Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

In combinatie met de 3600vz's was ik al steeds tevredener naarmate ik de set beter leerde instellen. de ma5000i heeft daar echt de wow factor in gebracht met 2500w per kanaal. en die professorinstellingen maakten dat er veel meer druk in het laag kwam. ik wist niet dat de kasten dit konden. met name in het sublaag is er nu veel meer druk al kan ik het bess12 filter nog niet helemaal goed plaatsen in het geheel ik had volgens mij altijd het bw48 altijd in gebruik, wat ook relatief veel laag opleverde. ik zou nog wel eens graag een workshop volgen over het goed instellen van een professor c.q. het aanpassen op een luidsprekersysteem
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Of je neemt audiologie serieus en volgt een universitaire studie, of je spellingchchecker staat iets te strak afgesteld
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Hij is in ieder geval wel zeer consequent!!!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by metalteacher
          ik zou nog wel eens graag een workshop volgen over het goed instellen van een professor c.q. het aanpassen op een luidsprekersysteem
          Het instellen van een professor hou ik me niet zo mee bezig, het instellen van een processor heb ik een workshop zo goed als klaar voor liggen.
          Denk ook niet dat er erg veel professoren te vinden zullen zijn die full time in een amp rack willen verblijven.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj-inkognito
            • Jun 2011
            • 416

Originally posted by MusicXtra
            Het instellen van een professor hou ik me niet zo mee bezig, het instellen van een processor heb ik een workshop zo goed als klaar voor liggen.
            Denk ook niet dat er erg veel professoren te vinden zullen zijn die full time in een amp rack willen verblijven.
            ik vermoed ook dat een professor iet wat duurder is als een processor zowel in aanschaf als in onderhoud xD
            "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

valt wel mee, ik heb er twee in het rack zitten, is nooit wat mee. mijn wederhelft die hard op weg is naar deze titel, is iets duurder in het onderhoud

Comment

• dexter
                • Jul 2005
                • 433

Het bessel12 filter heeft een bepaalde reden.
                Namelijk de lan l300 kasten zijn ontworpen met de zogenaamde step-down tuning.
                Komt er in het kort op neer dat je uit een kleinere kast in samenwerking met een processor
                met de juiste tuning en de juiste laagaf filtering meer laag kunt halen.
                En deze filosofie bepaald ook dat hiervoor een 2e orde laagaf filter nodig is.

Comment

• metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

kort samengevat. in de buurt van je tuningsfrequentie ga je het signaal boosten omdat speakerverplaatsing daar bijna nul is en de meeste energie uit de poort komt, en door het boosten creëer je als het waren een nieuwe veel lagere -3dB punt waardoor je meer laag uit dezelfde kastinhoud haalt zonder dat het echt extra versterkervermogen kost. het 12dB affilter is ter bescherming, maar is feitelijk nog gebaseerd op oude principe's, hierin is nog ruimte voor tweaking als het ware? hieuwe -3dB punt kan tot ongeveer 30% lager liggen. maar meestal minder

Comment

• dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

Je kunt met beperkte mate het signaal boosten, alleen hij moet afgefilterd worden met een 2e orde filter laagaf. Er zijn natuurlijk nog meer dingen waar je je aan moet houden maar globaal is dit het.
                    Tweaking is niet meer mogelijk, dit is echt de max of het nu een oude of nieuwe filosofie is.
                    Het nieuw F3 punt komt inderdaad maximaal 1 octaaf lager te liggen dan de Fs van de speaker.

Mocht je nu een kast als jouw Lan L300 hebben die met deze eq punten ontworpen is
                    zonder de juiste instellingen laat draaien dat kan prima, alleen valt hij sneller af en kan hij minder belast worden en natuurlijk minder diepgang.
                    Last edited by dexter; 06-01-12, 11:06.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Dit werkt net ff anders als jij het nu omschrijft. Rondom de tuningsfrequentie is de conusuitslag klein waardoor je inderdaad het laag wat kunt boosten, Je kunt daarmee het -3dB punt een klein stukje lager krijgen, omdat je in feite de 'natuurlijke' helling steiler maakt, maar zeker geen 30% want onder de tuningsfrequentie neemt het rendement heel snel af en zal de conus extreme uitslagen maken. De kans dat je spreekspoel doorbrand is alleen wel een stuk groter, door de kleine conusuitslag is de koeling minimaal, elektrisch zal er dus een behoorlijke reserve in de speaker moeten zitten.

Comment

• knorrepot
                        • Oct 2009
                        • 234

@MusicXtra

Mocht je je workshop klaar hebben, heb ik daar ook wel intresse in! Nog verkeerd om wat bij te leren. Is dat het inregelen van een processor m.b.v. smaart?

Comment

• metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

thanx voor de aanvulling musicxtra, jij bent natuurlijk de pro der pro's op dit gebied!! ik was al blij dat ik het basisprincipe snapte. ik neem aan dat dat met de l18p300 wel snor zit. ik heb daar de 8ohms versie van in gebruik, dus dan moet het meevallen toch met het vermogen wat daar doorheen loopt

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Op de tuningsfrequentie is de impedantie het laagst en de stroom, in verhouding, het hoogst. De continu belastbaarheid van een speaker hangt voor het grootste deel af van zijn vermogen warmte af te voeren. Die warmte afvoer is weer sterk afhankelijk van de conusuitslag en laat die laatste nou net het kleinst zijn op de frequentie waar jij wilt gaan boosten. Bedenk dat bij een boost van 6 dB het vermogen met een factor vier toeneemt en je gaat al snel richting rookwolken. Probleem hierbij is dat je ook nauwelijks doorhebt dat je de boel aan het stukdraaien bent omdat de conus mechanisch nog lang niet aan zijn limieten komt. En, omdat je hoog in vermogen zit zal je winst voor een groot deel teniet worden gedaan door de powercompressie. Conclusie van het verhaal is dat je het wel kunt doen, dat het minder oplevert dan op het eerst gezicht lijkt en je de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen.

Comment

• metalteacher
                              • Dec 2007
                              • 467

wordt dan het advies om de instellingen van LAN niet te volgen?

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Wanneer Lan dit als advies geeft is het prima lijkt me zo, mits het versterker vermogen overeenkomt met het advies van Lan.
                                Ik kan me herinneren dat EAW iets soortgelijks doet met de SB1000.

Comment

Working...