3weg top met brede afstraling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

3weg top met brede afstraling

Voor het lokale poppodium ben ik bezig met een investeringsplan voor de PA waarbij het dan gaat om: Wat wordt er wanneer vervangen, waardoor en wat moet dat kosten. Het gaat om een zaal van 9.5 meter breed en inclusief bar een 12.5 diep met nog en balkon van 10 bij 4 meter. Let wel; er gaat nu nog geen keus gemaakt worden, we zijn aan het orienteren en een kostenplaatje in elkaar aan het zetten. Waar het me nu om gaat zijn de toppen. Op dit moment hangt er voor het hoofdsysteem per kant een 15” top. En die werken regelmatig op de grens van hun kunnen, lopen van zichzelf niet laag genoeg door (lang leve de processor) en de spraakverstaanbaarheid laat wat te wensen over. Vandaar dat wij bedacht hebben dat we voor een 3 weg systeem willen gaan. Om zowel ballen, spraakvertaanbaarheid en een stevige output uit 1 top per kant te halen. Om die redenen denken we in de richting van de Martin wavefront toppen, maar daar is alleen een probleem mee: die dingen stralen zo’n 60 graden af en we hebben iets van 80 graden nodig.

Wie heeft er suggesties voor ons? We zijn op zoek naar een systeem met 1 top per kant!

-3-weg top
    -15” laag
    -8/10/12” mid
    -Horizontale afstraling tussen de 75 en 90 graden
    -Op een afstand van 10m moet er moeiteloos 105 dBa gehaald worden, dat komt dus neer op zo’n 125dBa voor de speaker.
    -Mag ook niet teveel vermogen gaan vreten, minimaal rendement is dan ook 100dBA 1W/1m
    -Dikke klank en erg goede spraakverstaanbaarheid

Niet gaan vragen om budget! Dat is nu juist hetgene dat we willen vasstellen!

EDIT: maten van de zaal aangepast.
    EDIT 2: Voor nu gaat de voorkeur uit naar nieuwe aanschaf.
    Last edited by sparky; 24-02-10, 11:22.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
  • Dj Gino V
    • Feb 2009
    • 237

Hey

En een losse top vb. qsc hpr 122i met een hpr 181i zal mooi resultaat opleveren want alles in een box van 2" en 12" en 18" laag
    zal moeilijk te vinden zijn die mooi klank geven vind ik persoonlijk

mvg Gino

Comment

• Verheyen
      • Jan 2007
      • 65

Als je al aan Martin denkt kun je misschien een naar de h3 kijken. Deze heeft een spreiding van 70x40. Deze gaan waarschijnlijk ook wat goedkopen uitvallen dan een w8c.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Originally posted by Dj Gino V
        Hey

En een losse top vb. qsc hpr 122i met een hpr 181i zal mooi resultaat opleveren want alles in een box van 2" en 12" en 18" laag
        zal moeilijk te vinden zijn die mooi klank geven vind ik persoonlijk

mvg Gino
        Ik heb het puur over toppen, er komen uiteraard subs bij. (dubbele 18'ers)
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Martin H3
          Soundprojects SP4
          EV QRX 153

Comment

• Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

EAW KF695z zou ik zeggen.
            SR20DET

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Dan is de RCF H1315 een echte aanrader,
              Is (nog) niet zo bekend maar klinkt echt als een topkwaliteit speaker.
              Heeft 15/10/1.4 inch en straalt 90x60 graden.
              Heb zelf de H3 van Martin gehad en gebruik nu nog de W8C, de RCF H1315 is zeker zo mooi en is met een stuk minder processorinstellingen eenvoudiger te gebruiken.

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1086

Ik heb erg goede ervaringen met EAW FL103. Dit zijn 3-weg kasten met voor het hoog een Wave Guide Plate die zo'n beetje 100 graden afstraling heeft. De kasten zijn voorzien van heeeeeeel mooi ontworpen passieve filters waardoor ze niet per sé actief gefilterd hoeven worden. De kasten worden niet meer gemaakt, maar ik heb goed nieuws: mijn set gaat over enige tijd weg. Als je wilt wil ik best (vrijblijvend!) een demo komen geven. Lijkt me leuk als de kasten een goede bestemming krijgen.

Gr. @lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Mail me maar voor een demo.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

Originally posted by jadjong
                    Martin H3
                    Soundprojects SP4
                    EV QRX 153
                    EV QRX 153 sluit ik me bij aan! Gaat loeihard, EV hoog, juiste spreiding en met 15".

