De grens tussen techniek en instrumenten.
Collapse
X
-
-
Comment
-
rondzingers lijkt mij geen criterium. het lijkt mij dat het meer gaat om klankkleur en het verlengstuk van de muzikant. want het begint toch echt bij de muzikant. ik zie het (zeer beknopt uitgelegd), toch niet echt als een kunstwerk wat ik elke dag maak, maar slechts als een verlengstuk van hetgene wat er op het podium gebeurd. afhankelijk daarvan vind ik dat je je microfoonkeuze moet maken. Dus mijn mening: laat de muzikanten zijn eigen spullen kiezen en laat de technicus zijn gereedschap uitzoeken om dit tot zijn recht te laten komen in de zaal.Comment
-
interessante vraag.
Daarop wil ik het volgende vragen. Welke set microfoons zou jij dan aanraden waarbij alle technici tevreden zullen zijn? En dus de voorafgaande thread effectief beantwoord zal zijn. Is dat mogelijk met een set microfoons vanuit een band? (ongeacht de band en muziekstijl)
kick - AKGD112 of Shure B52
snare top - SM57 (sinds kort gemodificeerd)
snare btm - AKG CK91
hat - Shure SM81
toms - sennheiser dingen
OH - AKG C414
Bas - DI / XLR out
gitaren - combinatie van SM57 en MD421
zanger - SM58's (geen beta's)
zangeres - B57a
trompetten/saxen/trombone - SM58Comment
-
nou, voor zover dit interessant is, maar dit zou ik gebruiken als ik niet weet wat voor vlees ik in de kuip heb:
kick - AKGD112 of Shure B52
snare top - SM57 (sinds kort gemodificeerd)
snare btm - AKG CK91
hat - Shure SM81
toms - sennheiser dingen
OH - AKG C414
Bas - DI / XLR out
gitaren - combinatie van SM57 en MD421
zanger - SM58's (geen beta's)
zangeres - B57a
trompetten/saxen/trombone - SM58.
Mijn lijstje voor showband:
kick - AKGD112 of Shure B52
snare top - SM57 (sinds kort gemodificeerd) /Beta 57
snare btm - AKG CK91 / SM57
hat - Shure SM81 / C430
toms - sennheiser dingen(604) /SM57/Beta56
OH - AKG C430 / CK91
Bas - DI / XLR out
gitaren - combinatie van SM57 en MD421 (heel soms een 606/609)
zanger - SM58's/Beta87A's
zangeres - B57a/Beta87A's
trompetten/saxen/trombone - SM58/SM57d&b AudiotechnikComment
-
waarom geen sm 58 beta's voor de zangers ?
sis
__________________
Ik ga hierin mee met mike . Beta geven een zangeres net effe meer body wat bij een zanger vaak net te veel is . Mits er niks betere\s voor handen is .Comment
-
ik hou niet zo van de presence-peak vd 58beta.. (vind ik maar zelden bij een stem passen..)
Het lijstje van Mike is een "als ik de band niet ken"-lijstje.. dus haal de 87beta's der maar weer af.. (is geen "altijd-goed" microfoon..)
of je nu een 414 / KSM / TLM / 184 meeneemt voor je overheads of 184 / sm81 / ck1 is eigenlijk niet zo interesant in dit topic.. daar zullen locale techneuten echt niet over gaan sputteren..
@showband:
Voeg de volgende regel toe aan je rider:
"Ivm. in-ear monitoring brengen wij eigen microfoons mee" (vet gedrukt met uitroeptekens ;-) )
dat is een hele legitieme reden om je eigen mics te gebruiken, omdat anders je iem-mixen elke show veranderen..
my two cents,
dwaliLast edited by dwali; 25-02-09, 09:02.For those about to rock, we salute you...Comment
-
voor de statistieken dan. Hoewel ik hoopte dat de discussie over het algemene principe zou gaan en niet over de losse case. Andere bands zullen een andere bezetting en sound hebben immers.
