Tulp én XLR als master-out gebruiken???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

Originally posted by Mathijs
    Als je niet weet waar je het over hebt, laat het dan a.u.b. achterwegen.
    Een DI is niet gemaakt om een lijn signaal te splitsen.
    Een DI corrigeert de impedantie en verzwakt meestal standaard het signaal.

Als je een line signaal wil splitsen gebruik dan gewoon een Y kabel.
    Als je het actief wil verdelen, koop dan gewoon echt een actieve splitter of een nette processor.
    ik weet wat een DI is, en waar die eigenlijk voor bedoeld is (dus NIET om je signaal op te splitsen), maar wilde zeggen dat sommige DI's, net als die Behringer die KJP noemde (heb zelf de 4000, maar is vergelijkbaar) dit kunnen en dit dan een makkelijke oplossing is, zonder y-kabeltjes te hoeven maken die je later (bijna) niet meer gebruikt, terwijl een DI vaker gebruikt kan worden. En deze DI kan toch ook via de 230 lopen, en niet via batterijtjes maar over phantoom? of is dit weer een ander model dat ik in mn hoofd heb?

ik hoef bijna nooit twee outputs tegelijk te gebruiken, en mocht het zijn heb ik die DI om het mee op te lossen, dus daarom dat ik zo denk, weet niet hoe het zit bij de rest. Met die y-kabel ervaring, dat was op een schoolcabaret, waar de kabel even snel in elkaar was geprutst om iets op te lossen, en daarna nog eens 'goed' was gemaakt, maar daarna viel het signaal op allebij de amps weg... komt misschien ook door de gene die het kabeltje heeft gemaakt, maar daar genoeg over...

@poelmans
    idd, niet direct aan gedacht, maar toch, waarom y kabeltjes maken terwijl je ook een output op je amp hebt?

grtz Jeroen van Geffen
    Last edited by DMiXed; 03-01-09, 14:33.
    Jeroen van Geffen

Comment

• DaDe
      • Jul 2004
      • 15

Originally posted by Poelmans
      Ik had em
      Oh, en als je Y splitje stuk gaat, dan pak je gewoon een 3de Y splitje. Als je XLR kabel stuk gaat, dan ga je toch ook niet solderen? Neen, dan pak je gewoon een andere, en snij je met je leatherman de stekker van de kapotte XLR kabel eraf, zodat de magazijnier weet dattie stuk is.
      Wie dat doet kan onmiddellijk vertrekken!

Kapotte kabel markeer je met tape!
      Je snijdt toch ook de stekker niet af als je parlamp springt?
      En hoe weet jij welke kant van de kabel stuk is? Kan je voor het zelfde geld twee keer solderen.
      Moedwillig kabels stukknippen doe je gewoon NIET.
      More music, more fun!

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

@DmiXed: hoezo Y kabels nooit meer gebruiken? Wij hadden er in onze 'verloopjeskoffer' een stuk of 4 liggen. Het kwam meer dan eens voor dat we geen monitortafel moesten plaatsen, maar dat de gasttechnieker het wel leuk vond op de vocalen te splitsen op 2 kanelen: 1 voor de monitors, en 1 op de FOH. Zo kan je onafhankelijk EQ-en.

En in ampland waren ze ook af en toe handig. Enfin ik heb nooit spijt gehad dat ik ze gemaakt heb.

Als je trouwens in een PA situatie al DIs moet gebruiken om signaal te splitsen, dan zijn ze héél snel op. Wij hadden er 8 (BSS), en die waren er soms zeer snel door. Zoiezo al 2 voor de discobar (voor en na de live act), aangezien een GB8 geen padding knoppen heeft én omdat het ivm phantom power voor minder ongelukken zorgt. Ik heb dan ooit nog een drummer tegengekomen die digitaal drumde: ik moest 8 DIs bij die man plaatsen, maar de toetsenist moest er ook nog hebben.... Punt is gewoon dat je meer dan eens DIs tekort hebt....

