Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Ook muzikanten gaan wel eens uit. En ik had mij dan ook hevig verheugt op het westerpop festival dit jaar.

Daar staat altijd mooi licht, prima geluid, vuurwerk, vlammenpotten en natuurlijk ook hele fijne programmering. Dit jaar met een groepje muzikanten en aanhang die niets van muziek weten (anders daten ze geen muzikant ) op boris en sass jordan afgekomen.

Wat een contrast. Bij boris was de band bij enkele nummers volledig blaartrekkend vals. Werdt er minutenlang gejammed alsof je kant drie van een conceptLP uit de jaren zeventig op had staan. Niemand, inclusief boris zelf, keek het publiek in. Er stonden mensen gewoon in hun dagelijkse kloffie, geen microfoontechniek van boris enz.
    Maar afgezien van persoonlijke voorkeuren, de toetsen was vrijwel weggemixt, was het geluid prima.

Daarna kwam Sass Jordan. En hoe lullig het voor boris ook was, die gaf even een lesje hoe tight en to the point een band kan zijn. WAT een goed geoliede band. 4-stemmige koortjes. Alle partijen werkten samen.
    voor de rest.... hingen er het volle uur rondzingers op het toneel....
    Afgezien van persoonlijke voorkeuren, twee afwisselend lead spelende gitaren die hard links/rechts waren gepanned . Sta je links van het toneel. hoor je een van de gitaren alleen zacht vanaf zijn backline.

een uur rondzingers bij een duidelijk zeer ervaren "twee gitaren, bas, drums, zang" rockband die gecontroleerd staan te spelen. op een buitenpodium, Met een prachtige setup voor monitors. DB-maxen en ruime monitortafel enz. Het is om te huilen. En boris met zijn "nu doe ik pas wat ik altijd wilde doen" Koop minimaal een stemapparaat voor je band!
    lekker belangrijk!

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Originally posted by showband
      Ook muzikanten gaan wel eens uit. En ik had mij dan ook hevig verheugt op het westerpop festival dit jaar.

Daar staat altijd mooi licht, prima geluid, vuurwerk, vlammenpotten en natuurlijk ook hele fijne programmering. Dit jaar met een groepje muzikanten en aanhang die niets van muziek weten (anders daten ze geen muzikant ) op boris en sass jordan afgekomen.

Wat een contrast. Bij boris was de band bij enkele nummers volledig blaartrekkend vals. Werdt er minutenlang gejammed alsof je kant drie van een conceptLP uit de jaren zeventig op had staan. Niemand, inclusief boris zelf, keek het publiek in. Er stonden mensen gewoon in hun dagelijkse kloffie, geen microfoontechniek van boris enz.
      Maar afgezien van persoonlijke voorkeuren, de toetsen was vrijwel weggemixt, was het geluid prima.

een uur rondzingers bij een duidelijk zeer ervaren "twee gitaren, bas, drums, zang" rockband die gecontroleerd staan te spelen. op een buitenpodium, Met een prachtige setup voor monitors. DB-maxen en ruime monitortafel enz. Het is om te huilen. En boris met zijn "nu doe ik pas wat ik altijd wilde doen" Koop minimaal een stemapparaat voor je band!
      Ben Boris al eens tegengekomen op een groot bedrijfsfeest in Hart van Holland.
      Het is een verwaande kwal, en dat vond het publiek toen ook,
      Inderdaad was hij toen ook bezig met zichzelf en "zijn"muzikanten.
      Het klonk toen wel goed,
      Ja soms heb je een goede tech, maar als een band niet klinkt doe je er nietsaan.

Comment

• MusiQmaN
        • Sep 2006
        • 328

Ik heb boris in het Vondelpark gezien en dat was toch echt te gek. Zowel qua sound als preformance

Het is ook een beetje een masker die "attitude" (en verwar "air" niet met zeer doortastend" , passie of "helemaal opgaan in de muziek")

Hij heeft de top qua muzikanten als band.

Ook een muzikant heeft wel (meer dan) eens een slechtere dag
        Drummer en techniek freak.

