Zwakke stem meer power geven

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Zwakke stem meer power geven

Beste,

Volgende week een jazz optreden.
    Echter het probleem de zangeres die komt zingen heeft nogal een zachte stem. (meisjesachtig). Technisch is ze wel perfect en zo, maar wel een hel om te versterken.
    Dit is een probleem omdat de band een bigband is die nogal goed doorgeeft.

De Gain afregelen naar 0DB is een probleem (feedback)
    Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat ze meer doorkomt, zonder feedback in de monitors?
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

IEM voor de zangeres geen optie, dan kan je je wedges (neem ik tenminste aan dat je die bedoeld met je monitors) zachter zetten of in ieder geval de zang beetje weg mixen.

Comment

• Stage-Q
      • Sep 2007
      • 389

Compressor erop, make-up gain opdraaien.
      Nare / rondzingende frequenties eruit halen op haar monitor met een eq.

optie 2: zeggen dat ze dr mond moet open trekken, wat er niet in gaat..komt er ook niet uit.
      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Compressie kan het probleem ook verergeren.
        Keuze van de microfoon maakt heel veel uit, zorg dat de zangeres goed in de 'vuurlijn' van de monitor gaat staan, liefst ver uit de buurt van de luidste instrumenten en veel tijd besteden aan het uitfluiten van de monitors.
        Eventueel een 31 bands Eq combineren met een parametrische EQ om net ff wat meer mogelijkheden te krijgen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• JDPlasmeijer
          • Dec 2009
          • 6

hi frederic
          als je een kanaal over hebt op de tafel zou je haar stem op 2 kanalen kunnen zetten
          een voor de monitors en een voor het front
          dan kun je voor het front haar stem harder compressen etc
          en stuur je het ongecompreste kanaal naar de monitor zodat je daar minder snel last hebt van feedback en een meer gerichte monitormix kan maken

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Zoals iemand al eerder schreef is het handig om het kanaal iig op te splitsen (kanaaltje monitor en een kanaaltje FOH). Monitor uiteraard uitfluiten, zet de monitor niet te hard anders wordt de zangeres misschien wel te voorzichtig met zingen en geeft ze geen volume.

Als je op FOH ook feedback problemen hebt kan je op het FOH zang kanaal ook een grafic inserten om voor het zaalgeluid de rondzingers eruit te wippen.

Pas op met compressors in een dergelijk geval. Je haalt een hoop overspraak naar 'voren', ik gebruik een compressor in live situatie vaak op een vrij lage ratio met voor maar hooguit een paar dBtjes. Met een beetje 'muzikaal' schuiven (na een keer een nummer luister weet ik wel redelijk welke noten en zangeres wel en niet haalt) kan je de zangeres bij te hoge of te lage noten een beetje helpen toch goed verstaanbaar te zijn.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• JDPlasmeijer
              • Dec 2009
              • 6

wat ook altijd een optie is is compressie op een subgroep
              je zet alles over die subgroep inclusief de vocals
              maar de vocals stuur je ook rechtstreeks naar je master
              ratio 1:2 treshhold zet je zo dat er pas word gecompressed als de vocals erbij komen
              maar de vocals stuur je ook rechtstreeks naar je master

op deze manier zorg je ervoor dat de band ietsjes word weggedrukt als de zang erbij komt zodat er iets meer ruimte ontstaat voor een dun stemgeluid
              werkt niet altijd even goed maar ik gebruik het zelf vaak voor metal / rock bandjes met zangers / zangeresjes die te kort schieten

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Dan stuur je het signaal van de zang als het ware 2x naar je master als ik het goed begrijp, zodat het gaat “optellen“?

Inventieve oplossing, maar bij feedback over de FOH gaat dat niks helpen gok ik.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Goeie tip voor analoge tafels want als je dit met een digitale doet vrees ik dat er een miniem tijdsverschil gaat zitten tussen de rechtstreekse master en hetgeen door de (digitale) compressor bewerkt werd.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• emiel-r
                    • Mar 2006
                    • 169

Zeker als de mic niet op een standaard staat (omdat dan de situatie steeds veranderd), maar anders ook, kan je gebruik maken van een feedback killer (eentje van goede kwaliteit!!). Dan heb je alweer een paar dB-tjes winst, omdat deze sneller en preciezer (notchfilters) ingrijpt, dan een persoon met een grafische eq. Daarom hoef je geen, of maar een kleinere veiligheidsmarge in te bouwen. Open die schuif! Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens, maar laat dat je er niet vanaf houden om dat zelf wel te doen in dit geval

noisegates natuurlijk, omdat mics nou eenmaal sneller rondzingen als niemand anders zingt...

Nog iets wat ik zelf nog niet heb uitgprobeerd, maar alleen maar bedacht: Kan je het geluid in de monitoren zodanig delayen, dat het voor de zangeres niet stoort, maar tegelijkertijd de strijd aangaat met de feedbacklus dmv tijd?

Iets wat altijd geldt: hoe beter (lees: duurder... uiteraard) de spullen, hoe minder vervorming en daardoor minder feedback.

Een stem op de monitoren hoeft natuurlijk niet mooi te klinken, maar wel duidelijk (hard), dus het feit dat het niet mooi hoeft, geeft je natuurlijk de ruimte om het dan wel harder te zetten zonder feedback. Hiervoor zou ik echt een paar compleet willekeurige eq-settings uitproberen en kijken wat werkt.

