Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarpan
    • Dec 2008
    • 266

Over die commentaren van het publiek...
    Als ik een band al een stuk of 50 keer gemixt heb, probeer ik dat ook telkens ongeveer hetzelfde te doen.
    Als ik van mensen die ook in de branche zitten achteraf mag horen dat het in orde was ben ik natuurlijk tevreden.
    De toeschouwers hebben natuurlijk allemaal een eigen smaak, en voor de één is het te weinig bas(gitaar) de ander hoort de toetsen helemaal niet...
    "Gaat u eens voor het podium staan ipv achter het hoekje aan de bar..."
    als je bij de brom zit...

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Originally posted by tarpan
      Over die commentaren van het publiek...
      Als ik een band al een stuk of 50 keer gemixt heb, probeer ik dat ook telkens ongeveer hetzelfde te doen.
      Als ik van mensen die ook in de branche zitten achteraf mag horen dat het in orde was ben ik natuurlijk tevreden.
      De toeschouwers hebben natuurlijk allemaal een eigen smaak, en voor de één is het te weinig bas(gitaar) de ander hoort de toetsen helemaal niet...
      "Gaat u eens voor het podium staan ipv achter het hoekje aan de bar..."

Dat is inderdaad fijn als je collega het geluid ook goed vind,
      Helaas is het zo dat het publiek ook nog wel eens tegen de band gaat zeuren over te veel bass(als ze op een sub gaan zitten) en dat vervolgens die band weer bij jou komt emmeren. Maar dat maakt het dan ook wel weer leuk, want als alles goed zou gaan word het erg saai...

Comment

• Music People
        • Jun 2004
        • 12

Slechte technici

Wie de bal kaatst....., Bewust even uit laten denderen......., onervaren, weet niet waar die het over heeft.....

Het kaf van het koren scheiden; nou graag....; maar met woorden ??; dat is echt onmogelijk; ook al zijn ze arrogant.

Nou ik daag jullie uit: Ik wil best een keer (of meer) gratis techniek doen op een willekeurige PA.
        Dan zal ik laten zien hoe je het "beste" uit het """slechte""" kunt halen.

Eisen minimaal; apparatuur bestaande uit:
        Eindversterker minimaal 500 Watt in 8 ohm; JBL speakers, maakt niet uit welk type als ze maar bij de versterker en de door jullie nodige versterking passen;
        Mengpaneel met voldoende lijnen en 3 voudige toonregeling (Apollo-tje of zo) voor de door te versterken musici of DJ.
        Ik zelf neem dan een kastje van 10 bij 10 bij 5 centimeter mee, om irritante bijverschijnselen te elimineren.
        Geen Equalizers, computerachtig spul ertussen (actief).
        Ik zal dan ook gelijk uitleggen wat beter kan en wat er mis is of kan gaan als dat het geval is.

Op de persoon spelen is iets waar ik niet aan mee doe; daarom heb ik ook en zal ik ook geen namen noemen.
        Of zijn ze hier allemaal van ........dat feest ?.

Gelukkig ook nog positieve technici die wel zo opjectief mogelijk aan de discussie mee praten en aan kwaliteit denken
        en aan de publieke opinie denken, waar je het uiteindelijk voor doet.

Het is maar net wat je onder werkelijkheid (uitleg: opname reference) verstaat; nou dat kan toch niet echt moelijk zijn; zelfs niet voor een leek.
        Thuis op je Hi-endje afspelen; en op lokatie kijken hoe je dat enigzins kan benaderen.

Moet men toch echt toegeven dat dat nauwlijks meer van toepassing is bij heel veel PA's.
        De woorden en de opmerkingen zeggen al genoeg over die gene die ze plaatst.

Iemand met verstand en goede wil begrijpt echt wel wat ik bedoel; zonder dat ik hoogdravende technisch woorden te gebruiken.

Suggestief opmerkingen plaatsen; van dit wel en dat niet en woorden die mij worden toegeschreven en vooral hun eigen conclusies;
        joh ga is aan je eigen kwaliteiten werken; maar meestal begrijpen ze dat ook en heeft het geen enkele zin om daarop door te gaan.

Lol, lol... daar hou ik ook wel van; alleen soms wel eens even niet.

Genoeg mensen die in deze topic ook wel begrijpen wat ik bedoel en van goede wil zijn om de discussie naar een hoger stadium te brengen.

Onhandig gestart; ja dat is ook maar hoe je dat bekijkt;
        je zou op ze minst als "goede collega's" (concurenten ?) mogen verwachten je mee te helpen discuseren in plaats van de grond in te boren.

Ik weiger dan ook citaten over te nemen in dit bericht, want dat is dingen uit z'n verband rukken en wil het algemeen houden;
        elk item heeft z'n specifieke eigenschappen, maar er zijn vooral ook algemene eigenschappen en daar draait het mij hier om.

Genoeg ervaringen sinds zo'n 30 jaar; waarmee dan wel; vraag het me af of ik dat wel uit wil leggen; vooroordelen oproepen ?
        Misplaatste grappen ?; Wie lijd daaronder ?; de klant en mijn eigen plezier.

