Behringer X32

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

Zeer positief!

In a nutshell: de tafel laat zich heel makkelijk bedienen, de geluidskwaliteit is a-ok en de effecten en dynamics zijn meer dan prima. Overall is dit echt een winnaar, punt gedaan. Heb er ook een live recording van gemaakt, wel maar gewoon stereo via de USB output.
    Ze is ook zeer klankneutraal. Waar de meeste meer budgettafels een duidelijke invloed hebben op je geluidskwaliteit, kan je dit toch wel zonder schamen naast een GLD of een SI Compact leggen.
    Wat ik er zeer fijn aan vind is hoe flexibel ze wel niet is. 4-bands PEQ per kanaal, die dan per band sterk te shapen is qua EQ-soort, is toch wel zeer uniek in dit segment. Ook de effecten en dynamics zijn volledig instelbaar. Het nadeel is dat je als leek hier natuurlijk nogal makkelijk de preset kan verpesten, wat het achteraf wat lastiger maakt om terug je zin te vinden. De presets hebben namelijk niet de "naam" van het effect waar ze op gebaseerd zijn. Met wat tijd en moeite maak je hier echter wél exact de reverb of delay die jij graag hoort, zonder vast te zitten aan de simulaties die bv Soundcraft of Allen&Heath lekker vindt klinken.

De enige nadelen die ik tot nu toe heb gevonden:

1) Ik vond nergens de mogelijkheid om inputs 1 op 1 te patchen. Je kan per 8 kanalen kiezen van welke source ze komen, maar niet individueel. Ik split quasi altijd de vocals uit voor FOH en monitor, en omdat ik dit niet meteen vond heb ik dat nog aanloog gedaan.

2) Sends on faders werkt niet reverse. Je kan dus wel een kanaal selecteren en via faders je sends regelen. Maar je kan niet een send kiezen, en dan zien welke kanalen er in zitten.

En dat zijn dan op zich geen defecten, maar gewoon features die prima toegevoegd kunnen worden.

Je haalt hier mee natuurlijk geen SD8, VI2 of Pro2 in huis. Maar voor 2700EUR koop je wél een verdomd goede mengtafel die zeer compleet is. Naar mijn mening een dikke aanrader.

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Originally posted by desolation
      Je haalt hier mee natuurlijk geen SD8, VI2 of Pro2 in huis. Maar voor 2700EUR koop je wél een verdomd goede mengtafel die zeer compleet is. Naar mijn mening een dikke aanrader.
      Zonder de tafel gezien of gehoord te hebben geeft het geheel aan (te) positieve
      reacties in wereldwijde media en fora mij een behoorlijk argwanend gevoel,
      dit ondersteunt door negatieve ervaringen met dit merk in het verleden.

Ik zou best wel eens een luistersessie willen met slechts 1 opgestelde
      speaker setup, met daarop een aantal tafels aangesloten, zowel digitaal
      als analoog. Ik denk nl. dat je dan pas echt kunt zeggen welke
      verschillen je hoort en waar deze verschillen zich bevinden.

Voorlopg houd ik m'n reserves t.o.v de X32. Ik vraag me ook af waar
      het prijsverschil tussen een tafel van 3 k (X32) en een tafel van 14k (SD11i)
      vandaan komt. Een Mercedes kost nog steeds veel maar dan een Fiat, maar......
      de Mercedes rijdt wel 3 x lekkerder.

grtz

Nes
      Last edited by NesCio01; 27-08-12, 00:09.
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

2

Die argwanendheid is niet onterecht.
        De prijs moet van ergens komen. Gratis bestaat niet.
        Laten we elkaar eens binnen een jaar spreken.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

ik vind de reacties nu wel wat flauw.

een forumlid heeft zo ongeveer als enige al een X32. Hij deelt serieus zijn eerste ervaring. Waaruit blijkt dat ie nog niet gelijk is ontploft En dan is het nog niet genoeg.

nee, na een (1) avond kun je niet weten of het ding degelijk is. Ja voor dat geld mag je op je qui vive zijn.

