De grens tussen techniek en instrumenten.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Originally posted by showband
    Afgezien dat wij als band al niet met de B52 bij de kick blij zouden zijn.
    Kijk, da's dan weer zo'n typisch smaakgevoelig dingetje.
    Een B52 zelf klinkt niet lekker in de kick... mis je de "punch" oftwel de pok die je met een 112 wel hebt.
    Menig technicus gooit er daarom een beta91 of SM91 naast.
    Is dan de best of both worlds en kun je van achter je tafel bepalen welke stuk kick voor een bepaalde band of zelfs voor een bepaald stuk het lekkerst klinkt.

Over smaak valt te twisten. Over instrumenten van/voor muzikanten en microfoons van/voor technici ook.

Wat ik ooit kreeg was een band die me samen met de rider per post gewoon een CD-tje opstuurde met de tekst "als je dit kunt benaderen zijn wij gelukkig". Nam in ieder geval een hoop eigen-innitiatief weg.

Zeker in het cover-circuit kom je techneuten tegen die zo'n beetje alle uitvoeringen van een nummer wel gehoord/geschoven hebben.
    Da's een voordeel en een nadeel. Het nadeel is dat een technicus ook een smaak heeft en die versie van het nummer zal proberen te benaderen die hij lekker vondt. Als jij een andere versie wilt, kun je bijna niet anders dan dat overdreven duidelijk maken.

Komt een band aan met een eigen set mic's, dan wil ik daar best mee mixen (tenzijn dat de avond compleet verpest). Soms kom je zo de meest wonderlijke maar fijn klinkende microfoons door tegen.
    Kom jij met een D112 in de kick, dan vindt ik (B52/SM91 liefhebber) dat geen probleem, echter bereik je niet de sound die je wilt, want dan ga ik met de sound van de kick zitten sleutelen tot hij zo klinkt als ik hem lekker vindt.
    Dito met je 604 op de snare.

Dus, gratis tip van de dag... zorg dat de technicus iets heeft om in de auto naar het optreden toe naar te luisteren.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

[quote=SoundOfSilence;500502]Kijk, da's dan weer zo'n typisch smaakgevoelig dingetje.

Zeker in het cover-circuit kom je techneuten tegen die zo'n beetje alle uitvoeringen van een nummer wel gehoord/geschoven hebben.
      Da's een voordeel en een nadeel. Het nadeel is dat een technicus ook een smaak heeft en die versie van het nummer zal proberen te benaderen die hij lekker vondt. Als jij een andere versie wilt, kun je bijna niet anders dan dat overdreven duidelijk maken.

Wat is de taak van een techneut nou eigenlijk ? Het geluid van de band zo natuur getrouw mogelijk uitversterken naar het publiek of zijn eigen smaak mixen . Dit is een van de redenen dat ik steeds meer lol heb in klassieke opdrachten en jazz . Spraak is niet mijn favoriet maar wel lastig als je het echt goed wil doen .
      Je komt dit ssort techneuten trouwens niet alleen in het cover cicuit tegen hoor . Ik ben blij dat ik er niet te lang mee te maken heb gehad .

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

[...] QED [...]
        Dat mag je alleen gebruiken als je ook daadwerkelijk iets bewezen hebt ...

Maar verder... het topic lijkt een beetje van links naar rechts te schuiven. Waar is het verhaal mee begonnen? Voor zover ik het begrijp:[LIST][*]Jullie willen als band een constant geluid.[*]Jullie hebben als band bepaalde voorkeuren wat sound betreft en willen dat die door techneuten worden gerespecteert.[/LIST]

Zoals ik al eerder aangaf, een microfoonset uitzoeken waar IEDEREEN in ALLE omstandigheden mee kan werken is onmogelijk, klaar.

Maar als je het breder trekt vind ik het vreemd/ onrealistisch om te denken dat je met dezelfde auto, banden en brandstof dezelfde ronde-tijden neerzet... ongeacht de bestuurder/ coureur. We weten toch allemaal dat het menselijke element in onze wereld by far de belangrijkste bepalende factor is voor de uiteindelijk kwaliteit?

