Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

OK ik stel me het volgende voor:

Doel is appels met appel te vergelijken

eindversterkers in dezelfde prijsklasse met vergelijkbaar vermogen op een speakerset vergelijken. Met

twee setups die meest gebruikt worden door de forummers die met eindbakken werken.
    -een conventionele tweeweg setup van een 15inch sub met 12 inch top op paaltje
    -en een setup "dubbel 18" of "dubbel 15" met top

daarop op een kantje digitaal en de andere kant een conventionele eindversterker. (dus na het X-over ene versterkerkant sub andere kant top) Met de dB meter de output meten
    Daarna output gelijk zetten en dan met de panoramaknop geluidsindruk vergelijken.

voor onderkant markt: BV T-amp, Synq, Inuke, naast een vergelijkbare amp zoals EP2500 of DAP palladium
    (ik denk dat deze vergelijking in werkelijkheid de meeste vragen op dit forum zal beantwoorden)

En in de duurdere klasse BV lab gruppen vs crest

Vraag:
    Is J&H geinteresseerd om hier aan mee te werken (die zitten centraal en hebben bv Inukes in de winkel)

Nodig:
    -locatie (nu dus aanbod van 2 locaties een in den haag en een harderwijk)
    -2 sets speakers MET vervoer! (aanbod musicXtra, ik kan ook wel iets meenemen)
    -GOEDE dB meter / spectrumanalyse meter
    -Kleine submixer met CD speler (geen probleem)
    -een aantal amps (met natuurlijk wel kabels en x-over aub)

Let op dat er eigenlijk drie ampsoorten zijn.
    conventioneel, geschakelde voedig en "digitaal". Eigenlijk zou je dat nog liefst meenemen.

en een datum!
    zondag voormiddag? Na het uitslapen en voor de avondklus?

Ik zou wel eens de discussies met een losse test willen verrijken.
    lekker belangrijk!

Comment

• dj bobo
      • May 2003
      • 155

Mocht er nog behoefte aan zijn, dan zou ik eventueel langs kunnen komen met de volgende amps:

Behringer Ep 1500 / Ep 2500 (Inukes heb ik "helaas" niet) (conventioneel)

Ev q66 mk1 (conventioneel)
      Ev q66 mk2 (geschakeld)

Lab gruppen Lab 1000 (conventioneel)
      Lab gruppen Fp 2200 (geschakeld)

Ik ben heel erg benieuwd naar de (meet)resultaten, daar ik zelf al meedere malen getest heb met mijn verschillende amps. De uitkomst hiervan zal ik voorlopig in het midden laten..
      Last edited by dj bobo; 16-08-11, 12:48.

Comment

• 2mancrew
        • Feb 2010
        • 96

Kan zowel rackje met een sync 3k6 en sync 2k2 meenemen
        als een rackje met dap palladium 1600 en 2000.
        Uiteraard met processor

AUB wel aangeven of er trappen op en af moeten want dat is niet leuk met die DAPjes (Hernia versterkers )

@showband een zondagmiddag is wat mij betreft geen probleem
        Last edited by 2mancrew; 16-08-11, 17:26. Reason: aanvulling
        ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

Comment

• I.T. drive in
          • May 2009
          • 352

Misschien een beetje te veel van het goede, maar is het niet leuk om een live band te laten spelen?

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Leuk wel, maar liever niet: liever met muziekstukken die telkens 100% identiek gereproduceerd kunnen worden en die we kennen (CD e.d. dus). Een A-B vergelijking met een bandje met misschien wel verschillende mixers achter een tafel zijn een te variabele factor aan de input om een grondige vergelijking te doen.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• I.T. drive in
              • May 2009
              • 352

Dat snap ik, maar live muziek is natuurlijk veel dynamischer.

Comment

• keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

Iemand met een HD24 (of een andere multitracker) met onbewerkte liveopnames?
                All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by I.T. drive in
                  Dat snap ik, maar live muziek is natuurlijk veel dynamischer.
                  Denk dat je met een paar goede WAV testnummers al een heel aardig beeld kunt krijgen van de verschillen tussen de versterkers.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Ja, maar voor dynamisch ben ik niet bang voor digitale eindtrappen. Eerder voor een monotone lange basdreun en dan nog eens lekker gecompresseerd zoals bij sommige cd's waar de versterker dus veel langer veel meer vermogen moet leveren, lijken mij interessanter.
                    Ook een interessant testmateriaal: een stukje radio opnemen op testcd, 3FM of zo. Die hebben stevige compressie.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Ik wil even proberen het niet te veel als een bloemkool uit te laten lopen

even een uurtje nemen voor een bak koffie en een aantal forummers met spullen op te laten zetten.