Maar we hebben toch wel mooi een eerste verslag over gebruiksgemak, sound en functionaliteit. En ik hoop dat we meer updates krijgen.
          lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by showband
            ik vind de reacties nu wel wat flauw.
            Met respect geschreven Showband, maar:
            - dit topic loopt vanaf 30 november 2010 en beslaat 26 pagina's;
            - Desolation registeert zich medio juni 2012;
            - in zijn 1e post (pagina 13) lees ik een - voor mij - te positieve
            gebruikservaring én meldt hij de bestelling van het ding;
            - overige posts zijn - voor mij - ook iets te positief;
            - ik ben wellicht slecht van vertrouwen, te eigenwijs en niet snel overtuigd;
            - ik had (daarom?) ook geen slechte recensie verwacht,

dit alles geeft mij het argwanende gevoel naar de X32.

Sorry dat m'n post bij jou flauw overkomt, het is niet flauw bedoeld, meer critisch.

En misschien sla ik er wel op aan omdat ook ik in alle dynamiek
            wel eens erg positief kan reageren op iets dat ik goed vind
            (zie bijvb. m'n posts over de USB/DI van ARX).

Dit was even off topic, maar ik had een keer behoefte me te verduidelijken.

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• desolation
              • Jun 2012
              • 706

Originally posted by frederic
              2

Die argwanendheid is niet onterecht.
              De prijs moet van ergens komen. Gratis bestaat niet.
              Laten we elkaar eens binnen een jaar spreken.
              20.000 verkochte desks uit een eigen productiefaciliteit in pre-order. Daar komt je prijs vandaan. De iNuke is ook een absurd goedkope klasse D versterker, zelfs als je gaat kijken naar de werkelijke output. Nee het is geen I-Tech of PLM, maar wel veel amp voor je geld.

Ik heb overigens bijna 4j wekelijks op de baan geweest met een VI1 of een SI Compact aan dezelfde FOH set, dus ik weet prima hoe een SIC klinkt op die set.

Ik heb ook een hele hoop rommel de revue zien passeren van Behringer hoor, als het rommel was had ik deze desk echt niet aangekocht. De reden dat er zoveel positieve reacties zijn is doodweg omdat je gewoon héél veel mengtafel krijgt voor wat je neerlegt. De vergelijking met de SD11i vind ik overigens ook wat onterecht, een SD11/SD9 zit eerder in het segment waar de nieuwe Pro1 en Pro2 van Midas liggen. De X32 valt eerder te vergelijken met bv de GLD of de SI Compact.

Die Mercedes vergelijking kan ik overigens ook in de andere richting gebruiken: terwijl er met de Ducato nagenoeg geen problemen zijn geweest zie je genoeg Sprinters staan die langs alle kanten roesten en toch het dubbel hebben gekost.
              Net zoals dat de VI6 een gigantisch dure tafel is, maar die bij zijn release met zoveel bugs zat dat ze gewoon onbruikbaar was.
              Een merk is geen garantie op aanwezigheid of afwezigheid van problemen, maar Behringer heeft hier verdorie hard zijn best gedaan om het zo foutloos te krijgen als dat mogelijk was. En ze hebben in de eerste week na de release 3 bugfix firmwares uitgebracht nadat er problemen naar boven kwamen via user feedback. Ik denk dat de SI Compact tout court nog maar 3 updates heeft gekregen....

Over de levensduur en betrouwbaarheid kan ik natuurlijk nog weinig kwijt, maar qua software en bouwkwaliteit ben ik alleszins meer dan tevreden. De VI1 waar ik voordien mee tourde heeft in zijn eerste maanden toch een stuk meer problematisch gedrag vertoond. Een niet-bootende desk na een firmware update was daar een mooi voorbeeld van.