Ik heb het al een paar keer voorgesteld, maar er wordt niet echt op ingegaan... waarom zorgen jullie er in ***snaam niet voor dat jullie een vaste techneut krijgen bij de grotere shows? Jullie huren toch steeds bij dezelfde PA firma? Dan kan die toch ook gewoon steeds dezelfde mannekes leveren als jullie spelen? Maak dat onderdeel van de deal en je bent overal vanaf... Dat kost je dan ook niks extra's...

Maar goed, ik neem aan dat jullie dat wel geprobeerd hebben... maar waar zitten dan de problemen? Het lijkt me sterk dat er echt niemand te vinden is die geschikt is. Of willen jullie voor 50 euro een goede techneut?

Leg het me aub uit... want als je het mij vraagt richt deze discussie zich VEEL te veel op het bestrijden van een symptoom (als het al zou helpen), dan het oplossen van het probleem.
        Last edited by berolios; 26-02-09, 19:55.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

// OFF-TOPIC
          Originally posted by Mike Manders
          [...] ik zie het (zeer beknopt uitgelegd), toch niet echt als een kunstwerk wat ik elke dag maak, maar slechts als een verlengstuk van hetgene wat er op het podium gebeurd [...]
          Je maakt de muziek misschien zelf niet, maar je moet wel ook 'snappen' wat er op het podium gebeurd ... en de interpretatie die je daaraan geeft, drukt per definitie eigenlijk al een stempel op de uiteindelijke sound, toch? 'Goede sound' is niet iets dat onomstotelijk vast staat... er zijn vele manieren waarop 'goede sound' te bereiken is. En het verschil tussen deze vormen van 'goede sound' ligt vooral in de interpretatie (en smaak?) van de mixer in mijn optiek. Er zijn daarin heel 'technische' mixers en juist heel 'muzikale' mixers.

Wel grappig dat juist jij dit zegt, want ik zie jou toch zeker wel als een zeer muzikale mixer .

OFF-TOPIC//
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• drumbeat
            • Apr 2008
            • 12

Wij als band hebben krijgen van de heren technici regelmatig complimenten. Wij zorgen namelijk voor een goede basissound waar we ook tijd en aandacht aan schenken. Daarnaast hebben we wel een voorkeur voor bepaalde mic's in onze rider. Mochten deze er niet zijn dan natuurlijk wel gelijkwaardig. Daarnaast zien wij de schuiverd als een persoon die weet wat ie moet doen. Samen met de schuiverd zorgen wij voor een goed geluid. Dit gaat zonder discussies. Wij hebben een mening en de techneut ook, mocht dit teveel van elkaar afwijken dan komen we tot een gulden middenweg. Slechte afgeregelde apparatuur gaat echt niet beter klinken met een top-micro. Zorg dat je basisgeluid goed is, en zoals Berolios ook al aangeeft, probeer zoveel mogelijk dezelfde schuivers te krijgen. Voor kleine tot middelgrote hebben we een vaste schuiverd en voor de hele grote klussen doet een goed gesprek wonderen. Dit kost 5 minuten van je tijd en je hebt geen onenigheid. Al presteer je nog zo goed als muzikant, zonder techneut kun je ook niks........

Comment

• Mike Manders
              • Aug 2006
              • 341

ja Berolios, je hebt een punt qua muzikaal mixen, maar ik vind muzikaal mixen en een schilderij maken toch 2 verschillende dingen. je bent als FOH technicus een verlengstuk van de band. via microfoons (!!) en de keuze hiervan, de tafel, de speakers etc etc. vertaal je de boodschap van de band/artiest naar het publiek.

ik probeer inderdaad dingen zeer muzikaal te behandelen, en dat ligt me goed. maar goed dat is een heel ander onderwerp. daar gaat het hier niet echt over.
              als je begrijpt wat ik bedoel.
              gr. mike

