Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Ik snap niet dat hier zoveel tijd aan besteed kan worden...Goed of slecht blijft een kwestie van smaak, tenzij het echt slecht is. Dat wil zeggen iedere show minimaal 20 rondzingers in het eerste nummer, maar dan wordt je vaak niet oud in deze handel...Als je hier over aan een tafel begint met allemaal geluidstechnici, boek maar vast een hotel voor een maand of 4...Of koop met z'n alle een huis...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Ik snap niet dat hier zoveel tijd aan besteed kan worden...Goed of slecht blijft een kwestie van smaak, tenzij het echt slecht is. Dat wil zeggen iedere show minimaal 20 rondzingers in het eerste nummer, maar dan wordt je vaak niet oud in deze handel...Als je hier over aan een tafel begint met allemaal geluidstechnici, boek maar vast een hotel voor een maand of 4...Of koop met z'n alle een huis...
      Zegt misschien iets over hoe graag we bashen op collega's die het in onze ogen slecht doen...

Comment

• crash
        • Sep 2004
        • 88

Originally posted by MacGyverSounds
        ikke!!!!!!
        Stink je ook uit je mond dan.

Comment

• DJ_Compact
          • Jan 2004
          • 234

Originally posted by Poelmans
          Zegt misschien iets over hoe graag we bashen op collega's die het in onze ogen slecht doen...
          Tja, doe je iets goed hoor je niemand zeggen dat het goed was, maar doe je het fout hoor je het nog tijden...
          Mjaaaa....

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

Originally posted by DJ_Compact
            Tja, doe je iets goed hoor je niemand zeggen dat het goed was, maar doe je het fout hoor je het nog tijden...

helemaal mee eens
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Het blijven muzikanten, die vinden alleen zichzelf goed...Ook al maakt een muzikant een fout, zal die persoon het niet snel toegeven...Maar dat is iets waar je maar aan moet wennen...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Beldog
                • May 2004
                • 140

Ok, over smaken valt niet te twisten....maar goed is goed. Zelf doe ik geluid voor een drietal bandjes, telkens probeer ik er het beste van te maken. Dit lukt, volgens mezelf dan, niet altijd perfect. De omstandigheden zijn nl. ook niet altijd perfect : een galmbak van een zaaltje, een PA-installatie die helemaal niet voldoende vermogen heeft, je staat met de mixer ergens achter een hoekje, enz.
                Anderzijds hebben we ook zelf een PA (tje) waar we mee voor derden werken, zodoende kom ik regelmatig met gasttechniekers in aanraking...Ik heb al meermaals verwonderd gestaan dat iemand zo'n goede sound uit "mijn" systeem kon krijgen, dat zijn de momenten waarop je dus weer iets hebt bijgeleerd. Deze techniekers doen ook nooit denegrerend over het materiaal, ze doen gewoon hun ding met de gl2200, de Actors en ons fx rack. Het omgekeerde kom je ook tegen : een of andere prutser die op het einde van de rit dan maar wat gaat kakken over het materiaal terwijl de andere bands wel goed klonken.
                Ik vind het ook leuker mixen op Meyer-,Martin-,EAW enz. -setje met een flinke Midas, Soundcraft, Yamaha, enz mixer maar dit is nu eenmaal meestal niet voor handen in mijn geval. Dus moeten we roeien met de ons aangereikte riemen.Mijn punt is dat een goed technieker (waar ik mezelf niet bijtel) zonder veel te zeiken gewoonweg veel veel beter kan roeien. Geloof mij vrij : prutsers blijven prutsers, dat kan je nergens mee camoufleren.
                Dit moest me even van het hart.

Comment

• stefan90kauw
                  • Jun 2005
                  • 189

Inmiddels ben ik vaste geluidsman bij de Diatonica's
                  En weet nu hoe het voelt om een complete showband af te mixen.

En ik vind het nog verdomde moeilijk.
                  Optijd zijn met het opendraaien van Solo's enzo.

Nou kan ik de muziek inmiddels wel, maar de rest van de band moet ook gewoon afgemixed worden.

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst echt een show helemaal in me eentje gedraaid. De andere werd ik nog ondersteund door een andere geluidstechnicus die echt al Jaaaaaaren in het vak zit.
                  Het was dus best spannend, om eerlijk te zijn.

Maar, ik heb genoten achter de tafel, ik heb geen klachten gehoord vanuit het publiek. Maar wel klachten van de artiesten. Monitoren deden het niet meer. Of ik het even wou verhelpen.

Tuurlijk, stoppen jullie met spelen?
                  Ik kan niet zomaar weglopen achter me tafel als er iets niet goed gaat.
                  Er ging best veel bier in de rondte.

Maar, bovenal een geslaagde avond.

