voor deze toepassing is SoundProjects SP4. Alleen vanwege het gewicht niet alleen op te bouwen helaas. Aan de andere kant, als je een tweedehands set aanschaft hou je voldoende geld over om een sjouwhulpje mee te nemen volgens mij.
Als je een PA alleen MOET opbouwen, heb je niet de keus dit of dat.Comment
-
I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
De grotere systemen zijn vaak prima alleen te stacken met behulp van een (electrische) palletstapelaar. Zo deden we dat vroeger met KF850 en andere gewichtige systemen. Nadeel is wel dat zo'n stapelaar ook ruimte in neemt. indien de ruimte er is kun je voor weinig dappere systemen kopen zoals sp4 van SoundprojectsComment
-
Liever niet nee, maar je opmerking mist nuance.
In een feesttent roep ik ook liever C4 of hoorngeladen systeem.
Echter met bijvoorbeeld Q1 kom je echt tot een heel behoorlijk resultaat.
De Q1 is maar 70 graadjes breed en in een feesttent zou ik hem niet als gevlogen array hangen maar groundstacked opzetten! Hiermee kom je een eind een diepe tent in net als een hoorngeladen systeem; uiteraard minder ver maar achter in de tent zit men niet altijd op hetzelfde volume te wachten als voorin.
Twee hoorngeladen toppen van 30 graden naast elkaar is beter maar bij elkaar ook 60 graden. Reflecties in tenten kom je bijna niet omheen.
Maar ik zou er ook geen T10 inzetten bijvoorbeeld!Last edited by MusicSupport; 21-09-11, 01:00.d&b AudiotechnikComment
-
Beetje nuance.. het is inderdaad niet fijn als je een 100 of 120 graden breed stalende top hebt in een tent die (gezien de max 600 man) zeker geen tientallen meters breed zal zijn.Liever niet nee, maar je opmerking mist nuance.
In een feesttent roep ik ook liever C4 of hoorngeladen systeem.
Echter met bijvoorbeeld Q1 kom je echt tot een heel behoorlijk resultaat.
De Q1 is maar 70 graadjes breed en in een feesttent zou ik hem niet als gevlogen array hangen maar groundstacked opzetten! Hiermee kom je een eind een diepe tent in net als een hoorngeladen systeem; uiteraard minder ver maar achter in de tent zit men niet altijd op hetzelfde volume te wachten als voorin.
Twee hoorngeladen toppen van 30 graden naast elkaar is beter maar bij elkaar ook 60 graden. Reflecties in tenten kom je bijna niet omheen.
Maar ik zou er ook geen T10 inzetten bijvoorbeeld!
Dus een line-array lijkt me echt geen optie.
Als je gaat kijken wat er zoal in feesttenten staat zie ik daar eigenlijk geen sets bij die je in je eentje stackt...
En de hulp die je van tentvolk krijgt is meestal aan het eind van de avond niet verantwoord (dronken)
Dus die stage hulpjes zijn echt een goed idee. is ook gezelliger
Comment
-
lichter
De Neodymium sub's van Sivian Acoustics zijn heel erg handzaam en 30% lichter dan bv een vergelijkbare kast van EAW. Alleen klinkt ie een stuk strakker.Hallo,
Ik heb mijn welbekend Dynacord XA-2 systeem verkocht. (4subs 2toppen)
Hiervoor wil ik graag een nieuwe set hebben, die qua concept ongeveer hetzelfde is.
De reden dat ik een nieuwe set wil is omdat ik de klank van de XA-2 te agressief vind.
Ik draaide met de XA-2 vooral feesttenten en zalen tot ongeveer 600 man.
Het gaat vooral om Nederlandstalige artiesten, maar ook wel een keer een rockband/bleusband.
Verder heb ik al wat gezocht op internet naar speakers, maar het probleem bij met name de subs is dat de gewichten naar de 90-100 kilo gaan en dat is te zwaar voor mij om alleen op te bouwen.
Ik ben zelf erg fan van Powersoft versterkers, dus hier wil ik graag een combi mee maken.
Mijn budget voor deze speakers is ongeveer 15 ruggen.
In het kort dus: Ik ben op zoek naar een systeem voor vooral feesttenten die in mijn budget past die een fijnere sound heeft als de XA-2.
Ik hoop dat jullie mij goede tips kunnen geven.
Voor de toppen geldt eigenlijk hetzelfde.
Een ander groot voordeel is dat het niet zo doortrilt en het geluid naast en achter de speaker een flink stuk minder is, en dat is erg prettig op je podium en de rest van de omgeving. Je opdrachtgever wil graag ook weer een vergunning voor het volgende evenement,..
Zoals bij bijna elk systeem krijg je het beste resultaat met de originele versterkers, maar met de powersofts kom je een heel eind. De originele zijn wel iets goedkoper. Maar wellicht heb je al powersoft of Lab of iets dergelijks..Comment

Comment