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

[FONT=Arial] Ik heb het al een paar keer voorgesteld, maar er wordt niet echt op ingegaan... waarom zorgen jullie er in ***snaam niet voor dat jullie een vaste techneut krijgen bij de grotere shows? Jullie huren toch steeds bij dezelfde PA firma? Dan kan die toch ook gewoon steeds dezelfde mannekes leveren als jullie spelen? Maak dat onderdeel van de deal en je bent overal vanaf... Dat kost je dan ook niks extra's...[/FONT]

[FONT=Arial]Maar goed, ik neem aan dat jullie dat wel geprobeerd hebben... maar waar zitten dan de problemen? Het lijkt me sterk dat er echt niemand te vinden is die geschikt is. Of willen jullie voor 50 euro een goede techneut? [/FONT]

[FONT=Arial]Leg het me aub uit... want als je het mij vraagt richt deze discussie zich VEEL te veel op het bestrijden van een symptoom (als het al zou helpen), dan het oplossen van het probleem.[/FONT]
                [FONT=Arial]Even een antwoord voor Berlios samengesteld uit oude postings op dit forum. [/FONT]

[FONT=Arial]Allereerst een oud antwoord op de vraag uit een oude thread . [/FONT]
                [FONT=Arial]1 Een extra man is gewoon veel geld. Of het nu een technicus of een muzikant is. Als een zaal een jaardeal met een geluidsbedrijf heeft om de acts uit te versterken krijg ik het butget voor een "extra" techneut er niet door. De verantwoordelijkheid ligt dan ook niet bij mij. De klant krijgt dan de mixer die zij zelf inhuren. Lijkt mij duidelijk qua werkverhouding toch? Je kan niet elk optreden weigeren. En zeker in muziekcafe´s moet je een keer per jaar staan anders ziet niemand jouw band. En heb je geen kijkdagen. Het blijft schipperen.[/FONT]

[FONT=Arial]2 Zoals vaker in deze site is aangehaald laten festival organisaties en kernpodia niet altijd een eigen crew toe. Dan hang je aan wat er is en kun je alleen hopen dat de opmerkingen van de eigen techneut meegenomen worden.Mijn ergernis dat bedrijven priklijsten amper gebruiken heb ik vaak genoeg geventileerd. [/FONT]

[FONT=Arial]3 Bands van 9 man en meer spelen op donderdag/vrijdag/zaterdag. Op dinsdagavond zijn er geen feesten groot genoeg voor mijn type acts. Dus als B-act bestaande uit conservatoriumstudenten, muziekdocenten, deeltijdmuzikanten, schnabbelaars en mensen uit de poporganisatiewereld speel je niet genoeg om een technicus 100% vast aan je band te koppelen. Hoe graag ik het ook zou willen. Die man gaat met het gemiddeld aantal optredens in de "grote band sector" aan de geeuwhonger. Behalve als ie er andere dingen bij kan doen. (kernpodia festivalwerk, presentaties, beurzen enz) Op dat soort momenten kun je er achter komen dat zelfs de goede bedrijven, die je als vaste klant hebben, en weten wat voor band je bent. Mensen op je af sturen die blijkbaar een te grote mond hebben of wat dan ook voor reden. Maar gewoon niet presteren. Dat is niet normaal, dat kost die verhuurder een klant, maar het gebeurt wel. Zelfs bij de allergrootste namen in de biz.[/FONT]

[FONT=Arial]Een uitleg "waarom heb je geen vaste techneut" helpt dus niet. Die hebben we als we normaal geboekt worden wel. (2 stuks kunnen vinden…) Aangezien iedereen de laatste jaren steeds grotere feesten steeds korter van te voren gaat boeken. Liefst allemaal op 07-07-2007 of een feest in het weekend van koninginnedag/hemelvaart is het heel goed mogelijk dat je die vaste man eens niet meer meekrijgt. Dit jaar anderhalve week van te voren uit het niets een boeking voor een 250 man bedrijfsfeest op scheveningen. Op een vrijdagavond in het festival seizoen. Ja dan kan de technicus niet meer. Van opties kun je niet leven. [/FONT]