Maar, zal ik maar ontopic blijven?

Wat ik zelf versta onder slechte technici, zijn technici die alleen maar harder, harder, meer, meer, meer willen.
                  En ik maak ze te vaak mee.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Originally posted by stefan90kauw
                    Wat ik zelf versta onder slechte technici, zijn technici die alleen maar harder, harder, meer, meer, meer willen.
                    En ik maak ze te vaak mee.
                    Helemaal mee eens!
                    Te vaak!!!

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• ruurd
                      • Sep 2005
                      • 95

Hmmm,

waar ik me over verbaas is dat een goede technicus een goed technicus is als deze goed kan mixen. Daar houd het dus echt niet mee op he. Ook hoor ik veel mensen die staan te vloeken en te schelden achter de FOH als de monitors een fluitconcert zijn.
                      Dat kun je verdorie toch niet maken???

Volgens mij is een goede technicus een goede technicus wanneer deze een dusdanige mix maakt dat de muziek aanslaat het publiek. De band wil iets uitdragen. De technicus moet dat faciliteren door een goede mix. Ook ben je volgens mij pas goed als je goed kunt communiceren met je band en ook met de organisatie. En ten alle tijde moet je rustig blijven. Als je ineens 10 mic's nodig hebt, terwijl je er 5 meegenomen hebt omdat dit op de rider stond is dat niet jouw fout. Maar helpt het dan als je een beetje gaat staan schelden en boos doen? Nee, dan leg je heeeel rustig uit dat je daar niet op gerekend heb maar dat je er alles aan gaat doen om het voor elkaar te krijgen. Creatieve oplossingen bedenken. Met z'n alles er alles aan doen om een mooie show te maken.

Je kunt wel gaan foeteren op de gitarist dat zijn verterker veeeeel te hard staat, maar wat denk je dat deze gaat doen als jij hem uit gaat lopen schelden? Misschien kun je beter met een glimlach op je mond rustig naar het podium lopen en gaan communiceren met de gitarist. vraag deze eerst maar eens waarom zijn verterker zo hard staat. Misschien dat je dan een oplossing kunt bedenken die voor beide partijen goed werkt.

De moraal van het verhaal.
                      Technicus is eigenlijk een verkeerd woord. (tenminste, als je mixer bent). Dan hoor je volgens mij bezig te zijn met dingen die ervoor zorgen dat je met je allen en goede show neer kunt zetten. Dat betekend ook dat iedereen lekker in zijn vel moet zitten en lekker moet kunnen spelen.
                      Wat maken in vredesnaam al die knoppen nu uit? Ga je liever verdiepen in d e muziek.
                      Kijk, je moet natuurlijk wel een bepaald niveau hebben om goed te kunnen werken maar dat zijn in mijn ogen secundaire dingen.

Wie is de goede technicus? Henk kan goed mixen, Klaas goed communiceren en is opbouwend.
                      Wanneer Klaas iets meer openstaat voor de feedback van anderen krijgt Klaas van mij 10 punten!

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Hoewel ik deze hele thread een behoorlijk hoog gefrustreerd-gezeur-gehalte vind hebben (jongens, leef je lekker uit, ik heb er verder geen last van ;-) ), heeft Ruurd een punt waar ik het zeker goed mee eens kan zijn...

Hoewel de vaardigheid natuurlijk wel altijd de basis blijft !! Je kunt een fantastische vent zijn, maar als je geen geluid kan maken, zul je wel misschien meegaan op klus, maar niet snel achter een tafel gezet worden (gelukkig hoeft dat ook niet voor iedereen). In dat opzicht krijgt Klaas dus zeker niet de 10 punten van mij... (note: zowel Klaas als Henk hebben misschien zo hun waarde, maar ze passen echt niet in de typering van een prof techneut! Soit, Henk misschien dan, maar dan moet hij toch wel een verrekt goede staat van dienst hebben, moet hij zo mogen werken ;-) )

Maar inderdaad, ook in mijn ogen zijn de sociale aspecten een zeer belangrijke factor (evenals 'het werk zien' en daar vervolgens iets mee doen)... ik ken ondertussen best veel collega's en er zijn er misschien maar een of twee daarvan die GEEN toffe gasten zijn om mee samen te werken. Vooral als je free-lancer bent is het cruciaal goede sociale vaardigheden te hebben, anders word je gewoonweg niet geboekt (en terecht).

Ik zie het zelf een beetje als thresholds voor technische, muzikale en sociale vaardigheden... boven een bepaald niveau ben je gerechtigd mee te doen, maar wel alle aspecten moeten boven dat basisniveau zitten !

Fijne feestdagen
                        Cheers!
                        Last edited by berolios; 20-12-07, 09:24.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• lifespan
                          • Dec 2007
                          • 47

goed...niet goed??

