Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Tsjah Mental Theo in de Effenaar... Misschien dat de vergelijking "olifant in een porseleinkast" hier op zijn plek is ?

Theo is al jaren stokdoof, en heeft het slopen van geluidsinstallaties tot een ware kunst verheven. Probleem 1 is dat van de organisator (waarom boek je zo'n kerel uberhaubt!), Probleem 2 is dat van je spullen (115dB MAG het niet eens kunnen), en Probleem 3 is je babysitter (in Time-Out doet Theo ook nog wel eens een poging, maar zolang ons team aanwezig is, gaan we niet harder dan de toegestane limiet).

Slechte technici bestaan, slechte docenten ook. Het is van 2 kanten een balans: kennis DURVEN over te dragen (er zijn veel collega's bang om vervangen te worden als ze veel kennis overdragen), en leerlingen meten WILLEN inzien hoe het wereldje werkt, en vooral hun plek kennen in het geheel.

Goede technici kenmerken zich door begrip, plezier, en stabiliteit. Op dit forum zijn aantal mensen aanwezig (o.a. in dit topic) van wie ik bij mijn volle en nuchtere verstand durf te zeggen dat het steengoede geluidsmensen zijn. Tevens zijn er wat mindere helden maar ik ga er vanuit dat die de komende 10 jaar net zo goed worden

Zelfkennis is de grote clou denk ik, want alleen op de juiste plek kun je je kwaliteiten ten toon spreiden: zoek dus de juiste plek. Zoals showband al aangeeft: soms is dat een kroeg, soms een klein bandje/poppodium, en aan het eind is dat vaak een grote act of een mooi festival. Alles op zijn tijd: don't rush things...

Veel liefs van een lichtman die het genoegen smaakt om met veel super-geluidsmensen samen te mogen werken

grtz Arvid
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Originally posted by showband
      Niet voor niets pleit ik voor stageplaatsen. Niet voor niets raad ik beginnende mensen op dit forum aan snel bij een jongerencentrum in de buurt vrijwilliger te worden. DAAR mag je fouten maken. Maar wat je tussen je 14-de en je 16-de leert in het buurthuis op de hoek is essentieel!.
      Dit vind ik een heel goed punt. Wij bieden die mogelijkheid al jaren en zo zijn er al diverse aspirant technici via ons doorgestroomd naar de PA bedrijven.
      Maar het gaat hier slechts om weinig mensen.
      Regelmatig word ik benaderd door beginners met de vraag of men ervaring op kan doen bij ons. Voor licht en/of geluid. Als je dan zegt dat het mogelijk is op vrijwillge basis dan haken ze meestal meteen af. "Ik ga niet voor niks werken". Dat ze hiermee een dijk aan ervaring mee op doen interreseert ze niet. De enkeling die het wel doet haakt meestal na een paar maanden af. "Er gaat toch wel veel tijd inzitten. Vriendin begint te mopperen etc."
      Wat ik mis tegenwoordig bij de jonkies is de bezieling die ik nog steeds heb. Het is een soort virus, je bent er veel mee bezig. Ook thuis, via internet. Op de hoogte blijven van de technieken, apparatuur e.d.
      En natuurlijk ook forums lezen
      Heerlijk die stilte

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by RayM
        Dit vind ik een heel goed punt. Wij bieden die mogelijkheid al jaren en zo zijn er al diverse aspirant technici via ons doorgestroomd naar de PA bedrijven.
        Regelmatig word ik benaderd door beginners met de vraag of men ervaring op kan doen bij ons. Voor licht en/of geluid. Als je dan zegt dat het mogelijk is op vrijwillge basis dan haken ze meestal meteen af. "Ik ga niet voor niks werken". Dat ze hiermee een dijk aan ervaring mee op doen interreseert ze niet. De enkeling die het wel doet haakt meestal na een paar maanden af. "Er gaat toch wel veel tijd inzitten. Vriendin begint te mopperen etc."
        Wat ik mis tegenwoordig bij de jonkies is de bezieling die ik nog steeds heb. Het is een soort virus, je bent er veel mee bezig. Ook thuis, via internet. Op de hoogte blijven van de technieken, apparatuur e.d.
        Alle waar is naar z'n geld.
        Of zoals mn fiscalist onlangs aangaf: t stikt van de bedrijven die stagaires en schoolverlaters in dienst hebben. Zodra deze mensen iets kunnen, of willen gaan verdienen, krijgen ze de zak, en gaat de volgende lading er weer naar binnen.
        Das dus een van de redenen dat er in deze branch een boel gebeunhaas rondloopt, en marktverziekt wordt. De serieuze bedrijven hebben nog ouderwets de stagebegeleider, of interne opleiding staan, maar dat zijn dan ook niet de prijsvechters.