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Originally posted by MusiQmaN
          Ik heb boris in het Vondelpark gezien en dat was toch echt te gek. Zowel qua sound als preformance

Het is ook een beetje een masker die "attitude" (en verwar "air" niet met zeer doortastend" , passie of "helemaal opgaan in de muziek")

De mensen zaten lekker te eten en Boris was aan het spelen, niet te luid, was ten slotte een diner.
          Aan het eind van een liedje werd er geklapt, maar de mensen stonden niet op de tafels.
          Zegt onze grote vriend, Als jullie niet echt willen klappen klap dan maar niet!!!
          Dat is geen passie of opgaan in de muziek, dat is verwaand met een hoofdletter V,
          Heb ook begrepen van een aantal evenementenburo's dat ze hem daarom liever niet boeken...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Als organisator heb ik daar niks mee te maken, van een professionele artiest mag je verwachten dat, ook wanneer hij een slechte dag heeft, er een goeie show wordt neergezet.
            Kan hij dat niet dan is het gewoon een slechte artiest.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Het gebrek aan outfits heeft niets met " slechtere dag" te maken.
              vals spelende blazers heeft niets met " slechtere dag" te maken.
              een aangekondigde tienmans band met negen muzikanten heeft niets met " slechtere dag" te maken.
              5 minuten atonale hendrix jamfest waarbij andere muzikanten het toneel verlaten heeft niets met " slechtere dag" te maken. Het was gewoon een stuurloos blok notenbrei in een traditie waarvan ik dacht dat de punk er in 1978 al mee had afgerekend.

enz enz.

Ik vond het gewoon teleurstellend. Ik had echt het idee naar een groep te kijken die op een zondagavond even in een kleine kroeg in de binnenstad aan het jammen was. (Maloe mela, Paterscene) ofzo. Dit was m.i. zeker niet een goedgeoliede machine die op elk festival te zien is. En niet alleen ik. de niet muzikanten die ik bij me had vonden het ook niets. Er zaten zelfs echte liefhebbers bij die speciaal voor boris waren gekomen.
              lekker belangrijk!

Comment

• K. Wijnands
                • Jul 2008
                • 14

Ik vind dat elke artiest op elk soort festival 100 % moet geven, maar om Boris op westerpop te zetten is echt een grote fout. Geen wonder dat de band het niet zo nauw nam.
                Dat de toetsen vrijwel waren weggemixt is niet waar. Ik vond het geluid dat bas mixte goed. Het enige waar we mee kampten is dat de linearray, in dit geval een q1 array, niet genoeg midlaag kon produceren. Hierdoor kwam de Sax niet helemaal in de mix zoals het hoort. Vals is iets anders.

En dat de bandleden het podium verlieten tijdens het spelen is al helemaal niet waar.

Het kleding verhaal: Heb je Bertolf gezien? Ik denk dat dit een smaakprobleem is.

Je verwachte iets anders dan dat Boris is.
                kroegcontrol op de grolschstoel

Comment

• Hansound
                  • Apr 2006
                  • 832

Originally posted by K. Wijnands
                  Dat de toetsen vrijwel waren weggemixt is niet waar. Ik vond het geluid dat bas mixte goed. Het enige waar we mee kampten is dat de linearray, in dit geval een q1 array, niet genoeg midlaag kon produceren. Hierdoor kwam de Sax niet helemaal in de mix zoals het hoort. Vals is iets anders.
                  .
                  Tuurlijk... als het geluid niet goed is , dan ligt dat aan het geluidssysteem

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Originally posted by K. Wijnands
                    Ik vind dat elke artiest op elk soort festival 100 % moet geven, maar om Boris op westerpop te zetten is echt een grote fout. Geen wonder dat de band het niet zo nauw nam.
                    ????

Dat de toetsen vrijwel waren weggemixt is niet waar. Ik vond het geluid dat bas mixte goed. Het enige waar we mee kampten is dat de linearray, in dit geval een q1 array, niet genoeg midlaag kon produceren. Hierdoor kwam de Sax niet helemaal in de mix zoals het hoort.
                    Nogmaals, de mix was OK maar niet mijn smaak. De toetsenist deed by far beter werk dan de gitarist en dat was goed verborgen.
                    Pas bij de hippe DJ-sounds aan het einde ging de "belangrijkfactor" omhoog. Zijn rhodes was echt ...eh... waarschijnlijk best zwaar om te sjouwen.

