Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5949

Wat mij opvalt is dat mensen die het altijd beter verdacht veel vrij zijn terwijl ik aan het werk ben.
    Wanneer ze dan wel een keer de klus mogen verzorgen is dat heel vaak maar voor 1 jaar, daarna komt de organisatie heel graag weer een normale prijs betalen.

Smaak aanvoeren als argument is net zo kansloos als jezelf ten koste van een ander de markt inprijzen....

Ook leuk/ergernis: spraaksetje rondom een in the round podium, tussen de presentaties door een muziekje. Komt er een winkelende dame langs om me te vertellen dat de muziek geen ballen heeft, dat er volstrekt geen laag in zit en dat het daarom niet klinkt.
    Ze begreep niet dat ik haar hartelijk dankte voor het compliment, de jeukdoos!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Music People
      • Jun 2004
      • 12

Slechte technici

Nou hoor ik toch wel heel veel arrogantie (of jaloesie); is dat zoals het in de club draait.

Als er iemand is die opstaat om te willen verbeteren; wordt ie gelijk beschuldigd van een klus inpikken.

Nou ik zal het even anders stellen; ik ga dat gratis regelen, wat denk je daarvan!!!

Hoe zo bedrijven helpen zichzelf aan puin ?

Het enige gevolg is dus kennelijk dat je niet begrepen (wil) worden.

Moeten we maar flink mee doorgaan in NL.; dan wordt het nog een grotere bende dan het nu al is.

Waarom ik me naam niet bekend maak ? Nou ik draai alleen op feestjes waar het wel gewardeert wordt te verbeteren en voor je goeie kunnen en hier zal ik de naam dan ook maar niet vrijgeven het is dus toch niet de moeite waard.

Nee Equalisers voegen niets toe dat kan ik zo bewijzen; harde aanpak op je geluidsinstallatie wel als die niet bevalt.

Heb de klok horen luiden en weet allang waar de klepel hangt heb ik al zins 1971 bewezen en met veel succes.

Ik ga denk ik maar een ander forum zoeken.

Oh ja, voor ik het nog vergeet: Als jullie niks positiefs doen dan gaan gemeenten dat wel doen; nl. een stevige begrenzer eisen anders mogen jullie niet eens meer komen.

Gegroet Herman

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by Music People
        Nee Equalisers voegen niets toe dat kan ik zo bewijzen;
        Iets met feedback...
        Heb toch graag een EQ'tje voor elk monitorgroepje en m'n PA hoor!

Enne... sinds 1971 zeg je. Het is niet zo dat je toevallig gehoorbeschadiging hebt en gewoon een stuk midfrequenties (laten we 630Hz tot 4kHz noemen) niet goed meer hoort? Dan lijkt laag en hoog harder te staan ja...
        Geluid wat ik via filmpjes e.d. kan vinden klinkt toch redelijk, zeker niet vervormt, ongebalanceerd of ronduit slecht.

Kortom: als je je eigen zwakke punten/gebreken niet kent, oordeel dan niet te snel over anderen.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Music People
          • Jun 2004
          • 12

Slechte technici

Joh, doe normaal; dan zou ik dat toch ook al hebben bij mijn huis tuin en keuken audio.

Kunnen jullie nou niet eens gewoon kritisch zijn over geluidskwaliteit ?

Of gaat er dan een audio bedrijf failliet of zo

De antwoorden die ik erop krijg geven de vooroordelen al aan.

Natuurlijk vraag ik wel met enige takt om dingen en zijn moeilijker te omschrijven dan ze in werkelijkheid gezegd zijn.

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Nou ik zal het even anders stellen; ik ga dat gratis regelen, wat denk je daarvan!!!
            Okeej, laat maar even weten waar en wanneer. Ik kom graag langs, om van jou te leren hoe het wél moet dan.

