Behringer X32

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Originally posted by vasco
    De prijs bij Behringer is verklaarbaar. Daar hebben ze duidelijke keuzes gemaakt in het concept. Alles er op en er aan met de jarenlange kennis die ze in huis hebben gehaald via Midas en Klark. Het zou best kunnen dat ze hiermee een comeback gaan maken binnen de mengtafels. Ze hebben troep gemaakt door de jaren heen en dat imago dragen ze nu zeker met zich mee. Toch denk ik dat als deze tafel echt doet wat het moet doen, het wel eens sneller kan gaan dan sommige hier denken wat de X32 betreft. Het zegt nog niets over al hun andere producten uiteraard maar die crossovers en ADA's schijnen ook gretig aftrek te hebben gehad al jaren ondanks hun imago.

Bij de introductie van de GLD80 heb ik ook terughoudende geluiden gehoord. Heel goed om kritisch te kijken naar nieuwe producten (en helemaal bij budget merken), doe ik ook en zal nooit voor een Presonus kiezen. Andere zweren bij dit merk en vinden het compromis geen gemis. Er is dus een markt voor beide blijkt ook al vind je dat als predikant misschien niet leuk (de katholieken moeten het toch ook doen met de christenen en v.v. omdat er markt voor is).
    Predikant van Presonus bedoel je? Dacht het niet.
    het eerste bewijs dat ik handen krijg, dat die x32 minstens even goed klinkt als de presonus, en de onderdelen degelijk zijn (inputs, faders enz..) vliegen mijn Presonusen buiten.

Comment

• VANEENBERGEN
      • Sep 2003
      • 187

Wij hebben de tafel ook al 2 weken staan.

we hebben deze gemeten -> zeeeeer goede ruis en vervormings cijfers.

ook intern (2de ding wat we deden is open schroeven) zeeeer netjes gemaakt.

ff over je nadelen:
      1) je kan per 8 routen, maar dit is alleen maar de hoofd routing van de 32 kanalen (locale inputs,aes50 a en b of usb/firewire card). vervolgens kan je alle kanalen door elkaar halen. het dubbelen van kanalen gaat ook

2) bij mij wel. sends on faders aan zetten. select bus -> kanaal faders of anders om

joost

[QUOTE=desolation;585972]

De enige nadelen die ik tot nu toe heb gevonden:

1) Ik vond nergens de mogelijkheid om inputs 1 op 1 te patchen. Je kan per 8 kanalen kiezen van welke source ze komen, maar niet individueel. Ik split quasi altijd de vocals uit voor FOH en monitor, en omdat ik dit niet meteen vond heb ik dat nog aanloog gedaan.

2) Sends on faders werkt niet reverse. Je kan dus wel een kanaal selecteren en via faders je sends regelen. Maar je kan niet een send kiezen, en dan zien welke kanalen er in zitten.
      Last edited by VANEENBERGEN; 27-08-12, 16:01.
      Joost van Eenbergen
      ELC lighting

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Bij Decilux AV Sales (Hengelo, Overijssel) hebben ze een X32 productiemodel staan (geen demotafel dus). Ik ben van plan om daar van de week eens naartoe te fietsen en een stukje multitrack door die tafel heen te gooien, eens kijken of ie het een beetje waar maakt. Ze hebben overigens ook een GLD80 met stagebox in de showroom staan, dus misschien nog maar even een vergelijking doen. De bevindingen worden uiteraard hier gepost.

Daan (nee, ik heb geen aandelen van Decilux)
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• desolation
          • Jun 2012
          • 706

Vaneenbergen: Hoe doe je dat routeren van de kanalen dan, inclusief dubbelen? Ik heb dit enkel gevonden voor outputs.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Uit de filmpjes begrijp ik:

Kanaal 1 t/m 8 patchen op 1 t/m 8, dan kanaal 1 t/m 8 nog eens patchen op 9 t/m 16. Dan heb je ze dubbel.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• desolation
              • Jun 2012
              • 706

Ja ok, maar dan kan je ze dus niet individueel patchen. En dat is wat ik bedoel. Als ik 2 vocals dubbel wil nemen, moet ik 8 kanalen opgeven.

