Tulp én XLR als master-out gebruiken???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Iedereen heeft het over "monitoring" inmiddels, behalve de topicstarter... Volgens mij wilde hij juist FrontOfHouse-geluid bijplaatsen!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by jurjen_barel
      Iedereen heeft het over "monitoring" inmiddels, behalve de topicstarter... Volgens mij wilde hij juist FrontOfHouse-geluid bijplaatsen!
      Precies, de discussie gaat een heel eigen leven lijden
      De topicstarter zien we ook al niet meer terug.
      Blijf erbij dat een simpel verloopkabeltje gewoon de oplossing is.
      Eén versterker op de tulp uitgang en één op de XLR met de volume regelaar terug gedraaid om het verschil in uitgangsspanning te compenseren is dus een slechte oplossing. Je meters geven dan 0 dB aan terwijl de versterkers op halve kracht staan te draaien.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

De netste oplossing is wel een processor plaatsen die 2 stereo-groepen uitstuurt op vol signaal, maar of de topicstarter daar op zit te wachten...

Volgens mij kan hij op zich best de tulp-uitgang gebruiken voor de tweede set. Het hoeft niet op 0dB binnen te komen op zijn eigen versterker. Hij wilde enkel extra geluid om de caféset mee aan te vullen en zelfs met wat er uit de tulp-uitgang komt heb je al meer geluid dan zonder de extra set.

Mocht hij na deze poging nog steeds ontevreden zijn met het volume (los van de vraag of gecombineerde sets 'goed' zullen klinken), dan kan hij altijd nog over extra maatregelen nadenken.

Sowieso, de vraag of de tulp-uitgang gebruikt kan worden in combinatie met de XLR-uitgang, is inmiddels lang en breed beantwoord.

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Originally posted by sparky
          Ooit wel eens van de uitdruiking KISS gehoord?
          Nee, helaas.
          Vertel, vertel......
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• DMiXed
            • Jan 2008
            • 370

kunnen we niet gewoon die DI's, y kabels en andere 'slimme' oplossingen vergeten en gewoon doorlussen?! de meeste versterkers hebben tegenwoordig toch een parralle uitgang?
            zo niet , ga ik ook voor splitten met de active DI, die heb je zo gehaald en je houd de signaalsterkte gelijk (mijn ervaringen met y kabels zijn niet zo positief)

Grtz Jeroen van Geffen
            Jeroen van Geffen

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

Originally posted by jans
              Nee, helaas.
              Vertel, vertel......
              KISS-principe - Wikipedia
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Originally posted by Big Bang
                Ik dank U.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

maar iedereen in de audio (live audio, pro audio wereld) heeft tegenwoordig DI boxen in de voorraad !!! En die hebben, zeker de actieve versies, vaak een zgn splitfunctie , ik maak het maar gewoon even ecpliciet door wat data te noemen
                  ga ik ook voor splitten met de active DI, die heb je zo gehaald en je houd de signaalsterkte gelijk (mijn ervaringen met y kabels zijn niet zo positief)
                  Als je niet weet waar je het over hebt, laat het dan a.u.b. achterwegen.
                  Een DI is niet gemaakt om een lijn signaal te splitsen.
                  Een DI corrigeert de impedantie en verzwakt meestal standaard het signaal.

Als je een line signaal wil splitsen gebruik dan gewoon een Y kabel.
                  Als je het actief wil verdelen, koop dan gewoon echt een actieve splitter of een nette processor.

Comment

• kjp
                    • Jul 2008
                    • 24

nog even visueel

Zeg matthijs:

op de DI 1800 van behringer (zgn actiev DI box omdat je er een voeding op zet) heeft een passieve doorlus functie (tis idd niet het signaal splisten maar doorlussen, ik leer echt weer wat ! dank!)

DIE Di box had ik dus in mijn hoofd bij de beantwoording van de vraag
                    en die kost geen klap, een keer 60 e of zo, zo'n ding komt altijd van pas !

