Riders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

@jakkes,

Is er een reden om de drummonitor aan de floortomkant van de drummer te plaatsen?

1) Als het is om de bassist goed te zien, zet het er even bij,
    2) soms zijn drummers wat dovig als hij hier niet staat. Maar schrijf dat dan wel op.. want meestal staat ie aan de HH kant.

Waarom meestal aan de HH kant? omdat als je hem nast de HH in de richting van de drummer zijn oren zet hoort de drummer hem net zo goed als wanneer hij aan de andere kant staat. Echter de tweeters staan nu weggedraait vanaf de HH, snare, hoge tom EN de eerste overhead af. Je omzeilt bijna precies alle gevoelige microfoons met een hoogcomponent.

Zet je hem naast de floortom duw je alle drummonitoring er precies in.
    lekker belangrijk!

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Originally posted by showband
      @jakkes,

Is er een reden om de drummonitor aan de floortomkant van de drummer te plaatsen?

1) Als het is om de bassist goed te zien, zet het er even bij,
      2) soms zijn drummers wat dovig als hij hier niet staat. Maar schrijf dat dan wel op.. want meestal staat ie aan de HH kant.

Waarom meestal aan de HH kant? omdat als je hem nast de HH in de richting van de drummer zijn oren zet hoort de drummer hem net zo goed als wanneer hij aan de andere kant staat. Echter de tweeters staan nu weggedraait vanaf de HH, snare, hoge tom EN de eerste overhead af. Je omzeilt bijna precies alle gevoelige microfoons met een hoogcomponent.

Zet je hem naast de floortom duw je alle drummonitoring er precies in.
      Het is niet mijn rider...., maar die van Gitarist....

Als ik zelf de monitors bij de drummer plaats, plaats ik ze altijd aan de HH/Snare kant, waarom: Geen idee, waarschijnlijk omdat daar de meeste ruimte is, of omdat een drummer eerder geneigd is om richting de snare/HH te kijken dan naar de Floortom?

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

tja: riders....., iedereen hoopt deze te krijgen als die geluid ergens aan dient te leveren. Iedere muzikant/gast technieker is er zelf bij gebaat als die er een vooruit stuurd.

Van Gitarist 62 (Coert) heb ik nog een xls lijstje liggen gedateerd 3-11-2006 met daarin wat die wenste (en naar mijn mening ook heeft gekregen? (ok Coert, helaas met wat probleempjes op de dag zelf, nog steeds excuses))

Om van de priklijst van Coert uit te gaan:
        Ik zal dan altijd reageren met de spullen die ik heb of als vervanging voor zijn gevraagde spullen bv: Neumann KM184 heb ik niet: wel Sennheiser K6P/ME64, D112 heb ik niet wel een Beta91 enz.
        ook zal ik aangeven wat ik mee denk te nemen aan PA.
        Zelf ben ik van mening dat het bedrijf die de spullen aanleverd, een inschatting moet maken of de spullen die hij wil leveren voldoende is om de klus te klaren, de basis zal er dan zijn.

Nu heb ik een leuke PA bij elkaar (EAW JF260 set met SB250 subs, drieweg actief aangestuurd met LAB gruppen versterkers, Yamaha LS9/32, Shure/sennheiser/AKG microfoons, QSC versterkers voor monitors, Radiall DI's enz.)

MAAR: ik gebruik DAP CX10's als monitors: ik draai daar nu drie jaar mee, diverse klussen ook op hoog volume met achter 1 kant PLX/2-1804 2 CX10's.
        Is dat voor jullie een no-go, showstopper?
        Is jullie inschatting dat als de rest van de spullen in orde is, die enkele DAP CX10 dan ook wel goed zal zijn?

Ik denk dat als iedereen zo'n insteek heeft (communiceren) dat we al een heel op de goede weg zijn.

De excessen zul je (helaas) altijd blijven houden helaas.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

als die DAP´s onaangekondigd meegaan? Zonder enige aarzeling is de reactie: poep aan de knikker. (en wij dus onze renkus heinz topjes op bag-end sub thuis hebben laten liggen waarmee we het zelf even hadden kunnen doen)

als die DAP´s ook bij de drums komen te liggen, ja dan is het een showstopper.

