De grens tussen techniek en instrumenten.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Originally posted by MusicSupport
    de ENIGE manier dan he
    Haha, je hebt gelijk. Moet ik toch op gaan letten.

Showband, als technicus van diverse bands heb ik in de loop der jaren het hele clubcircuit, de kernpodia en diverse (grotere) festivals aangedaan. Op één keer na heb ik nooit problemen gehad en heb ik ook altijd alle medewerking gekregen van de aanwezige crew. Eigen mics, eigen rackje, geen probleem.
    Die ene keer dat het niet mocht was in een theater in Oosterhout en die heren bakten er vervolgens niets van.
    Dus begrijp ik niet zo goed waarom het bij jullie niet wil lukken.
    Capabele technici vinden is inderdaad niet makkelijk. Zelf heb ik een kleine groep van 3 man waar ik op terug kan vallen als ik een dubbele boeking heb en dat werkt naar tevredenheid. Het zijn mensen die ik zelf opgeleid heb in de Tavenu Waalwijk. Zodoende ben ik ook in staat om korte termijn toch boekingen aan te nemen. Maar nu dwaal ik af.
    Heerlijk die stilte

Comment

• hertog
      • Mar 2009
      • 6

Ik heb altijd de insteek van, mijn microfoons hebben een bepaald nivo. Als de van microfoons van de muzikant op dat moment een hogere kwaliteit (bijvoorbeeld SM58 tov een KM105) dan gebruik ik met alle liefde de KM105. Als de microfoon van de muzikant ongeveer de zelfde kwaliteit is dan laat ik door middel van uittesten de muzikant beslissen. Mocht de microfoon van de muzikant (bijvoorbeeld SM58 tov PG48) van lagere kwaliteit zijn dan adviseer ik het altijd heel erg eerlijk wat het verschil is tussen de 2 en laat ik het meestal ook nog horen.

Maar dat doe ik inprincipe altijd, dat soort dingen communiceer ik altijd van te voren met de band (en laat het desgewenst van horen op de avond zelf, voor het soundchecken)

Comment

• Mach Facilities
        • May 2009
        • 109

Allereerst wil ik even reageren op de werkelijke discussie, namelijk, welke mic's altijd geaccepteerd zullen worden, en daarover kan ik heel erg kort en duidelijk zijn, namelijk, JULLIE EIGEN MICS. Bij niet accepteren is het optreden niet van die waarde dat het belangrijk genoeg is, menselijk gezien (inderdaad zijn je mics een INSTRUMENT, nodig voor je eigen IEM geluid). Instumenten zijn een onderdeel van jullie act, en not interchangable.

Verder wil ik nog even iets kwijt over het probleem qua techneuten, elke zichzelf respecterende technicus zal primair proberen om de klank zoals die acoustisch op het podium is, te reproduceren in de zaal, ook de enige manier om als het ineens nodig is zachter te gaan spelen bijvoorbeeld, dus, als je een bepaalde klank wil in de zaal, zet dan eerst je monitorgeluid in orde (ook je IEM natuurlijk), en laat de techneut in kwestie dan tijdens een nummer even het podium opkomen, dan laat je hem of haar in elk geval geen twijfel over hoe jullie in de zaal ook willen klinken. Dit kan overigens alleen maar als je op de buhne een goede balans hebben, maar daar ga ik maar even van uit, anders is het eind zoek, mijns inziens. Verder nodig ik je uit om eens een keer te bellen, gewoon om een keer de koppen bij elkaar te steken, over wat jullie nu precies willen, ik begrijp inderdaad zoals Berolius al zei, dat jullie eigenlijk primair een techneutenprobleem hebben. Nu is het zo dat ik regelmatig HELE grote namen heb geschoven, en nog steeds doe overigens, maar de personen die jij beschrijft als zijnde je gasttechneuten zijn in mijn opinie niets meer dan verkapte zelfkickertjes, die eigenlijk niet eens oren hebben om te horen wat jullie willen, niet echt techneuten dus. Ook een techneut is gewoon een bandlid, voor de opdrachtgever, wordt dus nagenoeg altijd geaccepteerd, althans in mijn eigen beleving, over de afgelopen 20 jaar dat ik nu professioneel geluid doe, is het mij maar EEN enkele keer gebeurd dat er enige wrijving was omdat de band wilde dat ik zelf schoof, en dat berustte meer op vooroordelen dan op kennis bij de bewuste verhuurder, zelfs tijdens dat optreden werden al excuses aangeboden voor hun gedrag, omdat men inzag dat het qua techniek wel snor zat. Vaak willen techneuten of zaaleigenaren niet dat er iemand anders schuift, omdat ze bang zijn dat er iets stuk gaat, en NIET omdat men denkt het zelf beter te kunnen. Ook mogelijk dus, om een techneut als vast bandlid te presenteren, met een garantie dat als er door onkunde iets sneuvelt, het vergoedt kan en zal worden, gewoon in je rider opnemen.
        Bij interesse kun je trouwens altijd even contact opnemen met me, je lijstje is nooit groot genoeg, is ook mijn bescheiden gedachte, naast het feit dat ik zelf niet de wereld hoef te verdienen (ook bij mij is liefde voor muziek de drijfveer, eten doe ik toch wel, ik heb het geluk dat ik werk genoeg heb om niet om te komen van de honger), ken ik nog wel een aantal gerespecteerde techneuten die best eens uit willen helpen, waar nodig.
        Verder, succes.....
        Groeten
        Chris

Comment

Working...