Onhandig zijn; ik weet het even niet en die ervaring heb ik nog nooit gehad in mijn omgeving, zeker niet op technisch gebied.

Ergens in de 80-er jaren kwam ik op een discobeurs in Hilversum (bestaat tegenwoordig helaas niet meer).
        Een heleboel bende (rammelend hout) en mindere bende en 1 stand met echt perfect geluid (merk noem ik even niet).
        Ben daardoor actief sets gaan ontwikkelen (tunen) voor eigen gebruik.
        De belangrijkste eigenschap die tot goed geluid leide was de tuning van de luidsprekers.

Na heel veel jaren met de electronica bezig te zijn gaf dat de kleinste bijdrage om te komen tot verbetering.

Hoe zo smaak; smaak valt naar mijn ervaringen dus niet er in (of uit) te regelen; hoog uit narigheid die je toch al ergens hoorde, zoals b.v. rammelend laag.

Apparaten toevoegen om het geluid te verbeteren is mij nooit gelukt (hooguit geringe klankmatigheid; dat is dus de smaak).

Maar je eigen systeem goed getuned maakt dingen wel veel simpeler; een veel rechter systeem voldoende warme en zware en heldere sound.
        Genoeg dynamiek dus en een technicus die het op z'n slofjes kan bijbenen.

Als je ervan uit gaat dat fabrikanten de zaak goed hebben getuned, dan heb je het behoorlijk mis.
        De Peavy's gebruikt in Weesp rammelde zowat uit elkaar van slechte tuning en technici; Gordon had problemen met z'n stem omdat die
        zichzelf waarschijnlijk niet goed hoorde ondanks z'n in-ear system.

Wordt er nog eerder gesteld dat het (op Youtube) nogal mee viel; lekkere high-end opnames waar niets uit op te maken valt.

Overigens het Popkoor had het een stuk beter voorelkaar; kun je na gaan een vereniging met eigen apparatuur en techniek.
        Goede sound en verstaanbaarheid met een simple PA met hoog vermogen en veel microfoons (heb geen aandelen).

Dynamiek in dat feest van Weesp was verder nergens terug te vinden op geen 1 van de 3 podia's.

Ergens tussendoor ving ik op (vertaald door mij): Het is maar wat ze vragen en wat het opbrengt.
        Ook dan hoor je om de concurentie voor te blijven te werken aan kwaliteit van je geleverde dienst.
        Anders is het vragen om problemen (geen vraag meer) op langere termijn.

Groet Herman

PS. Ik met een Hi-Fi set ?; nou ja, maar vooral ook nee (meer uit een bioscoop zou ik zeggen); in iedergeval genoeg om mee over de vecht te blazen,met 4 x 1,20 meter.
        En vooral geen 6 dBA op een 0 dBA limiet insturen.

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Man Man wat een zeurpiet ben jij,
          Waar praat je over "Een JBL speaker, maakt niet uit welke"
          Er zitten hier mensen die werken met de top van de top, en de mensen die daar onder zitten hebben nog steeds betere apparatuur dan die 500 watt Amp en JBL speakers waar jij het over hebt.
          Misschien kun je beter op het beginnersforum gaan kijken, daar word regelmatig over JBL gesproken
          En als je zelf kasten hebt getuned waarom dan JBL

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Beste meneer people,

ik begrijp geen hout van wat je doet of hoe je het doet.

muzikanten over
            500 Watt in 8 ohm; JBL speakers, en een (dateq???) Apollo-tje
            tegenover getunde processorgestuurde sets zetten. WAT wil je dan bewijzen?
            een normaal drumstel gaat je plannetje overstemmen.

Wat is er goed aan een opname reference?? Opnames klinken slechter dan live. Als het over belangrijke parameters gaat.
            "Thuis op je Hi-endje afspelen; en op lokatie kijken hoe je dat enigzins kan benaderen". Waarvoor wil je een home- high-end set benaderen????
            Terwijl een high-end set juist live wil benaderen thuis.

Je hebt een hamer gekozen. Nu nog alle technici overtuigen dat alle geluidsproblemen spijkers zijn.

Ik daag je uit. Een goede band met goede backline en jij met een willekeurige installatie. Ongeacht budget! Wat gaat er beter klinken? Die liveband of jouw materiaal uit speakers? DAT stuk moet je vooral onthouden als technicus.

En daarna komt nog het stuk wat je kan toevoegen met, desnoods imperfecte, apparatuur. Voor je het weet is de band samen met de technicus muziek aan het maken...
            Last edited by showband; 10-09-09, 13:50.
            lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Music people, als ik jou goed begrijp zijn alle ontwikkelingen van de, pakweg, afgelopen 15 jaar, allemaal voor niets geweest. Zorgen de grote racks met eq's die iedere serieuze PA bevat alleen maar voor ellende en hebben verder geen functie. En zijn er op dit moment geen systemen net zo goed klinkend te krijgen als een willekeurig 500 Watt JBL systeempje met jou achter de knoppen.
              Ik vraag me dan toch werkelijk af waarom er niet eerder iemand op dit idee is gekomen.