De drumster gaat echt de bassist, toetsenist niet horen zonder sub. Alles bij ons is DI zonder instrumentversterker, dus een 10 inch speelgoedspeaker gaat dat echt niet duidelijk bij een drumstel hoorbaar krijgen. Los van de vraag of de kick al goed terug kan komen op een 10 inch. Een SP X-act zonder sub redt het vaak al niet. Dus een coaxiale DAP 10 inch tannoyimitatie is kansloos. (in de priklijst hebben we dat trouwens wel erg duidelijk uitgelegd staan en normaliter is er met de monitors van een PA weinig onbruikbaars aanwezig.)

specs:
          System type: 2-way 10” Coaxial
          Power: 250W (RMS)
          Sensitivity: 96 dB
          Maximum SPL (theoretical HAHAHAHA WAT BETEKENT DAT NU WEER?): 120 dB

Met je oor naast een snare, 110dB op een meter, hoor je daar geen laag uit. Mag je blij zijn met een geluidsdruk in het mid die even hard is als je snare. En kan een drummer niet veel doen in de oh-zo-belangrijke click met de bassist zijn groove. Dus voor een kroegoptreden waar je wat zang terug wil geven is het OK maar dan al erg minimaal. Voor een groter optreden of een band met een moderne backline ga je met die setup een sub bij de drums missen.
          Last edited by showband; 27-01-09, 22:50.
          lekker belangrijk!

Comment

• Gitarist 62
            • May 2006
            • 278

[QUOTE=jakkes72;497687]Het is niet mijn rider...., maar die van Gitarist....
            QUOTE]

zal dan ook maar zelf reageren

kantje waar de drummonitor ligt maakt onze drummer niks uit eigenlijk; Heb nooit zo nagedacht over je onderbouwing, maar klínkt me niet onlogisch.
            Hij (Onze drummer) wil vooral z'n eigen kick en de bassist goed horen om mooi synchroon te blijven en vind t dan wel best. dus ga liefst voor 15" floors op bas/drum monitor.

wat betreft die cx 10 kastje van Jacco: Ze stonden dacht ik alleen als zangmonitor. En ik heb me toen verbaasd over hun prestaties, eerlijk is eerlijk. Weet echt niet meer wat je toen bij drums had liggen.. Wet nog wel dat het die avond toch stevig stond te beuken zowel on stage als in de zaal
            ~Clearsound~

Comment

• SM
              • Oct 2004
              • 129

Je eigen eer

Hee Mike,

Met riders is het net als met computers; op het moment dat je hem hebt gemaakt is hij eigenlijk alweer verouderd. Ik heb op de mijne altijd een datum tot wanneer hij geldig is staan. Wie dan ook de rider krijgt kan altijd zien dat hij niet meer geldig is.

Niet communicerende pre-productie lijkt momenteel meer regel dan uitzondering. Zelfs in het van overheidswege gesubsidieerde popzalen circuit waar de gemiddelde kantoor-pipo zelfs visitekaartjes mag laten drukken met 'pre-productie-manager'. Juist daarom ben ik extreem precies op mijn eigen riders. Hoe minder ik overlaat qua twijfel, hoe makkelijker een ander me tegemoet kan komen.

Ik heb voor mijn riders een paar uitgangspunten:
              - Het past binnen 32 kanalen, en liever nog 24.
              - Wanneer het echt niet binnen 32 kanalen past dan geen luxe dingen als gitaren dubbel, snare bottom (ik doe geen metal), etc, maar back to basic, waardoor het altijd weer binnen regel 1 lukt.
              - Luxe dingen alleen als ik er creatief ook echt iets mee doe.
              - Standaard-omschrijving van benodigde spullen is: een PA passend bij de locatie. Verder geen merken, voorkeuren of afkeuren. Als een bandje met major platendeal en zo wordt geboekt in een kroeg dan zal daar wel een reden voor zijn. Ik ga dan meestal ook gewoon akkoord met een standaard kroeg-set, met hooguit wat masseren aan randvoorwaarden.
              - Mics zijn standaard-dingen, of ik neem ze zelf mee. (Sowieso in club-circuit altijd eigen mics mee)
              - Eigen FX-rackje is beperkt tot dingen met mijn eigen smaakje die je echt niet standaard tegenkomt. En ik heb ook de raarste verloopjes bij me.
              - Voor die paar acts waarbij extreem hoge kwaliteit materialen nodig zijn staat dit er expliciet bij, incl suggesties. Dit zijn ook altijd de shows waarvoor contact met de provider een vereiste is.