--------------------------------
kanaal - bron - opnemer -
invloed op in-ear
invloed op zaalgeluid
01 - kick - D112
veel invloed
karakteristiek voor tijdsbeeld
02 - side - 604
niet te gepronounceert wel duidelijk
03 - h-hat - MXL condensator en wat experimenten met passieve mics
passieve gaan mooi smerig seventies klinken
4/5 - O-head L/R - Rode condensator
veel invloed
06 - Bas - D.I.
07 - gitaar - D.I. / beyer 201
veel invloed
bij 201 een duidelijk strak mid
8/9 - toets L/R - D.I
veel invloed
10 - trompet -sm57 / 835
niet teveel hoog
11 - altsax - audio technica opclip
toon in mid
12 - tenorsax - SD opclip
aanzet goed hoorbaar goed laag
13 - voc male contratenor/falset - 855 clipon wireless
veel invloed
breed. geen knorren in midlaag, diepe bas met attack en geen rommel
14/15 - lead voc female alt/lead voc female sopraan - 945 wireless
veel invloed
breed, verstaanbaar en fris
16 - spare - 845
(spare tbv zang/ speech/ sketch)
--------------------------------
verhaal bij voorbeeldset:
overigens mijn vraag "hoe ziet een overal geaccepteerde set eruit" was natuurlijk om mensen uit de tent te lokken.
kick - AKGD112 of Shure B52
de shure zien wij veel. Deze geeft duidelijk minder die 112 "plok" die soms zo verafschuwd wordt. Maar zeker bij nummers die begin jaren 80 met linndrum zijn gedaan is de feel te week met de shure.
Op in-ears is de D112 altijd hoorbaar. En veeeeel duidelijker dan een B52
snare top - SM57 (sinds kort gemodificeerd) /Beta 57
Wij horen weinig praktisch verschil tussen de resultaten met SM57 en 604's. De meersporen demoopnames met alesis 24sporen zijn echter wel veel mooier met de 604. Die lijkt wat korzeliger de snaren een bite mee te geven. Terwijl de laagcomponent van de 57 voor ons niet echt veel toevoegd.
Waarschijnlijk kun je met een meerbandige volparameet wel veel meer verschillende sounds uit de sm57 trekken dan de 604. Alleen die hoeven we allemaal niet tehebben. Een is voldoende. Inprikken 604 en klaar.
snare btm - AKG CK91 / SM57
Wij doen niet aan snare bottom. Dat zou ons over de 16 kanalen heentrekken. En prijs/prestatie+ruimtegebrek gaat dan uit de pas lopen.
hat - Shure SM81 / C430
Zoals al vermeld. De hihat kan niet smerig genoeg. De microfoon zou ons daar een worst zijn.
toms - sennheiser dingen(604) /SM57/Beta56
OH - AKG C414 / AKG C430 / CK91
Hier zit veel studiograde tussen. Als wij eerlijk zijn zouden we hier alle vergelijkbare accepteren.
Echter de twee OH's zijn zo ongeveer de twee bronnen die het meeste invloed hebben op ons in-ear geluid.
continuiteit is hierbij cruciaal. Wij gebruiken nu zelf rode maar dit is echt enorm vervelend dat het telkens anders is. En uit de lange lijst suggesties blijkt ook dat er niet op te anticiperen is. In ons circuit hebben verhuurbedrijven ook niet alle modellen in huis. Wel goede, niet alle modellen.
Bas - DI / XLR out
gitaren - combinatie van SM57 en MD421 (heel soms een 606/609)
grootste discussiepunt. D.i. is de oplossing gebleken. 906 is in huis, 201 is in huis, SM57 is onbuikbaar bij 8 inch combo's. MD421 heeft niet iedereen/wil niet iedereen.
zangmicrofoons blijft een enorm twistpunt. Valt daarmee m.i. een beetje buiten de scoop van deze thread. (er staan veel leuke discussies over op deze site)
zanger - SM58's/Beta87A's
SM58 bij ons betekent gerommel in het midlaag, onverstaanbaar bij enkele geforceerd basstemmenbereik en geen sparkle bij falset.
