3weg top met brede afstraling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

Ik sluit me volledig aan bij de EV QRX153 toppen. Kosten niet de hele wereld, gaan LOEIHARD en nog ongehoord zuiver ook! We hebben hier ook een setje staan, zéér tevreden over.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Op de specs afgaande en de relatief lage prijs, is het een serieuze kandidaat.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Originally posted by SPS
        D&B C4 valt af ivm spreiding van 35x35 graden........

Paul
        Ik zei ook: 2 per kant met infill op balkon. Zeker als je een leuke 2dehands set kan vinden is dat financieel goed te doen. Maar misschien denk ik weer te groot. Komt omdat ik graag wat reserve over heb...

Wat ik nog steeds wil weten, is capaciteit en hoogte van de toko. De hoogte vanwege voldoende spreiding voor beneden en balkon en de capaciteit vanwege het feit dat je met 100 man met een heel ander formaat set weg kan komen dan met 1000 man. Dus...

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Originally posted by Outline
          Ik zei ook: 2 per kant met infill op balkon. Zeker als je een leuke 2dehands set kan vinden is dat financieel goed te doen. Maar misschien denk ik weer te groot. Komt omdat ik graag wat reserve over heb...

Wat ik nog steeds wil weten, is capaciteit en hoogte van de toko. De hoogte vanwege voldoende spreiding voor beneden en balkon en de capaciteit vanwege het feit dat je met 100 man met een heel ander formaat set weg kan komen dan met 1000 man. Dus...
          Ha Outline, bedankt voor je bereidheid mee te denken over het soort systeem. Maar die hulp is niet wat ik op dit moment nodig heb. Ik ken deze locatie goed en aan de hand daarvan heb ik een eisenpakket gemaakt waaraan de toppen moeten voldoen, deze zijn omschreven in mijn eerste post. Daar heb ik ook gezegd dat ik het met 1 top per kant wil doen, vandaar de 35x35 opmerking van SPS.

Ik wil nog een keer benadrukken dat ik alleen naar suggesties voor toppen op zoek ben, niet naar een compleet systeem!

Maarrr, je hebt wel gelijk als je iets meer info zou willen hebben over wat daar nu gebeurt en de wenselijkheid om het balkon te kunnen bereiken vanuit het hoofdsysteem.

Er spelen veel rockbands, maar ook soulbands, singer/songwriters of avonden met stevige techno of electro. Eigenlijk alles wat je van een modern podium kunt verwachten. We zoeken vette rock en roll toppen met een goede spraakverstaanbaarheid.

Hier is de indeling van de zaal en een correctie van de afmetingen.

lengte 12.5
          breedte 9.5
          hoogte 6
          afstand zaaltechniek vanaf podiumrand 4.5
          lengte zaaltechniek 2.5
          breedte zaaltechniek 2
          afstand bar vanaf podiumrand 9.5
          afstand balkon vanaf podiumrand 8.5
          afstand balkon vanaf vloer 3
          lengte balkon 4
          breedte balkon 8
          hoogte balkon 3

Als er 200 man in de zaal staan en 70 op het balkon, is het goed druk.
          Het heeft de voorkeur het balkon niet vanuit het hoofdsysteem te bereiken. Een niet al te grote verticale afstraling is dus een pre. Maar ook weer niet te klein aangezien de toppen op een meter of 2 hoogte zullen komen met hun onderkant en er eigenlijk meteen publiek tegenaan staat. Een graadje of 40 zou mooi zijn.
          Hierbij nog een keer het eisenlijstje

-3-weg top
          -15” laag
          -8/10/12” mid
          -Horizontale afstraling tussen de 75 en 90 graden
          -Op een afstand van 10m moet er moeiteloos 105 dBa gehaald worden, dat komt dus neer op zo’n 125dBa voor de speaker.
          -Mag ook niet teveel vermogen gaan vreten, minimaal redement is dan ook 100dBa 1W/1m
          -Dikke klank en erg goede spraakverstaanbaarheid

Ten slotte: Misschien dat 2ehands een optie is. Maar aangezien het om een eerste kostenraming gaat, willen we die optie voor nu buiten beschouwing laten.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

Ik vond de optie van Freek wel wat hebben.
            EAW KF695z zou ik zeggen.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ja, dat is zeker een van de favorieten. Ik heb deze alleen nooit gehoord. Het zal vast anders klinken dan 850 of 750 aangezien je dit met 1 topje per kant draait, klinkt vast niet hetzelfde als 2 toppen 2 laagkasten en een sb1000 per kant Maar benieuwd ben ik zeker. Deze speaker voldoet aan alle eisen en hij kan maar beter goed klinken ook, tis geen goedkope jongen.