SP4 ben ik geen fan van en gaat ook niet gebeuren. Niet slecht maar ook echt niet top.

Martin H3! Hoewel het hoog toch minder geraffineerd is...

Dacht zelf ook nog aan goed oud hout (als je het kan vinden): d&b Audiotechnik F2 (hing vroeger in het oude Prachtig R'dam)
                    d&b Audiotechnik

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Dynacord D15-3. Perfecte Europese sound!
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Originally posted by Hansound
                        Dan is de RCF H1315 een echte aanrader,
                        Is (nog) niet zo bekend maar klinkt echt als een topkwaliteit speaker.
                        Heeft 15/10/1.4 inch en straalt 90x60 graden.
                        Heb zelf de H3 van Martin gehad en gebruik nu nog de W8C, de RCF H1315 is zeker zo mooi en is met een stuk minder processorinstellingen eenvoudiger te gebruiken.
                        Ziet er uit als een leuke kast en ik zou hem als kandidaat willen zien. Ondanks dat ik RCF eigenlijk alleen van de goedkope all-weather-speakers ken en niet als serieuze speler. Maarrr de site spreekt zichzelf tegen als het om de afstraling gaat. er wordt op de produktpagina over 90x60 gr gesproken, maar in de specsheet gaat het meerdere malen over 60x40 gr Weet jij misschien hoe dat nu echt zit?

Iedereen bedankt voor de suggesties tot nu toe. Op erg veel was ik zelf nog niet gekomen en ik onderzoek alle opties. Keep 'em coming!
                        Last edited by sparky; 12-02-10, 14:31.

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Originally posted by sparky
                          Ziet er uit als een leuke kast en ik zou hem als kandidaat willen zien. Ondanks dat ik RCF eigenlijk alleen van de goedkope all-weather-speakers ken en niet als serieuze speler. Maarrr de site spreekt zichzelf tegen als het om de afstraling gaat. er wordt op de produktpagina over 90x60 gr gesproken, maar in de specsheet gaat het meerdere malen over 60x40 gr Weet jij misschien hoe dat nu echt zit?

Iedereen bedankt voor de suggesties tot nu toe. Op erg veel was ik zelf nog niet gekomen en ik onderzoek alle opties. Keep 'em coming!

H1315 Is inderdaad 60x40 dus straalt dan inderdaad toch niet zo breed,
                          Heb hem zelf verward met de H1312 dat is de 12/8/1 inch variant, die straalt wel breder,
                          Heb de kasten zelf ook per toeval in handen gekregen, en was erg verbaasd over de klank en kwaliteit, en ook een stuk kleiner en betaalbaarder dan een H3 top.

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Originally posted by MusicSupport
                            Dacht zelf ook nog aan goed oud hout (als je het kan vinden): d&b Audiotechnik F2 (hing vroeger in het oude Prachtig R'dam)
                            Ik hou het ook even op de dure D&B-optie. Daar doe ik ook nog wat bij: d&b C4 set - Audiopro Nederland Wel verkocht, maar zeker een optie. Wat ook kan: d&b audiotechnik C7 systeem - Audiopro Nederland Of een leuke set uit de Q-serie. En waarom ik voor D&B een compleet systeem adviseer? Omdat dat dat bij D&B nou eenmaal het beste werkt.

Daarbij is het slimmer om voor je balkon een seperaat systeem te hebben. Ben je flexibeler in je volume en mogelijkheden. Was iig in de tijd dat ik de Tivoli werkte ook zo. Daardoor kon je op avonden dat het boven dicht was nog wel eens in een relatieve rust werken.

Overigens zijn er hier zat mensen die iets adviseren zonder er rekening mee te houden hoe groot de zaal eigenlijk wel niet is en wat de capiciteit er van is. Is overigens niet genoemd, maar wel een belangrijk punt net als wat men er precies mee wil gaan doen. Een avondje DJ's vergt (door het hoge, gemiddelde geluidsniveau met een signaal wat continu rond de 0 Db hangt) dan een gemiddeld bandje wat een wat minder consistent signaal heeft met een variatie van 6 Db. Dus...
                            Last edited by Outline; 12-02-10, 16:25.

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

D&B C4 valt af ivm spreiding van 35x35 graden........

Paul
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...