Die leuke Y-kabeltjes, ja dat kan wel, geen probleem, totdat je een breukje krijgt en er on spot gesoldeerd mag gaan worden. Toegegeven: als je een beetje kwaliteit Y kabeltje koopt ben je klaar.

Ach: er lopen meerdere wegen naar Rome
                    Last edited by kjp; 02-01-09, 21:40.
                    Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Moehahaha, dus ergens 2 DI's tussenproppen, 2x zoveel kabels gebruiken als bij de eenvoudige optie en continu batterijen vervangen (want waar ging je fantoom vandaan halen) is een betrouwbaardere optie dan 2 splitjes gebruiken!!!???

Gast je bent hilarisch, maar ik zou mn baantje nog maar niet opzeggen als ik jou was.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by kjp
                        Zeg matthijs:

op de DI 1800 van behringer (zgn actiev DI box omdat je er een voeding op zet) heeft een passieve doorlus functie (tis idd niet het signaal splisten maar doorlussen, ik leer echt weer wat ! dank!)

DIE Di box had ik dus in mijn hoofd bij de beantwoording van de vraag
                        en die kost geen klap, een keer 60 e of zo, zo'n ding komt altijd van pas !

Die leuke Y-kabeltjes, ja dat kan wel, geen probleem, totdat je een breukje krijgt en er on spot gesoldeerd mag gaan worden. Toegegeven: als je een beetje kwaliteit Y kabeltje koopt ben je klaar.

Ach: er lopen meerdere wegen naar Rome
                        En toen liet je de terhinger DI vallen en kan je ook solderen....

Gewoon goeie XLR kabel en een Y splitje gaat jaren mee! En anders idd gewoon die tulp uitgang of de parallele in/out van de versterker gebruiken. Meerdere simpele wegen rijden lekkerder naar Rome
                        d&b Audiotechnik

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Ieder PA bedrijf heeft ook wel een 24 kanaals tafeltje staan, als ze die er nu tussen zetten hebben ze vast een hoop auxen over om iedere zone apart aan te sturen.....
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by moderator
                            Ieder PA bedrijf heeft ook wel een 24 kanaals tafeltje staan, als ze die er nu tussen zetten hebben ze vast een hoop auxen over om iedere zone apart aan te sturen.....
                            Hallo!!!
                            Lees nog eens wat de vraag was....
                            Het moet niet gekker worden om met een 24 kanaals mengtafel aan te komen alleen maar om een tweede XLR output te creëren op een mengpaneel.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

Hallo...denk eens na over het bericht wat ik plaats....

Het is toch belachelijk om de meest simpele vraag te beantwoorden met de meest onmogelijke oplossingen!!!!!!

Mixer heeft twee uitgangen, je kan zelf bepalen hoe hard je uitstuurt, anders pas je even het volume op je amp aan....

Had serieus niet verwacht dat er iemand zou happen op de volstrekt belachelijke idee om dit via de door mij aangedragen "oplossing"!!!!!
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Poelmans
                                • Feb 2004
                                • 804

Ik had em

Iets eerder oppert iemand dat hij slechte ervaringen heeft met Y-kabels, omdat er gekke dingen zouden gebeuren met de signaal sterkte door het passief splitsen. Maar in nagenoeg dezelfde paragraaf raad hij aan op de parallel out van een versterker te gebruiken die.... passief splitst!!!! In de volgende paragraaf raad hij een DI aan die... passief splitst!!!!

Alle respect, maar doe eens een PA apparaat open dat een link out heeft (eender welk, zelfs een DMX apparaat): de in en de uitgang zijn gewoon met draadjes verbonden, en er wordt nog wat afgetakt voor het apparaat zelf. Volgens mij is dat de definitie van een Y split? Maar een Y split is dan weer niet goed....

Oh, en als je Y splitje stuk gaat, dan pak je gewoon een 3de Y splitje. Als je XLR kabel stuk gaat, dan ga je toch ook niet solderen? Neen, dan pak je gewoon een andere, en snij je met je leatherman de stekker van de kapotte XLR kabel eraf, zodat de magazijnier weet dattie stuk is.

Comment

Working...