Zwakke stem meer power geven

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

    #31
    Originally posted by sparky
    En ik heb ook nergens compressors en exciters aangeraden. Compressors niet omdat deze de zangeres pas beter hoorbaar maken als ze eenmaal uit de gevarenzone is qua ronzingen. En dat is wat Frederic eerst voor elkaar moet krijgen, heeft ie dan weer wat dBtjes over en het is nodig, dan mag er weer wat compressie komen kijken. Exciters niet omdat ik het kloterige apparaten vind die voor een plastic sound zorgen en niet zie hoe deze ooit zouden kunnen bijdragen aan het oplossen van dit soort problemen.
    Dat heb jij inderdaad niet gezegd, maar ik wel. haha. En ik heb ook niet gezegd dat je een exciter moet gebruiken, maar een enhancer, toevallig is op de DDX3216 de exciter een preset, maar een enhanger die wil nog wel eens de zachtere passages ophogen. Maar zoals je al zei, het kan een plastic sound geven. Al betwijfel ik dat als je dat met een redelijk kwaliteit FX apparaatje doet.

    @ El Loco, volgens mij zijn artiesten (in diet geval de vocalen) niet zo bewegelijk bij Jazz, maar ik kan me vergissen.
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

    Comment

    • EL_Loco
      • Nov 2009
      • 87

      #32
      Originally posted by T_Sound
      Dat heb jij inderdaad niet gezegd, maar ik wel. haha. En ik heb ook niet gezegd dat je een exciter moet gebruiken, maar een enhancer, toevallig is op de DDX3216 de exciter een preset, maar een enhanger die wil nog wel eens de zachtere passages ophogen. Maar zoals je al zei, het kan een plastic sound geven. Al betwijfel ik dat als je dat met een redelijk kwaliteit FX apparaatje doet.

      @ El Loco, volgens mij zijn artiesten (in diet geval de vocalen) niet zo bewegelijk bij Jazz, maar ik kan me vergissen.
      en das het verschil tussen gevoelige ballads en uptempo dans nummers die langs komen

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #33
        Hoe meer je aan een stem zit te rommelen met effecten, compressie en enhancers hoe groter het probleem van TS wordt.
        In dit geval is het al niet aan de orde dat de mix om de vocal heen wordt gebouwd maar dat de vocal al niet eens in de mix kan worden geschoven.
        Blijf erbij dat je moet zorgen dat de monitor goed geplaatst is, dat er geen andere instrumenten/monitoren doorheen staan te tetteren op het podium.
        Vervolgens goed uitfluiten, de juiste microfoon gebruiken en heel belangrijk is ook de juiste microfoon techniek.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #34
          Originally posted by MusicXtra
          en heel belangrijk is ook de juiste microfoon techniek.
          En dat heb je niet in de hand. Ik zou niet alles op alles zetten om de zang er boven uit halen, zoals je aangeeft maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Op een gegeven moment houdt het gewoon op. Jammer dan..
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #35
            Originally posted by RayM
            En dat heb je niet in de hand.
            Klopt maar wanneer ik zie dat iemand een microfoon totaal verkeerd gebruikt probeer ik daar wel tips over te geven.
            Doet diegene er niets mee dan houdt het inderdaad op.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • KlankOntwerp
              • Jun 2008
              • 130

              #36
              Precies. Vroeger deed ik veel geluid van metalbands en als er dan een gitarist met een geluid op het podium stond met het geluid dat zo lekker klonk op zijn slaapkamertje (mid? welk mid) dan zei ik ook: als je je geluid niet wat minder filtert kan ik geen mooi geluid voor je neerzetten, dat zou jammer zijn voor jullie publiek en jullie optreden, je wil immers de beste indruk mogelijk achterlaten bij het publiek, nietwaar?

              Gewoon zo duidelijk uitleggen dat ze haar techniek moet verbeteren wil ze het publiek geven wat ze denkt dat ze geeft. Blijf vriendelijk en doe niet alsof je denkt dat je alles weet, dan word je advies veelal gewaardeerd.

              Comment

              • Waveform
                • Dec 2009
                • 321

                #37
                Hier een interessante handleiding om je monitors perfect te leggen, misschien helpt je dit wel:

                Microphone rejection nodes

                Comment

                • tididi
                  • Aug 2001
                  • 352

                  #38
                  Originally posted by Stage-Q
                  Compressor erop, make-up gain opdraaien.
                  Nare / rondzingende frequenties eruit halen op haar monitor met een eq.

                  optie 2: zeggen dat ze dr mond moet open trekken, wat er niet in gaat..komt er ook niet uit.
                  kortom cursus zingen met microfoon >zangles!!
                  p.j

                  Comment

                  • JDPlasmeijer
                    • Dec 2009
                    • 6

                    #39
                    Originally posted by Waveform
                    Hier een interessante handleiding om je monitors perfect te leggen, misschien helpt je dit wel:

                    Microphone rejection nodes
                    weer wat geleerd

                    Comment

                    • outvorst
                      • Jul 2005
                      • 84

                      #40
                      Zou het een oplossing zijn om de zang op twee kanalen van de mengtafel te zetten en beide voor het zaalgeluid gebruiken? Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ik zou me voor kunnen stellen dat dit je dan wat meer speelruimte krijgt voor de boel begint te fluiten. Iemand hier ervaring mee?

