Eindgeluid verfijnen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piet bogaert
    • Aug 2007
    • 10

Eindgeluid verfijnen

cobi, MusicXtra, als je spreekt over materiaal verbeteren, kan je eens enkele voorbeelden geven. Heb geen proffecionele bedoelingen maar kan wel eens kijken wat er in de kast past. Lees budget 2de hands is er wel wat te vinden dus zien we wel. Laat je maar gaan.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik heb het niet gehad over geld uitgeven maar wel over het maximale uit je huide spullen halen. Besteed aandacht aan de plaatsing van de speakers, gebruik van een laserpen om ze goed te richten werkt erg makkkelijk. Neem de tijd om je set goed af te stellen, er zijn meer EQ standjes als alleen de 'smile'.
      Bedenk dat een goede technicus met goedkope spullen in staat is om een goed geluid neer te zetten en een slechte technicus zelfs met de duurste spullen nog een slecht geluid kan produceren.
      En vaak krijg je een goed geluid als je de kunst van het weglaten beheerst.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• schrobbelbop
        • Feb 2005
        • 47

Originally posted by Mike Manders
        Hee, nou, allereerst is de hardware vele malen beter als de plugin. maar dat geldt in alle gevallen als het om plugins gaat.

ik gebruik de Manley tegenwoordig vaak voor vocals, sinds ik die API2500 heb.
        in een enkel geval komt het voor dat ik de ELOP neem voor kleuring en de API2500 erachteraan gooi voor buscompressie. maar dit alleen in het geval van een digitale tafel.
        ik ben ook nog steeds opzoek naar iets zinnings op de eindbus... die 2500 zou ik ook dolgraag willen, ben verslaafd aan die plugin. 747 wordt m niet iig. nu kan ik wel n focusrite red 3 proberen denk ik. blijkt ook wel een erg goed klinkende comp te zijn. wellicht mooi te combineren met n param. eq.
        Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• darco
          • Sep 2009
          • 135

Originally posted by MusicXtra
          Ik heb het niet gehad over geld uitgeven maar wel over het maximale uit je huide spullen halen. Besteed aandacht aan de plaatsing van de speakers, gebruik van een laserpen om ze goed te richten werkt erg makkkelijk. Neem de tijd om je set goed af te stellen, er zijn meer EQ standjes als alleen de 'smile'.
          Bedenk dat een goede technicus met goedkope spullen in staat is om een goed geluid neer te zetten en een slechte technicus zelfs met de duurste spullen nog een slecht geluid kan produceren.
          En vaak krijg je een goed geluid als je de kunst van het weglaten beheerst.
          Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Kom nog op te veel plaatsen waar enkel het duurste goed genoeg is en een hoeveelheid apparatuur om een kudde olifanten mee dood te slaan. Toch lukt het ze dikwijls niet om een deftige sound te voorschijn te toveren.

Op andere plaatsen zie ik dan mensen bezig met een eenvoudige set, die er dan weer wel in slagen me te laten genieten van de gebrachte muziek. In sommige gevallen is het gezegde "more is less" zeker van toepassing. En de belangrijkste schakel blijft nog altijd het mannetje achter het mengpaneel.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Originally posted by darco
            Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Kom nog op te veel plaatsen waar enkel het duurste goed genoeg is en een hoeveelheid apparatuur om een kudde olifanten mee dood te slaan. Toch lukt het ze dikwijls niet om een deftige sound te voorschijn te toveren.