Comment

• VANEENBERGEN
                • Sep 2003
                • 187

Nee je kan per kanaal de source aan passen.
                - selecteer een kanaal
                - ga naar tabblad "CONFIG"
                - 3de encoder is source selectie (je kan zelfs bussen weer terug koppelen naar kanalen)
                Joost van Eenbergen
                ELC lighting

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Inderdaad, dank je wel vaneenbergen.

Ik zit hier nu een beetje te spelen met de offline editor en het kan onder de kanaal instellingen zelf, eigenlijk best een logische plaats. Kies het kanaal, ga naar config en met de 3e encoder kun je vrij de input source selecteren voor het gekozen kanaal. Wil je dubbele kies je op beide kanalen bij de source dezelfde input, staat de software in elk geval toe je te doen.

Misschien kan jij hier bevestigen of de software in de tafel het ook kan.
                  Last edited by vasco; 28-08-12, 08:26.

Comment

• VANEENBERGEN
                    • Sep 2003
                    • 187

Ja dat kan.
                    Joost van Eenbergen
                    ELC lighting

Comment

• desolation
                      • Jun 2012
                      • 706

Comment

• Roeltej
                        • May 2001
                        • 761

Wij van WC-eend ;p
                        Vitality Show

Comment

• desolation
                          • Jun 2012
                          • 706

De man geeft toch een duidelijke uitleg en uiteenzetting over kritische vragen, wat wil je dan meer?

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Zo, vandaag naar Decilux geweest om eens een beetje met die X32 te spelen, en bij deze maar even een verslagje:
                            De tafel stond demoklaar en er lagen een microfoon (Audix VX10) en een koptelefoon (German Maestro, voorheen MBQuart) bij. Uiteindelijk heb ik gewoon mijn eigen Sennheiser HD280Pro gebruikt.
                            Ik heb eerst een uurtje met de microfoon lopen klooien om de tafel een beetje te leren kennen. De mic pre heb ik niet echt kunnen beoordelen, o.a. omdat de microfoon gewoon handheld is. Ik heb de mic pre verder niet "gehoord", dus die is mooi neutraal.
                            De routing is erg flexibel, en je kan alle kanten op, maar je vindt 'm niet overal op dezelfde plek. Voor sommige dingen moet je per kanaal klooien, voor sommige dingen moet je in het "global" menu zijn, etc.
                            De EQ en dynamics zijn mooi neutraal, ookal wordt de EQ een beetje rommelig als je veel gain toevoegd. (dit kan ook aan de multitrack gelegen hebben)
                            De user-assignable buttons zijn fijn om te hebben, en ik heb er verder niets onder geprogrammeerd, maar wat een vorige gebruiker er al onder had staan (FX tap, FX mute, FX time) was heel bruikbaar.
                            DCA's en mutegroepen programmeren is doodsimpel (nog makkelijker dan het op de filmpjes lijkt), en het moet per kanaal, maar gaat wel heel snel. Wat misschien nog leuk zou zijn voor de toekomst is dat je dat kan selecteren zoals op een Avolites tafel: http://www.youtube.com/watch?v=-6Dj-...feature=relmfu (3:58, je houdt de eerste ingedrukt, en drukt de laatste in. Je krijgt dan die twee plus alles er tussenin)
                            De effecten zijn trouwens ook prima in orde.

Daarna de laptop eraan gehangen en met een paar multitracks lopen pieren. Ik had thuis de X-UF driver al gedownload, maar tijdens installatie "zag" mn laptop logischerwijs geen X32, dus die begon moeilijk te doen. Een tijdje later gewoon nog een keer geïnstalleerd, en weer hetzelfde.
                            Vanmiddag bij Decilux de tafel en de laptop aangesloten (had zelf een USB kabeltje mee), de laptop opgestart, en hij "zag" de X32 meteen. REAPER stuurde me meteen naar de ASIO configuratie, waar ik de volle 32 in en uitgangen beschikbaar had. Na een minuutje routingwerk in REAPER stuurde hij alle 29 kanalen naar de X32. In de X32 is het een kwestie van de routing per 8 naar "card 1-8" etc. zetten en je krijgt alles netjes binnen. Ik ben met de virtuele soundcheck van die multitrack niet heel ver gekomen, maar de tafel hield zich er prima onder. De enige die echt problemen kreeg met al dat verkeer over 1 USB (2.0) poort was de laptop, maar toen de buffer wat omhoog ging was dat ook verholpen.