Mijn ervaring is steeds weer; hoe minder moeilijk ik doe, hoe meer ik voor elkaar krijg. Soms heb ik liever 2 keer zoveel PA van een B-merk dan een te duur en krap bemeten ingehuurde set van een A-merk. Als je met bekendere bandjes en artiesten op stap bent zijn de regionale verhuurders vaak bereid om meer materialen mee te nemen als je gewoon akkoord gaat met wat ze in voorraad hebben. Doe mij dan maar die headroom.

S.

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Originally posted by showband
                als die DAP´s onaangekondigd meegaan? Zonder enige aarzeling is de reactie: poep aan de knikker. (en wij dus onze renkus heinz topjes op bag-end sub thuis hebben laten liggen waarmee we het zelf even hadden kunnen doen)

als die DAP´s ook bij de drums komen te liggen, ja dan is het een showstopper.

De drumster gaat echt de bassist, toetsenist niet horen zonder sub. Alles bij ons is DI zonder instrumentversterker, dus een 10 inch speelgoedspeaker gaat dat echt niet duidelijk bij een drumstel hoorbaar krijgen. Los van de vraag of de kick al goed terug kan komen op een 10 inch. Een SP X-act zonder sub redt het vaak al niet. Dus een coaxiale DAP 10 inch tannoyimitatie is kansloos. (in de priklijst hebben we dat trouwens wel erg duidelijk uitgelegd staan en normaliter is er met de monitors van een PA weinig onbruikbaars aanwezig.)

specs:
                System type: 2-way 10” Coaxial
                Power: 250W (RMS)
                Sensitivity: 96 dB
                Maximum SPL (theoretical HAHAHAHA WAT BETEKENT DAT NU WEER?): 120 dB

Met je oor naast een snare, 110dB op een meter, hoor je daar geen laag uit. Mag je blij zijn met een geluidsdruk in het mid die even hard is als je snare. En kan een drummer niet veel doen in de oh-zo-belangrijke click met de bassist zijn groove. Dus voor een kroegoptreden waar je wat zang terug wil geven is het OK maar dan al erg minimaal. Voor een groter optreden of een band met een moderne backline ga je met die setup een sub bij de drums missen.

Correct geantwoord in de geest dit topic.
                Nu heb ik ook geen rider van jou mogen ontvangen (via de opdrachtgever), dus ik zal als dit wel gebeurd, netjes in contact treden met jou en eerst overleggen.
                Als daaruit blijkt dat we er onderling niet uit kunnen komen met de aangeboden spullen, zal ik uiteraard kijken wat ik kan doen. Uiteraard houdt dat voor mij in dat ik ga kijken wat ik moet doen om er aan te voldoen. Aan mij is het vervolgens of ik dat binnen mijn eigen offerte kan redden, of dat ik dat terug zal koppelen aan de opdrachtgever onder vermelding dat de bezoekende band niet accoord gaat met de door mij aangeleverde spullen (volgens de 1e offerte aan de opdrachtgever).
                Ik zal daar bij geheel vrijblijvend mijn offerte opnieuw aanbieden met de extra door jou gevraagde spullen.
                Nu is de bal dus terug bij de plek waar die hoort: de opdrachtgever!!!
                Als deze accoord gaat is er geen probleem. Ik krijg dan een nieuw accoord op mijn offerte en ik zal dan richting jou aangeven dat we geen uitdaging/probleem meer hebben, en dat we elkaar daarna op datum x zullen treffen.