Op andere plaatsen zie ik dan mensen bezig met een eenvoudige set, die er dan weer wel in slagen me te laten genieten van de gebrachte muziek. In sommige gevallen is het gezegde "more is less" zeker van toepassing. En de belangrijkste schakel blijft nog altijd het mannetje achter het mengpaneel.
            Niet helemaal mee eens, de belangrijksten zijn die poppetjes op het podium, die kerel achter de tafel kun je tijdens de show nog wegtrekken

overigens is "less is more" de gangbare uitspraak. Overigens ook een veel misbruikte, want soms is "more gewoon more"
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

In plaats van allemaal fratsen uit te halen met duur spul (heb ik ook hoor maar maak er steeds minder gebruik van de laatste tijd) is het nog veel belangrijker om aan de bron een maximum aan kwaliteit te halen .
              Ik heb laatst een klasiek showtje gedaan op een sd8 m.a.w. overal de mogelijkheid om met compressie eq en fratsen te klooien . Daar dit voor mij de 1ste keer was dat ik met een digi tafel werkte (ik werk liever met analoog te meer daar ik die zelf heb) heb ik eigenlijk alleen inge-gained op het signaal wat ik nodig had om het geluid in orde te krijgen . Daarna een beetje met de p.eq gespeeld (voornamelijk hp filters gebruikt) .
              Nou heb ik gelukkig de beschikking over een erg luxe microfoon koffer en had ik ook de mogelijkheid om een set van 10 DPA 4099 micro's te proberen .
              Ik heb eigenlijk maar 2 shure's gebruikt 1 voor presentatie en 1 voor de kick en voor rest alleen maar luxe mikes .
              Ik had best fratsen achter de master kunnen plaatsen maar het was gewoon niet meer nodig . De enigste compressie die ik nodig had was vinger compressie dus gewoon goed opletten op wat het orkest doet en daar op anticiperen dus echt mixen en niet vertrouwen op compressors en andere speeltjes die ik weldegelijk tot mijn beschikking heb .
              Wat ik bedoel te zeggen zorg eerst dat alles bij de bron goed is dus de beste micro bij elk instrument en zorgen dat alles goed binnen komt .
              Goeie musici is ook een vereiste daar de meeste musici mijnsinziens de laatste tijd zich te veel bezighouden met andere dingen dan musiceren en dus niet het maximum van hun eigenlijke kunnen laten horen op de buhne .

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by sparky
                Niet helemaal mee eens, de belangrijksten zijn die poppetjes op het podium, die kerel achter de tafel kun je tijdens de show nog wegtrekken

overigens is "less is more" de gangbare uitspraak. Overigens ook een veel misbruikte, want soms is "more gewoon more"
                More is more, mits juist gebruikt.
                Wanneer ik een gig heb zorg ik dat mijn spullen zo goed mogelijk op en afgesteld zijn en als ik een mix maak doe ik dat in eerste instantie met zo min mogelijk randapparatuur en effecten, die voeg ik er pas bij wanneer het echt bijdraagt aan de kwaliteit(uitegezonderd natuurlijk speciale effecten op verzoek van de betreffende artiest). Wat ik vaak zie zijn indrukwekkende racks vol met de meest exotische apparaten terwijl het resultaat bedroevend is.
                Natuurlijk, als er op het podium een rommeltje van gemaakt wordt ben ik ook niet in staat er iets fatsoenlijks van te maken maar ook dan voegt overmatig gebruik van allerlei randapparatuur niets toe.

Comment

• piet bogaert
                  • Aug 2007
                  • 10

Eindgeluid verfijnen

Jupjup, ik denk dat we teveel afdwalen, het geluid is best (meestal toch) OK, dat hoor ik bij de commentaren achteraf en het respect van de artiesten. Folk is nu ook niet het "eerste het beste" om goed te krijgen.
                  Ook ik ga ervan uit als het goed is er niet te veel bij te pluggen. Alleen, (en dat was ook de vraag) dat tikkeltje meer dat het "totaal" maakt was de vraag. Heb eens bij een collega gestaan die dezelfde groep mixte en daar stond een spl vitalizer mk2 op de stemmen en daar was toch duidelijk verschil, tenzij het alleen aan de boxen zou liggen, maar daar heb ik mijn twijfels over. Daarmee dat ik eens luister of er nog mensen zijn die iets dergelijks gebruiken. Mijn probleem is soms ook dat de groep die ik mix, de zangeres een zeer fragile stemmetje heeft en dat dit soms moeilijk op te krikken is, temeer er daar achter een drummer zit, electr gitaar, electr bas, 2 violen en accordeon.
                  Last edited by piet bogaert; 26-12-09, 00:04. Reason: fouten