                      Comment

                      • Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

                        #41
                        Nee, dat gaat je niet helpen, rondzingen komt doordat het geluid uit de speakers terugkomt in de microfoon.
                        Als de totale versterking/verzwakkingsfactor boven de 1 uitkomt, gaat het gegil beginnen. (versterking door preamp, toonregeling, einversterker, etc.... / verzwakking door de lucht tussen de speaker en mic.)
                        Het enige wat je een beetje kunt doen met apparatuur, is de frequentie waarop het rondzingt dempen middels een EQ. De nadelen zijn, dat het weleens een belangrijk deel van het gewenste geluid kan weghalen EN dat het, als je meer volume geeft, op een andere freq. begint rond te zingen, dan haal je doe ook weer weg, enzovoort
                        (het begint wel een beetje op "uitfluiten" te lijken...".)
                        De opstelling van je speakers en microfoons is heel belangrijk en je zult de vocalist duidelijk moeten maken dat je dingen die er niet zijn ook niet kunt versterken.
                        Monitor vervangen door oortjes doet veel. Niet teveel instrumenten op de monitors geeft ook een hoop verbetering.
                        Last edited by Carl; 17-01-10, 23:44.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #42
                          Originally posted by outvorst
                          Zou het een oplossing zijn om de zang op twee kanalen van de mengtafel te zetten en beide voor het zaalgeluid gebruiken? Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ik zou me voor kunnen stellen dat dit je dan wat meer speelruimte krijgt voor de boel begint te fluiten. Iemand hier ervaring mee?
                          En wat zou daar dan het voordeel van zijn?
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

                            #43
                            Hij denkt dat het dan wel harder kan, alsof het aan de tafel ligt dat het boeltje rondzingt....

                            Comment

                            • redcars
                              • Jun 2009
                              • 19

                              #44
                              tips

                              Hallo

                              volgens mij alle tips al voorbijgekomen
                              zou dit willen adviseren
                              - zangeressen microfoon sm beta 87, mits EQ op monitor apart kan
                              58 de gedoodverfde favo geen favo van mij:
                              erg neuzig, plopperiger en ssssss
                              - EQ op monitor apart ideaal en 4/5/6 Khz zijn vaak de feedbackers
                              - altijd liever in ear, scheelt enorm veel gezeik maar vereist wel aparte monitor aux c.q. mix.
                              - in zaal: tikje 3-4 hz wat meer zetten voor verstaandbaarheid, lage tonen eraf als het kan, die kunnen ook nog wel eens rondzingen en hebt ze niet nodig. Wat je in het mid hoog opschroeft haal dat bij andere instrumenten die je toch wel hoort en ' in de weg' weer wat eruit.
                              - dan 2 wat ongebruikelijker tips, ik noem het omgekeerd mixen:
                              vaak hoor ik geluidstechnici beginnen bij drums, bas, instrumenten en dan pas zang " erbij" . Ik zelf doe steeds vaker bij onze band: ik zet eerst de zang goed, daar luisteren de mensen naar. Laat die vooral openstaan als je andere zaken aangaat zetten. Vaak blijkt dat je maar heel weinig drum nodig hebt en ook daar kunnen rondzingers vandaan komen. Dan nog: gebruik panorama meer. Ik noem dat zelf wel tegenmixen. voorbeeld: Als een gitaarversterker links staat, zet ik wat je mist in zaal rechts erbij. Zo compenseer je een beetje waar wat staat en versterk je minimaal. Tevens hou je zo de zang zo in het midden en komt ie er meer bovenop te liggen, precies wat jij nodig hebt.

                              veel succes!
                              (zangvolume is vooral techniek en zangles maar ja dan je ruzie wschl.)

                              Comment

                              • BvE
                                • Oct 2004
                                • 385

                                #45
                                Goede tips al zeg ik het zelf!

                                Misschien nog een tip: Als geluidstechnieker zou je vaker moeten onderhandelen met muzikanten (lees: gitaristen) over hoe zij hun versterker plaatsen. Vaak blazen ze vol gas tegen hun voeten aan. Wanneer jij ze uitlegt dat het beter is de versterker iets te tilten dan bespaart je dat een hoop extra volume op het podium.

                                Comment

                                Working...