@Dade: iedereen bepaalt zijn eigen manier van werken zeker? Kan zijn dat jij je personeel daarvoor buitengooit, en moest ik voor jou werken, dan zal ik dat respecteren. Op (sommige) andere plaatsen wordt de kabel gewoon gesaboteerd, zodat er geen enkele stagehand een brommende kabel op de stage kan leggen.
        Je weet trouwens vrij snel welke kant van de kabel voor storing zorgt. Als de microfoon kraakt bij het hanteren, dan kan je er donder op zeggen dat het de female XLR is Enfin, je moet er natuurlijk niet te licht overgaan, maar in veel gevallen weet je perfect welke stekker moeilijk doet, en dan is de leatherman snel gepakt. Als ik niet zeker ben knip ik niet.

Comment

• prins100
          • Oct 2009
          • 1

singnaal

kan ik van af het mengpaneel het signaal over twee apparaten verdelen een videocamera en een dat recorder . heb ik ook verlies van signaal of blijft de uitgang van signaal het zelfde . of wordt het gehalveerd over twee apparaten
          graag u antwoord hier op .

Comment

• Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

Normaal gezien stuurt je mixer over beide apparaten hetzelfde signaal uit. Je mixer is van binnen in gestuurd waardoor hij over beide outputs het zelfde stuurt.
            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by prins100
              kan ik van af het mengpaneel het signaal over twee apparaten verdelen een videocamera en een dat recorder . heb ik ook verlies van signaal of blijft de uitgang van signaal het zelfde . of wordt het gehalveerd over twee apparaten
              graag u antwoord hier op .
              Dit is geen probleem, normaal gesproken is een uitgang altijd laagohmig en een ingang hoogohmig, simpel gezegd ziet een uitgang de daarop aangesloten ingang als een heel kleine belasting.
              Originally posted by Beckers Entertainment
              Normaal gezien stuurt je mixer over beide apparaten hetzelfde signaal uit. Je mixer is van binnen in gestuurd waardoor hij over beide outputs het zelfde stuurt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Ik weet dat het topic bijna een jaar oud is, maar toch.....
                Steeds weer wordt er een DI bijgehaald als splitser. Dan weet je niet wat een DI doet, of ik begrijp niet hoe je hem aansluit.
                De meeste DI hebben een a-symm ingang, dat kan Jack of XLR of beide zijn en vrijwel allemaal hebben ze een uitgang, geïsoleerd met een trafo, op XLR.
                De ingangen zijn meestal op lijn niveau , hoog ohmig en de uitgang op microfoon niveau en dan een paar honderd ohm.
                Ik zou dus echt niet weten hoe je dan gaat doorlussen.
                Een DI omgekeerd gebruiken, levert alleen problemen op, onder meer een ongebalanceerde uitgang.
                De originele outputs van de mixer in een a-symm uitgang en hoe dan verder?
                De eerste de beste verbinding naar de DI is al een misser.
                Die tulp-uitgangen voor de tweede versterker is zo gek nog niet. Om een aardlus te voorkomen zou je indien nodig nog een lijntrafo 1:1 kunnen tussenschakelen.
                Een (te) goedkope oplossing is een simpele groundseparator, hoewel de kwaliteit soms beneden de maat is.
                Twee Y-kabeltjes is goede optie, als je niet bij de originele doorlusaansluitingen van de bestaande versterkers kunt komen.
                Zelf heb ik ooit eens twee simpele plastic doosjes gemaakt, met enerzijds een female XLR in en aan de andere kant 4x XLR male uit. Alles is één op één aangesloten.
                Met bestaande (microfoon) kabels kun je nu op een uitgang van van de mixer, vier eindtrappen aansluiten. De mixeruitgangen zijn meestal Low-Z en de versterkeringangen 10K ohm. Er is wat dat betreft geen enkel probleem.
                Omdat er altijd een aardlusje kan ontstaan, kun je de doosjes nog uitbreiden met per uitgang een groundlift schakelaartje. Ben je helemaal goed bezig.
                Kost bij mekaar misschien vijf tientjes, ben je wel van het amateuristisch gepruts af....
                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by speakertech
                  Zelf heb ik ooit eens twee simpele plastic doosjes gemaakt, met enerzijds een female XLR in en aan de andere kant 4x XLR male uit. Alles is één op één aangesloten.
                  Met bestaande (microfoon) kabels kun je nu op een uitgang van van de mixer, vier eindtrappen aansluiten. De mixeruitgangen zijn meestal Low-Z en de versterkeringangen 10K ohm. Er is wat dat betreft geen enkel probleem.
                  Omdat er altijd een aardlusje kan ontstaan, kun je de doosjes nog uitbreiden met per uitgang een groundlift schakelaartje. Ben je helemaal goed bezig.
                  Kost bij mekaar misschien vijf tientjes, ben je wel van het amateuristisch gepruts af....
                  Speakertech

Behalve als je meerdere versterkers hetzelfde signaal wilt sturen voor bijv. een omroepsysteem (dat kan overigens ook via een actieve signaalsplitter of door simpelweg de line-outs van de 1e amp doorlussen op de ingangen van de 2e etc.) zou ik er persoonlijk een processor of op z'n minst een x-over tussen gooien.

