4 kanaals amp lab/camco

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by salsa
    Per kanaal draait het 2.66 Ohm, en geen probleem..

Dave
    Maar da's nog net ff meer als 2 Ohm.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

laat ik ook eens reageren als topicstarter!

wat ik aanhou is het volgende:
      je hebt 1 stekker.
      hij is 16A.

dat is met 100% efficiente versterkers dus 4x 900W. maken we 750W van (rendement/PFC/connectors/kabelverliezen).

dat is 350W per 18" als je op elke uitgang een dubbel 18" sub zet,
      das niet echt wat je wil jongens, maar wel een thuiskomertje.

lab10.0000 lijkt grofweg op 2x fp6400 maar is het dus niet meer bij 4x4 ohm subs. dan heb je met de 2x6400 gewoon 2x meer voeding uit het net.

echter als je veel subje topje setjes doet is het ideaal
      En als je puur enkel 18" subs hebt ook....

De veelzijdigheid van 1 amp sub/top weegt zeer op tegen anderzijds 2x 16A shuko fp6400 dus meer power op laagohmse belasting.

Ik heb alleen maar 10.000's. maar heb dan ook enkel 18" subs.
      bij grotere configuraties verdeel ik dat gewoon (10.000 per kant). als ik dat met 6400's zou doen zou het niet splitsbaar zijn in verschillende sets, nu wel. 10.000 is voor mij dus compacter en veelzijdiger. Als je dubbel18" subs hebt is het mijns inziens dus niet aan te raden om een 10.000 te nemen, en enkel18 wel.

knoppen en waarden :)

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Inderdaad is de FP10.000Q een dubbele FP6400 dus in theorie zou je tekort komen op de voeding. In de praktijk werkt het echter wel prima met een 4 Ohm belasting, of het met 2 Ohm ook werkt durf ik niet te zeggen.
        Het volle vermogen heb je ook alleen ff met de ´oempff´ nodig en met de meeste muziek is er tijd genoeg die voeding weer op te laden.

Comment

• Turboke
          • Oct 2006
          • 463

Een FP10000 is zeker geen dubbele FP6400,
          een 6400 is 2 x 2300w op 4ohm en 2 x 3200w op 2ohm
          een 10000 is 4 x 2100w op 4ohm en 4 x 2500w op 2ohm

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Turboke
            Schroef er maar eens een open, zijn echt identiek.
            En ga ook maar eens meten, in de prestaties zijn ze ook identiek.

Comment

• Turboke
              • Oct 2006
              • 463

De gegevens zijn toch heel anders.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

Originally posted by MusicXtra
                Inderdaad is de FP10.000Q een dubbele FP6400 dus in theorie zou je tekort komen op de voeding. In de praktijk werkt het echter wel prima met een 4 Ohm belasting, of het met 2 Ohm ook werkt durf ik niet te zeggen.
                Het volle vermogen heb je ook alleen ff met de ´oempff´ nodig en met de meeste muziek is er tijd genoeg die voeding weer op te laden.

wat je stelt kan allemaal wel maar heb je het ook geprobeert ?... ik iig wel. 2.7 ohm sub (3 subs per kant dus) op kan c en d van een 10.000 waarvan kanaal a en b al elk 2 tops doen.
                Nu overschakelen met de subs op een losse amp ernaast (in dit geval een mc2 E45 iets andere klank maar ong. hetzelfde vermogen). dat was nogal hoorbaar meer druk (op gehoor 3dB). deze amp doet wel iets meer aan 2,7 ohm denk ik maar geen 3dB. het gaat er gewoon om dat je een extra vrije stroomgroep hebt.
                je hebt maar 3,6kw input bij de 10.000.

buiten dat versterk ik meestal geen oempf maar muziek . als iemand een moogsub speelt of een lage basnoot aanslaat op zn bas heb je een lange subnoot.
                ik vind als muziekfanaat dat je daar de headroom voor moet hebben, ook als er een drummer lekker aan het doortrappen is.

maargoed op een tegenwoordig standaard 90dB festival maakt die laatste 3dB niet veel uit, maar voor dingen waar ik het belangrijk vind neem ik dus een extra 10.000 mee, daar waar het in principe ook met 1 minder zou kunnen.
                wat heel erg helpt (en dan dus ook kan) is dus je toppen en subs verdelen over 2 10.000's, en niet alle subs uit 1 10.000 willen halen.

dit zijn mijn bevindingen iig

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by dokter dB
                  wat je stelt kan allemaal wel maar heb je het ook geprobeert ?...
                  Nope, ik ben er zeker geen voorstander van om lager dan 4 Ohm te gaan en in mijn rackjes heb ik het sub ook netjes verdeeld over de versterkers.
                  En het is inderdaad waar dat bij lange lage basnoten de versterker zijn vermogen niet kan vasthouden, hij zakt dan in naar ongeveer 1000 Watt per kanaal en dan klopt het weer heel aardig met die bijna 4 kW die je uit een enkele 16A groep kunt trekken.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Mijn model Nexo NXAMP is een 2x20 A model, deze heeft dus twee powercords.
                    Eigenlijk is het twee stereo versterkers in 1 behuizing, ik ken de LAB niet dus weet niet of de LAb het zelfde principe heeft...
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

Originally posted by salsa
                      Mijn model Nexo NXAMP is een 2x20 A model, deze heeft dus twee powercords.
                      Eigenlijk is het twee stereo versterkers in 1 behuizing, ik ken de LAB niet dus weet niet of de LAb het zelfde principe heeft...
                      hey dave alles ok? Zie je misschien in januari nog even?! Ben missch weekje op aruba dan...