Hallo, heb deze topic stukje teruggelezen en heb daar het volgende over; na ca. 30 jaren werken met P.A.'s is mij duidelijk dat een goede technicus (hoewel ik het als ouwe lul liever over geluidsman of geluidstechinicus heb) inhoudt dat je begint met overleggen met de band waar je voor draait; hoe willen zij dat het klinkt! Uiteindelijk zijn zíj namelijk de mensen waar je het geluid voor doet. Goede communicatie is het allerbelangrijkst. En ben het er natuurlijk helemaal mee eens dat het wel vaak moeilijk is omdat bij nagenoeg alle bands de versterkers veel te hard gaan ("want in de oefenruimte staan ze vaak nog harder dan op dit podium...".....yeah, sure!). Heb meerdere malen meegemaakt dat de "artiesten" over de rooie gaan als de geluidsman steeds maar staat te zeuren (althans, in hún ogen dan) dat ze zachter moeten op het podium. Beste oplossing blijft volgens mij rustig te overleggen, waarbij opmerkingen als "ik begrijp dat het belangrijk is dat jij jezelf op het podium kan horen, maar als je steeds harder gaat kan ik niet meer mixen en trek ik de rest er niet meer uit, en dan is het totaal geluid ook waardeloos. Ik kan natuurlijk wel zorgen dat jezelf beter over de monitor kan horen" of iets in die trend. Ik weet uit ervaring dat het vaak aan dovemans oren is (goh, hoe komen die gasten daar toch aan....) maar het wil nog wel eens helpen. Allerbeste blijft ntuurlijk een inn-ear systeem, dan blijven ze meestal wel met hun fikken van die knoppen af, maar ja, pegulanten en zo, hé? En het allermooiste is dat ik sinds een jaar of drie zélf een band heb waar ik gitaar in speel, en wat is er dan mooier dan dat je na een gig van de mannen van het PA te horen krijgt dat het zo lekker is dat we op het podium niet te hard staan....jawel, het is dus inderdaad mogelijk! Maar nogmaals, mijns insziens draait het voornamelijk om communicatie. Waarbij ik wel de kanttekening maak dat je inderdaad ook waardeloze "technici" hebt en dan bedoel ik diegenen die "slechte oren" hebben of menen dat zíj bep[alen hoe die band moet klinken!

Pep
                          Last edited by lifespan; 22-12-07, 20:40.

Comment

• Hansound
                            • Apr 2006
                            • 832

24-12-2007 19:30 :
                            Op het plein in Den Haag hangt een mooie geluidsset Synco staat er op,

Er staat een band te spelen, met één vocaaltje gaat het redelijk, zodra de tweede stem erbij komt is de verstaanbaarheid en hele zang zeer slecht, gewoon weg , foetsie...
                            Salsa haalde het al een keer aan, de kick en de bass, dat moet op het randje, ook bij een "Synco" set moeten die elkaar niet in de weg zitten, maar helaas, exact op dezelfde freq zaten ze elkaar lekker in de weg.
                            Zonde !!! echt zonde!!!!
                            Last edited by Hansound; 27-12-07, 19:21.

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

Originally posted by Hansound
                              maar helaas, exact op dezelfde freq zaten ze elkaar lekker in de weg.
                              Zonde !!! echt zonde!!!!
                              Potjandorie! Weer zo'n drummer die z'n vellen veel te strak stemt...

Was het zo'n leuk festival met amateur-bands? En dan vooral van die bands die per-se hun eigen kit willen opbouwen (zucht)... Dan heb je nu eenmaal rotte dingen er tussen zitten.

Maar het kan ook een tech zijn die niet goed heeft geslapen...

Comment

• lion sound systems
                                • May 2009
                                • 1

slechte geluid

sommige technici denken niet aan kwaliteit maar denken hoe harder ze kunnen draaien hoe beter maar ze vergeten dat dat te kosten gaat van het publiek en klant
                                Originally posted by Hansound
                                Als ik ergens een klus heb, en er zijn op die lokatie meer bands/PA's aanwezig, dan ga ik altijd even luisteren.
                                Ook op koninginnedag en andere drukke dagen ga ik altijd even kijken en luisteren bij collega geluidsbedrijven.

Wat ik me afvraag, waarom hoor ik zo vaak een kl...tegeluid, een geluid met enorm veel laag en een t...ringhoeveelheid hoog ?
                                Waarom mixen gasttechneuten altijd met 115 db aan de tafel, ook op een bedrijfsfeestje voor 300 man
                                Waarom hoor ik zo vaak een prutmix, ondanks dat er steeds meer goede sets staan

En wat zijn jullie ervaringen....

Comment

Working...