Vals is iets anders.
                    De blazers, ik stond er voor, stonden bij nummers met scheve gezichten naar elkaar te seinen dat de andere hoger of lager moest. en het lukte niet alleen hoorbaar niet. Zij waren aan hun vertrokken gezichten te zien er ook niet blij mee. Ik stond met zeker drie andere muzikanten op het veld. Er werd bij vlagen uiterst vals gespeelt. Zeker drie nummers. Nog even afgezien van het feit dat de toeters en zangdames aan een stuk door niet gelijktijdig een frase articuleerden. De toeters nota bene van blad.... Sta je van blad unisolo te spelen mis je om de beurt inzetten. De hele set lang.

En dat de bandleden het podium verlieten tijdens het spelen is al helemaal niet waar.
                    Tijdens de lange gitaarsolo uitspatting was het toneel aan de linkerkant gewoon de coulissen ingedoken. Moet op de video te zien zijn.

Het kleding verhaal: Heb je Bertolf gezien? Ik denk dat dit een smaakprobleem is.
                    valt ook prima over te twisten. Maar sjofele legerbroek+baretlook bij bassist, slick purple set bij gitarist, zwarte logoshirts en leer bij de blazers, rode coltrui bij toetsen, jasjes aanhouden bij de zangdames over de nette outfits heen... Dan mag ik zeggen dat ik het teleurstellend vond.
                    Bertolf was sjofel maar consistent.
                    Je verwachte iets anders dan dat Boris is.
                    Begin er maar eens mee dat ik 10 man verwachtte als er tien staan aangekondigt en worden gepresenteert.
                    lekker belangrijk!

Comment

• Music People
                      • Jun 2004
                      • 12

Slechte technici

Hallo allemaal,

Precies waar ik me de laatste 5 jaar bij vooral grote (maar ook kleine) festiviteiten aan erger.

Tijdens de Sluis en Bruggenfeesten in Weesp 29 aug.2009 werd ik het echt zat.

Al bij het opbouwen merkte ik dat het niet goed zou gaan; op laag vermogen tijdens het opbouwen werd er al muziek gedraait met veeeeel te veeeeel BASS.

Ik heb diverse keren geprobeerd met zo'n man in discussie te gaan, hoe het beter zou kunnen; probeer nou eens een keer met wat te weinig BASS en HIGH te starten en regel het dan geleidelijk bij tot er een goede totale sound is.

Elke keer kwam hij met de opmerking dat het een kwestie van smaak was.

Nou hoeveel smaken aan bezoekers zijn en komen er dan, zei ik vervolgens ?

Ja we kunnen niet aan iedereens wensen voldoen.

Maar je hoort toch zelf ook wel dat die BASS en HIGH veeeeeel te hard staat ?

Ja, een kwestie van smaak.

Mijn conclusie is dus dat ze gewoon niet willen luisteren.

Veel omstanders waren het geheel met mij eens; vele liepen vanwege de herrie gewoon door.

Een gemiste kans noem ik dat.

Als technicus ben ik van mening dat je moet proberen uit te gaan van een ideaal geluidsbeeld (werkelijkheids weergave proberen te benaderen); hoe slecht of goed je apparatuur ook is.

Voor mij is 1 ding wel bewezen: Smaak is jezelf (maar vooral ook anderen) beperken en anderen wegjagen.

Misschien eens wat apparaten met knoppen (zoals Equalizers) weg laten; dat scheelt een hoop gesjouw en misbruik voor techneuten die een verkeerde smaak hebben.

Wat zullen anderen techneuten dan balen; maar als ze niets anders hebben moeten ze toch wel verder.

Groet Herman

PS. De komende tijd zal ik me eens flink bezinnen hoe ik dit ga aankaarten bij de organisatie; wat mij betreft komt het bedrijf (naam wil ik niet noemen , maar jullie zeker wel bekend) er volgend jaar niet meer bij.
                      Ik heb genoeg middelen om zelf iets aan te reiken; waar ik zelf ook de technische verantwoordelijkheid voor wil en kan dragen voor minder dan het gekost heeft (3 podia's)

Oh ja; en ook Veronica was boelshirt.

Comment

• RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

Originally posted by Music People
                        Al bij het opbouwen merkte ik dat het niet goed zou gaan; op laag vermogen tijdens het opbouwen werd er al muziek gedraait met veeeeel te veeeeel BASS.