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Originally posted by MacGyverSounds
          Alle waar is naar z'n geld.
          De serieuze bedrijven hebben nog ouderwets de stagebegeleider, of interne opleiding staan, maar dat zijn dan ook niet de prijsvechters.
          Klopt als een bus.
          Wij zijn echter geen bedrijf maar een jongerencentrum met een poppodium en een eigen PA- en lichtinstallatie. En we werken met vrijwilligers.
          Ze krijgen een interne opleiding op een presenteerblaadje aangeboden.
          Het enigste wat we vragen is of ze 2x per maand een avond beschikbaar willen zijn. Daarnaast zijn er nog 2 avonden per maand waar men in cursusvorm het één en ander bij kan leren.
          Heerlijk die stilte

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by RayM
            En ik heb zelf weer het idee dat ze 'oudere' lui zoals ik (ik ben twintiger) die ook met weinig ervaring in willen stromen juist weer niet aannemen. Tijd en motivatie ontbreekt het bij mij niet aan, maar ik krijg keer op keer de reactie als ik ergens wil helpen "daar hebben we al onze mannetjes voor". Op vrijwillige basis werken heb ik bijvoorbeeld weer weinig moeite mee.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

Originally posted by Stoney3K
              En ik heb zelf weer het idee dat ze 'oudere' lui zoals ik (ik ben twintiger) die ook met weinig ervaring in willen stromen juist weer niet aannemen. Tijd en motivatie ontbreekt het bij mij niet aan, maar ik krijg keer op keer de reactie als ik ergens wil helpen "daar hebben we al onze mannetjes voor". Op vrijwillige basis werken heb ik bijvoorbeeld weer weinig moeite mee.
              Voor mij ben je ook nog een jonkie, ik ben een veertiger
              Maar leeftijd is eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat erom wat je wil.
              Liever een gemotiveerde twintiger dan een niet zo gemotiveerde tiener die ook nog andere dingen wil ontdekken. En ook dat is begrijpelijk.
              Heerlijk die stilte

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

Originally posted by Stoney3K
                Oh, dan moet je maar bij de juiste bedrijven soliciteren. Hetgene waar ik voor werk is al ff opzoek naar een 2de geluidstech. En een fulltimer. En toch vinden we die niet. kandidaten bij de stagehands genoeg, maar die doen dan weer niet eens de moeite om thuis een handleiding open te slaan. Of die weten niet eens wat een drumfill is (terwijl ze zelf drummer zijn). Onder tussen ben ik hoofdtechnieker (enige geluidstech zelfs), terwijl ik dit als HOBBY doe na mijn uren...... Héél gek e?

Terug naar showband die daar toch wel enkele goeie punten aan heeft gehaald, en vooral de reactie van drummerke:
                Dit begrijp ik dan weer niet. Als band is er toch niemand mee geholpen als het niet goedklinkt of als de sound niet is wat de band wenst. Ik zelf wil om die redenen vaak niet optreden, omdat ik vooraf al weet hoe het zal klinken. Dus ofwel zorg ik voor extra technicus of wel spelen we niet.
                Tja, drummerke. Deze situatie ken ik als DJ ook: Ik ben al vanalles tegengekomen. Mengtafels waar nog anderhalf kanaal van werkt, geluidssets waarvan de helft vand e drivers stuk is, 3 podiumelementen op mekaar gestapeld waar je maar op moet gaan staan, ik kan nog wel effe doorgaan. Toch heb ik overal gewoon mijn ding gedaan. Waarom? Als jij als artiest afhaakt staat de organisatie daar. En dat gaat rond. En niks van 'jama de installatie was niet in orde'. Van zulk verhaal zijn steeds 2 versies, dus elk optreden dat je in extremum cancelt geeft je een slechte naam.

Nogmaals het voorbeeld van de technieker dat onze GB8 en VRX set rommel vond. Had de band die avond geweigerd, dan was dat om die reden geweest. Ik kan je verzekeren dat die band daar een serieuze kater had aan over gehouden. En zelfs nu heeft de band een slechte naam omdat ze zijn beginnen zeuren over onze installatie. Zij konden natuurlijk niet weten dat we tegelijk evenementenbureau waren. Met een beetje gezond verstand hadden ze een VRX set gewoon acceptabel gevonden en hun mond toegehouden, en hadden we mekaar gewoon symphatiek gevonden.

