Vision Acoustics, een tipje van de sluier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Nee, zeker niet maar is zo nu en dan wel leuk om er een live-act te schuiven.
    Ben ook veel te druk met Vision Acoustics om dat te kunnen combineren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timothy
      • Aug 2005
      • 175

Klopt dat ik gisteren (en eergisteren) materiaal van jou heb zien passeren bij Dj Kelly (Pfaff) promo in Nederland? (Ik dacht de monitors te herkennen, alsook even die zuilspeakers...)
      Zo ja, die monitors die aan de installatie hingen, zijn die voorzien van leds rond de speakers? Zo ja, echt strak!

Edit: ooops: zie net dat mijn eerste vraag enkele posts hierboven ook al is gesteld... :-(

Comment

• drummerke
        • Oct 2006
        • 432

herkenbaar zijn de speakers precies wel, zeker een leuk design, vraag is of iedereen daar blij met is. Ook hou meer van hoe minder het opvalt hoe beter

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

@ Sander

Heb afgelopen vrijdag in Panama op je set gemixed. (Ook met M400) Ik was onder de indruk van het laag; erg dik! Verder nog wat op en aanmerkingen waar we wellicht beter via de mail over kunnen babbelen! (Voorkomen we een slowchat hier)
          d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Leuk, ben erg benieuwd naar je op en aanmerkingen, jammer dat ik het niet wist anders was ik wel ff gekomen.

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

ben ook wel benieuwd naar die aanmerkingen .....................

Elk systeem heeft dat wel.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Originally posted by Rolandino
                ben ook wel benieuwd naar die aanmerkingen .....................

Elk systeem heeft dat wel.
                Klopt; maar ik onderken de macht van het internet en openbare fora niet dus ik weet wat de impact kan zijn voor Sander als ik hier een beetje van de toren loop te blazen.
                d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

We zijn nu al heel lang aan het schrijven over wat ik heb ontworpen maar helaas kun je het via een forum niet beluisteren... Dus!!

Voor een ieder die eens wil horen en zien wat ik allemaal heb ontworpen is er de kans om zondag 16 januari bij een live optreden te zijn van Roger Happel & friends in Panama Amsterdam.
                  Dit is een band met heel erg goede muzikanten die steeds gasten uitnodigen om een liedje te komen zingen.
                  Zelf sta ik die avond achter de mengtafel dus als het niet klinkt ligt het aan mijn mix-skills of de luidsprekers dus altijd aan mij.
                  Misschien leuk om er gelijk een soort forum meeting van te maken door bijtijds te komen. Ik kan een beperkt aantal mensen op de gastenlijst krijgen dus wees er snel bij. Panama heeft ook een eigen restaurant waar het prima eten is en als er meer mensen interesse hebben kan ik wellicht een leuke deal sluiten om met z'n allen te dineren.

(@Musicsupport; heb nog steeds niks in mijn mailbox gezien...)

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

Originally posted by MusicXtra
                    We zijn nu al heel lang aan het schrijven over wat ik heb ontworpen maar helaas kun je het via een forum niet beluisteren... Dus!!

Voor een ieder die eens wil horen en zien wat ik allemaal heb ontworpen is er de kans om zondag 16 januari bij een live optreden te zijn van Roger Happel & friends in Panama Amsterdam.
                    Dit is een band met heel erg goede muzikanten die steeds gasten uitnodigen om een liedje te komen zingen.
                    Zelf sta ik die avond achter de mengtafel dus als het niet klinkt ligt het aan mijn mix-skills of de luidsprekers dus altijd aan mij.
                    Misschien leuk om er gelijk een soort forum meeting van te maken door bijtijds te komen. Ik kan een beperkt aantal mensen op de gastenlijst krijgen dus wees er snel bij. Panama heeft ook een eigen restaurant waar het prima eten is en als er meer mensen interesse hebben kan ik wellicht een leuke deal sluiten om met z'n allen te dineren.

(@Musicsupport; heb nog steeds niks in mijn mailbox gezien...)
                    Yoe've got mail!
                    d&b Audiotechnik

Comment

• CasB
                      • Oct 2008
                      • 24

Nu ook op dumpert:

www.dumpert.nl - Martin Solveig crowdsurfing fail

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by CasB
                        Was in mijn beleving de minste avond van ADE, kennelijk niet in die van anderen.