Succes, en ben benieuwd hoe dit werkt!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by laserguy
                      Goeie tip voor analoge tafels want als je dit met een digitale doet vrees ik dat er een miniem tijdsverschil gaat zitten tussen de rechtstreekse master en hetgeen door de (digitale) compressor bewerkt werd.
                      Ik denk niet dat dit een probleem is, je hebt het dan over enkele ms en het zou wel eens kunnen helpen voor het monitor geluid omdat het FOH geluid dan time aligned is met het monitor geluid.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rolanddeg
                        • Nov 2004
                        • 337

Kanaal --> PA
                        Kanaal --> subgroep + compressor --> PA

Dat is de opstelling, als ik het goed heb begrepen/ gelezen. Digitaal heb je in deze opstelling de perfecte potentiƫle phase shift (hoeveel graden is afhankelijk van de delaytijd).

Comment

• RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

Je kunt wel allerhande kunstgrepen toepassen hier maar het probleem is en blijft de bron. En zoals ik al las, wat er niet is kun je ook niet maken.
                          Door alle voorstellen die er gedaan worden haal je toch problemen binnen.
                          Het is vervelend, ik weet het. En als ze tijdens het optreden nauwelijks te horen is ligt het toch aan de geluidstechnicus.

Een oplossing heb ik helaas niet.
                          Last edited by RayM; 14-12-09, 10:18. Reason: Typefoutje....
                          Heerlijk die stilte

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by rolanddeg
                            (hoeveel graden is afhankelijk van de delaytijd).
                            En natuurlijk ook van de frequentie.

Een beter alternatief is dan om de compressor te inserten op de master en de sidechain input van de compressor te gebruiken waarop je dan vanuit een groep het bandgeluid zet zonder vocalen.

Ik snap trouwens niet dat mensen vocalen willen compressen die al tegen rondzingen hangen, maakt het probleem enkel erger.
                            Het enige wat helpt is om de threshold ver genoeg boven de zwakke vocaal te zetten zodat deze in dat geval niet ingrijpt.
                            Dan heb je nog wel wat bescherming indien dezelfde microfoon door andere zangers of presentators die wel volume hebben gebruikt wordt.

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Je geeft aan dat je zelf weinig/geen ervaring hebt met deze zaken dus zal proberen wat uit te leggen;
                              Originally posted by emiel-r
                              Zeker als de mic niet op een standaard staat (omdat dan de situatie steeds veranderd), maar anders ook, kan je gebruik maken van een feedback killer (eentje van goede kwaliteit!!). Dan heb je alweer een paar dB-tjes winst, omdat deze sneller en preciezer (notchfilters) ingrijpt, dan een persoon met een grafische eq. Daarom hoef je geen, of maar een kleinere veiligheidsmarge in te bouwen.
                              Blijf weg bij feedback killers, heb er hele slechte ervaringen mee. Deze apparaten lijken handig maar doen hun werk gewoon niet (goed). Ze zijn niet sneller en al helemaal niet preciezer. Het apparaat gaat letterlijk frequentie's uit je signaal hakken, ook een lange bedoelde noot van bijvoorbeeld zang, gitaar, synth, etc wordt hierdoor herkend als feedback terwijl het dat niet is. Gewoon je werk voorberijden met een goede (parametrische) EQ geeft betere resultaten.

noisegates natuurlijk, omdat mics nou eenmaal sneller rondzingen als niemand anders zingt...
                              Bij een zanger(es) welke zelf al inhoud/zacht zingt heeft een gate weinig zin. De gate zal misschien niet eens open gaan wanneer er gezongen wordt. Wanneer je dan de threshold zo laag moet instellen dat door drums, blazers, overig podiumgeluid, etc de gate al open gaat is het gewilde resultaat alweer ondermijnt.

Nog iets wat ik zelf nog niet heb uitgeprobeerd, maar alleen maar bedacht: Kan je het geluid in de monitoren zodanig delayen, dat het voor de zangeres niet stoort, maar tegelijkertijd de strijd aangaat met de feedbacklus dmv tijd?
                              Als je al wil delayen op monitoren dan gaat de zanger(es) dit altijd merken en achter de band aanzingen. Haal dit wel eens als geintje uit tijdens een repetitie bij een dirigent of drummer en dat is altijd lachen maar niet voor het eggie.

Iets wat altijd geldt: hoe beter (lees: duurder... uiteraard) de spullen, hoe minder vervorming en daardoor minder feedback.
                              Goed gereedschap is zeker het halve werk maar iemand die weet hoe met gereedschap om te gaan nog altijd beter.

Een stem op de monitoren hoeft natuurlijk niet mooi te klinken, maar wel duidelijk (hard), dus het feit dat het niet mooi hoeft, geeft je natuurlijk de ruimte om het dan wel harder te zetten zonder feedback. Hiervoor zou ik echt een paar compleet willekeurige eq-settings uitproberen en kijken wat werkt.
                              Een monitor hoeft niet per defenitie hard en zou ik bij deze situatie ook niet doen omdat de zanger(es) dan misschien (nog meer) gaat inhouden. Ook willekeurige EQ settings uitproberen lijkt mij niet nuttig, gewoon netjes uitfluiten zoals het hoort is veel doeltreffender.

Comment

Working...