Maar jouw amp draait op 115v dus dat is weer anders! Maar je hebt wel meer inputvermogen met 40A.... Lijkt me dat een lab10k toch 32A wil op 115v.... Zou daar een ander model voor zijn? Denk dat dit toch wel het probleem is waarom er weinig zware amps van 100-240v inzetbaar zijn... In feite moet je dan 2 aparte voedingen aan boord hebben... Apart afgezekerd...

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

Nope, ik ben er zeker geen voorstander van om lager dan 4 Ohm te gaan en in mijn rackjes heb ik het sub ook netjes verdeeld over de versterkers.
                        En het is inderdaad waar dat bij lange lage basnoten de versterker zijn vermogen niet kan vasthouden, hij zakt dan in naar ongeveer 1000 Watt per kanaal en dan klopt het weer heel aardig met die bijna 4 kW die je uit een enkele 16A groep kunt trekken.
                        ja inderdaad... Nou ja de versterker kan het wel vasthouden maar de psu regelt terug....
                        Begrijp goed dat veel mensen de versterker toch vaak zo gebruiken dat hij eigenlijk te weing supply krijgt... In veel gevallen zal het ook prima gaan en dat is ook het handige van de amp... Het kan allemaal wel...
                        En je hebt altijd de vpl dus kan ervoor kiezen om bepaalde kanalen te downscalen...
                        Ik ben fan!

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

hey dave alles ok? Zie je misschien in januari nog even?! Ben missch weekje op aruba dan...

Maar jouw amp draait op 115v dus dat is weer anders! Maar je hebt wel meer inputvermogen met 40A.... Lijkt me dat een lab10k toch 32A wil op 115v.... Zou daar een ander model voor zijn? Denk dat dit toch wel het probleem is waarom er weinig zware amps van 100-240v inzetbaar zijn... In feite moet je dan 2 aparte voedingen aan boord hebben... Apart afgezekerd...
                          Yep, de NXAMP moet twee verschillende groepen hebben, vind ik zeer goed bedacht.
                          Wanneer kom je in januari? Laat me ff weten!! Leuk!

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• JVS
                            • Mar 2004
                            • 317

Originally posted by Turboke
                            een 6400 is 2 x 2300w op 4ohm en 2 x 3200w op 2ohm
                            een 10000 is 4 x 2100w op 4ohm en 4 x 2500w op 2ohm
                            Schroef er maar eens een open, zijn echt identiek.
                            En ga ook maar eens meten, in de prestaties zijn ze ook identiek.
                            Beiden volgens het klasse-TD principe, maar qua opbouw zijn de FP6400 en FP10.000Q toch écht compleet anders ! Dat een fp6400 net wat meer uitgangsstroom (=power in 2 ohm) kan leveren als een fp10.000q weet ik zeker (leg het schema / afregelgegevens maar naast elkaar).

FP10.000Q - 2 kanalen sub in 4 ohm, 2 kanalen MF/HF in 4 ohm is geen probleem. Bij 4 kanalen sub in 4 ohm gaat de voeding terugregelen (16A PAL limiter) bij een flink subbassignaal.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Denk dat dit toch wel het probleem is waarom er weinig zware amps van 100-240v inzetbaar zijn... In feite moet je dan 2 aparte voedingen aan boord hebben... Apart afgezekerd...
                              Met schakelende voedingen werkt het dan toch anders. Het grote probleem is dat de voeding bij de lage voedingsspanning grote stromen moet aankunnen, maar tevens ook bestand moet zijn tegen de hoge netspanningen.

Dit maakt dat de onderdelen duidelijk duurder zijn, en dus is het goedkoper om 2 verschillende types te maken.
                              Als je over adapters/voedingen praat voor lage vermogens dan speelt dit niet, dan is het vaak duurder ivm verschillende produktie en voorraad etc.

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

Originally posted by DJ Antoon
                                Met schakelende voedingen werkt het dan toch anders. Het grote probleem is dat de voeding bij de lage voedingsspanning grote stromen moet aankunnen, maar tevens ook bestand moet zijn tegen de hoge netspanningen.

Dit maakt dat de onderdelen duidelijk duurder zijn, en dus is het goedkoper om 2 verschillende types te maken.
                                etc.
                                ja ik ga ervanuit dat een SMPS voedingstrafo die op 230 1kw levert op 115v 500w levert.
                                Als de 230 trafo maar 50% (duty cycle) word aangepulst omdat anders de uitgangsspanning te hoog word (wikkelverhouding staat op 230) heb je dus bij 115v iets van 2x zoveel trafokern nodig en dikkere koper, en dikkere primaire elco. Men zou opzich wel een voeding kunnen ontwerpen die wisselend overschakeld naar een andere primaire aftak onder/boven een bepaalde primaire spanning maar het blijft vet overdimensioneren allemaal. Het is heel lastig een groot vermogensvoeding te maken die dit allemaal effe regelt en stabiel blijft. geschakelde voedingregelcircuits zij heel complex en helemaal niet tolerantieontvankelijk (geert wilders uitspraak? )

Comment

Working...