Nu is er idd een verschil tussen DJ en live-band. Idd: de menselijke factor, de technieker. Daarom kan je veel verhelpen door een eigen technieker mee te brengen. maar die man moet ook betaald worden. En sommige evenementenbureaus snappen gewoon het nut niet van die technieker. Vant weekend nog zoiets voorgehad: Was een apparte monitormix voorzien voor Sandrine, maar de band ervoor moesten we dan ook 2 techniekers voor hebben. Evenementenbureau krijgt mijn baas zijn telefoonnr door als 'verantwoordelijke licht en geluid'. Band belt naar evenementenbureau van 'moeten wij een geluidstech meebrengen?', waarop evenementenbureau zegt 'nee, das is persoon x (mijn baas)'. Ik bel naar band: hebben jullie zelf een FOH technieker, aangezien ik al achter monitors sta. Band zegt: jaja. Daar aangekomen: geen FOH technieker . Heel dat misverstand is terug te brengen op het evenementenbureau dat gewoon niet gesnapt heeft wat een geluidstechnieker is.

Oh, en verder ben ik het ook eens met showband: Je kan talentvol zijn, maar teveel hooi op je vork nemen kan fataal zijn. Ik heb 1 maal een big band (proberen) te mixen. En het zal nog even duren eer dat ik deze uitdaging opnieuw aanga. Jammer natuurlijk voor de band wiens optreden ik om zeep heb geholpen, maar het was een harde les: Doe eerst standaard 5koppige rock bandjes waarvan je een basismix kan neerzetten, en zorg dat je deze na wat oefenen min of meer subliem kan afmixen. Ga dan grotere uitdagingen aan.
                Bovenstaand toont ook wel weer het 'gat' aan tussen geoefende techniekers en newcomers: Ik ben gewoon in het diepe gegooid en beginnen mixen. En ik weet me op die ene keer na wel boven water te houden. Maar waar is de zwemleraar? Ik wil schoolslag kunnen, maar op je eentje is het wel wat moeilijk
                Last edited by Poelmans; 10-12-07, 22:55.

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Wat bij mij altijd enige irritaties opwekt is als de Band te laat is om nog een sound check te doen.
                  Dit is bijna altijd vaste prik hier op Aruba en da's niet tof!
                  Laatst een 15 mans formatie Salsa-Jazz gehad, ja veel percussie,blazers en iedereen wil een monitor!!
                  Het eerste nummer was gewoon een fluit concert van de monitoren.....Echt ik stond te vloeken!
                  Dat maakt het verschil denk ik, als je als technicus geen check kan doen ben je dan ook een 'slechte technici'?

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Er staan net zo veel technici zonder muzikanten hun set vooraf "uit te fluiten" als er muzikanten zijn die op kleine festivals zonder soundcheck moeten optreden.

Dat heeft niets met slecht of goed te maken. Dat zijn gewoon factoren. Muzikanten die niet soundchecken moeten zich gedeist houden qua klachten over hun geluid. En technici die op een gelegenhied met meerdere bands spelen moeten rekening houden met de druk op muzikanten die normaal wel met soundcheck spelen.

*scenario mode aan*
                    Ik zou als het daar zo vaak voorkomt dat je gezeik hebt in mijn voorwaarden en voorgesprek al aangeven hoe jij werkt. "Als de heren muzikanten niet wensen te soundchecken ziiten er grenzen aan wat je voor ze kan doen". Daarna natuurlijk in de praktijk weten dat ze toch niet komen. Ter plaatse de monitors standaard inregelen op maximale gain voor feedback. Hierna de schuif een kwartslag terugdraaien en pas met "vijf minuten" delen gas geven. Telkens pas na duidelijke communicatie en een paar nummers spelen. Anders laat iedereen per direct zijn monitor op tien zetten.
                    En voor verdere klachten begrijpend glimlachen en een bakkie koffie doen.