[FONT=Arial]Deze thread gaat dus over die optredens dat wij met een externe technicus moeten werken.Een situatie die ik niet leuk vind maar wel geregeld voorkomt. [/FONT]

[FONT=Arial]Bij mijn band is altijd plaats geweest voor beginners die ervaring willen opdoen. [/FONT][FONT=Arial](gek genoeg zijn daar nou net rond Den Haag totaal geen mensen voor te vinden. Zie advertenties die ik ook bij J&H zet ) Van de oude clan zijn er ook enkele van doorgestroomt die wij dus niet meer kunnen betalen.[/FONT][FONT=Arial]. Die helpen soms wel bij promotiedingen gelukkig.[/FONT]

als onbekende "B-act" band is het "glazen plafond"qua inkomsten de prijs waarvoor je een "bekende nederlander" kunt huren. Een "naam" op de poster is namelijk, zo is het leven, beter voor de poster dan een band. De ondergrens is drankomzet die je genereerd. En ja dat kan gelijk zijn aan nul als je muziek maar alternatief genoeg is en je band onbekend. Ook kane heeft voor nul euro opgetreden.... Als je als B-act band gek genoeg bent om met veel artiesten, licht en geluid van enig kaliber, wit op te gaan treden. Dan wordt de spoeling dun. Liefde voor muziek is een son of a b***h. hahaha Wij gaan voor gangbare prijzen naar feesten toe. Maar de enige manier om ze te krijgen is gezien worden in zalen als "heeren van aemstel" en "de Paap". En alle bruiloften die daaruituit komen pikken we met alle liefde mee. Het gaat immers om zowel geld als liefde voor muziek. Als je op boekingssites kijkt waarvoor wij uitkoop weg gaan zal een DJ zeggen f**k wat veel geld. Als je nuchter terugrekend kun je in nederland onder de 3K eigenlijk niet met meer dan 6 man spelen. En voor dat geld beginnen de bekende nederlanders van tweede garnituur al langs te komen. Wij proberen met slim beleid dus betaalbaar te blijven. Door minder en gerichte eigen apparatuur pakken we een stuk, door zachter en kleiner te kunnen spelen een tweede stuk, door dingen te doen die anderen weigeren pakken we wat. En uiteindelijk sta je dan vooraan als er grotere en spectaculaire gigs uitbesteed worden. Omdat wij geen zeikerds zijn en altijd met een goede show komen. Ook op die strandtent met 40 gasten.

[FONT=Arial]Een vaste man/vrouw die zowel bij een promotie/cafeoptreden ZIN heeft om te gaan, bij een groot optreden de kennis heeft om te gaan en bij een bruiloft in het budget valt en wil meesjouwen tsja…. Dat is een schaap met vijf poten. Dus is dat alleen al een reden dat je met meerdere technici moet werken. En als je dan in de feestweek in december zit dan kan echt zowat niemand. Ongeacht het budget. Mixers verdienen bij mij al twee keer zoveel als de muzikanten!!! (zo schaars zijn de goede) en als ik naar de syllabus op de websites van de MBO/hbo opleiding geluidstechniekers kijk zie ook weinig aanleiding om te hopen dat het snel beter zal worden. Overigens, Zelfs als je rechtstreeks bij de AES site zoekt vind je niet eens een stagaire die ergens zin in heeft. Behoorlijk frustrerend kan ik zeggen. En iemand in opleiding zonder ervaring zal ook gewoon pas beginnen langs te komen voor 15euro per uur. Die gaat niet voor "gratis" bij repetities even kijken wat ie eigenlijk moet kunnen voor dat geld… Dus die klachten van MBO/HBO-ers die geen stageplaats kunnen vinden op deze site moet ik altijd wel om lachen. Die gasten mogen en willen echt niets.[/FONT]