Als de opdrachtgever NIET accoord gaat, maar vast houdt aan de oude offerte, dan zal ik van de opdrachtgever vragen om dit met jou te communiceren, en mij daarin in CC te nemen.
                Ik leg de bal dus keihard terug bij de opdrachtgever!!!

Als de opdrachtgever de bovenstaande actie niet onderneemt, dan zal ik richting jou zijn antwoord communiceren en is het jouw uitdaging....

(bovenstaande is mij nog nooit overkomen, mede omdat ik in een andere scene mijn diensten aanbiedt)

Bottomline:
                Ik leg de verantwoording bij de opdrachtgever neer, als blijkt dat ik er met mijn spullen niet in overleg met jou uit kan komen.
                De opdrachtgever is dan geheel vrij om een andere aanbieder te zoeken.
                Ik heb dat liever dan dat op dag x blijkt dat we er als techneuten onderling niet (meer) uit kunnen komen.

Ik ga verder niet in op je mening over de DAP monitors, dat is een mening. En mijn mening is dat deze in 99% van de door mij gedraaide klussen voldoende zijn.

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Originally posted by Gitarist 62
                  wat betreft die cx 10 kastje van Jacco: Ze stonden dacht ik alleen als zangmonitor. En ik heb me toen verbaasd over hun prestaties, eerlijk is eerlijk. Weet echt niet meer wat je toen bij drums had liggen.. Wet nog wel dat het die avond toch stevig stond te beuken zowel on stage als in de zaal
                  Voor zover ik me kan herinneren heb ik alleen maar CX10's gebruikt daar.

(even voor de beeldvorming voor de anderen:
                  Dit was een optreden in een kerk, klein podium, diepte van de zaal ongeveer 20mtr.
                  geluidsniveau ongeveer 105-110 dB bij de tafel denk ik Coert?)

Een groot gebruiker van Meyer sound in het Noorden van het land heeft ooit een blinde test gedaan tussen de CX12 en de Tannoy V12.
                  De verschillen bleken zeer klein te zijn!!!

Ik weet dat er niet veel laag in de CX'en zitten, sterker nog: alles onder de 100 Hz word er al uitgehaald.
                  Op een podium van 7-8 meter breed en 3 meter diep wil ik het liefst zo min mogelijk "last" hebben van monitors op het zaalgeluid.
                  Veel laag op het podium zorgt er in mijn beleving voor dat er vaak op een hoger geluidsniveau gedraaid word dan wenselijk voor het zaalgeluid.

Comment

• flurk
                    • May 2003
                    • 409

Bottomline:
                    Ik leg de verantwoording bij de opdrachtgever neer, als blijkt dat ik er met mijn spullen niet in overleg met jou uit kan komen.
                    De opdrachtgever is dan geheel vrij om een andere aanbieder te zoeken.
                    Ik heb dat liever dan dat op dag x blijkt dat we er als techneuten onderling niet (meer) uit kunnen komen.

Ik ga verder niet in op je mening over de DAP monitors, dat is een mening. En mijn mening is dat deze in 99% van de door mij gedraaide klussen voldoende zijn.[/quote]

Probleem is dat een opdrachtgever(organisator) meestal niet op de hoogte is van van technische vereisten van de bands ( lees :eigenlijk geen bal kent van techniek).Als het maar goed klinkt.Kan het hem wat schelen of het nu Meyer,EV of RenkusHeinz dan DAP is.Voor de opdrachtgever telt enkel of hij zijn budget rond krijgt.En daar zijn wij (verhuurbedrijven) dan weer de pineut van. Vergelijk de budgetten voor de bands maar es met wat er wordt uitgegeven voor techniek. Enals er kan gesnoeit worden; dan gebeurt dit meestal in onze sector.
                    En daar krijg je de bal terug in jouw kamp.
                    Last edited by flurk; 28-01-09, 12:33.

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

De band heeft een contract met de opdrachtgever.
                      Ik heb een contract met de opdrachtgever.
                      Als de opdrachtgever het niets kan schelen, dan zit die mooi in het midden. Ik zal aangeven waar het klemloopt vwb de techniek. Als de opdrachtgever er dan niet naar handeld (in de vorm van aanpassen budget / communiceren met de band) dan is het niet mijn probleem.
                      cfm offerte aan mijn opdrachtgever heb ik geleverd. Als de band dan niet wil spelen (in mijn ogen begrijpelijk, laat dat wel zijn) dan is dat de opdrachtgever zijn probleem.