Mijn ervaring met hindustaanse muzikanten is soortgelijk als die van jou met arubanen. Ook als er een 6-mans band gehuurd is. Komen ze alsnog met 9 tot 14 man aan als het een goed feest is. Zeker als muzikanten vrij kunnen eten en drinken. ;-) Op dat moment hoef je in mijn ogen echt niet gratis en onbeperkt materiaal te verstrekken. Drie of vier extra SM58's is eigenlijk standaard in die scene. Maar extra monitors of grotere zaken begrijpen zij ook wel dat die er niet zijn. Je kan ze wel in je bus zetten en vooraf prijzen voor extra's afspreken. Ik ken PA's die dat veel doen in het "ethnische circuit". Die verdienen daar soms prima mee. En krijgen op zeker heel veel klussen. Je moet er alleen wel zin in hebben en de mindset kunnen doen voor een totaal andere wereld. (het is doodnormaal als er ineens een wildvreemde muzikant uit het niets op het toneel verschijnt. Een willekeurige microfoon bij het drumstel wegpakt, en dan doorleuk extra leadzang gaat doen. Dan is het gewoon de schuif omzetten en vrolijk genieten. NIET als een paniekbaas steeds proberen voor alle extra mensen maar spullen neer te zetten. Zodra je dat doet ben je verloren en staat binnen de korste keren heel het publiek op het toneel. hahaha
                    Last edited by showband; 11-12-07, 09:08.
                    lekker belangrijk!

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

Originally posted by salsa
                      Het eerste nummer was gewoon een fluit concert van de monitoren.....Echt ik stond te vloeken!
                      Op voorhand je monitors goed uitfluiten. Het is trouwens niet prettig voor muzikanten als je nog tijdens de soundcheck constant moet zeggen: 'oortjes toe, ik ga die frequentie er even uit halen'. Voor 1tje die je uberhaupt gemist hebt ok, maar het gros van de feedback moet er uit zijn.

En iemand die op zijn wedge 'van alles een beetje', of nog beter 'de FOH mix' wil, die kijk ik vriendelijk aan en lach ik in mijn binnenste uit. Daar heb je weinig aan, en het zorgt nog voor meer risico op feedback. 15 man zou qua monitors dus geen probleem mogen zijn, aangezien ze allen toch vooral hun eigen moeten horen. En mits goede rider valt dat wel op te lossen.

Nuja, qua latino bands heb ik me daar ook al aan laten vangen. Vragen ze ineens 7 microfoons extra, tot mijn stageblock vol staat. Hun rider was 5 lijnen tekst... dan ontplof je wel. Op de koop toe begint de leadzanger te zagen dat ie meer hoog wil. Ik vraag nog of ie zijn monitor luid wil. Neenee, niet nodig. Ok, wat hoog bij. Natuurlijk wou ie de monitor toch weer loeihard, wat een mooie fluittoon gaf.

Dus uiteindelijk begrijp ik die ergernissen wel. Das trouwens niet alleen in het etnische circuit. Heb ook al bands over de vloer gehad die hun gitaarversterker op max zetten, en die dan nog eens zo luid mogelijk op de monitor willen. En de leadzanger die ernaast staat wil natuurlijk ook nog iets horen, dus gaan we onvermijdelijk de zone van feedback in. Of een DJ begeleid door band is ook lachen. DJ zet natuurlijk zijn wedge vol open,tot ver voorbij de clip. En natuurlijk moet de rest volgen. Dat was met een monitormix, die ik uit miserie met van die mouche brico-oorstoppen heb gedaan (ik schat rond de 115db of meer). En warempel, er floot niks!

Maar in al die situaties maak je er gewoon het beste van. Ook technisch kan er wat mis gaan. Je quad gate is dood, en de kick feedbackt dan nog eens lekker op de sub? Ja, je kan wat bij EQ-en, maar de kick voelen? Dat mag je vergeten.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

we kunnen in dit opzicht wel stellen dat er meer slechte muzikanten zijn dan slechte technici.
                        maar dat was net ff niet de vraag, geloof ik...

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

Originally posted by MacGyverSounds
                          we kunnen in dit opzicht wel stellen dat er meer slechte muzikanten zijn dan slechte technici.
                          maar dat was net ff niet de vraag, geloof ik...
                          Neen idd, maar gewoon effe illustreren dat een bepaalde situatie het je als technieker moeilijk kan maken.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by Poelmans
                            Neen idd, maar gewoon effe illustreren dat een bepaalde situatie het je als technieker moeilijk kan maken.
                            sja,. dan weet ik er nog wel 50, waaronder de technische staat van de vrachtauto's waarmee we rijden, en de vraag of deze maand je loon eindelijk s op tijd overgemaakt wordt...

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

Wat is de definitie van een goede technicus? En wie bepaalt dat?

Henk is een norse oude man. Stinkt uit zijn mond en helpt nooit met het laden en lossen van de bandbus. Henk heeft vroeger grote artiesten gedaan in grote zalen, maar wilde meer tijd met zijn vrouw op de camping doorbrengen, dus doet nu voor de lol af en toe deze feestband.