[FONT=Arial]Ondertussen doen wij als muzikanten langzamerhand steeds meer zelf. Want de HH technici willen niets… Tot je 300euro per avond neerlegt. En dan hoef je dus niet met een wensenlijst aan te komen. Deze thread is er dus serieus op gericht hoe wij met handschoenjes de technici kunnen aanpakken of we alsjeblieft wensen ingewilligd kunnen krijgen. Onze lijst capabele meewerkende techneuten die niet vast bij een andere band zitten en wij kunnen betalen is 2 man groot…. [/FONT]

[FONT=Arial]Duidelijk antwoord? En dus ook duidelijk dat ik dit stuk liever buiten de thread wil houden.[/FONT]
                Last edited by showband; 28-02-09, 12:40.
                lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

[...] [FONT=Arial]Duidelijk antwoord? En dus ook duidelijk dat ik dit stuk liever buiten de thread wil houden.[/FONT]
                  De context was voor mij niet helemaal duidelijk, nu wel... erg vervelende situatie... heb niet zo 1,2,3 een tip voor je behalve "probeer te leren leven met de onzekerheden die helaas aan dit soort probleem-shows gekoppeld zijn".

Jullie willen 'perfectie', maar zullen dat nooit afgedwongen krijgen bij die shows waar je nu over praat (kroeg bepaald wie techniek doet etc). Neem je eigen microfoonset mee en houd die als 1e suggestie, zorg dat je spullen goed voor elkaar zijn en 'pray for the best'. De meest effectieve manier om de dienstdoende techneut toch op jullie golflengte te krijgen blijft een goede babbel denk ik, zorg dat hij gemotiveerd is zijn best te doen en mee te werken aan de sound die jullie zoeken. Heb je een arrogante kwast die het allemaal beter weet, of iemand die gewoon de kunde mist het voor elkaar te krijgen... dan houdt het snel op vrees ik.

p.s. als jullie met je eigen mic set aankomen en er is tijd voor een soundcheck, dan is het heel verdedigbaar om altijd eerst jullie set te proberen, jullie IEM is daar immers op gebaseerd. Mocht de techneut van dienst er echt niet mee kunnen werken, dan kan er altijd evt nog gewisseld worden.

Veel succes ermee!

Comment

• bran0985
                    • May 2004
                    • 75

Beste Showband,
                    Ik heb 90% van deze discussie met veel interesse gelezen...
                    Eigenlijk vertel je in al je post, voor de goede lezer, dat het eigenlijk helemaal niet om het soort microfoon, (inhuur) techneut of sound gaat...
                    Jou / jullie wens is eigenlijk een "extra bandlid" lees: liefhebber of iemand die wil leren en die ook niet bang is om in de ochtend thuis te komen om na 2 uur slapen weer te gaan in laden voor het volgende kunstje. Hij/zij zou dan ook nog bij de band moeten passen en een beetje oren moeten hebben... de rest komt vanzelf! Gage: gewoon mee delen (als hij/zij volwaardig het geluid regelt) met de band.
                    Waarom ik dat denk... wij lopen tegen het zelfde probleem aan...
                    Je wilt graag kwaliteit leveren, bent serieus met je muziek/product bezig alleen als je de gage vraagt die je nodig hebt... zit je thuis op de bank...
                    Jij kent vast wel de opmerking van die kroegbaas "800 euro???? mot ik er 2400 omzetten om wat te verdienen... weet je hoeveel biertjes dat zijn!"
                    Mijn tip (met knipoog, maar wel waar): Ga naar x factor, zorg dat je zo debiel doet dat iederen er over praat en je kan bij die zelfde kroeg 1200 vragen voor een half uur..... en zorgen hun ook nog voor geluid..
                    Succes kerel, ennuh microfoons... daar komen we samen wel uit
                    *just my two cents*

Comment

• Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

en ik maar serieus doen over technici, muziek en microfoons... wat een grap is dit toch. je zit in een circuit waar het niemand iets interesseert wat voor galm er op een stem staat, waar niemand er iets om geeft als het een keertje piept, en de mensen zijn te dronken om er iets van mee te krijgen wat voor mooie microfoon er gebruikt wordt.