Comment

• desolation
                • Jun 2012
                • 706

Om nog eens op de prijs terug te komen:

Behringer X32: 2700EUR
                Presonus 24:4:12: 3090EUR

Van de ene vinden jullie het dus onmogelijk dat er ook maar iets van kwaliteit aan is, de andere is een wauw geweldig mixer voor de instapbudgetten.
                De ene is echter wel een gigantisch internationaal bedrijf met een absurde omzet en capaciteit, de andere gewoon een groot bedrijf met redelijke omzet.

Ik snap dus eerlijk dat gevit niet ala 'voor dat geld kan het niet'. Ja akkoord, het is best goedkoop voor wat je krijgt, maar vergeet niet dat de R&D van de X32 ook grotendeels komt uit de overname van Midas/KT. Daarnaast heeft Behringer gewoon een gigantische afzetmarkt, wat meteen ook de inkoopprijs van de onderdelen een stuk omlaag haalt.

De XL8 kostte ook meer dan 300 mille, en even later stond er de Pro9 die minder dan 1/3 van die launchprijs had. Vond je het toen ook onmogelijk dat die Pro9 enige vorm van kwaliteit bezitte?

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

De prijs bij Presonus is verklaarbaar. Daar hebben ze duidelijke keuzes gemaakt in het concept.
                  Ze hebben goeie componenten gebruikt, maar om de prijs te drukken hebben ze zaken zoals automatische faders weg gelaten.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

als het rommel was had ik deze desk echt niet aangekocht.
                    En hoe weet je dat zonder dat je er mee gewerkt hebt?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• desolation
                      • Jun 2012
                      • 706

Een zéér goede indruk van:

1) bijna 2 uur prutsen en proberen met een preprod versie op de Musik Messe
                      2) Een uitgebreid gesprek met Jan van Behringer/X32 teamleader én de mensen van Midas die hebben meegewerkt
                      3) De demo dag bij FACE in Boom

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Aankoop van een geheel nieuw product op de markt is altijd een soort van risico.
                        Nu vallen we daar met zijn allen over bij dit nieuwe product van Behringer.

Als ik de aankoop vergelijk met de aankoop van mijn GLD mixer een tijdje terug: die was ook nieuw op de markt, dus nog geen praktijkervaring mee, duurzaamheid onbekend. Toch heb ik deze zonder twijfel besteld, en ben er zeker meer dan blij mee !

Je kunt toch nooit alles ondervangen, en voor de prijs van de X32 is de gok om er een aan te schaffen nu ook weer niet zo heel groot natuurlijk.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by frederic
                          De prijs bij Presonus is verklaarbaar. Daar hebben ze duidelijke keuzes gemaakt in het concept.
                          Ze hebben goeie componenten gebruikt, maar om de prijs te drukken hebben ze zaken zoals automatische faders weg gelaten.
                          De prijs bij Behringer is verklaarbaar. Daar hebben ze duidelijke keuzes gemaakt in het concept. Alles er op en er aan met de jarenlange kennis die ze in huis hebben gehaald via Midas en Klark. Het zou best kunnen dat ze hiermee een comeback gaan maken binnen de mengtafels. Ze hebben troep gemaakt door de jaren heen en dat imago dragen ze nu zeker met zich mee. Toch denk ik dat als deze tafel echt doet wat het moet doen, het wel eens sneller kan gaan dan sommige hier denken wat de X32 betreft. Het zegt nog niets over al hun andere producten uiteraard maar die crossovers en ADA's schijnen ook gretig aftrek te hebben gehad al jaren ondanks hun imago.

Bij de introductie van de GLD80 heb ik ook terughoudende geluiden gehoord. Heel goed om kritisch te kijken naar nieuwe producten (en helemaal bij budget merken), doe ik ook en zal nooit voor een Presonus kiezen. Andere zweren bij dit merk en vinden het compromis geen gemis. Er is dus een markt voor beide blijkt ook al vind je dat als predikant misschien niet leuk (de katholieken moeten het toch ook doen met de christenen en v.v. omdat er markt voor is).
                          Last edited by vasco; 27-08-12, 12:56.