Groet, Rob.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Best herman ik snap enigzins waar je kritiek vandaan komt (lees het stukje pukkelpop er op na) maar je blaast een beetje te hoog van de toren .
              De opmerking betreffende begrenzing van de gemeenten is al een aantal jaren aan de gang .
              Ik heb de laatste jaren flink wat klussen gedraaid waar een vergunning werd neer gelegd waar je met een beetje professionele band echt problemen krijgt daar professioneel vaak ook inhoudt dat ze stevig/hard spelen en zelfs situaties waar de meet-pief in mijn nek stond te hijgen dat het te hard stond terwijl op dat moment alleen nog de monitors aanstonden .
              Ik regel de laatste tijd steeds vaker installaties af en kan wel het eea onderbouwen als je daar interesse in hebt . EQ's zijn een noodzakelijkheid binnen de geluidswereld simpelweg omdat hoe goed je installatie ook is je hem moet corrigeren naar de locatie waar je staat . Ik regel een installatie ook in 1ste instantie niet in met het idee dit moet naar mijn oren mooi klinken . Als je een installatie afmeet mbv meet-software en je regelt hem af als zijnde +/- recht jaag je waarschijnlijk 90% van de mensen weg daar ze knetter worden van het mid en hoog (ik ook) , maar een +/- rechte installatie zorgt er wel voor dat alles wat je doet op de mengtafel ook gelijk gebeurt . Ik probeer bij het afregelen dan ook een middenweg te zoeken tussen hetgeen mijn computer me vertelt en wat ik mooi vind en natuurlijk maak ik hier mee fouten ik ben ook maar een mens .
              Als iemand naar me toe komt met de opmerking zo als jij die stelt te veel laag en hoog en dan ook nog in discussie gaat met me dan kan die persoon waarschijnlijk op dat moment even de boom in . Ik heb er simpelweg geen tijd voor en ook zeker geen zin in in dat soort discussies .

Wat me de laatste tijd wel steeds vaker op valt is dat er weinig techneuten zijn die kunnen mixen met een opgelegde limiet maar goed dit is voor mij ook nog wel eens lastig maar ik houdt me er wel aan daar er serieuze gevolgen kunnen zijn .

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

....Heeft even nagedacht hoe hier wijselijk op te reageren....

1. Music People heeft een goed punt; wat wij soms kunnen bevestigen. Er zijn gevallen waarbij het dienstdoende geluidsbedrijf er met de pet naar gooit en de smaak van de desbetreffende technicus niet die van het algemene publiek is. Dus er kan wel eens sprake zijn van teveel 'bass' of 'high'. Natuurlijk blijft smaak een twistpunt. Daarnaast is het natuurlijk gewoon onzin om EQ's te verfoeien; slechts een nuttig hulpmiddel wat ook op een neutrale stand kan staan.

Mijn schoonpa is geen technicus maar wel een muzikant van de oude stempel (heeft inmiddels ook een lagere gehoordrempel) en is geen fan van ons D&B geluid (of voormalig EV geluid); te eerlijk met te weinig 'mid' (of harmonische distortie uit een wat minder eerlijke of fasereine speaker) is zijn mening. Dit komt in zijn ogen dus neer op teveel high en bass. In feite een smaakkwestie over de hoeveelheid mid dus....

2. Music People reageert en post hier op een ietswat onhandige manier; dat hebben alle collega's gemerkt en dusdanig op gereageerd. Wel zo leuk is ook om een open discussie te voeren en af te zien van steekjes onder de gordel.

3. Idd niet netjes van Music People om er eigenhandig voor te willen gaan zorgen dat het desbetreffende geluidsbedrijf er volgend jaar niet staat als het aan hem ligt. En om er dan ook nog zijn eigen voorstel aan op te hangen. Natuurlijk werkt concurrentie zo; maar het wordt niet dusdanig uitgespeeld en uiteindelijk bepaald door de organisaties/stichtingen of cafe-eigenaren die de podia betalen.

4. Ik heb zelf met een vaste band van ons, als gastmixer gedraaid op een podium in Weesp in dit weekend en heb me tijdens mijn rondje daar niet echt kunnen ergerren aan het geluid; wel aan de regen.

5. Een technicus moet mijns inziens altijd openstaan voor kritiek uit het publiek. Je vist er met kinderlijk gemak de zeurpieten, betweters, doven en slechthorenden en terechte openhartige kritischi uit. Dus zodoende valt er altijd te communiceren met mij; of ik er wat mee doe is wat anders. Als iemand koeipoep praat dat zal ik dat gelijk aangeven. Dat zouden alle collega's moeten doen!

Ik hoop dat Music People hier op wil reageren! Nuance is wederom vereist!
                Last edited by MusicSupport; 07-09-09, 20:57.
                d&b Audiotechnik

Comment

• Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

Hmm heerlijk, zo'n gefrustreerde "technicus".

En een klus aanbieden voor niks vind ik inderdaad het wegnemen van een klus bij een ander bedrijf.
                  Gun elkaar gewoon hun klussen en laat de organisatie kiezen welk bedrijf het mag doen.
                  Maar kom niet aanzetten met; ik doe het wel voor niks.