Een paar dingen die ik wat minder vond:
                            De ratio van je compressor is niet traploos: 1:1, 2:1, 3:1, 4:1, 5:1, 7:1, 10:1, etc. Nou is dat live geen probleem, maar in de studio is dat minder. Zo zijn er trouwens wel meer dingen niet traploos; EQ gain, compressie knee (1, 2, 3, 4 of 5, geen dB's vermeldt helaas), en zo nog een stuk of wat dingen. Het is niet erg, maar het zou beter kunnen, en de mensen die er de studio mee in gaan krijgen er wel mee te maken.
                            Door de sleuven van de faders zie je de bandjes bewegen. Mag daar een stofdingetje tussen?
                            De koptelefoonamp gaat wel redelijk hard, maar niet knetterhard. Nou snap ik dat niet alles mogelijk is, maar met een (redelijk gebruikelijke) 64 ohm koptelefoon zou ie toch echt wel wat harder mogen. Niet omdat ik doof ben (gelukkig niet), maar omdat je live altijd met de nodige herrie om je heen zit, en een beetje meer nooit kwaad kan.
                            Volgens mij al eerder genoemd: kanalen linken kan alleen oneven-> even. Dus wel 1&2, maar niet 2&3. Zo zat ik met overheads en room mics op 8&9 en 10&11 in die multitrack, die kon ik dus niet linken.
                            Ik heb geen dikke vingers, maar de ruimte tussen de 6 zwarte encoders onder het scherm is me net iets te klein, terwijl er genoeg plek is om ze wat verder uit elkaar te zetten (aan de bovenkant iig, hoe dat onderin zit weet ik niet).
                            Als je een kanaal selecteert en naar Home gaat kan je alleen van links naar rechts door de menu's (dynamics, EQ etc.), als je bij de laatste bent kan je niet nog een keer op het rechterpijltje drukken en dan weer bij het eerste menu uitkomen, of van de eerste naar links naar de laatste. Dit zou wel fijn zijn om te hebben.

De faders en encoders voelen lekker degelijk aan, en de motorfaders vliegen fijn heen en weer (niet te snel, niet te langzaam). De tafel is ook redelijk intuïtief, en de meeste dingen "gaan meteen goed".

Al met al een heel mooi stukje van Behringer, vooral de interface spreekt me erg aan, en ook de mogelijkheid om je DAW aan te sturen met de motorfaders.

Met de GLD80 heb ik hem uiteindelijk niet meer vergeleken.

Laptop:
                            Dell Inspiron 1545
                            4GB RAM
                            Dual Core Pentium T4200 @2GHz
                            Windows 7 Ultimate SP1

REAPER:
                            laatste versie

Multitrack:
                            Jackie Greene - Rise Up Singing
                            http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk.htm Onder alt rock/blues/country rock/indie/funk/reggae

Daan
                            Last edited by djspeakertje; 29-08-12, 21:58.
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Da's een heel keurig verslag Daan.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drbeat
                                • Jun 2012
                                • 671

POST #283 djspeakertje..... LIKE!!

Ik ga volgende week kijken bij FB, mijn Roland vs2480 begint te weinig kanalen te krijgen en 32 kanalen welke je op kunt nemen is toch wel interessant in de oefenruimte en live om een aardige demo te maken en een band een live opname te geven na een optreden als extra. Alleen zit ik wel een beetje met dat linken van kanalen, dat vind ik wel een minpuntje, ik kom altijd zo uit dat dit juist weer kan irriteren....
                                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

Working...