Ook vraag ik me af hoe het toch komt dat mijn eigen PA in de afgelopen 15 jaar door steeds weer te investeren in apparatuur toch echt beter is gaan klinken ondanks dat ik nu een geluidssysteem (mijn eigenbouw line-array) heb dat zonder processing (lees eq) nog krommer dan krom is.

Overigens al eens bij nagedacht dat een EQ er niet voor is om dingen te laten horen die er niet zijn maar eerder om te zorgen dat frequenties welke overdadig aanwezig zijn weg te filteren?
              Er zijn dus meer standjes bij een EQ mogelijk dan de smile die je veelal bij houtje touwtje installaties ziet.

Je blaast erg hard van de toren en door de manier waarop jij zegt dat 'het' zou moeten kom je bijzonder ongeloofwaardig over, deze discussie kun je met jouw medewerking nooit naar een hoger level tillen, simpelweg doordat ik denk dat bij jou de kennis ontbreekt om er op een hoger level aan deel te kunnen nemen.

Tot slot: Je schrijft meer dan 30 jaar ervaring te hebben, er al eens over nagedacht dat het, met jouw eigenwijze houding, heel goed zou kunnen dat jij het al 30 jaar verkeerd doet?
              In de trant van; de hele wereld is gek behalve ik, ondertussen weet de hele wereld wel beter.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Jongens, slechte P.A installaties worden niet meer gemaakt, smaken verschillen maar slecht toch echt niet meer..
                Nee, het blijft de ervaringen, benodigde apparatuur, inzicht, gevoel en emotie van de technieker in dienst...

Music People; Ik begrijp niet wat je toevoeging is, je klink meer als een HiFi freak dan dat je werkelijk iets begrijpt van P.A.

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• tarpan
                  • Dec 2008
                  • 266

"Ik zelf neem dan een kastje van 10 bij 10 bij 5 centimeter mee, om irritante bijverschijnselen te elimineren."

Toch geen draagbare EQ of zo?
                  als je bij de brom zit...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

"Ik zelf neem dan een kastje van 10 bij 10 bij 5 centimeter mee, om irritante bijverschijnselen te elimineren."

Toch geen draagbare EQ of zo?
                    Opbergdoosje voor zijn oordoppen?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Ik kan me volledig bij de mening van MusicXtra en Showband aansluiten, echter haak ik af in de discussie ... mijns inziens heeft deze persoon te lang in zijn eigen wereldje geleefd en is te ver "heen" om nog inhoudelijk / zinvol op het juiste spoor trachten te zetten.
                      Voor de anderen die daar nog wel energie in willen steken; ga de uitdaging aan en probeer hem subtiel met beide benen op deze planeet te krijgen ;-)

Succes !
                      Meer is minder, minder is meer

Comment

• peternotermans
                        • Oct 2003
                        • 156

Beste Musicpeople,

Voorop gesteld: ik ben altijd geïnteresseerd in het meeslepen van minder spullen als het maar niet ten koste gaat van de sound die ik wil maken.

Na jaren van ervaring (niet professioneel, publiek tot max 1000 personen) denk ik redelijk in te kunnen schatten wat de minimale vereisten zijn om een bepaalde klus te doen.

Maar nog meer less is misschien wel veel meer more .

Graag ontvang ik dan ook van u (via dit topic) een uitnodiging voor een van uw mixklussen (u mixt countrymuziek?). Bij voorkeur in de regio Zuid-Limburg. En indien mogelijk het liefst in een akoestisch uitdagend kroegje / zaaltje. Met floormonitors. En een amateurband.

Wellicht zijn andere forumbezoekers ook geïnteresseerd. Niemand tilt zich namelijk graag een breuk aan overbodige randapparatuur.
                        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Originally posted by Koen van der K
                          Ik kan me volledig bij de mening van MusicXtra en Showband aansluiten, echter haak ik af in de discussie ... mijns inziens heeft deze persoon te lang in zijn eigen wereldje geleefd en is te ver "heen" om nog inhoudelijk / zinvol op het juiste spoor trachten te zetten.
                          Voor de anderen die daar nog wel energie in willen steken; ga de uitdaging aan en probeer hem subtiel met beide benen op deze planeet te krijgen ;-)

Succes !
                          U heeft gelijk, lekker laten sudderen

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by Koen van der K

Succes !
                            Zoals mijn afwezigheid in deze discussie reeds illustreert: +1

Steek die energie maar in zaken die wèl nut hebben.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

je bedoelt een voicekiller ?
                              lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

Originally posted by berolios
                                Zoals mijn afwezigheid in deze discussie reeds illustreert: +1

Steek die energie maar in zaken die wèl nut hebben.

Bij deze dan: +2!

Ik ben het hier helemaal mee eens, en ga me niet meer met deze persoon bemoeien op dit stukje forum.

Daan
                                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...