Dan gewoon met goed bronmateriaal "platgecompressed" en "dynamisch" (knorbassen en koperaccenten, scatzang en RCA klassiek) luisteren naar verschillen.
                      Subjectief en met een dB meter. Gewoon even met een CD-speler.
                      Dat scheelt mixtijd, opbouwtijd en "mix interpretatie discussies"

En gewoon kijken welke kilowatten werkelijk het hardste/mooiste/fijnste gaan of lijken te gaan. digitale of conventionele. Wie daarna wil naborrelen blijft naborrelen. Maar de tijdsdruk is zo niet te groot.
                      Dan kun je binnen 3 uur echt wel een test doen die al bijna 5 jaar op audioforums blijft terugkomen.

"doet die digitale amp het nou net zo goed als die analoge?"

daarom dus de test versterkers tegenover elkaar met nadruk binnnen dezelfde prijsklasse.

(misschien als uitsmijter eens een dure naast een goedkope. Ik denk dat we ons daarvan niet kunnen weerhouden )

Ik denk dat iedereen wel weet dat een stuk headroom en kwaliteitsverschil bij een eindbak gaat uitmaken. Dat je bedrijfszekerheid moet overwegen, maximale gewicht moet beoordelen. enz enz.
                      Kortom dat er meer meetelt. Daar gaan we vrolijk aan voorbij. Omdat die factoren gewoon een individuele keuze zijn.
                      Of je wel of niet wil sjouwen? Welk geld je hebt? En bedrijfszekerheid is niet even te testen. Dat moet uit gebruikerservaringen komen.

De test beperkt zich daarom tot de geluidsindruk
                      (hoe het klinkt)
                      en geluidsdruk.
                      (of 1000watt digi meer / minder druk (lijkt) te geven dan 1000w conventioneel.)

Want ik weet zeker dat een beetje labgruppen het zo wint van een conventionele bodemprijzer. Al is het maar omdat je lab pas verkocht wordt met 3x de headroom aan vermogen van het grootste model DAP

september is rete druk, maar om het niet te lang uit te laten lopen voorstellen
                      zondag 21 , 28 ?
                      Last edited by showband; 17-08-11, 07:41.
                      lekker belangrijk!

Comment

• I.T. drive in
                        • May 2009
                        • 352

Helemaal mee eens.
                        Zo hoort die test dag eruit te zien

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Om goed te kunnen vergelijken is snel schakelen nodig.
                          Makkelijkst is dan ook wanneer er een twee of drietal zelfde geluidssetjes opgesteld staan met voor ieder setje een eigen processor welke aangesloten zit op een aparte output van de mixer.
                          Zo kun je drie verschillende versterkers aansluiten en heel snel wisselen tussen deze drie. De versterkers zijn dan de enige wisselende factoren wat een, min of meer, objectieve beoordeling makkelijker maakt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• metalteacher
                            • Dec 2007
                            • 467

ik heb vier lan L300 kasten, misschien ook interessant, daar kan wel wat vermogen opgezet worden. en twee ma3600vz voor het laag zit rond de 1000watt per kast misschien ook een gangbaar vermogen om mee te testen

als ik moet zorgen voor een zaal laat maar ff weten

sander
                            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by laserguy
                              Leuk wel, maar liever niet: liever met muziekstukken die telkens 100% identiek gereproduceerd kunnen worden en die we kennen (CD e.d. dus). Een A-B vergelijking met een bandje met misschien wel verschillende mixers achter een tafel zijn een te variabele factor aan de input om een grondige vergelijking te doen.
                              Maar een bandje is natuurlijk wel weer een heel stuk leuker.

Laten we het toch maar bij CD houden. Ik heb nog een LD Systems DP-600 die misschien wel mee wil doen, maar dan zou die tussen die Palladium en die Synq terecht komen. Heeft ook alleen zin als de Palladiums geen klasse H (lichtgewicht) zijn.

Ik denk wel dat de vergelijking 'klassiek' (klasse A/B of B), lichtgewicht (klasse H) en digitaal (klasse D) wel een mooi drietal zal zijn.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• dexter
                                • Jul 2005
                                • 433

En een versterker met ouderwetse ringkern met 2 of 3 stappen klasse H dan?

Comment

Working...