Klaas is een opgeschoten jongeman. Gaat eten met de band, drinkt achteraf een pilsje met de drummer en de gitarist. Geeft zoveel monitorgeluid als de muzikanten willen. Brengt de achtergrondzangeres altijd naar huis. Vind het niet erg om met de mixer linksachter op het balkon te zitten. Zijn zaalmix is meestal wel een beetje aan de harde kant, beetje schel, zanger niet altijd te verstaan. Van Henk weet de band het nog niet. Niemand heeft het ooit over het geluid van Henk.

De band is altijd blij als Klaas mee is. Zeker de blazers, want Henk wil niet dat de blazers hard op de monitoren komen. Ook moet de gitarist zijn JCM900 schuin zetten en dat staat zo lelijk. Klaas doet daar nooit moeilijk over.

Klaas is goedkoper dan Henk, en het scheelt ook een treinkaartje voor de achtergrondzangeres want die rijdt altijd mee met Klaas. Klaas krijgt wel veel mensen bij de mengtafel die vragen of het echt zo hard moet, en of hij kan proberen de zanger er beter bovenuit te krijgen, maar dat lukt Klaas niet want de zanger zingt niet zo goed, vind Klaas. Henk krijgt nooit mensen aan de mixer. Ook niet als hij zich heeft geschoren en z'n tanden heeft gepoetst.

Het management krijgt zo nu en dan wel eens telefoontjes dat het geluid niet zo goed was, maar dat ze het hadden gevraagd aan die opgeschoten jongen achter het mengpaneel en die zei dat het aan het lage plafond lag, dus hij kon er ook niks aan doen. Het management verzekert dat Klaas gelijk heeft, want klaas is de beste. Dat zegt de band ook altijd. De band is altijd blij als Klaas mee gaat. Klaas heeft ook de meeste ervaring want Klaas heeft altijd verhalen over wat hij vorig weekend weer heeft meegemaakt. Henk vertelt nooit wat.

Wie is de beste technicus?

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by gertgeluid
                                Wat is de definitie van een goede technicus? En wie bepaalt dat?

Henk is een norse oude man. Stinkt uit zijn mond en helpt nooit met het laden en lossen van de bandbus. Henk heeft vroeger grote artiesten gedaan in grote zalen, maar wilde meer tijd met zijn vrouw op de camping doorbrengen, dus doet nu voor de lol af en toe deze feestband.

Klaas is een opgeschoten jongeman. Gaat eten met de band, drinkt achteraf een pilsje met de drummer en de gitarist. Geeft zoveel monitorgeluid als de muzikanten willen. Brengt de achtergrondzangeres altijd naar huis. Vind het niet erg om met de mixer linksachter op het balkon te zitten. Zijn zaalmix is meestal wel een beetje aan de harde kant, beetje schel, zanger niet altijd te verstaan. Van Henk weet de band het nog niet. Niemand heeft het ooit over het geluid van Henk.

De band is altijd blij als Klaas mee is. Zeker de blazers, want Henk wil niet dat de blazers hard op de monitoren komen. Ook moet de gitarist zijn JCM900 schuin zetten en dat staat zo lelijk. Klaas doet daar nooit moeilijk over.

Klaas is goedkoper dan Henk, en het scheelt ook een treinkaartje voor de achtergrondzangeres want die rijdt altijd mee met Klaas. Klaas krijgt wel veel mensen bij de mengtafel die vragen of het echt zo hard moet, en of hij kan proberen de zanger er beter bovenuit te krijgen, maar dat lukt Klaas niet want de zanger zingt niet zo goed, vind Klaas. Henk krijgt nooit mensen aan de mixer. Ook niet als hij zich heeft geschoren en z'n tanden heeft gepoetst.

Het management krijgt zo nu en dan wel eens telefoontjes dat het geluid niet zo goed was, maar dat ze het hadden gevraagd aan die opgeschoten jongen achter het mengpaneel en die zei dat het aan het lage plafond lag, dus hij kon er ook niks aan doen. Het management verzekert dat Klaas gelijk heeft, want klaas is de beste. Dat zegt de band ook altijd. De band is altijd blij als Klaas mee gaat. Klaas heeft ook de meeste ervaring want Klaas heeft altijd verhalen over wat hij vorig weekend weer heeft meegemaakt. Henk vertelt nooit wat.

Wie is de beste technicus?
                                ikke!!!!!!

Comment

Working...