Ik heb diverse keren geprobeerd met zo'n man in discussie te gaan, hoe het beter zou kunnen; probeer nou eens een keer met wat te weinig BASS en HIGH te starten en regel het dan geleidelijk bij tot er een goede totale sound is.

Ehhh...BASS EN HIGH?
                        Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Hallo allemaal,

Precies waar ik me de laatste 5 jaar bij vooral grote (maar ook kleine) festiviteiten aan erger.

Tijdens de Sluis en Bruggenfeesten in Weesp 29 aug.2009 werd ik het echt zat.

Elke keer kwam hij met de opmerking dat het een kwestie van smaak was.

Nou hoeveel smaken aan bezoekers zijn en komen er dan, zei ik vervolgens ?

Ja we kunnen niet aan iedereens wensen voldoen.

Ja, een kwestie van smaak.

Mijn conclusie is dus dat ze gewoon niet willen luisteren.

Veel omstanders waren het geheel met mij eens; vele liepen vanwege de herrie gewoon door.

Een gemiste kans noem ik dat.

Als technicus ben ik van mening dat je moet proberen uit te gaan van een ideaal geluidsbeeld (werkelijkheids weergave proberen te benaderen); hoe slecht of goed je apparatuur ook is.

Voor mij is 1 ding wel bewezen: Smaak is jezelf (maar vooral ook anderen) beperken en anderen wegjagen.

Misschien eens wat apparaten met knoppen (zoals Equalizers) weg laten; dat scheelt een hoop gesjouw en misbruik voor techneuten die een verkeerde smaak hebben.

Wat zullen anderen techneuten dan balen; maar als ze niets anders hebben moeten ze toch wel verder.

Groet Herman

PS. De komende tijd zal ik me eens flink bezinnen hoe ik dit ga aankaarten bij de organisatie; wat mij betreft komt het bedrijf (naam wil ik niet noemen , maar jullie zeker wel bekend) er volgend jaar niet meer bij.
                          Ik heb genoeg middelen om zelf iets aan te reiken; waar ik zelf ook de technische verantwoordelijkheid voor wil en kan dragen voor minder dan het gekost heeft (3 podia's)

Oh ja; en ook Veronica was boelshirt.
                          Als ik me ergens aan kan ergeren is het wel een zeurpiet die tijdens het opbouwen kritiek komt geven over de afstelling van het geluid.
                          Aan je tekst te lezen heb je de bel wel horen rinkelen maar weet je niet waar de klepel hangt.
                          Los van het feit of het geluid nou wel of niet goed klonk zou ik iemand die mij komt vertellen dat de bass en de high niet goed staat echt niet serieus nemen, iets wat nog versterkt wordt door je mening over EQ's, die apparaten zijn echt onontbeerlijk bij een professionele PA.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
                            • Apr 2006
                            • 832

Proberen te communiceren met een geluidsman hahaha dat is op zichzelf al oliedom

Comment

• keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

Leuk joh, hoog van de toren blazen, waarbij je in je post duidelijk laat merken dat je geen flauw benul hebt waar je over praat.
                              Alle equalizers maar weglaten??? Dat wordt nog lachen. Probeer het voor de grap eens.

Dus eerst een collega zwart maken bij de organisatie, om jezelf vervolgens als "de oplossing voor al hun problemen" aan te prijzen? En dat voor minder geld?
                              Ik geloof dat dat ook wel "marktverzieken" wordt genoemd.

Als dat jouw manier van werken is: succes ermee kerel, je zult in deze branche niet veel vrienden maken.
                              Ook grappig is dat je niet eens onder je eigen naam post. Als je al wilt brallen, moet je er ook voor uitkomen.

Rob.

PS: er bestaat geen "verkeerde" smaak. Hooguit heeft iemand een andere smaak, die jou niet aanstaat.
                              En nee, je kunt als tech NOOIT het iedereen naar zijn zin maken.
                              Last edited by keenoncoolstuff; 07-09-09, 17:30.
                              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Hansound
                                • Apr 2006
                                • 832

Ik ben bang dat dit toch wel vaak de manier van werken is,
                                Er zijn altijd zeurpieten over het geluid, en die zijn olie op het vuurtje voor de concurrent die je klus wil inpikken, elke fout word flink uitvergroot door je fijne collega en natuurlijk kan hij het veel beter.

Comment

Working...