Maar dat neemt niet weg dat de oplossing is voor mensen met minder budget. En er zit maar 1 nadeeltje aan: je kan er niet oneindig veel aan elkaar hangen, omdat je dan geen signaal meer overhoud, want als je in serie schakelt blijft de stroom gelijk en word de weerstand steeds hoger, maar als je parallel schakelt word de totale stroom verdeelt over alle parallele stroomtakken en word de weerstand steeds lager...

Hier een mooi voorbeeld van een actieve splitter: Drawmer - DA6 Balanced Distribution Amplifier

Drawmer - KickBox 4x4 Active Splitter

Daan
                  Last edited by djspeakertje; 21-10-09, 08:26.
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by djspeakertje
                    Behalve als je meerdere versterkers hetzelfde signaal wilt sturen voor bijv. een omroepsysteem (dat kan overigens ook via een actieve signaalsplitter of door simpelweg de line-outs van de 1e amp doorlussen op de ingangen van de 2e etc.) zou ik er persoonlijk een processor of op z'n minst een x-over tussen gooien.

Maar dat neemt niet weg dat de oplossing is voor mensen met minder budget. En er zit maar 1 nadeeltje aan: je kan er niet oneindig veel aan elkaar hangen, omdat je dan geen signaal meer overhoud, want als je in serie schakelt blijft de stroom gelijk en word de weerstand steeds hoger, maar als je parallel schakelt word de totale stroom verdeelt over alle parallele stroomtakken en word de weerstand steeds lager...

Hier een mooi voorbeeld van een actieve splitter: Drawmer - DA6 Balanced Distribution Amplifier

Drawmer - KickBox 4x4 Active Splitter

Daan
                    Je weet dan waarschijnlijk niet dat uitgangen laagohmig zijn en ingangen hoogohmig. Denk dan aan waarden van 600 Ohm voor een output en 14 kOhm voor een input.
                    Je kunt je voorstellen dat een stuk of 5 versterkers nauwelijks als belasting voor de uitgang wordt gezien en je zult dan ook geen merkbaar signaalverlies hebben. Het is dus, mits je de diverse versterkers niet apart wilt kunnen regelen en geen galvanische scheiding nodig hebt, niet nodig om een splitter ertussen te schakelen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by speakertech
                      Ik zou dus echt niet weten hoe je dan gaat doorlussen.
                      Niet moeilijk doen met laag/hoog ohmige uitgangen, maar gewoon bron in de input, xlr in de output, da's lijntje 1.
                      Heel veel DI's hebben een link... die koppel je door naar een tweede DI, xlr in de output en dat is lijntje 2... signaal gesplitst.

Echter... het kost je veel DI's, werkt zo alleen voor een line-signaal (keys oid), is absoluut geen oplossing als je 24 kanalen hebt, enz. enz. enz.

Dus: lekker een stagebox met MON en/of VIDEO aftak bouwen (koud doorlussen is meestal genoeg) of huren en gaan, of voor die 2 kanaaltjes een Y splitje gebruiken.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by renevanh
                        Niet moeilijk doen met laag/hoog ohmige uitgangen, maar gewoon bron in de input, xlr in de output, da's lijntje 1.
                        Heel veel DI's hebben een link... die koppel je door naar een tweede DI, xlr in de output en dat is lijntje 2... signaal gesplitst.

Echter... het kost je veel DI's, werkt zo alleen voor een line-signaal (keys oid), is absoluut geen oplossing als je 24 kanalen hebt, enz. enz. enz.