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Een fragiel stemmetje goed uitversterken is gewoon heel lastig.
                    Kom ik toch weer op mijn eerdere reactie; besteed veel aandacht aan de plaatsing van je boxen, FOH plek, monitor en soundcheck en zorg dat het podiumgeluid zo zacht mogelijk is want dat verstoort je FOH geluid vooral bij de vocals.
                    Een vitalizer heb ik persoonlijk geen ervaring mee, wellicht dat anderen je hier meer over kunnen vertellen.
                    En anders wellicht een keer die 'andere' tech vragen of hij diezelfde band een keer over jouw set wil mixen, dat is de manier om te ontdekken of het aan jouw spullen, vakkennis of het ontbreken van apparatuur ligt.

Comment

• darco
                      • Sep 2009
                      • 135

Een juist gebruik van toestellen zoals de vitalizer zorgt er idd voor dat de sound "voller" klinkt zonder dat het volume hoger gaat en eventueel ook voor een helderder klankbeeld en uitvergroting van de stereo-weergave.

In de meeste gevallen wordt het losgelaten op de totale mix. In opnamestudio's gebruikt men dergelijke voor de mastering van opnames.

Wat wil zeggen dat het idd een meerwaarde kan betekenen, heb het enkel zelf nog niet in live situaties gebruikt. Er staat in de studio nog wel zo'n speelgoedje -ben even het merk en type vergeten- en we zijn zinnens het op korte termijn ook eens live te gaan gebruiken.

ff gaan kijken, staat dus een tc electronic finalizer express.
                      Last edited by darco; 26-12-09, 01:16. Reason: aanvulling

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by Timo Beckman
                        In plaats van allemaal fratsen uit te halen met duur spul (heb ik ook hoor maar maak er steeds minder gebruik van de laatste tijd) is het nog veel belangrijker om aan de bron een maximum aan kwaliteit te halen .
                        Ik heb laatst een klasiek showtje gedaan op een sd8 m.a.w. overal de mogelijkheid om met compressie eq en fratsen te klooien . Daar dit voor mij de 1ste keer was dat ik met een digi tafel werkte (ik werk liever met analoog te meer daar ik die zelf heb) heb ik eigenlijk alleen inge-gained op het signaal wat ik nodig had om het geluid in orde te krijgen . Daarna een beetje met de p.eq gespeeld (voornamelijk hp filters gebruikt) .
                        Nou heb ik gelukkig de beschikking over een erg luxe microfoon koffer en had ik ook de mogelijkheid om een set van 10 DPA 4099 micro's te proberen .
                        Ik heb eigenlijk maar 2 shure's gebruikt 1 voor presentatie en 1 voor de kick en voor rest alleen maar luxe mikes .
                        Ik had best fratsen achter de master kunnen plaatsen maar het was gewoon niet meer nodig . De enigste compressie die ik nodig had was vinger compressie dus gewoon goed opletten op wat het orkest doet en daar op anticiperen dus echt mixen en niet vertrouwen op compressors en andere speeltjes die ik weldegelijk tot mijn beschikking heb .
                        Wat ik bedoel te zeggen zorg eerst dat alles bij de bron goed is dus de beste micro bij elk instrument en zorgen dat alles goed binnen komt .
                        Goeie musici is ook een vereiste daar de meeste musici mijnsinziens de laatste tijd zich te veel bezighouden met andere dingen dan musiceren en dus niet het maximum van hun eigenlijke kunnen laten horen op de buhne .
                        Fijn om die filosofie hier tegen te komen! Heb overigens de 4099 hier al liggen maar nog niet kunnen proberen. Helemaal zelf 10 stuks gekocht?
                        d&b Audiotechnik