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Toch valt die QRX153 ook af... Heeft maar 75° spreiding...

Het valt me op dat de meeste 3-weg toppen maar een graad of 60 spreiding hebben.

Comment

• arie
                  • Feb 2003
                  • 550

Hoi,

Inderdaad denk dat EAW kf695 een zeer goede optie is, zeker als je deze samen met de ux8800 gebruikt krijg je een zeer goed geluid. Wat wel belangrijk is is voldoende vermogen op deze set. De set met ux 8800 klinkt beter dat kf750 of kf850, groeten Arjan

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Originally posted by Outline
                    Toch valt die QRX153 ook af... Heeft maar 75° spreiding...

Het valt me op dat de meeste 3-weg toppen maar een graad of 60 spreiding hebben.
                    75 graden, daar komen we waarschijnlijk net mee weg. De huidige 90 graden toppen hangen tegen de (zwaar gedempte) zijwanden, net iets voorbij de podiumrand en zijn zo gedraaid dat je in het midden voor het podium een gaatje in het hoog hebt van nog geen meter diep. Wat zelden een probleem is omdat er ook nog zoiets als backline op het podium staat. We kunnen de toppen niet verder naar binnen draaien zonder in de problemen te komen met mics voorop het podium. (met een hoorngeladen 3-weg systeem kunnen we waarschijnlijk iets verder naar binnen, omdat deze ook in het midlaag beter gericht zijn.) Maar de situatie zoals deze nu is is okee, het valt in de praktijk heel erg mee met wat je daar mist. Op dit moment ketsen de toppen dus lichtelijk langs de wand, niet veel. En de wanden zijn dempend (hoge dichtheid steenwol achter geperforeerde plaat) dus veel last hebben we er niet van) maar het zou dus wel ideaal zijn om toppen met een horizontale spreiding van zo'n 80/85 graden te hebben. Dus er is een hele goede kans dat we met 75 graden nog goed wegkomen, maar minder wordt denk ik toch problematisch.
                    Last edited by sparky; 14-02-10, 21:30.

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Als ik je zo lees, denk ik dat we wel klaar zijn: EV QRX153. Of be ik te voorbarig?

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Dat zal vooral ook gaan liggen aan hoe hij klinkt natuurlijk! Ik sta nog steeds open voor suggesties.

Comment

• e-sonic
                          • Aug 2004
                          • 329

spreiding van 75 graden

de spreiding van de qrx ziet er goed uit, ik had nog een plattegrondje liggen van een vergelijkbare zaal, gevoeligheid is 98 dB voor laag en 105 dB voor mid/hoog.

Je krijgt ook nog een toename geluidsdruk door de zaalakoestiek van zo'n 3 tot 6 dB.

dus leg de oordoppen maar klaar bij de deur......

groet jurjen
                          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Yves
                            • Jun 2007
                            • 40

Je kan ook eens naar Outline Tripla kijken.
                            90° horizontale en +-50° verticale spreiding en 108 dBSPL 1w 1m
                            Wel maar 12" voor low, maar wel 4 stuks/kast.
                            143dB peak SPL @ 1m

link naar specificaties: KLIK
                            [LEFT]Vedi Vidi Velcro (Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken)[/LEFT]

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Originally posted by Yves
                              Je kan ook eens naar Outline Tripla kijken.
                              90° horizontale en +-50° verticale spreiding en 108 dBSPL 1w 1m
                              Wel maar 12" voor low, maar wel 4 stuks/kast.
                              143dB peak SPL @ 1m

link naar specificaties: KLIK
                              Dat is een niet alledaagse kast, zowel qua constructie als gevoeligheid... Ik zou bijna bang zijn zoiets in die ruimte op te hangen, haha Heb jij deze toppen wel eens gehoord, is het wat?

Comment

• rolanddeg
                                • Nov 2004
                                • 337

Ik heb ze wel gehoord (in een theater); meer dan afschuwelijk! Ik kreeg er niks helders uit, alleen maar een brok herrie...

Comment

Working...