Dus: lekker een stagebox met MON en/of VIDEO aftak bouwen (koud doorlussen is meestal genoeg) of huren en gaan, of voor die 2 kanaaltjes een Y splitje gebruiken.
                        De ingangen van DI boxes zijn vrijwel altijd a-symmetrisch. Dan lever je nogal wat in vind ik. De versterkers zou je op de uitgang aansluiten en dat is meestal microfoon niveau, wel een beetje weinig voor een eindtrap.
                        Het was de bedoeling om meer versterkers te gebruiken, al dan niet met doorlussen. We moesten geen DI doorlussen toch?
                        De doorlus op een DI wordt gebruikt, Als je bijv een instrument rechtreeks wil aansluiten op je mengtafel, terwijl je ook nog een personal monitor gebruikt. Deze korte verbindingen zijn bijna altijd a-symm. De personal moni komt dan op de doorlus.. Op de doorlus kun je natuurlijk ook een tweede DI aansluiten voor een monitortafel bijvoorbeeld.

Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by MusicXtra
                          Je weet dan waarschijnlijk niet dat uitgangen laagohmig zijn en ingangen hoogohmig. Denk dan aan waarden van 600 Ohm voor een output en 14 kOhm voor een input.
                          Je kunt je voorstellen dat een stuk of 5 versterkers nauwelijks als belasting voor de uitgang wordt gezien en je zult dan ook geen merkbaar signaalverlies hebben. Het is dus, mits je de diverse versterkers niet apart wilt kunnen regelen en geen galvanische scheiding nodig hebt, niet nodig om een splitter ertussen te schakelen.

Owkeej,

Ik ben ook nog maar 14 en probeer mensen te helpen met wat ik weet (en gelukkig heb ik een goede natuurkunde leraar, dus word dat steeds meer!)

On-topic: als je het master-out signaal netjes over meerdere apparaten wilt verdelen die geen uitgangen hebben is dit wel de beste en netste manier (als je het geld hebt...).

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

... wat een hilarisch topic is dit geworden zeg

Met de allereerste reactie (Nightline) lijkt alles wel gezegd. Met een "ongebalanceerde" extra amp maakt je Y-splitje gelijk de hele lijn naar de bar ongebalanceerd ... dat lijkt me dus niet zo handig.

Wat betreft alle andere fantastische (fantasie-tastische) "oplossingen" die zijn aangedragen ... euhm ... ... juist ja.

Succes !
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by Koen van der K
                              ... wat een hilarisch topic is dit geworden zeg

Met de allereerste reactie (Nightline) lijkt alles wel gezegd. Met een "ongebalanceerde" extra amp maakt je Y-splitje gelijk de hele lijn naar de bar ongebalanceerd ... dat lijkt me dus niet zo handig.

Wat betreft alle andere fantastische (fantasie-tastische) "oplossingen" die zijn aangedragen ... euhm ... ... juist ja.

Succes !
                              Hoi Koen,
                              Ik zag nog wel in de (Amerikaanse) usermanual, dat pen drie van de XLR hot is en twee return, ik dacht dat die Amerikanen al bij gedraaid waren. Dat zou kunnen inhouden dat de versterkers in tegenfase zijn, als de versterkers tenminste faserein zijn. Dus wel nog polariteitscontrole toepassen. Volgens mij was het niet de bedoeling om een ongebalanceerde versterker op een y-kabel aan te sluiten. Er is helemaal niet over de extraversterker gesproken, wat betrft ingang etc.
                              Het lezen van een manual is natuurlijk altijd handig. Zo zie je dat de xlr +4dB afgeeft (1,24V) en de tulpuitgang 0dB (1 volt). Maar ja handleidingen lezen, dat is, heb ik geconstateerd, heel vaak te veel moeite.

Maar het topic is al een jaar oud zowat, dus de hele thread is zowat mosterd na de maaltijd.
                              Maar ja tis altijd leerzaam, nietan?
                              Speakertech
                              Last edited by speakertech; 22-10-09, 18:19.

Comment

• Koen van der K
                                • Aug 2005
                                • 1146

Ha Speakertech, wat TS uiteindelijk heeft gedaan met z'n vraag en alle kleuren antwoorden daarop zal waarschijnlijk vaag blijven ... hij zal wel te erg geschrokken zijn van alle reacties hier, of hij heeft gewoon de manual erbij gepakt ;-)

Dat van die pinbezetting bij XLR's is idd nog steeds de moeite van 't controleren waard. Er zijn ook nog 'n hele hoop Crest Pro amps in omloop waar de hot op 3 zit.

Groeten !
                                Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...