Zie hier in de omgeving ook veel kleine bedrijfjes die tegen een logo in de krant al klussen draaien.
                  Deze klussen waren eerst altijd goed betaalde klussen voor de normale licht/geluid bedrijven.
                  Best wel jammer...
                  Last edited by Stage-Q; 07-09-09, 20:30.
                  Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Ik heb diverse keren geprobeerd met zo'n man in discussie te gaan, hoe het beter zou kunnen; probeer nou eens een keer met wat te weinig BASS en HIGH te starten en regel het dan geleidelijk bij tot er een goede totale sound is.

Mijn conclusie is dus dat ze gewoon niet willen luisteren.

Een gemiste kans noem ik dat.

Misschien eens wat apparaten met knoppen (zoals Equalizers) weg laten; dat scheelt een hoop gesjouw en misbruik voor techneuten die een verkeerde smaak hebben.
                    Herman, komop man ... doe 's relaxed, ik probeerde in een ander topic van jou al 'n poging te doen om je ongefundeerde stelligheid mbt gebruik van EQ's wat te relativeren maar dit raakt zowel qua onderbouwing als qua houding toch kant noch wal. We horen graag andermans mening maar niet in de context als "waarheid" verkondigd. Er lopen hier genoeg professionals rond die echt wel weten waar ze mee bezig zijn (en je / we nog wat van kunnen leren) maar met deze attitude ga je er weinig van opsteken.

Prettige "discussie" verder ...

ps in je andere topic vermeld je met gepaste trots dat je 'n wijziging hebt aangebracht in 'n HiFi luidspreker ... dit is een Pro Audio forum. Wellicht dat je meer "kameraden" / "volgelingen" hebt op een HiFi forum ?
                    Last edited by Koen van der K; 07-09-09, 20:48.
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Hansound
                      • Apr 2006
                      • 832

Herman,

Vertel eens wat voor een set jij volgend jaar gratis gaat neerzetten?
                      En is dat helemaal gratis ? ook het transport en de opbouw ?
                      Want ik heb namelijk regelmatig gratis geluidssets nodig.... Jammer nu het zo'n drukke maand is kan ik er weinig vinden, maar wie weet heb jij er nog een vrij

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1067

Mischien word het tijd voor een tech contest ipv een dj contest

Ach ik behoor zelf door de amateur techs van het hobbymatig schuiven. Maar soms denk ik ook wel eens van tjonge jonge...

Wat mij nog wel eens opvalt is dat een hoop techś niet de moeite nemen om zelf eens een rondje door de zaal/plek te hobbelen. Vooral bij festivals merk ik dit vaak op. Bij de FOH kan het prima klinken, maar als je eens op verschillende punten in de zaal gaat staan kan het toch slecht klinken.

Verder hou ik zelf van punk rock & ska en aanverwanten. Als ik op een festival sta heb ik ook wel eens het idee dat daar techs aan het werk zijn die die muziek maar een potje grafherrie vinden, en het soms al snel best vinden.Denk dat een persoonlijke muziekkeuze van een tech ook nog wel eens meespeelt in het uiteindelijke resultaat. Als jij daar dan komt als bezoeker/fan dan valt het natuurlijk als snel op als een show niet goed klinkt.

En verder zijn er natuurlijk ook 1000den redenenen waarom het niet aan de tech ligt maar dat even terzeide

mvg jens
                        Last edited by jens; 07-09-09, 21:36.

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Ha ha ha... wat een amusement zo op de late avond !!

Communiceren is een vak jongens... laat je toch niet zo op de kast jagen ...

Die gasten die [het al 30 jaar doen, echt wel weten waar ze het over hebben... maar tegelijkertijd nooit verder zijn gekomen dan het buurthuis of lokale feesttent...] ...die gasten kennen we allemaal. Ervaring alleen geeft echt niet per definitie recht van spreken, je zult steeds opnieuw moeten bewijzen dat je recht van spreken hebt door goed werk af te leveren. Dat laten zien (horen) wat je kan gaat uiteraard wel steeds gemakkelijker naarmate de ervaring toeneemt, dat zeker. Neemt overigens niet weg dat er mensen zijn die inderdaad al 30 jaar top-kwaliteit leveren, maar die zullen het 'al 30 jaar bezig'-argument nooit hoeven gebruiken om hun gelijk te halen.

Niet om iemand tekort te doen of aan te vallen, maarre... we weten hier ondertussen toch wel redelijk snel het kaf van het koren te scheiden, of niet dan? Er mag best kritisch gereageerd worden, maar is die woede niet een beetje zonde van je eigen energie? Ga je mensen echt veranderen, of kun je ze misschien met wat geluk op 1 bepaald punt op andere gedachten brengen? Of is het misschien zo dat de manier van communiceren meer bijdraagt aan de negatieve reacties, dan de werkelijke inhoud van berichten?