Comment

• Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

Ik weet nog niet of het nu gelijk gebeurt die 10 dpa 4099 daar ik net een cancel kreeg op oud en nieuw wat behoorlijk inhakt op mijn budget maar dat ze er uiteindelijk gaan komen is zeker en mischien wel meer dan 10 stuks . Dit is een van de beste producten die ik ben tegen gekomen de afgelopen tijd . Zeker de klemmen die er bij horen zijn erg fijn in gebruik . Laat effe weten wat jou ervaring is met de 4099 (music support)
                          Last edited by Timo Beckman; 26-12-09, 12:48.

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Originally posted by DJ Antoon
                            Ik zoek eigenlijk iets dergelijks. En kwam ook al bij een triple C of finalizer terecht.
                            Wat ik wil is dat als er achtergrondmuziek gedraait word, deze door een (multiband) compressor gaat waardoor:
                            1) Het nivo gelijk word.
                            2) De dynamiek wat vermindert word, bij de hedendaagse muziek vaak niet zo nodig maar er komt ook ooit wat ouder dynamischer spul voorbij.

Een gewone compressor klinkt niet goed genoeg als deze 6, 10 dB of meer staat te compressen. Nu gebruik ik een cheapo behringer ultramizer pro, een 2 bands compressor. Maar dat ding kleurt al verschrikkelijk zonder dat deze comprest.

Mijn idee, een triple C is 3 banden ipv 2 op de behringer, en dat is genoeg denk ik voor mijn toepassing.
                            En ik hoop dat als deze niet of nauwelijks comprest deze wel goed klinkt?!

Als de achtergrond muziek voorbij is dan word de insert uitgeschakeld en zit deze zo wie zo niet in de keten meer. (Anders was de behringer al lang weg)
                            Ik gebruik op DJ's nog wel eens een 'normale' compressor, maar dan wel de attack en release tijden lekker traag ingesteld. Zo heb je lekker 1 volume maar wel met nog een beetje 'leven' in de muziek.

Voor welke toepassing is het? Restaurant met (mp3) muziekcomputer o.i.d.?
                            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

Originally posted by Mike Manders
                              Hee, nou, allereerst is de hardware vele malen beter als de plugin. maar dat geldt in alle gevallen als het om plugins gaat.
                              Dat bedoel ik , ik vond de plugin al erg goed, maar de 'real-thing' zal helemaal te gek zijn!
                              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• joe
                                • Jan 2003
                                • 446

[FONT=Verdana]Maar niet iedereen heeft zo'n geweldig microfoon koffertje als jouw Timo [/FONT]
                                [FONT=Verdana]
                                Trouwens nog heel erg bedankt voor het mogen gebruiken van je mic's bij het prins Claus fonds, 2 weken geleden. Het was heerlijk werken met je mic's [/FONT]

[FONT=Verdana] [/FONT]
                                [FONT=Verdana]Compressie gebruiken waar het heel akoestische moet klinken (bv. bij klassiek) moet je sowieso erg opletten. De speakers/delay/eq stel je natuurlijk zo af dat dit een goed geluidbeeld geeft met het directe geluid van het podium, zodat je waar je ook zit in de zaal, denkt dat al het geluid van het podium afkomt. Als je nu teveel compressie gebruikt verandert continue het geluidbeeld. [/FONT]
                                [FONT=Verdana] [/FONT]
                                [FONT=Verdana]Maar even terug te komen op wat je op je main kan zetten.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Gebruik zelf zo af en toe een tube tech.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Zou zelf wel eens een XTA D2 willen gebruiken (dit omdat hij ook aes/ebu in en uit kan)[/FONT]
                                [FONT=Calibri][/FONT]

Comment

Working...