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

De enige nadelen die ik tot nu toe heb gevonden:

1) Ik vond nergens de mogelijkheid om inputs 1 op 1 te patchen. Je kan per 8 kanalen kiezen van welke source ze komen, maar niet individueel. Ik split quasi altijd de vocals uit voor FOH en monitor, en omdat ik dit niet meteen vond heb ik dat nog aanloog gedaan.
                            Met de huidige firmware is dat inderdaad helaas niet mogelijk. Patchen kan alleen in blokken van 8 kanalen. Wanneer je (straks) werkt met de digi-snakes en je wil enkel de kanalen 31 en 32 lokaal gebruiken dan ben je gelijk de andere 6 kanalen van dat blok ook kwijt in je snake. Hopen dat ze inzien dat dat beter kan.

Comment

• Hitvision
                              • Jun 2003
                              • 388

Ik heb geen uitbebreide ervaringen met de X32 maar heb hem wel even mogen bekijken en mee mogen spelen 1 uurtje lang bij FB (volgens verkoper heeft 7x hij de X32 op voorraad). Ik moet zeggen dat ik wel verrast ben. Qua sound niet echt aan de tand kunnen voelen (en ja dat is wel het belangrijkste maar daar kwam ik niet voor) maar wel naar de layout en bereikbaarheid van alle functies gekeken. Ik moet zeggen je raakt snel wegwijs in de structuur van de tafel. De 4 PEQ's per kanaal doen prima hun werk en zijn duidelijk af te lezen, behalve als je van voor de tafel zit. Doordat de aanduiding rondom de knop te zien is zul je wel een beetje boven de tafel moeten hangen om e.e.a. duidelijk te zien. Op een analoge tafel heb je alltijd de knop zelf die aangeeft hoe deze staat ingesteld. Dit valt op te lossen door ze weer te geven op het LCD scherm, wat overigens goed en helder is af te lezen. De faderknoppen vond ik in het begin niet zo charmant maar moet eerlijk toegeven dat deze degelijk aanvoelen. Snelle motorfaders en simpel te switchen tussen de layers / functies (auxen of groepen of kanalen op de faders). Bij FB Eindhoven hebben ze schijnbaar last van 'tikken' in het geluid welke w.s. afkomstig zijn van NIET schone stroom. Hier heb ik echter geen bevestiging van. (Even een Fuhrman er tussen en je weet het zou ik zeggen).

Wij zitten er aan te denken om deze tafel aan te schaffen om de volgende redenen:

-Geen zware multi's meer maar gewoon CAT5
                              -Bij kleine locaties geen aparte monitortafel nodig maar gewoon een aantal auxen op de X32 (je hebt er 16 in totaal) als monitor richting buhne te sturen.
                              -Snel wegwijs op de tafel
                              -Leuk geprijsde stageboxen met schijnbaar goede pre-amps.

Reden van twijfel:

-Acceptatie van 'Behringer'
                              -Duurzaamheid niet bekend.
                              -(Nog)Geen 96Khz ondersteuning maar alleen 48. (Schijnbaar bij een update wel beschikbaar)

Al met al voor € 2700,-- een serieus tafeltje.
                              Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

Originally posted by MarkRombouts
                                Aankoop van een geheel nieuw product op de markt is altijd een soort van risico.
                                Nu vallen we daar met zijn allen over bij dit nieuwe product van Behringer.

Als ik de aankoop vergelijk met de aankoop van mijn GLD mixer een tijdje terug: die was ook nieuw op de markt, dus nog geen praktijkervaring mee, duurzaamheid onbekend. Toch heb ik deze zonder twijfel besteld, en ben er zeker meer dan blij mee !

Je kunt toch nooit alles ondervangen, en voor de prijs van de X32 is de gok om er een aan te schaffen nu ook weer niet zo heel groot natuurlijk.
                                Voor mij is die al groot genoeg.

Comment

Working...