Afijn, mijn bijdrage aan het topic: goed communiceren (en daarmee ook goed om kunnen gaan met mensen die dat NIET kunnen) is een van de belangrijke competenties die de goede van de slechte technici onderscheiden... IMHO dan he

Succes met modder gooien verder .
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

Als er een bedrijf staat met techniek die de organisatie jaar op jaar doet besluiten hetzelfde bedrijf terug te huren....? Dan kan het nooit echt beroerd zijn geweest.

De rest is budget v/s maatstaf.

Dit weekend objectief gezien underpowered gestaan op een bruiloft.
                            Echter als je een dB limiet van 95 dB hebt. en geluid huurt voor 100 man.
                            Dan gaat het voor 160 man niet zaalvullend mooi naar 98dB.

Maar op de dB limiet klonk het prima. Op een gegeven moment lever je niet meer alles gratis... Een andere technicus die dan langs zou komen zou een prima objectief verhaal kunnen leveren waarom het geluid niet goed is. spreiding, geen druk-in-de-ballen geluid enz. Maar die weet niet dat de zaaleigenaar dan subiet de hoofdschakelaar omhaalt.
                            lekker belangrijk!

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

Nou hoor ik toch wel heel veel arrogantie (of jaloesie); is dat zoals het in de club draait.
                              Heb de klok horen luiden en weet allang waar de klepel hangt heb ik al zins 1971 bewezen en met veel succes.
                              ... over arrogantie gesproken...

Je klinkt inderdaad naar het type hobbyist die het wiel denkt te hebben uitgevonden.

Ik ga denk ik maar een ander forum zoeken.
                              Je beste idee tot nu toe

Oh ja, voor ik het nog vergeet: Als jullie niks positiefs doen dan gaan gemeenten dat wel doen; nl. een stevige begrenzer eisen anders mogen jullie niet eens meer komen.

Gegroet Herman
                              Dat was mijn andere idee, een gestreste ambtenaar met teveel vrije tijd.

Zoals anderen ook al zeiden; commentaar geven is zo gemakkelijk, zelf iets goeds neerzetten is veel lastiger. En monitoren zonder Eq.. tja, als ze een goede processor preset hebben, maar anders ga je toch echt veel kans maken op een fluitconcert... niet dat ik je dat niet gun of zo...

Zou je die Bass/high functie eens kunnen uitleggen? mijn tafel heeft alleen
                              4 x gain, freq, Q-factor?!

Mijn leefregels in deze branche:
                              1. Als je iets niet goed vind, vraag het de tech en houd voor de rest je mond dicht. Of nog beter zeg helemaal niks.
                              (ik heb laatst nog ergens gestaan waar een aggregaat de boel verziekte... ampen die willekeurig in de protect gaan echt weinig aan te doen tijdens de avond )

2. Als iemand je iets probeert uit te leggen, luister en ga niet direct de discussie aan. Diegene zou wel eens kunnen weten waar hij het over heeft.

3. Probeer opbouwend te zijn; 'de zang lijkt me wat ver weg' smoelt heel anders dan 'je mix is kut, ik kan de zang niet horen'

4. Als het hopeloos is, loop dan gewoon weg.

Moet eerlijk zeggen dat ik zelden of eigenlijk nooit problemen met andere techies heb en ook nog nooit door collega's in de steek ben gelaten.

dus zo slecht zal het ook wel niet zijn in de branche. (moet er wel bij zeggen dat het voor mij geen broodwinning, maar ontspanning is )

Comment

• gvvulpen
                                • Jan 2005
                                • 27

Originally posted by showband
                                Ook muzikanten gaan wel eens uit. En ik had mij dan ook hevig verheugt op het westerpop festival dit jaar.

Snip

Daar staat altijd mooi licht, prima geluid, vuurwerk, vlammenpotten en natuurlijk ook hele fijne programmering. gitaren die hard links/rechts waren gepanned . Sta je links van het toneel. hoor je een van de gitaren alleen zacht vanaf zijn backline.

een uur rondzingers bij een duidelijk zeer ervaren "twee gitaren, bas, drums, zang" rockband die gecontroleerd staan te spelen. op een buitenpodium, Met een prachtige setup voor monitors. DB-maxen en ruime monitortafel enz. Het is om te huilen. En boris met zijn "nu doe ik pas wat ik altijd wilde doen" Koop minimaal een stemapparaat voor je band!
                                Effe ter info, was dit jaar wel ander licht en geluidsbedrijf dan de laatste jaren

Guido

Comment

Working...