Wij bezitten er wel. (uit hygienisch oogpunt)
zangeres - B57a/Beta87A's
trompetten/saxen/trombone - SM58/SM57
trompet gebruiken we ze wel.
Een tenorsax met SM microfoons doen slaat nergens op.
Overigens wij merken ook dat die AKG bugs bijvoorbeeld ook afhaken bij grotere saxen.lekker belangrijk!Comment
-
dus je gaat me eerst vragen welke set microfoons ik zou gebruiken voor als ik een band niet ken danwel een "altijd goed" situatie, en dan komt er zo'n verhaal? nou, misschien eens je oren gaan gebruiken of zo? haha
1 commentaar heb ik nog: een sennheiser clip-ding is het allerslechtste wat ik ooit voor de snare heb gehoord. maar goed, ook hier met alle respect: smaken verschillen, maar als je het verschil niet hoort nogmaals: gebruik je oren. die 2 microfoons klinken echt totaal anders op snare.
1 tip: de gemodificeerde SM57 (raar dat niemand daar vragen over stelt) op snare...
maar om op het topic terug te komen, vanavond in 013 weer een heel gesprek gehad met een gitarist over microfoons, dus op deze manier vervaagt soms de grens, maar zo komen we wel ergens!Comment
-
-
(die genereer je toch zelf als het zangeresje van vanavond met een PG-series aankomt )
eerst geef je ze uiteraard de kans, maar bij erg tegenvallende resultaten: zwiepje aan de gain, daarmee een andere mike veroorzaken-no problem.Comment
-
Quote:
1 tip: de gemodificeerde SM57 (raar dat niemand daar vragen over stelt) op snare...
Nou vooruit, waar bestaat die modificatie dan uit ??
de trafo eruit slopen. veel sterkte ermeeja die hype heb ik gevolgd op PSW etc.
Zal eens kijken of ik nog een afgeragde 57 kan vinden voor een experiment,
maar voorlopig hou ik het op de 904 of ongemodde SM57.Last edited by bones2001; 26-02-09, 14:55.Mixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
Vandaar dat ik dan vraag "welke set voorgeschreven goed is". Ik, en enkele medeforummers, hebben namelijk het idee dat er geen universele set te verzinnen valt waarmee je de vraag kunt afvangen. Jij en enkele collega's begonnen echter lijstjes te spuien. En ik denk echt dat je ook met die lijstjes nog steeds bot zult vangen. Afgezien dat wij als band al niet met de B52 bij de kick blij zouden zijn.
1 commentaar heb ik nog: een sennheiser clip-ding is het allerslechtste wat ik ooit voor de snare heb gehoord. maar goed, ook hier met alle respect: smaken verschillen, maar als je het verschil niet hoort nogmaals: gebruik je oren. die 2 microfoons klinken echt totaal anders op snare.
.... zoals reeds gezegd. "De 604. Die lijkt wat korzeliger de snaren een bite mee te geven. Terwijl de laagcomponent van de 57 voor ons niet echt veel toevoegd. Inprikken 604 en klaar." Daarmee is die 604 voor ons handiger. want foolproof en trouwens, qua clipje ook erg fijn. QED.
Wel krijg je als je SM57's laat supplyen door de PA bedrijven vaak bedroevend slechte exemplaren van achterop de plank meegeleverd. En soms zelfs gewoon kopieen/fakes van volledig onbruikbaar niveau. Dat is weer een nadeel van B-[FONT=Verdana]act zijn.("hee deze shure heet [/FONT][FONT=Verdana]Hitec Audio DM-75 / T.BONE MB75[/FONT][FONT=Verdana]")
maar om op het t[/FONT]opic terug te komen, vanavond in 013 weer een heel gesprek gehad met een gitarist over microfoons, dus op deze manier vervaagt soms de grens, maar zo komen we wel ergens!lekker belangrijk!Comment
Comment