1 tip: ga lekker muziek maken, probeer daar zoveel mogelijk plezier in te hebben. daar is het ooit allemaal om begonnen, en probeer het zo ook vol te houden.

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

^ bovenstaande klopt vaak. Maar we vergeten nog een belangrijke functie: muzikanten vertrouwen en 'feelgood' geven. Als regelmatig rondzingt, al maakt het publiek het niets uit, zullen je muzikanten wel heel erg geirriteerd raken, terwijl ze zich eigenlijk volledig op 'hun ding' horen te concentreren. De meeste mensen in dit topic hoef ik immers niet uit te leggen wat het verschil voor het optreden en de algemene sfeer is als de muzikant wel of niet lekker in zijn/haar vel zit!

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

en ik maar serieus doen over technici, muziek en microfoons... wat een grap is dit toch. je zit in een circuit waar het niemand iets interesseert wat voor galm er op een stem staat, waar niemand er iets om geeft als het een keertje piept, en de mensen zijn te dronken om er iets van mee te krijgen wat voor mooie microfoon er gebruikt wordt.
                          Ik denk dat die houding op de lange duur niet verstandig is.

Er zijn ook zaalhouders, boekers, coordinators van evenementenbureaus aanwezig op feesten. En botweg ook zo nu en dan wel liefhebbers in de zaal.

Als je er met de pet naar gooit voeg je jouw band bij de middelmaat die dagelijks door de conservatoria en schnabbelscene worden uitgebraakt. Die allemaal even snel geld willen verdienen. Ik geloof werkelijk dat het handhaven van een minimumstandaard bij de techniek daar een essentieel onderdeel van is. Dat geeft continuiteit. En eerlijk gezegd is een beetje professionele houding van iedereen gewoon prettiger werken.
                          lekker belangrijk!

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

1 tip: ga lekker muziek maken, probeer daar zoveel mogelijk plezier in te hebben. daar is het ooit allemaal om begonnen, en probeer het zo ook vol te houden.
                            Hier moet ik je ff terugfluiten (leuke woordspeling) Mike;

Mee eens dat men lekker muziek moet maken! Maar dat het geen donder uit maakt hoe een galmpje klinkt, of het wel of niet rondzingt en welke microfoons of PA er worden gebruikt is natuurlijk echt niet op alle bandjes van toepassing.
                            Ik zou me als tech goed schamen als het de hele tijd rondzingt en de band zou dit met mij erg vervelend vinden! Als ik met gare mic's kom aanzetten hetzelfde.
                            Er zijn namelijk zat boekers, eigenaren, etc die hier wel op letten en je afrekenen op zowel de optische, technische en klanktechnische kant omdat ze door jaren ervaring wel weten wat er te koop is!

Dus scheer niet alle bandjes en hun geluid over 1 kam! Ik ga mee met showband in deze.

Dat deze discussie je op sommige vlakken onlogisch of overdreven in de oren klinkt moet je apart zien!
                            d&b Audiotechnik

Comment

• RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

je zit in een circuit waar het niemand iets interesseert wat voor galm er op een stem staat, waar niemand er iets om geeft als het een keertje piept, en de mensen zijn te dronken om er iets van mee te krijgen wat voor mooie microfoon er gebruikt wordt.
                              Hier wil ik toch even op reageren. Ik ben regelmatig op pad met een top 40 band. De ene keer spelen ze op 'sjieke' feesten, dan staan ze weer in een feesttent voor 1000 man. Technisch is alles goed voor elkaar. En dat is prettig werken. Zowel de band als ik hebben dezelfde insteek, een goed resultaat neerzetten ongeacht voor wie we spelen. Voor mij is er geen onderscheid tussen band, soort muziek, locatie enz. Ik word ingehuurd om het geluid te verzorgen en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen. Voor wie dan ook.
                              Ik denk dat dit de enigste manier is om je werk met plezier te kunnen blijven doen.
                              Heerlijk die stilte

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

Originally posted by RayM
                                ....

Ik denk dat dit de enigste manier is om je werk met plezier te kunnen blijven doen.
                                de ENIGE manier dan he
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...