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Na een uitgebreide mailwisseling met Sander (MusicXtra) die deze set heeft ontworpen en gemaakt post ik hier voor de nieuwsgieirigen in goed overleg met Sander een verslag van mijn ervaringen en zijn reactie daarop!

Dit getuigt in ieder geval van professionaliteit en openheid van zaken bij een reactie op opbouwende kritiek van mijn kant. Thnx!

En beste lezers; probeer tussen de lijnen door te lezen en geen uitspraken vast te pinnen op woorden. Het gaat om de inhoud!

Mijn eerste reactie:

Ik heb op de set in Panama gedraaid met en allround eigthties, rock, pop coverband. Mixing heb ik gedaan vanaf de M400 met S4000 stagerack; heel de band is in-ear op de toetsenist na.
                          Ik was behoorlijk onder de indruk van het formaat van het systeem. Je kunt er niet omheen en in een club als Panama komt het zeker tot zijn recht!
                          Tijdens het draaien van de DJ zaten we in de kleedkamer lekker mee te trillen. Het setje werd ook keurig gemonitord door een huistechnicus!
                          Eerste indruk van het, voor mij nieuwe onbekende Vision Acoustics; erg indrukwekkend!
                          Het sub heeft een hele lange adem en echt veeel vermogen. Correct me if i'm wrong maar bandpass subs toch? (Ik heb je project gevolgd maar de details zijn me ontschoten!)
                          Hier komt wel gelijk een stukje systeemkarakter om de hoek kijken. De keuze voor deze subs maakt het bij live muziek wel zo dat de toppen dan behoorlijk moeten aanpoten om het gemis van directe front geladen sub goed te maken (natuurlijk afhankelijk van mixstijl)
                          (Wellicht is dit iets waar ik in alle jaren d&b gewend aan ben geraakt omdat het merendeel van de subs frontloaded is; B2 uitgezonderd)
                          Bassgitaren komen helemaal lekker in de mix en goed voelbaar; complimenten!
                          De opbouwende kritiek komt vanaf het moment dat er wat meer in de mix komt dan drums en basgitaar en dan met name vocals.
                          Ik probeer hierbij mijn minder ideale positie uit het midden en het daardoor ontstane looptijdverschil en de reflecties van de zijwanden van het balkon even uit te cijferen)
                          Ik liep direct tegen een stukje agressiviteit aan uit de hoorns zo rond de 3,15 - 4 kHz. (Allround leadzanger met bereik van 2 octaven en een klein neuzig randje op een Shure UR2 Beta87A) Dit heb ik met zo'n 4,5 - 6 dB omlaag gecorrigeerd.
                          Ook had ik wat moeite om de stem lekker op het bedje van snare, hihat, keys en gitaar te plaatsen. (Ondanks die correctie rond het 3,15 - 4 kHz gebied)
                          Niet alles valt met EQ op te lossen dus er moest een beetje gecompromised worden. Toen kreeg ik toch even het idee dat er nog wat verbeterd kan worden aan het fasegedrag in de toppen.
                          De midlows blijven wat achter bij de midhighs en highs op het moment dat je zowel een vocal als snare probeert op de mix te leggen. Hierdoor komt de body van de snare minder naar boven op het moment dat je de vocal er echt op legt en andersom ben je de attack van je snair een beetje kwijt.
                          Met een 31 bands EQ op de set merkte ik ook dat het gedrag van de midlows wat trager reageerde dat daarboven. Wellicht ook een karakter trekje van 8,5" (hoewel ik dit ervaringsgewijs eerder bij 6,5" verwacht)
                          Wellicht kun je er nog eens met Smaart een blik op werpen. Wellicht een kleine fase aanpassing voor het hoog of een boost in het midlaag of...
                          Natuurlijk heet de set niet voor niks Dance stack en is het dan wellicht wat harder werken met een bandje :P
                          Een set met veel potentie! Knap gedaan!
                          Reactie van Sander:

Dankjewel voor je commentaar op de set.
                          Het is wel apart dat jij iets totaal anders ervaart dan de mensen die er tot op heden mee gewerkt hebben, ik zal punt voor punt mijn visie geven.
                          Het is inderdaad een fors systeem, het was de bedoeling dat het een eyecatcher zou worden en dat is wel gelukt.
                          Het sub heeft inderdaad een heel lange adem, het zijn trouwens gewoon front-loaded basreflex kasten. De subs zijn nu op een HP filter op 35 Hz afgestemd omdat nog lager te vermoeiend blijkt te zijn.
                          Je mening over de toppen verbaasd me nogal, om te beginnen zijn het dubbel 10" toppen en geen 8" en qua output zo heftig dat ze per kant met z'n 6en op slechts één versterker kanaaltje zitten wat ook gewoon op 0 dB ingeregeld is. De hoogdriver is een coaxiale 2"/1" driver waarbij de constructie van de toppen zodanig is dat de complete hoogsectie als coaxiaal tussen de 10"ers zit gemonteerd. Uitgebreide fasemetingen geven dus juist een perfect fasegedrag weer waarbij er geen time-aligment aanpassingen nodig waren. De hoogdriver neemt ook het hele deel boven de 400 Hz voor zijn rekening waardoor er vanaf die 400 Hz ook geen faseproblemen meer kunnen ontstaan en daaronder zijn deze faseverschillen ten opzichte van de golflengte zo klein dat deze geen invloed hebben. Deze keuze hebben we dus ook bewust gedaan om in het stemmengebied geen cross-over punten meer te hebben.
                          Zoals het systeem nu is ingeregeld is het vlak tussen 35 Hz en 16 kHz, iedere verandering die we, in de twee dagen dat ik bezig ben geweest met afregelen, leverde geen verbetering op.
                          De 'fout' die een aantal mensen hebben gemaakt is dat ze gelijk het systeem met een EQ anders in probeerde te regelen, een aantal technici die er tot op heden op gewerkt hebben blijven nu van de systeem EQ af en zijn er juist laaiend enthousiast over dat er zo makkelijk een heel nette en dikke mix mee neer te zetten is waarbij stemmen er zo lekker doorheen prikken.
                          Enige verklaring die ik over jouw ervaringen kan geven is dat je precies op een plek stond waarbij de hoogdriver uit de middelste top die van de onderste top overlapte, daar krijg je inderdaad wat last van kamfiltereffecten maar die zijn slechts plaatselijk.
                          Mijn reactie daarop:

Nogmaals; ik was zeer onder de indruk en enthousiast en denk dat mijn mening niet veel afwijkt van het gemiddelde; behalve dan dat ik erg kritisch luister. Je antwoord ligt ook in lijn met mijn commentaar. Het is voornamelijk het randje rond 4K dat me bezig hield. Daarnaast verklaard de lage tuning van de subs misschien mijn gemis aan directheid; ze zijn zo strak in dat enorm lage gebied! In de hoge harmonische en reflecties van de zaal kan dit invloed hebben op mijn waarnemingen in de onderste regionen van het midlaag, maar dat is vergezocht.
                          Ik vermoed dat je een goed punt hebt met de mixpositie en het fasegedrag tussen de toppen onderling. Dat kan een reden zijn voor de faseprobleempjes die ik denk te hebben gehoord. Natuurlijk een 'risico' van het ontwerp.
                          Ik heb natuurlijk tijdens het mixen in de zaal gelopen en in de kuil midden voor was het door mij op de mixpositie beschreven 'snair/vocal' verhoudings probleempje al anders.

Als ik ergens op een vreemde PA kom mixen pak ik tijdens een check moment graag even de 31 bands erbij; puur om te kijken hoe de set reageert. Dit heb ik dan ook gedaan. Mijn EQ op de main bestond uit niet meer dan een dipje/shelf tussen 20 en 35Hz en een dipje op 160Hz en op 3K15 - 4K. Dus soort van vlak dacht ik zo.

Jou reacties en je kennis van het forum kennende ging ik er vanuit dat de toppen dusdanig geconstrueerd volgens de 'regels' van het line source array principe. En als ik dat zo lees is dat ook gebeurd!
                          Wellicht is het fasegedrag zo goed is dat een klein randje timeallignment juist kan leiden tot een verrassend randje... (Klinkt een beetje raar, maar niet geschoten is altijd mis)
                          Wanneer de 10" ers nu al op 0dB staan afgeregeld zijn de hoogdrivers misschien wel een tikkie te vlot afgeregeld? (Ik geef maar een suggestie hoor...)
                          En tuning met alleen systemtools en afgemixte muziek is natuurlijk anders dan een live bandje.
                          Sanders reactie hierop:

Nog even ter info, de hoogdrivers staan op -12 dB waarbij de versterkers op 70 Volt staan bij een impedantie van 16 Ohm per driver en er worden er twee per kant gebruikt. Die dingen hebben een waanzinnig rendement van 118 dB 1W/1m.
                          Bij de afregeling heb ik vooral aandacht aan de dansvloer gegeven, als je daar hebt geluisterd is het je waarschijnlijk ook opgevallen dat je op de hele dansvloer tot aan het podium een homogeen geluid hebt. De hoogdrivers in de middelste toppen zijn een noodzakelijk kwaad om het deel achter de FOH en het balkon van geluid te voorzien, gevolg daarvan is dat je op de FOH precies in het overlapgebied van de hoogdrivers zit.
                          Overigens is het de bedoeling om Vision Acoustics als A-merk te profileren en op het commentaar van de diverse gebruikers afgaand zijn we daar tot op heden behoorlijk goed in geslaagd. Alle ontwerpen zijn compromisloos ontworpen waarbij de geluidskwaliteit, gebruiksgemak en design de volgorde van prioriteiten zijn.
                          Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat jij van de set in Panama vindt in vergelijking met D&B.
                          Overigens is deze hele discussie best interessant voor op het forum.
                          Mijn reactie wederom:

Ik vind de set in vergelijk met d&b zeer goed te noemen. d&b probeert ook compromisloos te bouwen maar in zekere zin is elk ontwerp van hen een compromis omdat elke lijn die ze wegzetten andere eisen en verwachtingen met zich meebrengt.
                          De stack vind ik zeer op zijn plek en erg geschikt voor een locatie als Panama. Absoluut veel steviger dan een d&b C7 set. Qua output te vergelijken met een C4 set met B2's eronder, maar toch met het gemiddelde karakter van C7/Q7 qua klankkarakteristiek! (Hoewel deze ook niet vergelijkbaar zijn (15" vs. 2x 10")

Wat ik wel weet van d&b is dat de kwaliteit die geleverd wordt ongeevenaard is t.o.v. vele anderen en dan met name klank en spraakverstaanbaarheid naast de gebruikte materialen en technische details.
                          Om het gedrag van de hoorn goed te kunnen beoordelen zou ik een keer de set willen testen met puur spraak en instrumentaria in een soort van theatersetting (ik vind persoonlijk een van de belangrijkste noodzakelijke karakteristieken van een kwaliteitsluidspreker dat het afstraalgedrag homogeen is vanuit één bron)
                          Last edited by MusicSupport; 07-01-11, 12:04.
                          d&b Audiotechnik

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Hoi,

als ik dit zo lees, lijkt het me dat de set de karakteristiek met wat effectief eq'en op strategische plaatsen KAN hebben van een ouwe hoorngeladen begin jaren '90 beukset.
                            Is dit zo, is dit toevallig, en zo ja; wanneer kan ik hem in de buurt van breda eens beluisteren?

overigens; qua vlakke stacks.. die van ons is naar omstandigheden (zelfbouw met vooraf aanwezige spullen en beperkt budget) ook stukken vlakker dan andere veel in zundert voorkomende discosets, en daar hoorden we dezelfde commentaren qua aggressief randje rond de 4k. misschien zijn we gewend om wat "smoother" klinkende sets te horen?

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

@MusicS... for future reference: het is snare, niet snair ...

Leuk te zien dat er iemand zich zoveel moeite neemt goede input te leveren!
                              Goede open discussies worden we allemaal beter van.

Strakke subs die laag doorlopen... fase-rein afstralende toppen... mijn interesse is gewekt ! Helaas heb ik het erg druk, maar zou het setje graag een keer horen... en dan het liefste (ook) in een theater setting inderdaad. Ook is het interessant het te hebben over de modulariteit van het systeem. Is het een one-box PA? Of hoe zie je het voor je als er grotere rigs nodig zijn?

@MusicX, hoe staat het met de business kant van het verhaal?
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

Originally posted by berolios
                                @MusicS... for future reference: het is snare, niet snair ...
                                Gdamn,...lol; gelukkig schrijf en typ ik het in m'n mixer wel goed

Ik heb deze schaamrood op de kaakjes fout maar even geedit
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...