Comment

• Gitarist 62
                        • May 2006
                        • 278

Originally posted by jakkes72
                        Voor zover ik me kan herinneren heb ik alleen maar CX10's gebruikt daar.

(even voor de beeldvorming voor de anderen:
                        Dit was een optreden in een kerk, klein podium, diepte van de zaal ongeveer 20mtr.
                        geluidsniveau ongeveer 105-110 dB bij de tafel denk ik Coert?)
                        is al even geleden.. maar herinner me nog dat zelfs de bassist van die avond het hard vond gaan. (en die nam altijd zijn 8x10 mee om 'zichzelf lekker te horen'
                        ~Clearsound~

Comment

• jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

Originally posted by Gitarist 62
                          is al even geleden.. maar herinner me nog dat zelfs de bassist van die avond het hard vond gaan. (en die nam altijd zijn 8x10 mee om 'zichzelf lekker te horen'
                          Dat was Ivan toen toch?

Ik heb een keer klus met Ivan gedaan in Cappele waar die geen speakercabinet voor de bas mee had.
                          Ik heb het toen als volgt aangesloten:
                          DI > mengtafel in > Direct out > Powersoft 5000 in > naar een 15"monitor
                          Die was toen wel blij......
                          (voor de liefhebbers: dat was geen DAP monitor, ik was als freelancer ingehuurd....)

Comment

• Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

[QUOTE=jakkes72;497758]Dat was Ivan toen toch?QUOTE]

ja idd Iwan, inmidels is die 8x10 wel omgeruild voor iets handzamers.

Met een 15" wedge moet een bassist ook wel uit de voeten kunnen. Ik vraag iig de heren bassisten hun sublaag uit hun 4x10 combo te draaien. Piekje rond de 300 en 1,5 k er in. Kijken ze je vaak ongelovig aan.. Van mij krijgen ze dan nog wat terug op de 15"wedge en zijn ze achteraf tevreden, terwijl ik niet die hele bas meuk de zaal in krijg

maare heb t idee dat we nogal offtopic gaan
                            ~Clearsound~

Comment

• flurk
                              • May 2003
                              • 409

Originally posted by jakkes72
                              De band heeft een contract met de opdrachtgever.
                              Ik heb een contract met de opdrachtgever.
                              Als de opdrachtgever het niets kan schelen, dan zit die mooi in het midden. Ik zal aangeven waar het klemloopt vwb de techniek. Als de opdrachtgever er dan niet naar handeld (in de vorm van aanpassen budget / communiceren met de band) dan is het niet mijn probleem.
                              cfm offerte aan mijn opdrachtgever heb ik geleverd. Als de band dan niet wil spelen (in mijn ogen begrijpelijk, laat dat wel zijn) dan is dat de opdrachtgever zijn probleem.

Ik ben er zeker van de er in het "milieu" altijd naar jou ( leverancier van de P.A) zal verwezen worden als er iets fout loopt. Ik vind dan dat je zelf het initiatief moet nemen en eventueel de gig weigeren. Wat natuurlijk nooit leuk is ( en anderen staan altijd te springen om de job over te nemen).

Comment

• jakkes72
                                • Dec 2003
                                • 1015

Er zal zeker verwezen naar bij, maar ik zal middels communicatie aan kunnen tonen dat de onwil niet bij mij is...
                                Klus weigeren is inderdaad ook een optie.....

(even een kleine uitleg in welke kring ik me normaal bevind:
                                De kerkelijke omgeving voor 300-400 man geluid doen in een evangelische setting. Budget waar je dan over spreekt is € 200 - 300 per dag, incl vervoer, bediening, en aanlevering van spullen. De gemiddelde tijd is dan begin om 11:00 einde 17:00.)

Verder geen festivals oid waar ik te maken krijg met A of B artiesten.

Comment

Working...